Nézz a visszapillantó tükrödbe, Tesla! A Rivian hárommilliárd dollárt kapott az Amazontól, a Fordtól és a szaúdiaktól, hogy felpörgesse az elektromos SUV-ok és teherautók gyártását. Most már csak annyi dolga van, hogy elkerülje azokat az útakadályokat, amikbe a Tesla is kis híján belerohant. A ritkán nyilatkozó 37 éves alapító, R. J. Scaringe interjút adott az amerikai Forbesnak.
Tél van,reggel 8 óra. A hőmérséklet jócskán fagypont alatt a Chicagótól mindössze pár órányira délre fekvő, illinois-i Normalban. A Rivian Automotive összeszerelő üzeme előtt befagyott a tavacska, a gyepet dér borítja, havazást jósolnak. Az épületben sincs sokkal melegebb. A 242 ezer négyzetméteres üzemi terület csaknem egésze gyártási zóna, amit egy 750 millió dolláros felújítási projekt keretében épp az év végére készítenek fel. Az eredeti tervek szerint ekkor kezdenek elektromos teherautókat, furgonokat és SUV-okat gyártani. Szóval az olyan apróságok, mint a fűtés, nem igazán számítanak.
A második emeleten, az egyetlen befejezett területről rálátni az üzemre. Itt rendezte be igazgatósági irodáit a komplexum előző tulajdonosa, a Mitsubishi. Annak idején erre a szintre csak öltönyösök jöhettek fel. Mostanra mindenkinek elérhető hatalmas munkatér lett konyhával, csiszolt betonpadlóval és sok természetes fénnyel, csakúgy, mint Michiganben, a Rivian plymouthi kutatási-tervezési központjában. Mindkét irodánál az volt a koncepció, hogy egységesítsék az ipari és kültéri viszonyokat, ezzel is erősítve a cég márkáját – egy autógyártó, ami fenntartható járműveket gyárt úttalan utakra. A 2009-ben alapított Riviannak San Joséban és a kaliforniai Irvine-ban is van üzeme, de itt fejleszti technológiáját és akkumulátorait.
„Már kitakarítottunk, kifestettünk, és helyükre raktuk a berendezéseket” – mondja a Rivian 37 éves alapító-ügyvezetője, Robert Joseph Scaringe (vagy ahogy inkább ismerik, R. J.). „Az évtized közepére negyedmillió járművet tudunk majd legyártani évente.”
Erős termékpalettával, testre szabott megoldásokkal és az ágazat új trendjeinek folyamatos követésével a CIB Csoport elkötelezett és rugalmas partnerként támogatja az autóipar szereplőit.
Összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos, vagy divatosan rövidítve CASE járművekről szól a jövő, és ez a jövő bizony elkezdődött – ma már egyértelmű, hogy az autózás új korszakába léptünk. Az iparág szereplőivel együttdolgozó szakemberek a következő 5-10 évben várnak igazi áttörést a trendekben. Az viszont izgalmas kérdés, hogy az új technológiák elterjedésére mely autóipari szereplők és beszállítók tudnak megfelelő válaszokat adni, kik lesznek képesek erősödni, és milyen együttműködések alakulnak ki. „Az autógyártás, illetve annak beszállítói háttere kivételes súllyal bír a hazai ipari termelésben, és a magyar export 20 százalékát adja. Emiatt kiemelten fontos, hogy a helyén kezeljük a változásokat, és a hazai szereplőket a trendek megértésén keresztül tudjuk támogatni abban, hogy megfeleljenek a kihívásoknak” – hangsúlyozza Szabó Balázs vezérigazgató-helyettes, vállalati üzletágvezető.
A CIB Csoportnál emiatt szakértők bevonásával vágtak bele az autóipari trendek elemzésébe, a hosszú távú tendenciák mellett az aktuális nehézségeket is vizsgálva. Hatalmas a beruházási igény – az elektromos autógyártás esetén százmilliárd eurós nagyságrendről van szó –, ami óriási költségcsökkentési nyomással párosul, ez pedig a magyar beszállítókra is hatást gyakorol. A siker érdekében megkerülhetetlen a folyamatos innováció és hatékonyságnövelés, miközben a szoftveres és elektronikai hátterű termékek iránti fokozódó igény olyan új szereplőknek kedvezhet, akikre korábban nem tipikus autóipari szereplőként gondoltak. „Az elektromos autók összetétele akár 70 százalékban is különbözhet a hagyományos gépkocsikétól. Ahogy az autóiparban egyre hangsúlyosabbá válik a technológiai irány, erősödik az ilyen típusú beszállítók szerepe. Átrendeződnek a szaktudást érintő elvárások is: míg klasszikus gépészmérnökből tíz év múlva kevesebbre lesz szükség, jóval több szoftvermérnök fog dolgozni az ágazatban” – világít rá Győr Tamás, a KKV üzletág igazgatója.
