Nézz a visszapillantó tükrödbe, Tesla! A Rivian hárommilliárd dollárt kapott az Amazontól, a Fordtól és a szaúdiaktól, hogy felpörgesse az elektromos SUV-ok és teherautók gyártását. Most már csak annyi dolga van, hogy elkerülje azokat az útakadályokat, amikbe a Tesla is kis híján belerohant. A ritkán nyilatkozó 37 éves alapító, R. J. Scaringe interjút adott az amerikai Forbesnak.
Tél van,reggel 8 óra. A hőmérséklet jócskán fagypont alatt a Chicagótól mindössze pár órányira délre fekvő, illinois-i Normalban. A Rivian Automotive összeszerelő üzeme előtt befagyott a tavacska, a gyepet dér borítja, havazást jósolnak. Az épületben sincs sokkal melegebb. A 242 ezer négyzetméteres üzemi terület csaknem egésze gyártási zóna, amit egy 750 millió dolláros felújítási projekt keretében épp az év végére készítenek fel. Az eredeti tervek szerint ekkor kezdenek elektromos teherautókat, furgonokat és SUV-okat gyártani. Szóval az olyan apróságok, mint a fűtés, nem igazán számítanak.
A második emeleten, az egyetlen befejezett területről rálátni az üzemre. Itt rendezte be igazgatósági irodáit a komplexum előző tulajdonosa, a Mitsubishi. Annak idején erre a szintre csak öltönyösök jöhettek fel. Mostanra mindenkinek elérhető hatalmas munkatér lett konyhával, csiszolt betonpadlóval és sok természetes fénnyel, csakúgy, mint Michiganben, a Rivian plymouthi kutatási-tervezési központjában. Mindkét irodánál az volt a koncepció, hogy egységesítsék az ipari és kültéri viszonyokat, ezzel is erősítve a cég márkáját – egy autógyártó, ami fenntartható járműveket gyárt úttalan utakra. A 2009-ben alapított Riviannak San Joséban és a kaliforniai Irvine-ban is van üzeme, de itt fejleszti technológiáját és akkumulátorait.
„Már kitakarítottunk, kifestettünk, és helyükre raktuk a berendezéseket” – mondja a Rivian 37 éves alapító-ügyvezetője, Robert Joseph Scaringe (vagy ahogy inkább ismerik, R. J.). „Az évtized közepére negyedmillió járművet tudunk majd legyártani évente.”
Az építkezéseken nincs home office, és amíg nem kötelezik az építtetőket hatóságilag, nem fognak megállni.
Futárok, egészségügyi dolgozók és építőmunkások – jóformán már csak ők hagyják el lakásukat, ha munkáról van szó, mások otthonról dolgoznak, vagy rosszabb esetben nincs most hol és mit dolgozniuk.
Senki sem számított erre, mi sem, amikor nekiálltunk összeállítani a legnagyobb magánberuházásokat tömörítő listát. A tavalyi csúcsévet nehéz lett volna überelni, de a pesszimista előrejelzések is csak enyhe lassulást jósoltak, nem egy olyan gazdasági sokkot, amiben most vagyunk.
De az építkezéseken nincs home office, és amíg nem kötelezik az építtetőket hatóságilag, nem fognak megállni. A beruházókkal és piaci szakértőkkel beszélgetve a következő kép rajzolódott ki: legtöbben egy V alakú recesszióra – mély bezuhanásra, majd gyors felpattanásra – számítanak. Így akik már belevágtak, folytatják a munkát. Azok is, akik hosszú távra terveznek. Ahol viszont még nem vonultak fel a munkagépek, vagy több ütemből áll a projekt, ott a döntéssel kivárnak egy ideig. A válságok általános ökölszabálya pedig most is érvényes: akinek van most tartaléka befektetni, az arathatja le a babérokat, amikor elkerülhetetlenül jön a felívelés. Mert ennek is vége lesz egyszer.
Módszertan
A Forbes beruházási listájában azokat a piaci beruházásokat gyűjtöttük össze, amelyek 2019. október 1. és 2020. március 15. között elindultak, és nemcsak bejelentették őket, hanem elkezdték az építkezést, vagy letették az alapkövet. A beruházásokat az Ibuild építőipari adatbázisa, az Imedia sajtóadatbázisa, valamint kormány- és minisztériumi közlemények alapján gyűjtöttük össze. A beruházási értékek becsléséhez iparági adatbázisokból és sajtóbejelentésekből indultunk ki, és elküldtük őket az érintett beruházóknak.
