Farkas Margit húsz éve dolgozik vezetői pozíciókban az EY-nál, azon kevesek közé tartozik, akik HR-oldalról beszlalomozva váltak globális partnerré. Nem krízist, hanem változást kezel: úgy gondolja, a következő hónapok nagy kérdése az lesz, meg tudjuk-e tartani a vírus miatt kialakult új helyzet pozitív hozadékait.
Farkas Margittal február közepén találkozunk először a budapesti EY (leánykori nevén Ernst & Young) egyik tárgyalójában, egy nappal azután, hogy azonosítják az első fertőzött személyt Londonban. Margit éjjel repült haza egy tárgyalásról az angol fővárosból – ekkor még egyikünk sem sejti, mekkora káosz uralkodik majd néhány hét múlva az összes európai reptéren. Fáradt, de ezt csak onnan tudom, hogy egyszer megemlíti, egyébként tökéletesen leplezi. A második interjút már telefonon ejtjük meg március közepén, miután mindketten kivontuk magunkat a forgalomból, és átálltunk az otthoni munkára.
„A következő sokk az lesz, amikor mindenki visszatér az otthonából az irodába” – mondja, amikor szóba kerül, hogyan érinti fő tanácsadási területét, a változáskezelést az új helyzet. „A kérdés most az, mit teszünk a gondolkodásmódunkkal.
Fontos, hogy ne a régi rendre álljunk vissza, hanem emeljük át a jó dolgokat ebből az időszakból, a munkavállalók felhatalmazását, az irántuk meglévő bizalmat.
Erős termékpalettával, testre szabott megoldásokkal és az ágazat új trendjeinek folyamatos követésével a CIB Csoport elkötelezett és rugalmas partnerként támogatja az autóipar szereplőit.
Összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos, vagy divatosan rövidítve CASE járművekről szól a jövő, és ez a jövő bizony elkezdődött – ma már egyértelmű, hogy az autózás új korszakába léptünk. Az iparág szereplőivel együttdolgozó szakemberek a következő 5-10 évben várnak igazi áttörést a trendekben. Az viszont izgalmas kérdés, hogy az új technológiák elterjedésére mely autóipari szereplők és beszállítók tudnak megfelelő válaszokat adni, kik lesznek képesek erősödni, és milyen együttműködések alakulnak ki. „Az autógyártás, illetve annak beszállítói háttere kivételes súllyal bír a hazai ipari termelésben, és a magyar export 20 százalékát adja. Emiatt kiemelten fontos, hogy a helyén kezeljük a változásokat, és a hazai szereplőket a trendek megértésén keresztül tudjuk támogatni abban, hogy megfeleljenek a kihívásoknak” – hangsúlyozza Szabó Balázs vezérigazgató-helyettes, vállalati üzletágvezető.
A CIB Csoportnál emiatt szakértők bevonásával vágtak bele az autóipari trendek elemzésébe, a hosszú távú tendenciák mellett az aktuális nehézségeket is vizsgálva. Hatalmas a beruházási igény – az elektromos autógyártás esetén százmilliárd eurós nagyságrendről van szó –, ami óriási költségcsökkentési nyomással párosul, ez pedig a magyar beszállítókra is hatást gyakorol. A siker érdekében megkerülhetetlen a folyamatos innováció és hatékonyságnövelés, miközben a szoftveres és elektronikai hátterű termékek iránti fokozódó igény olyan új szereplőknek kedvezhet, akikre korábban nem tipikus autóipari szereplőként gondoltak. „Az elektromos autók összetétele akár 70 százalékban is különbözhet a hagyományos gépkocsikétól. Ahogy az autóiparban egyre hangsúlyosabbá válik a technológiai irány, erősödik az ilyen típusú beszállítók szerepe. Átrendeződnek a szaktudást érintő elvárások is: míg klasszikus gépészmérnökből tíz év múlva kevesebbre lesz szükség, jóval több szoftvermérnök fog dolgozni az ágazatban” – világít rá Győr Tamás, a KKV üzletág igazgatója.
