Nézz a visszapillantó tükrödbe, Tesla! A Rivian hárommilliárd dollárt kapott az Amazontól, a Fordtól és a szaúdiaktól, hogy felpörgesse az elektromos SUV-ok és teherautók gyártását. Most már csak annyi dolga van, hogy elkerülje azokat az útakadályokat, amikbe a Tesla is kis híján belerohant. A ritkán nyilatkozó 37 éves alapító, R. J. Scaringe interjút adott az amerikai Forbesnak.
Tél van,reggel 8 óra. A hőmérséklet jócskán fagypont alatt a Chicagótól mindössze pár órányira délre fekvő, illinois-i Normalban. A Rivian Automotive összeszerelő üzeme előtt befagyott a tavacska, a gyepet dér borítja, havazást jósolnak. Az épületben sincs sokkal melegebb. A 242 ezer négyzetméteres üzemi terület csaknem egésze gyártási zóna, amit egy 750 millió dolláros felújítási projekt keretében épp az év végére készítenek fel. Az eredeti tervek szerint ekkor kezdenek elektromos teherautókat, furgonokat és SUV-okat gyártani. Szóval az olyan apróságok, mint a fűtés, nem igazán számítanak.
A második emeleten, az egyetlen befejezett területről rálátni az üzemre. Itt rendezte be igazgatósági irodáit a komplexum előző tulajdonosa, a Mitsubishi. Annak idején erre a szintre csak öltönyösök jöhettek fel. Mostanra mindenkinek elérhető hatalmas munkatér lett konyhával, csiszolt betonpadlóval és sok természetes fénnyel, csakúgy, mint Michiganben, a Rivian plymouthi kutatási-tervezési központjában. Mindkét irodánál az volt a koncepció, hogy egységesítsék az ipari és kültéri viszonyokat, ezzel is erősítve a cég márkáját – egy autógyártó, ami fenntartható járműveket gyárt úttalan utakra. A 2009-ben alapított Riviannak San Joséban és a kaliforniai Irvine-ban is van üzeme, de itt fejleszti technológiáját és akkumulátorait.
„Már kitakarítottunk, kifestettünk, és helyükre raktuk a berendezéseket” – mondja a Rivian 37 éves alapító-ügyvezetője, Robert Joseph Scaringe (vagy ahogy inkább ismerik, R. J.). „Az évtized közepére negyedmillió járművet tudunk majd legyártani évente.”
Trunk Tamásnak mindig van mondanivalója, és ruháival is kommunikálni akar. Még csak tizenhat éves, de érdemes rá és a stílusára odafigyelni.
Karrier
Trunk Tamás fanatikus sneakerrajongó. Nemcsak hordani szereti a legmenőbb sportcipőket, beszélni is szeret róluk, ezért tizennégy éves korában írt egy könyvet Snea-kerek, Márkák, Z-Generáció címmel, majd Youtube-videókat kezdett gyártani a témában. Csatornáját már több mint 33 ezren követik. Tartott TED-előadást, beszélt az osztrák Fifteen Seconds fesztiválon, konferenciákon is rendszeresen előad, és tavaly portált is indított CorporationZ néven. Ahogy azt a név is sejteti, a generációját érdeklő trendeket, márkákat és az őket inspiráló arcokat akarja bemutatni. Emellett komoly sportember, Ausztriában tanul, az alpesi sí egyik ígéretes tehetsége, magyar válogatott. És azt állítja, hogy mindezt nem szülői nyomásra érte el, hanem ő akarta. Nem tétlenkedik, és még nagyon sok terve van.
Stílus
Tomi szerint van egy óriási különbség generációja és a korábbiak stílusa között. „Régen a stílus szó leginkább egy adott irányzathoz való igazodást jelentett, mára elmosódtak a határok, a szubkultúrák átjárhatóvá váltak, és ez a szettekben is megjelenik. Sokkal szabadabb és ezáltal összetettebb az emberek öltözködése, hangsúlyosabb lett az egyén” – mondja határozottan, komolyan és olyan átgondoltan, mintha épp előadást tartana a témában.
KEDVENCEK 1. Badge: A Fifteen Seconds Festival előadói badge-e, nagyon büszke rá. 2. Övcsat: Valójában egy aranyérem a kanadai Whistler-kupáról, amit megnyert. A nyakba akasztható szalagról leszedve övként viselheti a nyertes. 3. Lemez: Roy Ayers. Ez volt az első bakelit, amit megvett. Azóta megvásárolt sok másikat is, de gyűjtőnek azért nem nevezné magát. 4. Kulacs: Supreme x True Fruits Smoothies. Sosem használta, 20 euróért vette üresen, mert lenyűgözte, mennyire szabálytörő, hogy egy ruhamárka egy smoothie-márkával kollaborál. 5. Könyv: Marcel Hirscher önéletrajzi könyve. Nemcsak azért fontos, mert a kedvenc műfaja, hanem mert büszke rá, hogy Ausztriában ugyanaz a kiadó adta ki a könyvét, mint az idoljáét. 6. Figura: Playmobil. Születésnapjára kapta. Gyerekkorában gyűjtötte őket, ez a darab egyedi festést kapott a különleges alkalomra: most a Z generáció kedvelt márkáit hordja.
