Van egy csapat a Mastercard kötelékében, akik stratégiai tanácsadásra specializálódtak, ők a Mastercard Advisors. Az új budapesti központ – hub – mind az ügyfeleknek, mind a jelenlegei és jövőbeli kollégáknak egyedi lehetőségeket biztosít. A következő években pedig további fejlődés várható.
A Mastercard Advisors sikertörténete 2008 körül kezdődött, amikor is a fizetéstechnológiai cég hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtását kezdte meg. Az új irány annyira sikeresnek bizonyult, hogy középtávon a vállalat célja, hogy ezek a szolgáltatások adják az árbevétel 40 százalékát. A szolgáltatások közül pedig kiemelkedő a kifejezetten kártyás- és egyéb fizetési módokra specializálódott tanácsadók munkája, akik a Mastercard Advisors csapatához tartoznak.
Az Advisors program 2012-2013-ban kezdett gyors bővülésbe. Ez 2019-ben egy stratégiai váltáshoz is vezetett: a helyi irodák helyett ugyanis ekkor jelöltek ki három olyan, hubnak nevezett központot, amelyek az egész európai piacot kiszolgálják. Lisszabon és Isztambul mellett a harmadik ilyen hub Budapesten jött létre. „Ez egyrészt a mi, már korábban is itt dolgozó csapatunk eredményességének köszönhető – mondja el büszkén Maklári István, a hub vezetője –, de annak is, hogy a Mastercard kiemelkedően sikeres Magyarországon, illetve a magyar munkaerő kifejezetten jól képzettnek számít.” Nagyjából másfél éve még hét tanácsadó dolgozott a budapesti irodában, most már 40-en vannak, de még ezután is hatalmas fejlődés várható: pár éves távlatban ugyanis nagyjából 100 főre tervezik bővíteni a csapatot.
Nagy Brigitta az összes magyar Michelin-csillagos étteremnek szállított mikrozöldségeket és ehető virágokkat. Most, hogy vevői bezártak, pihen egy picit, és tartósítással kísérletezget.
Zsázsa, sarkantyúvirág, sisó – Nagy Brigitta különleges mikrozöldségeinek és ehető virágainak nemcsak a nevük, de ízük is különleges. A zsázsa meglepően tormás, a sarkantyúvirág csípős, a sisóban keveredik az ánizs és a menta íze. Az ehető orchidea lényegében egy virágba öntött kígyóuborka, az azték édesfű fehér bogyója a sztíviánál ötszázszor édesebb, a sófű értelemszerűen sós. „Beveszed a szádba, elkezd folyni a nyálad, és mint a pattogós cukorkától, pezsegni fog a szád” – mondja Brigi. Elrágcsálom a sárga színű elektromos gombvirágot – és, a növény tényleg elektromosságot idéz.
A Mikrozöldség furgonja hetente kétszer szállított a magyar Michelin-csillagos éttermeknek, amíg azok a vírus miatt szünetre nem kényszerültek. „Ha a növényeket hat–nyolc fokon tároljuk, négy napig tökéletes minőségűek, egy hétig jók.” A cég, az éttermek és cukrászdák mellett csak viszonteladóknak szállít. Szerencsém volt, hogy végiglegelhettem a kertet.
A kertészeti technikumot végzett Brigi 2015-ben könyvelői állása mellett a Spoon étterem hétvégi kertészeként dolgozott, ő locsolta a növényeket. Egyszer arról beszélgetett a séffel, Pilók Attilával, hogy iszonyú drágák a Franciaországból rendelt mikrozöldségek, kellene egy magyar beszállító. Brigi nekiállt kísérletezgetni az édesapjától korábban kapott üvegházban. Kicsiben indult, óvatosan tapasztalta ki, kitől érdemes magot vásárolni, hány grammra vessenek. „Szájhagyomány útján terjedt a hírem, sosem kellett partnereket keresnem.”
Brigi ehető virágokat is nevel, a virágok darabára 15–150 forint. „A virág sokkal kézimunka-igényesebb, jóval kevesebben csinálják. Nekünk ez a nagyobb volumen, most körülbelül nyolcvan különböző fajtánk van.” Míg a virágok szerepe leginkább a díszítés, a mikrozöldségek intenzív ízük és vitamintartalmuk miatt is népszerű konyhai alapanyagok. Nem egyenlők a bébizöldséggel, esetükben még nem alakult ki belőlük termés. Tenyészidejük jóval rövidebb, mint a kifejlett növényeké, ezért sokat lehet belőlük egy szezonban termeszteni.
Brigiék nem permeteznek, a ládákat mindennap átnézik. Egyszer érte őket nagyobb kár, a tőzeglégy miatt egy üvegháznyi növényt kellett kidobniuk. Hamar kiheverték, bíznak benne, hogy ez most is így lesz. „Reméljük, hogy a nyár második felére visszatér az élet, és kinyitnak az éttermek, ezért hamarosan elkezdjük a tavaszi munkákat.” Brigi vett egy aszalógépet, és most azon kísérletezik, hogy a visszamondott virágokból tartósított terméket állítson elő.
Nagy Zsófia egy rosszul kitöltött felvételinek köszönhetően fordult a bazsalikom, a tárkony és a majoránna felé. A kertészmérnök egy ideig másoknak termesztett, de megunta a fűszergyárak árlenyomását, és saját márkát alapított.
A világ legnagyobb fejvadászcége hárompercenként üt nyélbe egy csúcsvezetői átigazolást. Magyarországi irodája is szállított már embert az ország és a régió szinte minden fontos nagyvállalatának. Ha a Korn Ferry keres meg valakit, az komoly pozíció. Kell hozzá network, hatalmas adatbázis, kellenek profi procedúrák és sok tapintat. Ilyen egy diszkrét szakma és diszkrét kulcsembere: Szabó Vilmos.
Farkas Margit húsz éve dolgozik vezetői pozíciókban az EY-nál, azon kevesek közé tartozik, akik HR-oldalról beszlalomozva váltak globális partnerré. Nem krízist, hanem változást kezel: úgy gondolja, a következő hónapok nagy kérdése az lesz, meg tudjuk-e tartani a vírus miatt kialakult új helyzet pozitív hozadékait.