Cristiano Ronaldo Instagramja sok szempontból nevezhető tipikus közösségimédia-fióknak. Azt leszámítva, hogy nem sokunknak van 225 millió követője, találunk rajta idilli családi fotókat, nyaralós képeket barátokkal, napszemüveges szelfiket, és természetesen a konditeremben pózolás sem hiányozhat a világ második legjobban kereső sportolójánál. Ez a követőszám viszont azt jelenti, hogy ő számít a világ egyik legértékesebb influenszerének, és személyes márkájának erősítése az őt […]
Cristiano Ronaldo Instagramja sok szempontból nevezhető tipikus közösségimédia-fióknak. Azt leszámítva, hogy nem sokunknak van 225 millió követője, találunk rajta idilli családi fotókat, nyaralós képeket barátokkal, napszemüveges szelfiket, és természetesen a konditeremben pózolás sem hiányozhat a világ második legjobban kereső sportolójánál. Ez a követőszám viszont azt jelenti, hogy ő számít a világ egyik legértékesebb influenszerének, és személyes márkájának erősítése az őt foglalkoztató kluboknak és a vele szerződésben álló cégeknek is üzleti sikereket jelent. Leigazolása után a Juventus közösségimédia-követőinek száma több mint húszmillióval ugrott meg. Noha nem ilyen mértékben – a magyar sportolók közül Dzsudzsák Balázs majd egymillió Instagram-követője a legtöbb –, de Magyarországon is megfigyelhető már a személyes márka jelentősége. A sportolók egyre inkább keresik a sporton túlmutató üzleti lehetőségeket, odafigyelnek a folyamatos rajongói interakcióra, illetve igyekeznek megalapozni a sportolói pályafutást követő időszakot is. A top 20 leggazdagabb futballklub árbevételének negyven százaléka reklámbevételekből származik (44 százalék közvetítési jogokból, 16 százalék a mérkőzésekhez kapcsolódó közvetlen összegekből). Ma már mind csapat-, mind egyéni szinten sokkal többről szól a márkaérték, mint kizárólag a pályán elért eredmények.
Egyre több sportoló vállal aktív szerepet tartalom-előállítóként is. A kluboknak termékértékesítéseik növeléséhez minél több, minél elkötelezettebb szurkolóra van szükségük. Ehhez kiváló eszköz a csapatok sztárjainak közösségi médiában felépített brandje, de az is megfigyelhető, hogy egyre több sportoló vállal aktív szerepet tartalom-előállítóként is. Jó példa erre a világ egyik legjobb kosárlabdázója, LeBron James. Az NBA-sztár SpringHill Entertainment nevű médiacége készített már filmet az HBO számára, televíziós show-t az NBC-nek, illetve Michael Jordan nyomdokain haladva ő lesz majd a főszereplője az 1996-os Zűr az űrben (Space Jam) című film 2021-es folytatásának is. Itthon is tapasztalunk hasonlót, hiszen gyakran találkozunk különböző tévéműsorokban, reklámokban a magyar sport ismert arcaival. Ezek a megjelenések is közelebb hozzák a sportolót a rajongóihoz, és segítik a személyes márkájának építését. A közösségi médiának köszönhetően pedig mi, akik követjük őket, úgy érezhetjük, hogy közeli kapcsolatban vagyunk velük, és együtt tudjuk átélni sikereiket és kudarcaikat. Az influenszerek mellett új technológiák is segítik a szurkolói elköteleződés növelését: az olyan megoldások, mint a virtuális és a kiterjesztett valóság (VR és AR) egészen elképesztő lehetőségeket kínálnak a sportklubok, sportolók számára. Ráadásul már most is vannak előremutató példák ezeknek a technológiáknak az alkalmazására. Az amerikai profi baseball-liga mobilapplikációjával lehetőség van arra, hogy a mobil kameráját egy játékosra irányítva plusz információkhoz jusson a néző, a VR-t pedig már foci- és kosárlabda-közvetítésekben is használták az előző években. Már jó pár éve jelen van, viszont idén minden eddiginél nagyobbat lépett előre a karantén ideje alatt az e-sport, aminek kiemelt szerepe van a fiatalabb, televíziót nem néző generáció elérésében. Nemcsak külföldön, hanem itthon is egyre több ismert klub indít e-sport-szakosztályt, növekszik a szervezett versenyek – és rajongók – száma is, egyre komolyabb bevételt generálva a profi játékosoknak. Eljött az idő, amikor már e-sportolókat is látni fogunk a hirdetők számára legértékesebb atléták között.
