A koronavírus elképesztő izgalmakat hozott a befektetők életébe is 2020-ban. Indokolatlannak tűnő jókedvből váltottak a tőzsdék tavasszal hatalmas zuhanásba, majd álltak fel igen gyorsan, élen az égbe szálló technológiai óriásokkal. Amikor pedig ősszel elfogyott a lendület, a vakcinahírek elhitették a piacokkal, hogy hamarosan vége lesz a járványnak, visszatérhetünk régi életünkhöz. De mit lehet ilyenkor csinálni, hogy megőrizzük a pénz értékét? Nulla kötvényhozamok és magas részvényárak mellett hol van még érték? Mit tudnak a magyar eszközök, véget ér-e a forint vesszőfutása?
Hogyan viselitek a karantént, mennyire változtatta meg a munkamódszereiteket az otthoni irodából végzett portfóliókezelés? Büki András: A karantén alatt tavasszal itt voltak velem végig a gyerekeim, az nagyon nehéz volt. Most a második hullámban nincsenek itt, ez így munka szempontjából könnyebbség, az egész jobban is tetszik, mint az irodában. Egyrészt sokkal rugalmasabb, van, hogy este hétkor nekiállok dolgozni, többet is kötök, főleg este, amikor már nyugi van. Akkor tudok dolgozni, amikor akarok, nincs ez az irodához kötött munkavégzés. Ha az ember az amerikai piacokon kereskedik, eleve jó nem a nyitó fázisban tennie, hanem később, amikor már látszik, hogy mi történik. Tehát ez a home office attól eltekintve, hogy kisebbek a képernyők, és nehezebb átlátni a Bloomberg-terminálon a táblákat, chartokat, nekem nagyon bejött.
Három tapasztalt portfóliómenedzserrel ültünk le beszélgetni egy videó-kerekasztalhoz, hogy az elmúlt időszak tapasztalatai mellett elmondják markáns, néha meghökkentő meglátásaikat. Íme, mit gondol a legjobb megtérüléssel kecsegtető befektetési lehetőségekről Büki András (OTP Alapkezelő), Jónap Richárd (Accorde Alapkezelő) és Pintér András (Budapest Alapkezelő).
Pintér András: Én a vegyes modell híve vagyok. Én is kialakítottam magamnak az itthoni környezetet, ahol tudok dolgozni, de nekem hiányzott a csapat. Ez persze attól is függ, hogy ki milyen személyiségű portfóliómenedzser, ki hogyan alakítja a véleményét, mennyire magányos farkas, illetve csapattal együtt gondolkodó. Nálunk fontos az együtt gondolkodás, közös ötletelés. Március közepén hazajöttünk, és júniusig nem is találkoztunk, egy idő után látszott, hogy ennek vannak negatív hatásai. Ezért is álltunk vissza a vegyes modellre, ami azt jelenti, hogy két hét itthon, egy hét bent.
A Pappas Auto ezekben a hetekben ünnepli fennállásának 30. évfordulóját. A jubileum alkalmából Peter Pixner, a Pappas Holding ügyvezetője, valamint Pais József és Benedikt Margreiter, a Pappas Auto Magyarország Kft. ügyvezető igazgatói értékelik az elmúlt három évtized eredményeit.
„A Pappas Auto magyarországi története 1990-re nyúlik vissza, hiszen ekkor vált a Mercedes-Benz felhatalmazott importőrévé, illetve kiskereskedőjévé hazánkban. Létrejött a márkakereskedői hálózat, megindult a csillagos márka értékesítése. 2005-ben a vállalat neve Mercedes-Benz Auto Magyarországról Pappas Auto Magyarország Kft.-re változott. Ezzel megszűnt az importőri szerepvállalás, klasszikus kereskedővé váltunk” – foglalja össze az első évek történését Pais József.
A 2008-as gazdasági világválság az autóiparra és kereskedelemre is rányomta a bélyegét. A Pappas Auto mindezt kiváló eredményt elérve tudhatja maga mögött: miközben bővítette márkaportfólióját, kiépítette kiskereskedelmi hálózatát is. 2006-tól a Kia, 2010-től az FCA modelljei, valamint a DAF és az IVECO csatlakoztak a Pappas Auto márkaportfóliójához. Az évek alatt új márkakereskedések jöttek létre Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron, Debrecenben és Szigetszentmiklóson, Budapesten pedig már három helyen zajlik az új- és használtautó-értékesítés.
A három rangos tisztségviselő egyetért abban, hogy az elmúlt 30 évben mind itthon, mind az európai piacokon 360 fokos fordulatot vett az autóipar. „Az autópiac robbanásszerű növekedése folyamatos biztonsági és technológiai fejlesztéseket hozott. A vevői igények átalakultak, vásárlóink mára egyre tudatosabban keresik a lehető legjobb minőséget, melyre kereskedéseink azonnal reagáltak. Az elmúlt három évtized tehát folyamatos fejlődés volt a Pappas Auto nagy családja számára” – összegzi Benedikt Margreiter.
Az állandó megújulást az osztrák anyavállalat is megelégedéssel kísérte végig. Peter Pixner, a 72 éve fennálló Pappas Holding vezetője elismerően nyilatkozik a magyar leányvállalat elmúlt 30 évben elért sikereiről: „A Pappas Auto Magyarország vezető szerepe és szakértelme 30 éve töretlen, köszönhetően a dinamikus innovációnak, a piacra és az ügyféligényekre való gyors és kiváló reagálásnak. A siker mozgatórugója tapasztalt szakértői munkatársi csapatunk és természetesen ügyfeleink töretlen bizalma. A vállalat alapításától kezdve a legjobbra törekszünk: ügyfélkapcsolatainkban, szolgáltatásainkban és eredményeinkben is.”
