A budapesti Idősek Barátai Program elszigetelten élő nyugdíjasoknak kínál beszélgetőpartnert, sokszor bizony az ő korosztályukból. Persze a bevásárlás és a parkbeli séta sem tabu. A személyes találkozásra épülő modellt ugyan megtépázta a járvány, az önkéntesek azonban nem adják fel.
„Volt egy néni,akihez beköltözött egy fiatalember. A néni nem tudta megmondani, ki az, de önkénteseink annyira ijesztőnek találták, hogy inkább nem mentek be a lakásba” – idéz fel egy olyan esetet Somlai Katalin programvezető, amikor minden erőfeszítésük ellenére sem sikerült személyesen segíteni valakin. Másképp persze mégis. „Telefonon beszélgetünk vele, és postán küldünk neki csomagokat.”
Az Idősek Barátai Program nagyjából száz önkéntessel igyekszik jobbá tenni az elszigeteltségben élő idősek életét. Alapesetben személyes látogatásokról, beszélgetésekről van szó, ezek viszont a koronavírus okán ideiglenesen telefonra költöztek. A 150 embernek segítő program Budapesten üzemel, Katalin szerint viszont szívesen bővülne országossá. Ehhez elsősorban pénz és ember kell – igaz, a járvány miatt most hirtelen húsz új önkéntes jelentkező lett, szóval utóbbival talán nem lenne gond.
„Elővettük anyukám lecsóját, és az ötlet még ott, a konyhaasztalnál megszületett.” Így indult két gépészmérnök, Kertész Éva és Tóth Gábor adalékmenteskészétel-üzlete.
Szakácsokat és konyhákat kerestünk. Nagyon sokáig néztek ránk nagyon értetlenül. Ennyire nem ismertük az élelmiszerpiacot – meséli Gábor az indulásról, amikor még nem tudták, hogy nem a konyhák, hanem a konzervtechnológia és a bérgyártás a jó irány.
Kertész Éva és Tóth Gábor még a BME gépészmérnöki karán ismerkedtek meg. Első közös vállalkozásukban ingatlanokat újítottak fel és adtak el. Egy rohanós napon lekapták a polcról Éva édesanyjának lecsóját ebédre, innen jött később a márkanév is. A boltokban is adalékmentes készételeket kezdtek keresni. Nem találtak. Hét–nyolcmillió forint saját megtakarításból elkezdték a pilotprojektet.
„Ekkor még mindig azt gondoltuk, hogy akkor lesznek nagyon finomak az ételek, ha szakácsokat keresünk, de ebből soha nem az sült ki, amit mi szerettünk volna” – mondja Éva, aki végül az első recepteket édesanyjával dolgozta ki több hónapnyi munkával. Most már egy munkatársa segít neki ebben.
Az Adalékmentesen Kft. 2017 végén indult kilencmillió forintos Hiventures-befektetéssel, fél év múlva a második körben harmincmilliót kaptak. A harmadik, 250 millió forintos befektetéssel a Hiventuresnek már 35 százalékos tulajdonrésze van a cégükben, Éváék idén a bérgyártás megőrzése mellett üzemet is nyitnak. Először csak webshopjukban értékesítettek, ma már több mint négyszáz viszonteladói együttműködésük van. Az Interspar és a Müller polcain is árulnak adalék-, tartósítószer-, tej- és hozzáadottcukor-
mentes Polczot.
A tizenkét, közte négy vegán ételhez az alapanyagokat 25 különböző beszállítótól szerzik be, amit csak lehet, Magyarországról. Néhány alapanyag adalékmentes változatáért sokat kellett kutatniuk: a kézműves mustárt egy őrségi házaspártól veszik, a füstölt tarját csak az ő kedvükért készítik csomósodásgátló nélküli sóval.
A havonta átlagosan 65 ezer legyártott üveg iránti kereslet most több, mint a duplájára nőtt. A hirtelen megjelent ételfelhamozási hullámok miatt március volt eddig a rekordhónapjuk. A webshopban és a boltokban is megnőtt a kereslet. A tíz állandó csapattag mellé több ideiglenes munkatársat is felvettek. „Nem is tudtuk gyártással lekövetni. Volt, hogy egy hétig nem lehetett kapni nálunk semmit.”
Az ételek vecsési bérgyártásban készülnek, egy üveg adalékmentes tartósítása – a hermetikus lezárás és a hőkezelés – körülbelül öt órát vesz igénybe. Arra számítanak, hogy a mostani dömping szépen lassan visszaesik, de azt remélik, hogy sok olyan vásárlót meg tudnak tartani, akik ebben az időszakban próbálták ki a polczos bolognai marhát, zöldséges lencseragut vagy füstölt tarjás babragut.
A határzárak és a kijárási korlátozások előtt kezdtek a külföldi terjeszkedésen gondolkodni. A címkéket már több nyelvre lefordították, de az exportegyüttműködések 2021-re tolódnak.
A koronavírus és a bezárkózás lecsapott a magyar cégekre, bármit is terveztek erre az évre, alaposan újra kellett számolniuk. De nem mindenkit érint egyformán: van, ahol az egész iparág leállt, más viszont nem győzi a rendeléseket. Az elmúlt másfél hónapban folyamatosan követtünk vállalkozásokat, egy részükről a Forbes.hu-n is írtunk, kicsitől a régiós multiig, adatcégtől a pékségig, hogyan hat rájuk a járvány, és hogyan reagáltak a kihívásra. Közülük válogattunk.
Hobbikertész, hobbifocista, hobbipék, hobbiszakács és feltörő, amúgy is jelen lévő hobbik, mint mozaikozás, olvasás és fiatalkori nagymamaság. Mi a szerkesztőségben így élünk jó életet otthon.
Eric Yuan sok elismerést kap azért, hogy emberek millióinak ingyen adja Zoom nevű videokonferencia-alkalmazását. Milliárdos cége a járvány elmúltával valószínűleg erősebb lesz, mint valaha, de képes-e kiállni az alkalmazás egy világjárvány idején a szinte egy éjszaka alatt 610 százalékot ugró forgalom és az adatbiztonság kihívásait?