SZABÓ BALÁZS, vezérigazgató-helyettes, vállalati üzletágvezető és GYŐR TAMÁS, KKV üzletág igazgató
Értő figyelem
Az autóiparban zajló forradalmi folyamatokkal párhuzamosan paradigmaváltás történik a vállalati bankolás terén is. „Már nem elég a múltbeli pénzügyi adatokra nézni a cégek valódi perspektíváinak megértéséhez, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a piaci trendeket, amikor finanszírozási kérdésekben döntünk. Ahhoz, hogy jó partnerei lehessünk ügyfeleinknek, tisztában kell lennünk például a technológiai fejlettségükkel, mert ez lesz versenyképességük kulcsa a jövőben” – magyarázza Szabó Balázs. A CIB Banknál ezért azon dolgoznak, hogy a globálisan körvonalazódó irányzatokat le tudják fordítani céges szintre is, ennek jegyében pedig 150 autóiparhoz kapcsolódó céget analizálnak különböző szempontok mentén. A tevékenység és a struktúra mellett megnézik például, hogy az adott vállalat termékekre vagy folyamatokra specializálódott, megfelel-e a CASE elvárásoknak, valamint jól alkalmazkodik-e a rövid távú trendekhez – és csak ezt követően veszik górcső alá a pénzügyi teljesítményt. Győr Tamás szerint az eddigi eredmények alapján elmondható, hogy bár vannak mindenkire igaz következtetések, más szempontok mentén már jobban elkülönülnek a potenciális nyertesek és vesztesek: „A munkaerőhiány, az emelkedő bérköltségek és a vevői árnyomás miatt az automatizáció és a robotizálás mindenki számára előírás. Egy-egy tevékenység azonban különböző mértékben automatizálható. Ha valamit nem lehet automatizálni, viszont nyereséghányadosa alacsony, reális a veszély arra, hogy kiszervezik Távol-Keletre. Egyéb területeken viszont az sem kizárt, hogy akár a koronavírus hatásaként távol-keletről is hoznak vissza termelést az európai gyártók.”
Megoldások mindenkinek
Minél mélyebb tudást halmoznak fel az iparági trendekről, illetve az egyedi sajátosságokkal és kockázatokkal rendelkező szereplőkről, annál jobban személyre tudják szabni pénzügyi megoldásaikat a komplex kiszolgálást és növekvő finanszírozást igénylő ügyfelek részére. Igen széles a paletta: a CIB Csoportnál a különböző forgóeszköz- és beruházási hitelek éppúgy megtalálhatók, mint a faktor- és lízingmegoldások, így sem a megugró megrendelések, sem a kapacitásbővítés vagy a hosszú fizetési határidők nem jelenthetnek problémát. Sőt, egyedi megoldással lehetőséget biztosítanak forintutalásra devizafedezettel, így devizaforrás megléte esetén is kifizethetők forintban a szállítók anélkül, hogy kapkodni kellene az átváltással. Ezen túlmenően a céges kivásárlások, összeolvadások és generációváltás folyamatait is támogatják. A termékfejlesztés során is szem előtt tartják az iparági trendeket, így jelenleg többek között azon dolgoznak, hogyan tegyék kedvezőbbé az elektromos autó lízingfeltételeit a hagyományosénál, és ezzel nem félnek némi rizikót vállalni: „Érdekes helyzet az elektromos gépkocsik lízingje, mert nem tudjuk, milyen irányba fog változni a technológia, és sok a kérdőjel. Ilyen értelemben nagyobb kockázatról beszélünk, ám a fenntarthatóság és a társadalmi haszon miatt nem kérdés, hogy finanszírozóként az elektromobilitás elterjedését támogatjuk.”
A világ legnagyobb fejvadászcége hárompercenként üt nyélbe egy csúcsvezetői átigazolást. Magyarországi irodája is szállított már embert az ország és a régió szinte minden fontos nagyvállalatának. Ha a Korn Ferry keres meg valakit, az komoly pozíció. Kell hozzá network, hatalmas adatbázis, kellenek profi procedúrák és sok tapintat. Ilyen egy diszkrét szakma és diszkrét kulcsembere: Szabó Vilmos.
Nézz a visszapillantó tükrödbe, Tesla! A Rivian hárommilliárd dollárt kapott az Amazontól, a Fordtól és a szaúdiaktól, hogy felpörgesse az elektromos SUV-ok és teherautók gyártását. Most már csak annyi dolga van, hogy elkerülje azokat az útakadályokat, amikbe a Tesla is kis híján belerohant. A ritkán nyilatkozó 37 éves alapító, R. J. Scaringe interjút adott az amerikai Forbesnak.
Abbahagyták a szántást, hogy jobb legyen a termés, kintről harminc éve nem jött be új tehén az állományba, mégsem belterjesek – a Pusztaszabolcsi Agrár Zrt. a szocializmus alatt lepusztított termelőszövetkezetből családias cég lett.