Ritkán adódik olyan élethelyzet, amiben nagy valószínűséggel ugyanazt csináljuk – ülünk a fenekünkön otthon, munkaidőben, próbálunk vagy valami értelmes dologgal foglalkozni (kacsintás, micsoda ötlet a Gazdát olvasni!) vagy a híreken szorongani, új hobbit találni, illetve a szerencsések még tudnak dolgozni. Egy éve ilyenkor kiröhögtük volna azt, aki azt mondja, hogy 2020 első negyedéve arról szól […]
Ritkán adódik olyan élethelyzet, amiben nagy valószínűséggel ugyanazt csináljuk – ülünk a fenekünkön otthon, munkaidőben, próbálunk vagy valami értelmes dologgal foglalkozni (kacsintás, micsoda ötlet a Gazdát olvasni!) vagy a híreken szorongani, új hobbit találni, illetve a szerencsések még tudnak dolgozni. Egy éve ilyenkor kiröhögtük volna azt, aki azt mondja, hogy 2020 első negyedéve arról szól majd, hogyan lehet elbújni egy világjárvány elől. Az is biztos, hogy nem egészséges az egész napot rettegéssel tölteni, ezért figyelemelterelés céljából érdemes velünk tartani, a minőségi alapanyagokra felesküdött magyar vállalkozókról szól a mostani lapszám, mutatom a menüt! A mohácsi Prophyl Kft. Magyarországon egyedül állít elő vakcinakutatáshoz is használható steril tojásokat – ők mondjuk tudják, mi fán terem a drasztikus intézkedés: volt, hogy jelentős állományuk ment a vágóhídra, mert felütötte fejét egy betegség a tyúkok között, de nem kerültek padlóra tőle.
Mutatunk egy magyar startupot, a Growberryt, akik kontrollált növénytermesztéssel próbálnak egy új rést találni a piacon. Összeraktak egy termesztőládát, amiben mesterségesen adva van minden, ami egy növény stabil növekedéséhez szükséges. Csakhogy minden növénynek egy kicsit másra van igénye, így most azon dolgoznak, hogy algoritmust fejlesszenek hozzájuk, így a vevőnek csak el kellene indítani egy programot, attól függően, mit termesztene. (De nem akarunk zsákbamacskát árulni, ez nem oldja meg az éhezés kérdését.)
Az egészséges élelmiszer nekünk, magyaroknak szerencsére magától értetődő dolog, a gazdáknak rengeteg szabályt és előírást kell betartaniuk, hogy a termékeik eljuthassanak a fogyasztóhoz. A világ többi, elmaradott részén ez azért erősen kétesélyes játék, viszont egy hazai csapat hatékony megoldást kínál, a blokk-lánc megbízhatóságát ötvözték a húskereskedelemben rejtőző kockázatokkal, az eredmény az, hogy a vásárló tudja, honnan jött, amit a polcról levesz.
Bemutatkozik a Mastercard Advisors
Van egy csapat a Mastercard kötelékében, akik stratégiai tanácsadásra specializálódtak, ők a Mastercard Advisors. Az új budapesti központ – hub – mind az ügyfeleknek, mind a jelenlegei és jövőbeli kollégáknak egyedi lehetőségeket biztosít. A következő években pedig további fejlődés várható.
A Mastercard Advisors sikertörténete 2008 körül kezdődött, amikor is a fizetéstechnológiai cég hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtását kezdte meg. Az új irány annyira sikeresnek bizonyult, hogy középtávon a vállalat célja, hogy ezek a szolgáltatások adják az árbevétel 40 százalékát. A szolgáltatások közül pedig kiemelkedő a kifejezetten kártyás- és egyéb fizetési módokra specializálódott tanácsadók munkája, akik a Mastercard Advisors csapatához tartoznak.
Az Advisors program 2012-2013-ban kezdett gyors bővülésbe. Ez 2019-ben egy stratégiai váltáshoz is vezetett: a helyi irodák helyett ugyanis ekkor jelöltek ki három olyan, hubnak nevezett központot, amelyek az egész európai piacot kiszolgálják. Lisszabon és Isztambul mellett a harmadik ilyen hub Budapesten jött létre. „Ez egyrészt a mi, már korábban is itt dolgozó csapatunk eredményességének köszönhető – mondja el büszkén Maklári István, a hub vezetője –, de annak is, hogy a Mastercard kiemelkedően sikeres Magyarországon, illetve a magyar munkaerő kifejezetten jól képzettnek számít.” Nagyjából másfél éve még hét tanácsadó dolgozott a budapesti irodában, most már 40-en vannak, de még ezután is hatalmas fejlődés várható: pár éves távlatban ugyanis nagyjából 100 főre tervezik bővíteni a csapatot.
