Elon új nemezise

Tél van, reggel 8 óra. A hőmérséklet jócskán fagypont alatt a Chicagótól mindössze pár órányira délre fekvő, illinois-i Normalban. A Rivian Automotive összeszerelő üzeme előtt befagyott a tavacska, a gyepet dér borítja, havazást jósolnak. Az épületben sincs sokkal melegebb. A 242 ezer négyzetméteres üzemi terület csaknem egésze gyártási zóna, amit egy 750 millió dolláros felújítási projekt keretében épp az év végére készítenek fel. Az eredeti tervek szerint ekkor kezdenek elektromos teherautókat, furgonokat és SUV-okat gyártani. Szóval az olyan apróságok, mint a fűtés, nem igazán számítanak.

A második emeleten, az egyetlen befejezett területről rálátni az üzemre. Itt rendezte be igazgatósági irodáit a komplexum előző tulajdonosa, a Mitsubishi. Annak idején erre a szintre csak öltönyösök jöhettek fel. Mostanra mindenkinek elérhető hatalmas munkatér lett konyhával, csiszolt betonpadlóval és sok természetes fénnyel, csakúgy, mint Michiganben, a Rivian plymouthi kutatási-tervezési központjában. Mindkét irodánál az volt a koncepció, hogy egységesítsék az ipari és kültéri viszonyokat, ezzel is erősítve a cég márkáját – egy autógyártó, ami fenntartható járműveket gyárt úttalan utakra. A 2009-ben alapított Riviannak San Joséban és a kaliforniai Irvine-ban is van üzeme, de itt fejleszti technológiáját és akkumulátorait.

„Már kitakarítottunk, kifestettünk, és helyükre raktuk a berendezéseket” – mondja a Rivian 37 éves alapító-ügyvezetője, Robert Joseph Scaringe (vagy ahogy inkább ismerik, R. J.). „Az évtized közepére negyedmillió járművet tudunk majd legyártani évente.”