BMW Group német Debrecen autógyár 330 milliárd forint
A koronavírus sem állítja meg a gyárépítést, erősítette meg a Forbesnak a bajor prémium márka képviselete. Amilyen nagyot durrant a bejelentés, hogy a BMW a Hajdúságban épít gyárat, olyan kontrasztos volt utána a beruházás körüli csend. Bő másfél év elteltével, idén márciusban aztán hivatalosan is elindult az építkezés, megjelentek a munkagépek a Debrecen északnyugati külterületén fekvő 400 hektáros telken. A munkálatok jelenleg a cölöpözésnél tartanak, az ünnepélyes alapkőletétel az idén nyáron várható.
Mekkora területen építkeznek? 400 hektáros telken.
Mi épül? 1,7 millió köbméter földet mozgattak meg, 1350 méter csővezetéket és 11 kilométernyi csapadékelvezető árkot építettek. Az épülő gyárról további információkat a nyári alapkőletételnél fognak közölni.
Mennyien dolgoznak az előkészítésen? 250 fős csapat dolgozik a projekten Münchenben, de 15 embert már felvettek Debrecenben is.
Mit fognak gyártani? Ugyanazon a soron belsőégésű, plug-in hibrid és teljesen elektromos autók is készülhetnek.
Mennyit? Évente 150 ezer autó gördülhet le a futószalagokról.
Hány emberrel? Több mint ezer fő dolgozhat a gyárban.
Van benne állami pénz? Az állam 1 232 250 000 forinttal támogatta közvetlenül a beruházást. De ennél jóval többet fordít az Északnyugati Gazdasági Övezet kiszolgáló infrastruktúrára: vasútvonal kiépítésére 54,8 milliárdot, csatornázásra 375 milliót fordít, a debreceni reptér és a futópályák felújítására 600 milliót szán.
Futureal magyar Budapest Budapest One II. irodaépület 52 milliárd forint
A budai Őrmezőn már áll a Budapest One irodakomplexum első üteme jellegzetes hullámszerű homlokzatával, közben épül a projekt második fele. A budapesti központú ingatlanfejlesztő újabb 65 ezer négyzetméternyi irodaterülettel bővíti az újbudai kínálatot, az átadás 2022-ben várható.
China BBCA Group kínai Szolnok citromsavgyár 40 milliárd forint
Nyolc év huzavona után indult el 2019. novemberben a citromsavgyár építése, közvetlenül a Bige Holding szolnoki kénsavgyára mellett. A kínai beruházó a világ legnagyobb citromsavtermelője, a terméket E330 fedőnéven alkalmazzák a vegyiparban, az élelmiszeriparban, kozmetikumokban és gyógyszerekben is. A magyar állami MFB 2017 végén 32 milliárd forint hitelt adott a beruházásra, az akkori nyilatkozat szerint ez 80 százalékát fedezi a költségeknek, így 40 milliárdra becsülhető a projekt értéke.
Infineon német Cegléd félvezetőgyár 32 milliárd forint
A német Infineon a világ egyik legjelentősebb ipari félvezetőfejlesztője, március elején az amerikai hatóságok engedélyezték, hogy kilencmilliárd euróért akvirálja a Cypress Semiconductort. A ceglédi üzemben a megújulóenergia-szektorban és ipari automatizáláshoz használt teljesítménymodulokat fognak gyártani. 275 munkahelyet hoznak létre, a kormány 6,4 milliárd forinttal támogatja a beruházást.
JYSK dán Ecser logisztikai központ 25 milliárd forint
A dán lakberendezési lánc az M0-autóút közelében, Ecseren húzza fel a cirka 170 ezer négyzetméteres regionális elosztóközpontját.
Polat Group török Budapest Duna Pearl lakóépület, szálloda 19 milliárd forint
A kormányfővel is jó kapcsolatot ápoló török üzletember, Adnan Polat cégcsoportja a pesti Újlipótváros szélén, az egykori K&H-székház hűlt helyére húz fel többfunkciós épületet. A kilencszintes épületben 193 lakás kap helyet, valamint a tervek szerint egy négycsillagos szálloda 103 szobával. Kerestük a céget, hogy a turizmus beszakadása miatt változtatnak-e a terveken, de lapzártáig nem kaptunk választ.
Biggeorge Property magyar Budapest Waterfront City I-II. lakópark 16 milliárd forint
Nagygyörgy Tibor ingatlancsoportja Óbudán, a volt Buszesz-ecetgyár területén építkezik. Az első és második ütem 438 lakását már javában építik, de összesen 1001 lakásra van érvényes építési engedélye, ha ezek is megvalósulnak, a teljes projekt becsült értéke 35 milliárd körül alakulna. A további ütemek indításáról az ingatlanpiac alakulása és a járvány gazdasági hatásának függvényében fognak dönteni.