Pádár Péter (a szerző) a Deloitte sporttanácsadási üzletágának vezetője.
Az áprilisi nagy szakadás után lassú kilábalás kezdődött májusban a világgazdaságban, és júniusban sem állt le. De a folytatás teljesen bizonytalan. Magyarország a koronaválságot is unortodox módon kezeli, az eredmény hamarosan magáért beszél majd. A Forbes negyedéves makroösszefoglalója.
Rendkívüli izgalmakat és talán soha nem látott bizonytalanságot hozott a koronavírus-járvány a világgazdaságba. Az elmúlt három hónapban a kezdeti pánik csillapodott, sőt a tőzsdéken kicsattanó jókedvbe csapott át, de a makrokép csak nagyon keveset tisztult, a GDP- és profitelőrejelzések megbízhatósága nagyon alacsony. Kivételesen érdemes pontosan oda visszamenni, ahol az előző negyedéves összefoglalónk véget ért. Következik: az előző rész tartalmából.
Február közepén a Nemzetközi Valutaalap (IMF) 3,3 százalékos növekedést várt a világgazdaságtól az idei évre. Március elején közölték, hogy a GDP-bővülés kisebb lesz a tavalyi 2,9 százaléknál. Újabb két és fél hét után pedig már az volt a mondás, hogy brutális globális recesszió jön, nagyobb, mint 2008–9-ben. A tőzsdék 25–35 százalékot zuhantak, és azt kezdték árazni, hogy a járvány utáni világ már nem lesz ugyanolyan, mint amiben előtte éltünk. Legalábbis nem fog tudni a világgazdaság néhány negyedév után visszakapaszkodni oda, ahova a járvány nélkül eljutott volna. Itt tartottunk tehát március végi lapzártánk idején. Ami azóta változott: a tőzsdék hatalmas emelkedést értek el, és épp az ellenkezőjét árazzák, mint márciusban: a járvány utáni világ lényegében ugyanolyan lesz, mint amiben előtte éltünk. A világgazdaság pedig néhány negyedév után vissza fog kapaszkodni oda, ahova a járvány nélkül eljutott volna. A probléma az, hogy erre igazából semmilyen makroadat nem utal, és nem tudni, hogy a részvények szárnyalása mennyiben köszönhető a befektetők kicsattanóan optimista várakozásainak, illetve a jegybankok által a piacokra borított korlátlan pénzzuhatagnak. Több oka van annak, hogy miért nehéz fogódzót találni még június végén is. A legfontosabb, hogy a közeljövő gazdasági teljesítménye leginkább a járvány további lefolyásától függ, azt pedig az oltás kifejlesztésén ügyködő kutatók munkájának eredménye mellett a politikusok döntései határozzák meg elsősorban. Ami teljesen kiszámíthatatlan. Az ugyanis fényesen látszik az elmúlt hónapokból is, hogy mennyire eltérően kezelték az egyes országok vezetői a válság egészségügyi és gazdasági részét. Van egy fősodor, amelynek irányába a legtöbb ország eltérő reakcióidővel, de elindult. Ennek legfőbb elemei a járványvédelmi oldalon az emberek érintkezésének minimalizálása, valamint a lehető legszélesebb tesztelés és kontaktkutatás. Gazdaságmentésnél pedig a brutális fiskális stimulus a munkahelyek megőrzéséért, az utcára kerülők megsegítéséért, az időlegesen likviditási csapdába került vállalkozások átsegítéséért a krízisen. Mindenki máshogy és eltérő mértékben csinálta, de az a pont mindenhol hamar eljött, amikor ellentétbe kerültek egymással az egészségvédelmi és a gazdaságélénkítési szempontok. A járványügyi szakemberek a lehető legtovább fenntartották volna az emberek mozgását, illetve fizikai kapcsolatba kerülését minimalizáló korlátozásokat, a gazdaságpolitikusok viszont látták, hogy ha ezt túltolják, annak őrült nagy recesszió és a nyomában növekvő elszegényedés, éleződő társadalmi feszültségek a velejárói. Amikor az első országok már áprilisban elkezdték a korlátozások oldását, ezt sokan még felelőtlenségnek tartották. Aztán mivel Európa nagy részén a lassú oldások nem durrantották be újra a vírus terjedését, ez lett az általános irány. Sejtik a tudósok, hogy a vírus terjedésében, a járványgócok