Néhány mobilról irányítható kütyütől még nem lesz okos az otthonunk. De attól sem, ha minden rezdülését mesterséges intelligencia vezérli, és még egy fényforrás-cseréhez is szakembert kell hívnunk. A legokosabb otthont a mindennapi igényekhez könnyen igazítható okos megoldások rendszeréből lehet kialakítani – mondja Károlyi László, a villamos szerelvények piacán vezető Legrand magyarországi vezérigazgatója, aki szerint nem „az okosotthonból” kellene kiindulni, hanem abból, hogy milyen okos megoldásokkal tudom a legjobbat tenni magamnak és a lakóhelyemnek.
Okosotthon. Egyrészt sok szó esik róla, a cikkekkel, globális techcégek és startupok innovációival tele a média. Másrészt Magyarország az okosotthonok eladásával, amely nagyjából
6 százaléka a teljes piaci volumennek, még a kelet-közép-európai átlagtól is elmarad kissé az ilyen megoldások elterjedtsége terén. A hazai okosotthon-bumm még várat magára, amit az is okozhat, hogy a fogalom még ma sincs a helyén a fejekben, valahol a Jetson család és a menő, de drága kényelmi luxus között van.
Az okosotthon lényegét nehéz a napi gyakorlat nyelvére lefordítani – véli Károlyi László, a Legrand Magyarország vezérigazgatója. Okosotthonról beszélünk, ha a lakásunk rendszerei automatizáltan és összehangoltan működtethetőek egy központi egységről, leginkább a mobilunk segítségével. Ez a gyakorlatban azonban nagyon sokféle dolgot jelenthet. Nincs egy egységes, kézhez kapott rendszer, mint egy autónál, hanem különböző gyártó és üzemeltető cégek eszközei, szoftverei egymással több-kevesebb kompatibilitásban fejlesztve működnek.
Tehetség, tervezés, tudatosság áll a társadalmi vállalkozások termékeinek hátterében. Amikor a dizájnos, ajándéknak is kiváló tárgyakat, élelmiszereket megvásároljuk tőlük, fogyatékkal élők vagy évekig kilátástalan munkahelyzetben tengődők fejlesztését, terápiáit, megélhetését is támogatjuk.
Autistic Art Bevétel (2019):78,7 millió forint Segít nyitva tartani az ablakot a világra, aki az Autistic Arttól vásárol. Nemcsak az alapítvány által támogatott tizenegy autistaotthon lakóinak, hanem azoknak is, akik megismerhetik a rendkívüli vizuális kifejezőeszközzel rendelkező fiatalok grafikai tehetségét.
A terápiát és a tehetséggondozást adó művészeti foglalkozást Tarr Hajnalka képzőművész indította 2010-ben. Az Autistic Art négy évvel később a legkiválóbb alkotásokat kezdte el használni saját márkás termékein – notesztől sálig, boros címkéktől kávécsomagolásig. Nincs önálló műhelyük, ahány tárgy, annyi kooperáló partnerrel keresik együttműködésük grafikáit. Friss termékük a Kivibaggel közös, újrahasználható uzsonnástasak, és jön karácsonyra mintás póló, a Medence Csoport táskái, új csomagolás borítja majd a kávét, és egy új Konyári bor is bekerül a kínálatba.
Az alapítvány másik bevételi forrása a jótékonysági aukció, amelyen eredeti rajzokat vagy az általuk ihletett, hazai művészek által készített dizájntárgyakat árvereznek el. A tavalyi esemény bevétele 35 millió forint volt. A járvány miatt az idén ezt online rendezik meg – kétszer is. Tavasszal 13 millió forint jött be, ebből 7,5 millió maradt náluk, mert támogatták a bajba jutott kortárs galériákat és alkotókat. A december 3. és 10. közötti második aukció 88 tétele már böngészhető a honlapjuk katalógusában.
