Az étterembe járás két érintettje teszi jól, ha a kényszerű szünet vége felé átgondol dolgokat: az étterembe járók és az étteremcsinálók.
Nem gondolom, hogy a koronavírust spirituális üzenettel küldte ránk a Földanya, azt leszámítva, hogy a mostaniaknál is nagyobb városokat lehetőség szerint már ne építsünk, meg azokat az állatokat, amiket megeszünk, tartsuk távolabb a denevérektől. Annyi időre viszont mi is átvehetjük a hippi megközelítést, amíg átgondoljuk: minden létező vendéglátó-világok legjobbikát temette-e maga alá a karanténménkű.
Ami lesz: Budapest belvárosát átmenetileg visszacsatolják Magyarországhoz
Bár olvastam a hetekben olyat csillagos étterem tulajdonosától, hogy először az étteremkalauzok szavára adó, szofisztikált utazók térnek majd vissza a turisták közül, én erre a megérzésre alapozva még nem nagyon adnék bankhitelt. „Az élet visszatér, de csak helyiek számára. Most meglátjuk, ki az igazán fenntartható, mire van valós igény” – fogalmazott egy újraindulós posztban egy másik étteremcsoport feje. Ők például olyanok, akik játékban maradnak, ami egyáltalán nem magától értetődő. Az inkább a Tripadvisorra, mint alapanyagokra költve összerakott éttermeknek, ahol eddig nem számított, hogy a pincérek kicsit törik a magyart, cserébe Berlintől Belgrádig nyugodtan lehettek volna a világon bárhol, valószínűleg csengettek: az ő tulajdonosaik nem fognak nekiállni évekig malmozni, hanem átrakják a pénzüket másba.
Ha a magyar vállalatok magyar tulajdonban tartása volt a cél, az tökéletesen sikerült. Olyannyira, hogy a nagy védelem mellett jól le is értékelte őket a kormány.
Mennyit ér egy építési telek? És mennyit ér ugyanaz a telek, amit csak pécsiek vehetnek meg, vagy ha valaki nem pécsi, akkor csak abban az esetben, ha kifizet minden tervezési, engedélyezési és szerződési költséget előre, majd valaki előre le nem fektetett szempontok alapján engedélyezi a vásárlást? Mivel ebben az elméleti esetben a potenciális vevők számát lecsökkentettük a pécsiekre és azokra, akik ilyen bizonytalan körülmények között belevágnak az előkészítés finanszírozásába, biztosra vehetjük, hogy jóval kevesebben érdeklődnek majd.
Bár a bevezető eszmefuttatás elméletinek hangzik, 2020. május 26-án reggel egy a fentihez nagyon hasonló szcenárióra ébredtek azok a hazai vállalkozók, akiknek a vállalkozása 350 millió forintnál többet ér. A Kormány 227/2020. (V.25.) rendelete ugyanis arról rendelkezik, hogy 2020. december 31-ig a 350 millió forint feletti és tíz százaléknál nagyobb részesedést érintő tranzakciókat külföldi (EU-s és EU-n kívüli) vásárlók esetén a belgazdaságért felelős miniszter engedélyéhez köti. Ugyan a rendelet a stratégiai iparágakról szól, de a két, sűrűn teleírt oldalt lefoglaló melléklet, ami részletesen felsorolja az érintett iparágakat, szinte minden tevékenységet lefed. Ráadásul ezek a stratégiai iparágakban működő cégek az összes magyar cég árbevételének 84 százalékát adja. Nagyon különös eleme a rendeletnek, hogy többségi tulajdonszerzés esetén minden tranzakciót érint, akár egy „stratégiailag fontos” balatoni sarki kisközért többségének osztrák kézbe adását is.
