A beérkező levelek mappa az utolsókat rúgja, de a Front alapítói fejükbe vették, hogy új lelket lehelnek bele. Neves támogatókkal a hátuk mögött célul tűzték ki, hogy felturbózzák a divatjamúlt e-mailt. Soha jobbkor: világjárvány idején különösen felértékelődnek a digitális munkaeszközök.
Mathilde Collinidegesen babrálta a hátizsákját, miközben besétált a londoni Towerre néző épületbe. Egy szállítási közvetítő vállalathoz igyekezett, ami nemrég ünnepelte a 134. születésnapját, Collin pedig azon parázott, hogy a vezetőség túlságosan San Franciscó-inak nézi majd. A Front-vezérigazgató egy olyan szoftvert készült pitchelni, ami a hagyományos e-mail-fiókot közösen használható munkafelületté alakítja – ez remek megoldás egy, a világszerte elérhető teherhajók folyamatosan bejövő árajánlatait kezelő logisztikuscsapatnak. Meglepetésére az egyik ügynök, Simpson Spence Young kezdte pitchelni őt. A cég ugyanis felmérte a terepet, és rájött, hogy elavult kommunikációs eszközeikre nagyon is ráfér egy alapos ráncfelvarrás. Ehhez a Front segítsége kellett.
Úgy tűnik, a még főként e-mailben kommunikáló régi cégeknek úgy kell a Front megoldása, mint egy falat kenyér. „Egy merőben új eszköz fenekestül forgatná fel az életüket” – mondja a harmincéves Collin. De fiatalabb IT-cégek is befizettek már a Frontra, például a Shopify vagy a vezető online fizetési szolgáltató, a Stripe, felhasználónként havi 9, illetve 79 dollárért. Az árral együtt nő a megosztott postafiókok és az elérhető szolgáltatások száma: az alig hétéves cégnek már 5500 kliense van, és két év alatt sikerült megnégyszereznie a bevételt, csak tavaly 32 millió dollárt könyveltek el.
Noha még gyerekcipőben jár, a Front mellett már olyan nagynevű támogatók tették le a garast, mint a Sequoia Capital, az Atlassian, a Qualtrics és a Zoom vezetői, de még az „e-mail-gyilkos” Slack is. Eddig majdnem 140 millió dollárt öntöttek a San Franciscó-i vállalatba, januári becslések szerint ezzel több mint 800 millió dollárra duzzasztva értékét. Ez négyszerese a két évvel korábbinak.
Bemutatkozik a Mastercard Advisors
Van egy csapat a Mastercard kötelékében, akik stratégiai tanácsadásra specializálódtak, ők a Mastercard Advisors. Az új budapesti központ – hub – mind az ügyfeleknek, mind a jelenlegei és jövőbeli kollégáknak egyedi lehetőségeket biztosít. A következő években pedig további fejlődés várható.
A Mastercard Advisors sikertörténete 2008 körül kezdődött, amikor is a fizetéstechnológiai cég hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtását kezdte meg. Az új irány annyira sikeresnek bizonyult, hogy középtávon a vállalat célja, hogy ezek a szolgáltatások adják az árbevétel 40 százalékát. A szolgáltatások közül pedig kiemelkedő a kifejezetten kártyás- és egyéb fizetési módokra specializálódott tanácsadók munkája, akik a Mastercard Advisors csapatához tartoznak.
Az Advisors program 2012-2013-ban kezdett gyors bővülésbe. Ez 2019-ben egy stratégiai váltáshoz is vezetett: a helyi irodák helyett ugyanis ekkor jelöltek ki három olyan, hubnak nevezett központot, amelyek az egész európai piacot kiszolgálják. Lisszabon és Isztambul mellett a harmadik ilyen hub Budapesten jött létre. „Ez egyrészt a mi, már korábban is itt dolgozó csapatunk eredményességének köszönhető – mondja el büszkén Maklári István, a hub vezetője –, de annak is, hogy a Mastercard kiemelkedően sikeres Magyarországon, illetve a magyar munkaerő kifejezetten jól képzettnek számít.” Nagyjából másfél éve még hét tanácsadó dolgozott a budapesti irodában, most már 40-en vannak, de még ezután is hatalmas fejlődés várható: pár éves távlatban ugyanis nagyjából 100 főre tervezik bővíteni a csapatot.
