A Lab5 tervezett már szinte extrém, modern élelmiszerboltot a MOM-ba és Tatabányára, növényektől zöldellő irodákat Budapestre, kormányablakot a Keletibe, és záróépületet a Corvin sétányra. Bár építészek, nemcsak kívülről nézik a falakat, hanem azzal egy időben mint a belsőépítészek, belülről is, sőt várostervezési szempontból is gondolkodnak, hiszen mindegyikre volt már projektjük – a 2008-as válsággal indultak, meg kellett tanulniuk alkalmazkodni.
Számos alkalommal ücsörögtem úgy a Szabadság tér sarkán álló Börzében, hogy a bútorok, a kiegészítők, a tér apró, alaposan átgondolt, egyedi részleteit néztem és élveztem.
Az, hogy az egyik kedvenc helyemen kívül még – többek között – a Ramenka pho-levesező, a szintén a Szabadság térhez közeli Liberté (ma már Szabadság Bisztró), a Nanushka finomra hangolt budapesti és kaliforniai üzletei is mind Lengyel Márton és üzlet-, illetve házastársa, Vízkelety Rita munkája, csak akkor derült ki számomra, amikor interjút kértem tőlük.
„A műszaki egyetemen ismerkedtünk meg, aztán én dolgoztam építészirodáknak is, de közben szépen lassan elindultak a projektjeink. 2015-től a magunk útját járjuk együtt, illetve rajtunk kívül főállásban még egy grafikus és három építész dolgozik az Urba csapatában” – mondja Márton. A publicitást azonban már a korábbi irodákkal és más csapatokkal együtt elvégzett munkák meghozták nekik: 2012-ben az Ankerttel robbantak be, aztán jött a Hello Baby Bar, majd a Király utcai Etap borbár, a Kazinczy utcai Tesla 2014-ben, a Sas utcai Nomuri, ezek már a Numbernow nevű, velük együtt négyfős felállásban.
A Müüska Design tudatosan extrémeknek kortárs magyar festők alkotásait antik- és limitált kiadású új bútorokra nyomtatja.
„Néhány művészben averziót kelthet, hogy a festményének reprodukciója egy fotelre kerül, és ráülnek. Ennek az előnye és a hátránya is az, hogy új kategória. A festmény leugrik a falról, és használati tárgy lesz belőle” – mondja Vandlik Júlia, az oroszul egérkét jelentő Müüska Kft. alapítója.
A művészek kilencven százaléka azonban igent mond a megkeresésére, látja és érti a másodlagos felhasználásban rejlő lehetőségeket. Júlia galériák segítségével figuratív, progresszív, látványos és néha kicsit polgárpukkasztó alkotásokat keres. Ilyen például az Ördög Noémi képével díszített franciaágy, amin Minnie egér domina változata látható.
Júlia több év reklámügynökségi munka után alapította meg cégét 2008-ban. Az alapító azért vállalt projekteket, hogy abból kiállításokat, rendezvényeket szervezhessen, aztán a Müüska szépen lassan bútoros céggé vált. Az elején még a reklámszakmából ismert grafikusok munkáit tette bútorokra, de szerette volna másokkal is megszerettetni a kortárs művészetet, és úgy gondolta, ha funkciót ad a képeknek, azzal közelebb hozhatja őket azokhoz is, akik nem mennek be galériákba. 2015-ben már az amerikai–magyar kereskedőház megnyitóján is volt Müüska.
A kereskedőház három hónappal később bezárt, de Júlia megfogadta a New Yorkban kapott tanácsot: azóta csak validált kortárs festők képeivel dolgozik, az alkotók minden bútor után egyedi megegyezés szerint jogdíjat kapnak. „A lakberendezés része lehet a kortárs festészet. Ritka az ilyen megkeresés, mindig örülök neki. Az én festményeimet egy másik együttműködés kapcsán nyomtatták már ruhákra is” – mondja Ördög Noémi.
Van, hogy a festmény a negyedik nyomtatásra illeszkedik csak jól a bútorra. Ehhez a türelemhez az elején nehéz volt megtalálni a megfelelő alvállalkozókat, de mára már megvan a tökéletes szövetnyomó, kárpitos és asztalos. Az antikokat restaurátoroktól szerzi, új irány a limitált kiadású frissen gyártott változat. Ezekből legfeljebb huszonöt darab készül. Az egyedi, antik bútorok hétszáz- és kilencszázezer forint között kaphatók, az új, Kare Designnal közösen gyártatott ágyak hatszázezer forintba kerülnek. Júlia jövőbeli tervei közé tartozik más országok kortárs művészeinek bemutatása, és a butikhoteleknek való bútorkészítés.
Vásárlóiról azt mondja: „Ezekben az otthonüléssel töltött időkben megfelelő kommunikációs stratégiával olyan embereket tudunk elérni, akiket a szokásos életritmusukban nem tudtunk volna.”
Balla Ákos saját értékrendje alapján szembe megy a bevált közvetítői recepttel, és a nevét viselő irodahálózattal nem kér a franchise-ból. A lakáspiacon a forgalomban a mostani zuhanás után nagyon lassú kilábalásra és húsz százalék árcsökkenésre számít, karácsonyi bulit nem tervez, de minden emberét megtartaná.
Eric Yuan sok elismerést kap azért, hogy emberek millióinak ingyen adja Zoom nevű videokonferencia-alkalmazását. Milliárdos cége a járvány elmúltával valószínűleg erősebb lesz, mint valaha, de képes-e kiállni az alkalmazás egy világjárvány idején a szinte egy éjszaka alatt 610 százalékot ugró forgalom és az adatbiztonság kihívásait?