A koronavírus-járvány 2020-ban természetesen érezteti hatását a Pappas Auto életében is. Bár pontos mérleget csak a jövő év elején tudnak majd vonni, az eddigi tapasztalatok jók: „A világjárvány okozta kihívások kapcsán hozott, eredményes vállalati intézkedéseink rávilágítottak arra, hogy tágíthatunk a határainkon. A tradícióinkból adódóan sosem döntöttük volna le ezeket a falakat, ha nincs a koronavírus. Az idei év mindannyiunkból kihozta a maximumot. Számtalan ötletet merítettünk mind vállalatirányítási, mind ügyfélszolgáltatási oldalon” – értékeli a történéseket Pais József.
A krízist tehát lehetőségként éli meg a vállalat: több védelmi vonalat is kidolgoztak, mind az ügyfelek, mind a dolgozók szempontjából. A tavaszi vészhelyzet óta a Pappas Auto a társadalmi felelősségvállalásra is még nagyobb hangsúlyt fektet, keresve a lehetőségét annak, hogyan állíthatja a közösség szolgálatába járműparkját és óvhatja meg dolgozói és ügyfelei egészségét. Miközben az adminisztrációs teendők 30 százalékkal csökkentek és a back office-ban dolgozók home office munkavégzése lehetővé vált, a szerviz üzletágban 50 százalékkal nőtt az érintkezés nélküli kommunikáció. A Pappas hozom-viszem szolgáltatása felpörgött, a szalonokban tágultak az ügyfélszolgáltatás határai. Korábban elképzelhetetlen volt az online autóbemutató, mára viszont a Pappas értékesítői igény esetén Skype-on bonyolítják az autóvásárlás folyamatát is, a vevők érintkezésmentesen vehetik át új autójukat.
A beszélgetés tehát cseppet sem borúlátó. Éppen ellenkezőleg: a jövőre terelve a szót az ügyvezetés lelkesedése fokozódik: „Az ügyféligények és világpiaci trendek változását figyelembe véve kiemelt célunk szolgáltatásaink fejlesztése. Ennek egyik példája a Hunyadi János úti Mercedes-Benz szervizünk felépítése. A szervizfolyamatok sebessége, a csereautó-szolgáltatás optimalizálása ügyfeleink elégedettsége érdekében szintén kulcsfontosságú tényező” – véli Pais József.
Benedikt Margreiter még távolabbra tekint: „Amikor 30 év múlva újra beszélgetünk, a fő témáink minden bizonnyal az elektromos autók és a zéró emisszió lesznek. Varázslatos fejlesztések zajlanak a piacon, fantasztikus sebességgel. Azt sejtem, önvezető járművek is lesznek addigra a portfóliónkban. Felelős vállalatként számunkra fontos cél a környezet védelme, a felelős működés. A CO2 kvóta nem a prémium autózás végét jelenti: éppen ellenkezőleg, az új környezetbarát modellek térnyerését hozza. Márkakereskedéseink feladata, hogy az ügyfelek megismerjék az új technológiákat, értsék a működésüket, és bennünk továbbra is megbízható partnert lássanak – mind az értékesítés, mind a szervizfolyamatok tekintetében.”
Legyen szó alaposan átgondolt és tudatos fejlesztési lépésekről, vagy akár váratlan kihívásokról, a Pappas Auto Magyarország 30 éves szakértelmével magabiztosan ugorja át a lécet, miközben végig az ügyfelek kényelme és biztonsága marad az első.
Ossza meg ismerőseivel:
Philip Morris Magyarország Kft.
2020 December Támogatói tartalom Philip Morris Magyarország Kft.
2020 végére eljutottunk oda, hogy a különböző üzleti szektorok és gazdasági ágazatok fejlődését – legyen szó autóiparról, energiaiparról, környezetvédelemről, gasztronómiáról vagy egy olyan hétköznapi szokásunkról, mint a dohányzás – az ártalomcsökkentés iránti társadalmi igény mozgatja.
Az MKB Bank prémium digitális pénzintézetként a klasszikus értékek mentén, a bizalomra és ügyfélközpontúságra fókuszálva fejleszti digitális és prémium szolgáltatásait. A prémium értékkínálat megújításának részeként egy egyedülálló ügyfélélményt nyújtó terméket vezetnek be a magyar piacra, a metálkártyát. A kártyában pedig nem csak az egyedi, hogy fémből készül, hanem a szolgáltatáscsomag kialakításába most az ügyfelek is beleszólhatnak. Prémium ügyfélélményről, digitális szolgáltatásokról beszélgettünk az MKB Bank vezetőivel.
Évek óta szerettem volna kipróbálni a pancsakarmát, az ősi indiai gyógyászat, az ájurvéda sejtszintű tisztítókúráját. Az a lényege, hogy beindítja a szervezet természetes méregtelenítési folyamatait, és így a felhalmozódott toxikus anyagok a legkülönbözőbb irányokban távozhatnak. Mindig úgy képzeltem, hogy erre valahol Dél-Indiában kerül majd sor egy egzotikus jógaközpontban a tengerparton. A pandémia hatására egészen Siófokig jutottam, ahol a messze földön híres Calendula Klinikán orosz, ukrán és magyar orvosok, illetve indiai masszázsterapeuták és jógaoktatók ötvözik a nyugati modern orvoslást és a keleti tradicionális gyógyászatot, a lehető legmélyrehatóbb élmény reményében.