Míg a rendelet alapján az engedélyezési procedúra egyértelmű, a szempontrendszer sokkal kevésbé világos. A rendelet szerint a cél az államérdek, a közbiztonság megőrzése és a közrend megsértésének megakadályozása, a nem EU-s állami befolyás alatt álló vásárlók kiszűrése, az illegális tevékenység potenciális folytatásának megakadályozása. De míg a versenyhivatali eljárás elég objektíven, akár piaci részesedésekkel is alátámasztja, mi a célja a vizsgálódásnak, az államérdek egy kellően lazán értelmezhető fogalom. A tulajdonviszonyok elemzése már jobban számonkérhető, de hogy ki és hogyan tud kiszűrni illegális tevékenységre való hajlamot, az különösen nem érthető.
A rendelet megjelenése utáni nap a délelőttöm sűrű telefonálgatással telt. Hívtak külföldi befektetők tranzakció közben, hogy folytassák-e, mert ugyan könnyen megkaphatják az engedélyt, de nekik nem világos, hogy tényleg csak év végéig szól-e a rendelet, és nem lesz-e hosszabbítás. Azaz tudnak-e majd adott esetben rendesen kiszállni, vagy csak olcsón, magyar vevőnek adva tovább tulajdonukat. Hívtak olyan külföldi befektetők, akik most akartak elindítani egy legalább 6–9 hónapos folyamatot, elköteleződni a pénzköltés mellett, hogy csinálják-e, és mekkora az esélye, hogy nem kapják meg az engedélyt. És hívtak potenciális cégeladók, hogy akkor ez mit jelent számukra.
Ha a magyar vállalatok magyar tulajdonban tartása volt a cél, az tökéletesen sikerült. Olyannyira, hogy a nagy védelem mellett jól le is értékelte őket a kormány. Ugyanis ezzel a rendelettel elijesztette, remélhetőleg nem egyszer és mindenkorra, a külföldi érdeklődőket. Azokat, akik tipikusan hajlamosak többet fizetni egy cégért. Egy olyan piacon, ahol eddig sem a túlkereslet volt a jellemző, hanem inkább a túlkínálat. Ahol ráadásul már 2019-ben is túlsúlyban voltak a hazai dealek: számításaink szerint 88 tranzakcióból 29 történt csak külföldi vásárlók részvételével. Egy ilyen piacra újabb keresleti sokkot bevezetve az egyensúlyi ár lesz alacsonyabb – becslésünk szerint legalább harminc százalékkal, átlagosan ennyivel fizetnek többet a külföldi vevők. A száz legnagyobb magyar tulajdonú vállalkozás értékét ismerve ennek az értékrombolásnak a mértéke eléri a 700 milliárd forintot. Ennek alapján a rendelet inkább támadásként, mint védelemként értelmezhető.
Jakab Ferenc kicsit sem lepődött meg, hogy idén év elején világjárvány kerekedett egy denevérek által terjesztett vírusból. Akinek hosszú évek óta az állatokról emberre, majd emberről emberre továbbterjedő egzotikus és halálos vírusok vizsgálata a szakterülete, annak csak idő kérdése volt, mikor és éppen melyik vírusból lesz pandémia. Ennek ellenére a helyzet, amibe most került, és a tudományos feladat, ami megtalálta, kivételes és olyasmi, amire nem számított: ő lett a március közepén felállított tíz magyarországi akciócsoport egyikének, méghozzá a talán legnehezebb feladatot végző koronavírus-kutatócsoportnak a vezetője.
Idén sem volt könnyű dolga az MVM Edison startupverseny győzteseiről döntő zsűrinek. Amegmérettetés azonban nemcsak az ötleteket mérte össze egymással, hanem képzési programja révén segített azok fejlesztésében is, az ezután kezdődő közös munka során pedig új lehetőségeket is megnyit a nyertesek számára.
Az okosotthonok elsődleges funkciója a kényelem, ám a gombok virtuóz nyomogatásánál jóval komplexebb szolgáltatások is léteznek már. A kérdés az, mennyire éri meg kiépíteni egy olyan rendszert, amivel sokszor egy életre lekötelezzük magunkat, és még el is avulhat.