Van egy csapat a Mastercard kötelékében, akik stratégiai tanácsadásra specializálódtak, ők a Mastercard Advisors. Az új budapesti központ – hub – mind az ügyfeleknek, mind a jelenlegei és jövőbeli kollégáknak egyedi lehetőségeket biztosít. A következő években pedig további fejlődés várható.
A Mastercard Advisors sikertörténete 2008 körül kezdődött, amikor is a fizetéstechnológiai cég hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtását kezdte meg. Az új irány annyira sikeresnek bizonyult, hogy középtávon a vállalat célja, hogy ezek a szolgáltatások adják az árbevétel 40 százalékát. A szolgáltatások közül pedig kiemelkedő a kifejezetten kártyás- és egyéb fizetési módokra specializálódott tanácsadók munkája, akik a Mastercard Advisors csapatához tartoznak.
Az Advisors program 2012-2013-ban kezdett gyors bővülésbe. Ez 2019-ben egy stratégiai váltáshoz is vezetett: a helyi irodák helyett ugyanis ekkor jelöltek ki három olyan, hubnak nevezett központot, amelyek az egész európai piacot kiszolgálják. Lisszabon és Isztambul mellett a harmadik ilyen hub Budapesten jött létre. „Ez egyrészt a mi, már korábban is itt dolgozó csapatunk eredményességének köszönhető – mondja el büszkén Maklári István, a hub vezetője –, de annak is, hogy a Mastercard kiemelkedően sikeres Magyarországon, illetve a magyar munkaerő kifejezetten jól képzettnek számít.” Nagyjából másfél éve még hét tanácsadó dolgozott a budapesti irodában, most már 40-en vannak, de még ezután is hatalmas fejlődés várható: pár éves távlatban ugyanis nagyjából 100 főre tervezik bővíteni a csapatot.
Ritkán adódik olyan élethelyzet, amiben nagy valószínűséggel ugyanazt csináljuk – ülünk a fenekünkön otthon, munkaidőben, próbálunk vagy valami értelmes dologgal foglalkozni (kacsintás, micsoda ötlet a Gazdát olvasni!) vagy a híreken szorongani, új hobbit találni, illetve a szerencsések még tudnak dolgozni. Egy éve ilyenkor kiröhögtük volna azt, aki azt mondja, hogy 2020 első negyedéve arról szól […]
Ritkán adódik olyan élethelyzet, amiben nagy valószínűséggel ugyanazt csináljuk – ülünk a fenekünkön otthon, munkaidőben, próbálunk vagy valami értelmes dologgal foglalkozni (kacsintás, micsoda ötlet a Gazdát olvasni!) vagy a híreken szorongani, új hobbit találni, illetve a szerencsések még tudnak dolgozni. Egy éve ilyenkor kiröhögtük volna azt, aki azt mondja, hogy 2020 első negyedéve arról szól majd, hogyan lehet elbújni egy világjárvány elől. Az is biztos, hogy nem egészséges az egész napot rettegéssel tölteni, ezért figyelemelterelés céljából érdemes velünk tartani, a minőségi alapanyagokra felesküdött magyar vállalkozókról szól a mostani lapszám, mutatom a menüt! A mohácsi Prophyl Kft. Magyarországon egyedül állít elő vakcinakutatáshoz is használható steril tojásokat – ők mondjuk tudják, mi fán terem a drasztikus intézkedés: volt, hogy jelentős állományuk ment a vágóhídra, mert felütötte fejét egy betegség a tyúkok között, de nem kerültek padlóra tőle.
Mutatunk egy magyar startupot, a Growberryt, akik kontrollált növénytermesztéssel próbálnak egy új rést találni a piacon. Összeraktak egy termesztőládát, amiben mesterségesen adva van minden, ami egy növény stabil növekedéséhez szükséges. Csakhogy minden növénynek egy kicsit másra van igénye, így most azon dolgoznak, hogy algoritmust fejlesszenek hozzájuk, így a vevőnek csak el kellene indítani egy programot, attól függően, mit termesztene. (De nem akarunk zsákbamacskát árulni, ez nem oldja meg az éhezés kérdését.)
Az egészséges élelmiszer nekünk, magyaroknak szerencsére magától értetődő dolog, a gazdáknak rengeteg szabályt és előírást kell betartaniuk, hogy a termékeik eljuthassanak a fogyasztóhoz. A világ többi, elmaradott részén ez azért erősen kétesélyes játék, viszont egy hazai csapat hatékony megoldást kínál, a blokk-lánc megbízhatóságát ötvözték a húskereskedelemben rejtőző kockázatokkal, az eredmény az, hogy a vásárló tudja, honnan jött, amit a polcról levesz.
Van itt egy agrárvállalat, akik egy lepukkant téesz romjain építettek fel egy ma már minőségi tejtermékeket előállító vállalatot, de ehhez kellett kitartás, elszántság, és a helyiek összefogása – és lehet nekik szurkolni, mert a koronavírus miatt ők nagyon kiszolgáltatott helyzetbe kerültek. Eddig adósok voltunk az ország egyik legnagyobb gombatermesztő vállalatának, a Bio-Funginak a történetével. Hetente csak csiperkegombából több száz tonnát állítanak elő, noha a kezdet kezdetén az alapítónak még állampolgársága sem volt, ma pedig már milliárdos biznisz tulajdonosa.
A világ legnagyobb fejvadászcége hárompercenként üt nyélbe egy csúcsvezetői átigazolást. Magyarországi irodája is szállított már embert az ország és a régió szinte minden fontos nagyvállalatának. Ha a Korn Ferry keres meg valakit, az komoly pozíció. Kell hozzá network, hatalmas adatbázis, kellenek profi procedúrák és sok tapintat. Ilyen egy diszkrét szakma és diszkrét kulcsembere: Szabó Vilmos.
Annyi ötlet merül fel, és napról napra változik a helyzet, nehéz most jó döntéseket hozni, mondja Lakatos Péter. A Videoton vezérigazgatója szerint egy biztos: jó mentális állapot kell ahhoz, hogy valaki most ne bolonduljon meg.
Kihaló őshonos fajok, természeti extrémitásoknak kitett mezőgazdaság: az Ökológiai Kutatóközpont Környezeti Jövőkutatás – Magyarország 2050 című tanulmányában azt vizsgálták, milyen lehet hazánk biodiverzitása harminc év múlva. Az eredményekről és a lehetséges szcenáriókról beszélgettünk a kutatás egyik vezetőjével, Báldi András ökológussal.