Szuno Bevétel (2019): 7,9 millió forint Teszünk az álmainkért – ez a szlogenje annak a társadalmi kezdeményezésnek, amelyet 2012-ben alapított a Hajdú-Bihar megyei Toldon az Igazgyöngy Alapítvány. A cigányul álmot jelentő Szuno segítő kéz a kilátástalan, képzettség és végzettség híján kevés esélyt kapó helyieknek. Ebben a vállalkozásban ugyanis az Igazgyöngy művészeti iskolájában készülő gyerekrajzokat hímezik, varrják, festik, faragják – hátizsáktól fadobozig, takarótól hőtartó táskáig, maszkoktól puzzle-ig – különféle tárgyakra.A rajzokat fali matricán és helyben főzött fűszeres céklalekvár címkéjén is árulják. A szociális webshopból befolyó összeg a programban részt vevő családokat támogatja, segély helyett valódi munkalehetőséget, büszkeséget és motivációt jelent.
Bár idén nem kedvez nekik, hogy elmaradnak a vásárok és a céges karácsonyi árusítások, a Szuno forgalma a téli ünnepkor igazán kiemelkedő, ilyenkor karácsonyi motívumos termékek, falinaptár, betlehem, rajzokkal díszített szárnyas oltár is kerül a kollekcióba. Tavaly az exkluzív tűzzománcékszereiről ismert osztrák Freywille száz darab igazgyöngyös rajzokkal díszített kendőt készített nekik, és a bevételt az alapítványnak adta. Idén 15 kör alakú, igazgyöngyös rajzzal díszített ajándékdobozt állítanak össze, és a velük kapcsolatban álló cégek, tervezők termekéivel töltik meg őket.
Maacraft Bevétel (2019): 12 millió forint Dizájn és szociális vállalkozás simul össze Szalkai Dániel formatervező cégében, a 2012 óta működő Maacraftban. Dani bátyja autizmussal él, ezért szülei még a 90-es években létrehozták az alkotóműhelyt működtető Miskolci Autista Alapítványt.
Terápia és munkalehetőség ez a műhely 14–16 fiatal értelmi sérült felnőttnek. Minden növényi alapanyagú termékük a kertben terem – a fiatalok ültetik, gondozzák és feldolgozzák. A terápiás kert más miatt is különleges: a körcentrikus formákból álló növényágyak az autizmussal élők szenzoros érzékenységére és viselkedési zavaraira rezonálnak, a szabadban kertészkedő fiatalok a növényszárítókat meditációs helyiségnek is használhatják, ahol a száradó növények illata növeli a gyógyító hatást. A műhelyben egyedi tervezésű, jó minőségű fa- és fonott termékeket készítenek, és nemcsak az emberekre gondolnak, hanem az állatokra is.
Például a Madzaggal (egy prémium kutyakiegészítőket tervező dizájnerrel) ágyakat készítettek azoknak az ebeknek, akik szeretik belátni a területüket, vagy jobban érzik magukat egy körülhatárolt, de átlátható vacokban. Karácsonyra meg madáretetővé alakítható fatárolókat fabrikáltak herbateáiknak. A dobozba madáreleséget és a Magyar Madártani Egyesület egy-egy madárkitűzőjét csomagolták. Őket is segíti, aki megveszi a dobozokat.
BeSweet Bevétel: A koronavírus-járvány nem kedvezett az idén induló manufaktúrának, jelenlegi megrendeléseik és becsléseik alapján az idei bevételük júliustól számítva 6,5–8 millió forint lesz. Nemcsak gondosan megtervezett csomagolású, prémium csokoládét jelentenek a szekszárdi Kék Madár Alapítvány munkatársai által idén elindított manufaktúra termékei, hanem fogyatékkal élő és megváltozott munkaképességű emberek munkáját is. Az 1997-ben létrejött alapítvány már otthonosan mozog a gasztronómiában, szekszárdi és budapesti Ízlelő éttermei szintén társadalmi vállalkozásként működnek.