kialakulásában nagy szerepük van a szuperfertőzőknek, tehát jó nagy adag mázli kérdése is, hogy egy ország megúszta vagy bebukta a járványt. Néhány országban a politikusok felelőtlensége egyértelműnek tűnik, az Egyesült Államoktól Nagy-Britannián át Brazíliáig, de ettől még nem kapunk semmiféle fogódzót azt illetően, hogy ki hogyan reagál majd a második hullámra. Ha lesz egyáltalán. Még viszonylag kevés az adatunk, hogy a válság eddigi mélységét lemérjük, majd a második negyedéves GDP-t megismerve tisztulhat a kép. Ami a havi ipari termelési, munkanélküliségi és kisker adatokból a fejlett ipari államokban körvonalazódik, az nem V, hanem egy pipa alakú görbe. Az áprilisi giga bezuhanás után a legtöbb országban májusban már ha nem is visszapattanás, de visszakúszás látszik, és júniusban is folytatódhatott. De a kettő együtt is csak egy kis részét hozza vissza a zuhanásnak. Az Egyesült Államok különösen érdekes most a Wall Street extrém optimizmusa miatt: június végére a NASDAQ több mint tíz százalékot emelkedett idén, pedig tavaly is brutál csúcson volt, az S&P 500 index is majdnem elérte a 2019 végi szintjét, harminc százalékot emelkedve az elmúlt három hónapban. Miközben például a heti munkanélküliségi kérelmekről szóló adatok heteken keresztül siralmasak voltak, több tízmillió ember került utcára. Májusra már annyira kiábrándultak az elemzők, hogy a valóság egy picit jobb lett a nagyon pesszimista prognózisoknál, de nehéz jó hírnek nevezni, hogy a munkanélküliség 14,7 százalékról 13,3-ra csökkent, ha egy évvel korábban 3,6 százalék volt. Vagy szép az ipari termelés 1,4 százalékos hó/hó növekedése májusra, de áprilisban 12,5 százalék volt a visszaesés, tavaly májushoz képest pedig 15 százalékot meghaladó a kibocsátás zuhanása. És a Wall Streetet a kritikussá váló amerikai járványhelyzet se érdekelte, a befektetők pénzük nagy részét a legnagyobb technológiai papírokba tették át, mert ezeket gondolják a válság nyerteseinek.
A prognózisok nagy része azzal számol, hogy jövőre az idei mértékénél alig kisebb mértékű növekedés várható, tehát csak 2022-re dolgozhatja le a vírus okozta hátrányát a magyar gazdaság.
Európában annyiban más a helyzet, hogy a tőzsdei optimizmus enyhébb, és a járvány által leginkább sújtott országok piacai alulteljesítenek. De az szinte mindenhol jellemző, hogy az áprilisi mélypont után elindult a nagyon lassú kilábalás. És azt nem tudja senki, hogy ez meddig és milyen mértékben folytatódik majd. A kínálati sokk elmúlni látszik, a termelési láncokban a fennakadások minimálisra csökkentek, júniusra a szolgáltatások többsége is majdnem mindenhol újraindult. Amiért az autógyárak nem álltak vissza a teljes termelésre, az már a keresleti oldal gyengélkedéséből fakad. A bizonytalanság miatt a cégek elhalasztják a beruházásaikat, az emberek nem mernek utazni, a munkanélkülivé válóknak nincs miből fogyasztaniuk. Hogy ez meddig tart, megint csak a járványhelyzet további alakulásától, illetve az egyes országok ösztönző lépéseitől függ. Magyarországra is nagyjából érvényes az, ami Európát jellemzi, az extrém pesszimizmus lassú csökkenését jól mutatja, hogy a GKI konjunktúraindexe májusban és júniusban az áprilisi nagy beszakadás kevesebb mint felét dolgozta le. De nálunk ott a csavar nemcsak a Matolcsy György vezette jegybank különutas monetáris politikája miatt, hanem mert fiskális oldalról is eltérően reagált a magyar kormány a válságra, mint az országok többsége. A különböző akciótervekből összeálló program elég sok szakmai kritikát kapott önmagában azért is, mert nagyon szűkmarkú és szociálisan érzéketlen. Kétségtelen, hogy nemzetközi összehasonlításban minimális költségvetési forrást állítottak hadrendbe, főleg átcsoportosításokkal teremtettek