Saját fejlesztésű banki megoldások
A Mastercard Advisors különlegessége, hogy a nagy, minden iparágat kiszolgáló tanácsadó cégekkel szemben egyetlen területre specializálódott. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének változatosak a feladataik. „Jelenleg három nagy téma köré csoportosul a projektjeink legnagyobb része: a kártyakibocsátás, az elfogadói oldal, illetve a mobilfizetés köré. Foglalkozunk tehát olyasmivel, hogy milyen terméket kínáljanak a pénzintézetek az ügyfeleiknek, vagy hogy miként lehetne rávenni még több kereskedőt POS terminál üzemeltetésére, vagy éppen a bankok saját mobilfizetési rendszereik fejlesztésében, megvalósításában és bevezetésében segítünk – sorolja Maklári István. – Utóbbi különlegessége, hogy míg Nyugat-Európába gyorsan megérkeztek a globális óriáscégek szolgáltatásai, a mi régiónkban saját megoldásokat fejlesztettek a bankok. Ebben mi nagyon nagy szerepet játszottunk, és most, hogy nyugaton is rájöttek, inkább ebbe az irányba indulnának el, tátott szájjal hallgatják az általunk hozott magyar vagy lengyel példákat, tapasztalatokat.”
A jelenlegi és potenciális ügyfeleknek természetesen nagy előny, hogy egy specializált, az iparágat tökéletesen ismerő csapattal dolgozhatnak együtt. A Mastercard Advisors nem csak bankoknak és pénzintézeteknek, de kereskedőknek, közintézményeknek is nyújt szolgáltatásokat, ezáltal a pályakezdő, vagy már tapasztaltabb tanácsadóknak is különleges lehetőségeket biztosít. „Egyrészt egész Európában viszünk projekteket, nem vagyunk országhoz, sőt régióhoz sem kötve. Ráadásul nálunk rögtön, már a kezdetektől lehet szakosodni egy témára. Az is egyedi a piacon, hogy az ügyfél már nagyon korán szakértőként tekint a kollégáinkra, hiszen nagyon alaposan ismerik a fizetési üzletágat. Volt olyan új munkatársunk, aki egy másik cégnél fél év alatt nem prezentált ügyfélnek, itt pedig két hét után már egy szlovén bankelnöknek mutathatta be azt, amit előkészített” – így Maklári István. A gyorsan bővülő, fejlődő hub a hasonló szintről nagyjából egyszerre induló új kollégáknak remek karrierlehetőséget biztosít. A vezető pedig azt is hozzáteszi, hogy ehhez még a magánéletüket sem kell feláldozniuk. „Kollégáink többsége nagy tanácsadó cégektől érkezett, van tapasztalatuk a munka-magánélet egyensúlyának megbomlásában. A mi cégkultúránk képes ezt jó szinten tartani, már csak azért is, mert specialistaként nem kell állandóan újabb és újabb területekbe beleásniuk magukat. Ez egyedi a magyar tanácsadói piacon. Nem dolgozunk kevesebbet, csak hatékonyabban.”
A WING Zrt. a lengyel Echo Investment megvásárlásával egy csapásra komoly nemzetközi szereplővé vált. Ezzel új lehetőségek nyílnak meg a cég előtt, ugyanakkor a WING-nél továbbra is a már bevált stabil, értékeken és szakmai tudáson alapuló működési modellben látják a további sikerekhez vezető utat.
A világ legnagyobb fejvadászcége hárompercenként üt nyélbe egy csúcsvezetői átigazolást. Magyarországi irodája is szállított már embert az ország és a régió szinte minden fontos nagyvállalatának. Ha a Korn Ferry keres meg valakit, az komoly pozíció. Kell hozzá network, hatalmas adatbázis, kellenek profi procedúrák és sok tapintat. Ilyen egy diszkrét szakma és diszkrét kulcsembere: Szabó Vilmos.
Tuvalu a Csendes-óceán egyik legapróbb és hivatalosan a világ legkevésbé látogatott országa. Egy szigetcsoport, ahol nincs semmi nevezetes látnivaló, de bűnözés és szegénység sincs. Van viszont lassú élet, vidámság és napi közös foci a kifutón.