SZABÓ BALÁZS, vezérigazgató-helyettes, vállalati üzletágvezető és GYŐR TAMÁS, KKV üzletág igazgató
Értő figyelem
Az autóiparban zajló forradalmi folyamatokkal párhuzamosan paradigmaváltás történik a vállalati bankolás terén is. „Már nem elég a múltbeli pénzügyi adatokra nézni a cégek valódi perspektíváinak megértéséhez, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a piaci trendeket, amikor finanszírozási kérdésekben döntünk. Ahhoz, hogy jó partnerei lehessünk ügyfeleinknek, tisztában kell lennünk például a technológiai fejlettségükkel, mert ez lesz versenyképességük kulcsa a jövőben” – magyarázza Szabó Balázs. A CIB Banknál ezért azon dolgoznak, hogy a globálisan körvonalazódó irányzatokat le tudják fordítani céges szintre is, ennek jegyében pedig 150 autóiparhoz kapcsolódó céget analizálnak különböző szempontok mentén. A tevékenység és a struktúra mellett megnézik például, hogy az adott vállalat termékekre vagy folyamatokra specializálódott, megfelel-e a CASE elvárásoknak, valamint jól alkalmazkodik-e a rövid távú trendekhez – és csak ezt követően veszik górcső alá a pénzügyi teljesítményt. Győr Tamás szerint az eddigi eredmények alapján elmondható, hogy bár vannak mindenkire igaz következtetések, más szempontok mentén már jobban elkülönülnek a potenciális nyertesek és vesztesek: „A munkaerőhiány, az emelkedő bérköltségek és a vevői árnyomás miatt az automatizáció és a robotizálás mindenki számára előírás. Egy-egy tevékenység azonban különböző mértékben automatizálható. Ha valamit nem lehet automatizálni, viszont nyereséghányadosa alacsony, reális a veszély arra, hogy kiszervezik Távol-Keletre. Egyéb területeken viszont az sem kizárt, hogy akár a koronavírus hatásaként távol-keletről is hoznak vissza termelést az európai gyártók.”
Megoldások mindenkinek
Minél mélyebb tudást halmoznak fel az iparági trendekről, illetve az egyedi sajátosságokkal és kockázatokkal rendelkező szereplőkről, annál jobban személyre tudják szabni pénzügyi megoldásaikat a komplex kiszolgálást és növekvő finanszírozást igénylő ügyfelek részére. Igen széles a paletta: a CIB Csoportnál a különböző forgóeszköz- és beruházási hitelek éppúgy megtalálhatók, mint a faktor- és lízingmegoldások, így sem a megugró megrendelések, sem a kapacitásbővítés vagy a hosszú fizetési határidők nem jelenthetnek problémát. Sőt, egyedi megoldással lehetőséget biztosítanak forintutalásra devizafedezettel, így devizaforrás megléte esetén is kifizethetők forintban a szállítók anélkül, hogy kapkodni kellene az átváltással. Ezen túlmenően a céges kivásárlások, összeolvadások és generációváltás folyamatait is támogatják. A termékfejlesztés során is szem előtt tartják az iparági trendeket, így jelenleg többek között azon dolgoznak, hogyan tegyék kedvezőbbé az elektromos autó lízingfeltételeit a hagyományosénál, és ezzel nem félnek némi rizikót vállalni: „Érdekes helyzet az elektromos gépkocsik lízingje, mert nem tudjuk, milyen irányba fog változni a technológia, és sok a kérdőjel. Ilyen értelemben nagyobb kockázatról beszélünk, ám a fenntarthatóság és a társadalmi haszon miatt nem kérdés, hogy finanszírozóként az elektromobilitás elterjedését támogatjuk.”
Kihaló őshonos fajok, természeti extrémitásoknak kitett mezőgazdaság: az Ökológiai Kutatóközpont Környezeti Jövőkutatás – Magyarország 2050 című tanulmányában azt vizsgálták, milyen lehet hazánk biodiverzitása harminc év múlva. Az eredményekről és a lehetséges szcenáriókról beszélgettünk a kutatás egyik vezetőjével, Báldi András ökológussal.
Túljárhat-e az emberi találékonyság a természet erején? Az időjárási szélsőségek megszaporodásával egyre több kihívás elé néz a mezőgazdaság – de közben egy csomó érdekes válasz is születik. A Growberry az algoritmusok erejét ötvözné a kontrollált termesztéssel.
Egy életrajzi könyv az örök Audrey Hepburnről, egy kordokumentum Putyin országáról, japán szépirodalom, egy krimi, egy hangoskönyv, a friss közgazdasági Nobel-díjasok elméletei és egy váratlanul hiperaktuálissá váló történelmi bestseller. Hét könyvet ajánlunk.
A helyzet komolyságáról annyit, hogy a magyar gazdaglistán hosszú évek óta helyezéssel rendelkező, Videoton-társtulajdonos Lakatos Péter, aki általában a „kérsz egy kávét” kérdésre is valamilyen stratégiai választ ad, most kivár, figyel és közben ahol kell leállít – ez derül ki az interjúból, amit G. Tóth Ildának adott. A legbátrabb, amit most mondhatunk, hogy még nem tudjuk mi lesz. És ezt a legnehezebb elfogadni.