Mázli és jó időzítés – a Banga házaspár szemfülesen először webáruházat indított, majd hosszú tárgyalások után megszerezte a világ egyik legnagyobb kozmetikai franchise-ának magyarországi jogait, és 2012-ben megnyitotta első The Body Shop feliratú, sötétzöld portálos boltját Budapesten. A hirtelen jött gyors növekedés és a koronavírus-járvány ugyan megtépázta cégüket, de a megnégyszereződött netes forgalom segített a túlélésben.
Tizennégy éve már, hogy Banga Ildikó és férje, Banga Sándor barátaik esküvőjére utaztak Dél-Angliába. A magyar násznép java sikítva rohant be egy akkor még Magyarországon nem létező kozmetikai üzletbe. A brit alapítású The Body Shop termékeit sokáig nem lehetett itthon kapni, ám híre jócskán megelőzte a magyar üzlet megnyitását. Az online boltok megjelenése előtt a legelhivatottabb Body Shop-rajongók sokszor Bécsig meneteltek, hogy roskadásig megpakolt bugyrokkal jöjjenek haza a kozmetikai lánc hozzánk legközelebb eső üzletéből.
A Banga házaspár akkor még nem tartozott közéjük. Ők először ott, a dél-angliai valóságban találkoztak a sötétzöld portálos, illatos bolttal. Nemcsak törzsvásárlók lettek, hanem pár év múlva a hazai franchise-jogok tulajdonosai és az első magyar Body Shop üzletek alapítói is. (Bár a bolt hivatalos neve előtt ott van a névelő, itthon csak Body Shop néven emlegetik.)
Sokszor a rugalmasság és az egyszerű megoldások jelentik a kulcsot a nem várt kihívások megugrásában. A Pappas Auto példája jól mutatja, hogyan lehet válságban fejlődni, miközben végig az ügyfelek kényelme és biztonsága marad az első.
Erős háttérrel vágott neki 2020-nak a Pappas Auto Magyarország. Az év fókuszában az ünneplés és a fejlesztés áll, hiszen az osztrák tulajdonú vállalat idén ünnepli megalapításának 30. évfordulóját. Ezt a harminc évet töretlen fejlődés kísérte mind üzleti oldalon, mind márkaportfólió tekintetében. A Mercedestől a Kián keresztül a Fiatig értékesítenek járműveket – szervizük ezen márkák mellett Daf és Iveco teherautókat is fogad –, éves forgalmuk rendszeresen átlépi a százmilliárd forintot, értékesítés terén pedig legalább tízezer eladott járművet céloznak meg, miközben figyelemmel kísérik a piac trendjeit. „Kereskedői oldalon is megfelelő választ kell adnunk az autóipari kihívásokra, legyen szó az autótulajdonlással kapcsolatos attitűdök változásáról vagy az elektromobilitásról. Utóbbi téren például a gépjármű-eladásokon túl biztosítanunk kell a töltéshez szükséges hátteret, és szeretnénk támogatni az ügyfeleket a tudatos autóhasználat elsajátításában is” – magyarázza Pais József ügyvezető igazgató. Bizonyos fejlesztések viszont egyáltalán nem, vagy csak később szerepeltek a terveikben – a koronavírus-járvány azonban új megoldásokat kényszerített ki a Pappas Auto életében is.
A Pappasnál biztonságban
Előbb indult be például a szervizelést megkönnyítő hozom-viszem szolgáltatás. Márciustól a javítások nagy részénél már a Pappas kollégái mentek házhoz az autóért, csereautót biztosítottak, majd a szervizmunka végeztével haza is vitték a járművet. Bevezették a rendszeres gépjárműfertőtlenítést is, a tesztvezetések visszaesése miatt kevésbé használt autóikat pedig a járvány elleni küzdelemben is bevetették. Ételszállításban segítettek a Kiosk étterem szervezésében megvalósuló Kiosk angyal élelmezési program partnereként, emellett pedig több önkormányzat számára biztosítottak szállításra alkalmas transzportereket járványügyi aktivitásokhoz.
Sem az értékesítés, sem a szervizszolgáltatás nem állt meg teljesen a megfelelő óvintézkedések betartása mellett. Az irodai kollégák többsége otthonról végezhette munkáját, míg a szerviz munkatársait megfelelő védőfelszereléssel látták el. Ugyan a visszaesés a Pappas Auto-t sem kerülte el, sok ügyfélnek most volt elég ideje átgondolni, milyen autót szeretne, így a prémium kategóriás járművek vásárlásához nélkülözhetetlenek maradtak a Pappas értékesítői – akik ezúttal a biztonság je-gyében Skype-on és online végezték munkájukat, az átadás pedig okostelefonon történt. „A vevő érintkezésmentesen átveszi az autóját, a munkatársunk pedig egy ugyanolyan autóban tartózkodik a szalonban, és telefonon keresztül mutatja be neki a gépkocsit” – írja le a folyamatot az ügyvezető igazgató. Sokan 10-20 éve vásárolnak és szervizeltetnek náluk, így a Pappas számos család életét végigkíséri. Az élő kapcsolat hiánya ugyanakkor nemhogy gyengítette volna a baráti viszonyt az ügyfelekkel – épp ellenkezőleg. A cég erőfeszítéseit igen pozitívan fogadták, és kifejezetten türelmesen álltak a helyzet okozta kihívásokhoz, a változások ugyanakkor előrevetítették az eladások alternatív módját is. Olyan jól beváltak az új gyakorlatok, hogy már számos hűséges ügyfél jelezte: a jövőben is szívesen intézné így autóval kapcsolatos ügyeit.