Saját fejlesztésű banki megoldások
A Mastercard Advisors különlegessége, hogy a nagy, minden iparágat kiszolgáló tanácsadó cégekkel szemben egyetlen területre specializálódott. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének változatosak a feladataik. „Jelenleg három nagy téma köré csoportosul a projektjeink legnagyobb része: a kártyakibocsátás, az elfogadói oldal, illetve a mobilfizetés köré. Foglalkozunk tehát olyasmivel, hogy milyen terméket kínáljanak a pénzintézetek az ügyfeleiknek, vagy hogy miként lehetne rávenni még több kereskedőt POS terminál üzemeltetésére, vagy éppen a bankok saját mobilfizetési rendszereik fejlesztésében, megvalósításában és bevezetésében segítünk – sorolja Maklári István. – Utóbbi különlegessége, hogy míg Nyugat-Európába gyorsan megérkeztek a globális óriáscégek szolgáltatásai, a mi régiónkban saját megoldásokat fejlesztettek a bankok. Ebben mi nagyon nagy szerepet játszottunk, és most, hogy nyugaton is rájöttek, inkább ebbe az irányba indulnának el, tátott szájjal hallgatják az általunk hozott magyar vagy lengyel példákat, tapasztalatokat.”
A jelenlegi és potenciális ügyfeleknek természetesen nagy előny, hogy egy specializált, az iparágat tökéletesen ismerő csapattal dolgozhatnak együtt. A Mastercard Advisors nem csak bankoknak és pénzintézeteknek, de kereskedőknek, közintézményeknek is nyújt szolgáltatásokat, ezáltal a pályakezdő, vagy már tapasztaltabb tanácsadóknak is különleges lehetőségeket biztosít. „Egyrészt egész Európában viszünk projekteket, nem vagyunk országhoz, sőt régióhoz sem kötve. Ráadásul nálunk rögtön, már a kezdetektől lehet szakosodni egy témára. Az is egyedi a piacon, hogy az ügyfél már nagyon korán szakértőként tekint a kollégáinkra, hiszen nagyon alaposan ismerik a fizetési üzletágat. Volt olyan új munkatársunk, aki egy másik cégnél fél év alatt nem prezentált ügyfélnek, itt pedig két hét után már egy szlovén bankelnöknek mutathatta be azt, amit előkészített” – így Maklári István. A gyorsan bővülő, fejlődő hub a hasonló szintről nagyjából egyszerre induló új kollégáknak remek karrierlehetőséget biztosít. A vezető pedig azt is hozzáteszi, hogy ehhez még a magánéletüket sem kell feláldozniuk. „Kollégáink többsége nagy tanácsadó cégektől érkezett, van tapasztalatuk a munka-magánélet egyensúlyának megbomlásában. A mi cégkultúránk képes ezt jó szinten tartani, már csak azért is, mert specialistaként nem kell állandóan újabb és újabb területekbe beleásniuk magukat. Ez egyedi a magyar tanácsadói piacon. Nem dolgozunk kevesebbet, csak hatékonyabban.”
Nem mindegy, hogyan reagáltak a szüleink, nagyszüleink a traumáikra, és nem mindegy, milyen hiedelmeket adtak át nekünk, de aki most jól küzd meg a krízissel, az aranytartalékot képez a jövőjére – mondja Orvos-Tóth Noémi pszichológus, a transzgenerációs szemlélet kutatója.
Három férfi ül a színpadon, köztük egy anyós és egy primadonna. A középső, az amorózó férj eljátssza, hogy meghal, aztán elszegődik komornyiknak a saját otthonába. A Stúdió K Színház egy százéves némafilmből csinált modern színpadi burleszket – mert ebben a pici színházban olyan dolgok vannak, amik máshol nincsenek. Tudjuk, most nem tudsz elmenni megnézni. De ha éppen nincsenek is színházi előadások, színházról akkor is jó olvasni. Sőt, akkor csak igazán.