elő pénzt. Szinte korlátlan összegek állnak rendelkezésre beruházásokra a cégeknek hitelprogramok, garanciarendszerek keretében, de sok iparágban a nullára csökkenő bevételű cégeknek vagy az utcára kerülőknek a három hónap segély után már kevés segítség jutott. Miközben tök értelmetlennek tűnő beruházásokra százmilliárdokat irányítottak válság közben is, örök klasszik példa a belgrádi vasútvonal. Hogy kinek lesz igaza, hamarosan kiderül – amikor láthatóvá válik, hogy mely országok másznak ki gyorsan, és kik lassabban a válságból. A monetáris politika megitta a levét annak, hogy korábban akkor is extra laza volt, amikor mindenki a környékünkön szigorított. A válság legmélyebb részén nem tudott lazítással reagálni, mert túl kockázatossá vált a forint zuhanása. Ezért egy „egyszerre szigorítok és lazítok” bűvészmutatvánnyal álltak elő, ami végül is bejött, mert a forint visszaerősödött, és kellő likviditást tudott a jegybank pumpálni a bankrendszerbe. Június végén pedig nagy meglepetést okozva újra lazítottak. Nem is akárhogyan, hanem hozzányúlva az évek óta változatlan alapkamathoz, 0,9-ről 0,75 százalékra mérsékelve a rátát. Miközben megemelték az inflációs várakozásukat, ami tankönyvileg épp ellentétes irányultságot indokolna. A jegybank kimagaslóan optimista maradt június végén, még mindig szerény növekedésre számít idén a magyar gazdaságban, miközben mindenki más recessziót vár, az átlag továbbra is négy-öt százalékos zsugorodás környékén van. Ez vállaltan inkább iránymutatás, üzenet, hogy ne féljenek a piaci szereplők, minden rendben van. De visszaüthet, ha mégis súlyos recesszió jön, mert akkor a mindenkitől elszakadt számokkal a jegybank aláássa a saját hitelességét. A négy-öt százalékos idei recesszióról szóló piaci várakozás azért is érdekes, mert majdnem ugyanitt járt három hónappal korábban. (Közben kiderült, az első negyedévben az erős január-február miatt még 2,2 százalék volt a növekedés.) Márciusban mindenesetre ide szakadt le pillanatok alatt az elemzők prognózisa, azóta viszont nem lett rosszabb, sőt talán egy paraszthajnyálnyival jobb. Pedig jöttek borzasztó számok, például az ipari termelés áprilisi 37 százalékos szakadása. A prognózisok nagy része azzal számol, hogy jövőre az idei visszaesésnél alig kisebb mértékű csökkenés várható, tehát csak 2022-re dolgozhatja le a vírus okozta hátrányát a magyar gazdaság. De csak akkor, ha a gazdaságot nem zavaró, kevés korlátozással járóan kicsi lesz a járvány második hulláma. Ezért egy pillanat alatt és nagy mértékben változhatnak a várakozások.
A vállalkozó-rendezvényszervező Gerendai Károly úgy gyűjtött össze több száz műtárgyat az elmúlt huszonöt évben, hogy mindig csak olyan képet vásárolt meg, amivel együtt is akart élni. Érzelmi alapon választ, kerüli a feszengős kiállításmegnyitókat, a Szigetre, az éttermeibe és a Lupára is kiviszi a művészetet, és sohasem ad el semmit. Ha valamiből kiszeret, legfeljebb a nappaliból a szuterén falára költözteti.
Az utóbbi harminc évben Elon Musk volt az egyetlen, aki megcsinálta a csodát, de már a Tesláról sem mondhatni, hogy fiatal startup. Új autómárkát elindítani és bevezetni manapság szinte lehetetlen, egy elszánt olasz tervező mégis kis szériában alkot, és eredeti modelleket álmodik.
Napjainkban kiváló befektetési forma lehet az ipari fogyasztók számára, ha beruháznak egynapelemes rendszerre, és azzal váltják ki áramfogyasztásukat. Egy még néhány hónapig futó pályázati lehetőséggel pedig meg is felezhető a megtérülési idő. A Newergies Kft.-hez azért érdemes fordulni, mert teljeskörűen biztosítja megbízóinak a napelemes kiserőművek megvalósítását a pályázati feladatok ellátásától a kivitelezésen át egészen a fenntartási időszak alatti üzemeltetésig.