Pais József szerint ez az időszak felértékelte a rugalmasság jelentőségét. Így amellett, hogy a maszkviselésre vagy távolságtartásra vonatkozó előírásokat betartják, kiemelten fontosnak tartják, hogy maximálisan alkalmazkodjanak az ügyfelek átalakuló igényeihez. A járványhelyzetre reagáló fejlesztések megmutatták azt, hogy az egyszerű megoldások is lehetnek célravezetőek – korábban például elképzelhetetlen volt az autóértékesítés home office-ból a létező technikai háttér ellenére, most már azonban tudatosan keresik, mikor szükséges a személyes találkozás és mikor mellőzhető. „Ezek olyan falak, amiket tradícióból és megszokásból adódóan sohasem bontottunk volna le, ha nincs egy ilyen szituáció. Az elmúlt három hónap az autóiparban mindenkiből kihozta azokat a rejtett tartalékokat, amelyek a vállalatban szunnyadtak. Sok ötletet szeretnénk alaposabban kidolgozni a jövőben” – mutat rá az ügyvezető igazgató. A változások a papírmunkán is meglátszanak: az autóvétellel kapcsolatos adminisztrációs teendők 30, a szervizmunkákkal kapcsolatosak közel 50 százalékkal csökkentek.
Új irányok
A Pappas Auto-nál a tavaszi hónapok miatt éves szinten 10 százalékos visszaesésre számítanak. Fontos tanulság, hogy amíg nincs teljes megnyugvás a vírust illetően, addig viszonylag alacsony készletszinttel érdemes dolgozni, emellett nem engedik el a használtautó üzletágat, hiszen ügyfeleik 90 százaléka valamilyen járművet lead ahhoz, hogy újat tudjon vásárolni. Bár a járvány bizonyos változásokat felgyorsított és új utakat is kijelölt, a Pappas nem téveszti szem elől a korábbi terveit sem, így továbbra is hangsúlyosak maradnak az elektromobilitás vagy autómegosztás kérdései. Emellett a második félévtől dinamikusan fejlesztik a szervizszolgáltatás kapacitását és sebességét, valamint felkészülnek arra is, hogy a zöld autók javításának kihívásai elsősorban a márkaszervizekre fognak csapódni. Izgalmas téma az is, milyen lesz a jövő autószalonja, hiszen az autógyártásban zajló forradalom az értékesítés területén szintén megjelenik. „Míg 10-20 évvel ezelőtt könnyű volt eldönteni, hogy milyen típusú szalonra van szükség, ma korántsem ilyen egyszerű a helyzet, hiszen fel kell készülni többek között az elektromos autók speciális szervizigényére vagy arra, hogy a közösségi autókat az utcán bérlik ki a felhasználók, nem egy esztétikus helyiségben. Mi azt várjuk, hogy a következő években a vásárlók javarésze még szeretne szalonba járni, ahol megtapinthatja az autót, megnézheti a színét és élő kapcsolata van az értékesítővel” – prognosztizálja Pais József.
Kutasi Tamás tizenkét éves kora óta saját mézét eszi. A Brunner Méhészet 48 éves alapítója a Duna-Ipoly Nemzeti Park területén vezeti bioméhészetét. Speciális technológiát fejlesztett ki, segítségével kis mennyiségben gyűjthető fajtamézeket is elő tud állítani. A koronavírus-járvány miatt egyre többen keresik a hagyományos, immunerősítő, természetes élelmiszereket, ugyanakkor a kínálat a tavalyinál szűkebb lesz a kedvezőtlen időjárás miatt.
Szakad az eső vasárnap Zebegény főterén, onnan egy lépésre szedett-vedett, de fedett kis betonplaccon minden hely foglalt: söröző emberek ülnek kinyalt táljaik felett, annak boldog tudatában, hogy bár még órák vannak hátra a Füstölgő Sarok BBQ zárásáig, nekik sikerült behúzniuk az utolsó adag marhaszegyet vagy oldalast.
Egy kis észak-magyarországi falu melletti dombokon gyógynövények illata keveredik a juhokéval. Itt, a Keleméri Farmon gazdálkodik Balogh-Nagy Erzsébet, akinek Île-de-France fajtájú bárányaiért sorban állnak a csúcséttermek és a külföldi vásárlók.