A BeSweet csokimanufaktúrát és rendezvényhelyszínt főként uniós forrásból finanszírozták, és forgattak bele saját tőkét is. A manufaktúra 138 millió forintjából 116 milliót kaptak az EU-tól, a rendezvényhelyszín 94 milliójából pedig 73 millió forintot. Összesen 28 munkahelyet hoztak létre, az ott dolgozók közül huszonketten megváltozott munkaképességűek, hatan tartósan munkanélküli alkalmazottak. Amíg az ember azon töpreng, hogy a Buda fantázianevű fehér, a Pest ét- vagy a Balaton tejcsokit kóstolja meg, esetleg almaszeletet válasszon fahéjas tejcsokiban vagy áfonyás-lime-os verziót, addig a család a látogatóközpont látványműhelyében követheti a munkamenetet, vagy befizethet egy csokoládékészítő tanfolyamra. Persze nem a pandémia alatt – most inkább a webshopból lehet vásárolni mondjuk rózsaborsos fehércsokoládét földimogyoróval vagy étcsokit habanero csilivel.
Retextil Bevétel (2019): csaknem 10 millió forint Annyi minden teljesül az 1999-ben, Pécsen elindított Retextil ökodizájn- és rehabilitációs termékekben, amiért érdemes megvenni vagy a nagyobb bútorokat kibérelni. Újrahasznosított háztartási textilhulladékból fonják, szövik, hurkolják a fonalat – egy függőágyhoz 68 ruhát, egy 130 × 130-as puffhoz hasonló, úgynevezett köldökfotelhez kétszáz ruhadarabot dolgoznak fel. A fonalból pedig lakberendezési tárgyakat, divattermékeket és nem utolsósorban közösséget alkotnak megváltozott munkaképességű és fogyatékkal élő emberek.
Az alapítvány négy munkatársa nem tartja titokban a magyar találmány know-how-ját, szívesen megtanítja pedagógusoknak, magánembereknek is. Szívügyük a korai fejlesztéshez kidolgozott eszközkészlet technikája is. Sőt, olyan izgalmas projektekbe is belefognak, mint Pécs térképének közösségi horgolása.
Aki karácsonyra venne Retextilt, inkább színes poncsókban, sálakban, pelerinekben, hőpréselt táskákban, tartókban gondolkodjon. Nincs webshopjuk, ezeket az egyedi terméket pécsi boltjukban lehet megvásárolni. A lakberendezési termékekből keveset tartanak raktáron, ezeket megrendelésre készítik. Itt kézi munkáról beszélünk, így ne is számítsunk azonnali átvételre. Kivétel talán az a sok szőnyeg, amit a tavaszi karantén alatt készült vászon- és pamutnégyzetekből horgoltak. Ezeket a karácsonyi karanténtombolán vehetjük-nyerhetjük meg.
Kanálka Bevétel (2019): 27 millió forint Rozmaringos meggychutney, gourmet birsalma-hagyma lekvár, limitált kiadású szilvachutney – csak néhány a Kanálka kínálatából. Ezek a jó minőségű, tartósítószer-mentes élelmiszerek olyan manufaktúrában készülnek, ami négy helyi családnak ad munkát a hétszáz lakosú csongrádi Királyhegyesen, és tíz termelő családjának a megyében. Az oktatókertet és tankonyhát, valamint a Kanálka márkát egy ugyanilyen nevű üzemtől vette át 2016-ban a Budapesten élő, gyesen lévő testvérpár, Farkas-Molnár Ágnes és Molnár Judit.
A terméket előállító Vidékért Szociális Szövetkezet munkatársai ma már évi harminc tonna saját vagy helyi termelőktől vásárolt zöldséget és gyümölcsöt dolgoznak fel. A manufaktúra egy pályázaton bekerült az UniCredit Bank Lépj velünk! programjába is két másik vállalkozással együtt, ami az anyagi támogatás mellett pénzügyi, üzleti, kommunikációs és értékesítési tanácsokat is jelentett. A portékákat delikát boltokba szánták, de jobban fogyott a piacokon. Mostanában árulják őket drogériák, szupermarketek és webshopok is.
Otthagyta németországi szobrászéletét, égi jelre vett házat Magyarországon, Zorán CD-ről tanult magyart, aztán szerelemből lett ecetkészítő. Susanne Daucher termékeit ma már országszerte dicsérik.