Brázay Invest magyar Balatonfüred Green Resort hotel és villapark 14 milliárd forint
A Brázay-villa helyén épülő luxusapartmanok körül sok a kérdőjel. A korábbi településrendezési tervek szerint az 1930-as években épült villát felújították volna, de végül lebontották. A fő beruházó Brázay Invest Kft. mögött tulajdonoscserék után Birgés Tibor, a fémlemez-megmunkálással foglalkozó jászberényi Ferro-Press tulajdonosa jelent meg a cégbírósági adatokban, ám amikor megkerestük, tagadta, hogy köze lenne a projekthez és a koronavírusra hivatkozva minden további kérdéstől elzárkózott. Mindenesetre a tóparttól pár sarokra lévő négyhektáros telken 116 lakás, valamint egy 125 szobás, négycsillagos szálloda kivitelezését kezdték meg 2020 első negyedévében.
Atenor belga Budapest Aréna Business Campus B irodaépület 13 milliárd forint
Lehet, hogy pár év múlva a Hős utca környékéről nem az elszlömösödött tömbök, hanem a pesti irodapiac következő felkapott környéke fog eszünkbe jutni. A belga beruházó első épülete már szerepelt a 2018-as listán, most újabb nyolcszintes, 40 ezer négyzetméteres irodaház munkálatait indították el a Hungária körúton.
Állítanak le beruházásokat?
Ahol már elkezdték az építkezéseket (lakóparkok, irodaházak), ott jellemzően folytatják a munkálatokat, esetleg kisebb tempóval. Ahol hosszú távra terveznek és nagyfokú az automatizáció (amilyen a BMW-gyár is), ott nem számít az előttünk álló szűk esztendő. Ott húzták be a kéziféket, ahol még előkészítési szakaszban tart, vagy több ütemből áll a projekt, ezeknél még volt észszerű döntési lehetőség, hogy szüneteltessék vagy eltolják az első kapavágást. Különösen igaz ez a szállodaépítésekre. A járvány lefolyását nehéz előre kalkulálni, de ha ellehetetlenülnének az építkezések, akkor az építőipari szereplők arra számítanak, hogy az állam valamilyen formában mentőövet dob, mint Ausztriában, Németországban vagy Romániában.
Mi a helyzet a munkaerővel?
A kivitelezők a szükséges óvintézkedések mellett dolgoznak tovább, van, ahol csökkentett létszámmal. Miután a munkások munkaidő alapján kapják a bért, abban érdekeltek, hogy dolgozhassanak, amíg azt hatóságilag engedélyezik. Az elmúlt évek munkaerőhiánya miatt az építőipar egyre jobban támaszkodott a vendégmunkásokra. Jelentős részük biztosan nem utazott haza, mert ha át is jutott volna a határon, kéthetes karantén várta volna, és az is kérdéses, milyen munkát tudnának vállalni hazájukban ebben a helyzetben. Nagy tartalékaik nem lehetnek, hiszen bérük egy részét hazautalják, így nekik sincs más választásuk, mint folytatni.
Van elég alapanyag?
Nem volt olyan megkérdezett, aki fennakadásokat jelzett volna az alapanyag-ellátásban, de a határlezárásokkal és a nemzetközi fuvarozás akadozása miatt ez változhat.
Farkas Margit húsz éve dolgozik vezetői pozíciókban az EY-nál, azon kevesek közé tartozik, akik HR-oldalról beszlalomozva váltak globális partnerré. Nem krízist, hanem változást kezel: úgy gondolja, a következő hónapok nagy kérdése az lesz, meg tudjuk-e tartani a vírus miatt kialakult új helyzet pozitív hozadékait.
Zsiday Viktor ritka higgadtsággal rendezte át negyvenmilliárdos portfólióját, még mielőtt a járvány betört Európába, és a hazai piacon szinte egyedül bukás nélkül úszta meg a vérfürdőt a tőzsdéken. Most azt mondja, irgalmatlan állami pénzköltéssel talpra áll majd a gazdaság, de a globalizáció csökkenni fog, mi, fogyasztók meg ott folytatjuk, ahol abbahagytuk.
Népi motívumokkal díszített tűzzománc tárgyakkal kezdődött az osztrák Freywille manufaktúra története, legkelendőbb mai ékszereiket Monet, Klimt, Mucha, Hundertwasser és Van Gogh festményei ihlették. Dr. Wille, a hetvenéves cég csaknem nyolcvanéves tulajdonosa megküzdött már Putyin embereivel is, most pedig a koronavírus miatti keresletvisszaesés tépázza a bizniszt. Március közepén be is kellett zárni a boltokat a világjárvány miatt, így pillanatnyilag csak az online eladásokban bízhatnak. Dr. Wille azonban örök optimista: újabban a párizsi Louvre-ral készül közösen új ékszerdizájnokat kitalálni.