Őt az öltözködés szabadságában egyetlen dolog korlátozza, hogy még növésben van, már várja, hogy a kedvenc darabjait akár évekig hordhassa. Az a Travis Scott x Air Jordan cipő például, amire olyan sokáig gyűjtögetett, csak pár hónapig volt jó a lábára. Ezt olyan hangon jegyzi meg, amiből kiderül, tényleg érzékeny pontot érintünk. Stílusára nehezen talál jelzőket, mert ami az egyik szettjére igaz lenne, egy másikra már nem érvényes. Ahogy ő mondja, „világokat kombinál”, vagyis válogat a különféle márkák kínálta történetek között, és összeállítja belőlük a magáét.
Márkafüggő, de egyet sem akar kiemelni, mert túl sok jutna az eszébe. A márkáknál is jobban rajong azért, ha együttműködést lát két brand között, vagy egy márka és művészek közt. Ilyen például a fotózáson viselt inge is, ami a Comme des Garçons limitált szériás The Beatles kollekciójából van. Amikor rákérdezek, tudja-e, mi volt az együttes első albumának a címe, nemcsak azt tudja, hogy a Please Please Me-re gondolok, de azt is, miért kérdezem. Úgyhogy gyorsan hozzáteszi: „Ne vedd fel annak a pólóját, akinek nem hallgatod a zenéjét! Ez egy áthághatatlan szabály!”
Majd azt is elárulja, hiszi, hogy a szabályok azért vannak, hogy áthágjuk őket, de a szabálysértés előtt igenis ismerni kell azokat a bizonyos szabályokat. Épp ezért nagyra tartja Schiffer Miklós munkásságát, nemcsak odafigyel a divatszakértő tanácsaira, de közös videót is forgattak, hogy szakszerűen körbejárják az ominózus öltöny-sportcipő kérdéskört. Egyébként többen is inspirálják az öltözködését: az Instagramon szembejövő fotókon egyszer Virgil Abloh, a Louis Vuitton művészeti vezetője jön vele szembe, másszor egy ismeretlen, de érdekes arc – az inspiráció bárhonnan érkezhet.
Relax
Mivel élsportoló, a pihenést ugyanolyan komolyan veszi, mint a tanulást vagy a munkát. Odafigyel, hogy testileg és szellemileg is kikapcsoljon néha. Leginkább a kultúra tölti fel, szereti az inspiráló életrajzi köteteket és a színházat (a bécsi Volkstheater például nagy kedvence, nemcsak nézőként, hanem mert influenszerként is népszerűsítette már őket egy közös projektben).
De legjobban az oxfordi nyarak gondolata hozza lázba. „Nyaranta Oxfordban töltök két hetet valamilyen nyári kurzuson. Már voltam vezetői és gazdasági kurzuson is, idén a klasszikus civilizáció témáját választottam. Nagyon várom!” – mondja lelkesen. Utazni amúgy is szeret, főleg, ha közben a szüleivel tölthet egy kis időt, de sneakerrajongó énjét sem tudja levetkőzni. Ha síversenyre megy, és ideje engedi, mindig megnézi a város legmenőbb cipőboltjának kínálatát.
Nem mindegy, hogyan reagáltak a szüleink, nagyszüleink a traumáikra, és nem mindegy, milyen hiedelmeket adtak át nekünk, de aki most jól küzd meg a krízissel, az aranytartalékot képez a jövőjére – mondja Orvos-Tóth Noémi pszichológus, a transzgenerációs szemlélet kutatója.
Nagy Brigitta az összes magyar Michelin-csillagos étteremnek szállított mikrozöldségeket és ehető virágokkat. Most, hogy vevői bezártak, pihen egy picit, és tartósítással kísérletezget.
A helyzet komolyságáról annyit, hogy a magyar gazdaglistán hosszú évek óta helyezéssel rendelkező, Videoton-társtulajdonos Lakatos Péter, aki általában a „kérsz egy kávét” kérdésre is valamilyen stratégiai választ ad, most kivár, figyel és közben ahol kell leállít – ez derül ki az interjúból, amit G. Tóth Ildának adott. A legbátrabb, amit most mondhatunk, hogy még nem tudjuk mi lesz. És ezt a legnehezebb elfogadni.
Tuvalu a Csendes-óceán egyik legapróbb és hivatalosan a világ legkevésbé látogatott országa. Egy szigetcsoport, ahol nincs semmi nevezetes látnivaló, de bűnözés és szegénység sincs. Van viszont lassú élet, vidámság és napi közös foci a kifutón.