A bőrápolás, ami nem sok, nem is kevés, csak ideális
A bőr elválaszthatatlanul kapcsolódik a környezethez, kölcsönhatásban áll az életmóddal, és a túlápolás helyett a lényeg, hogy a megfelelő működését biztosítjuk. Ez áll a NAOS filozófiájának középpontjában.
A vállalatot negyven évvel ezelőtt Jean-Noël Thorel biológus-gyógyszerész alapította Franciaországban, aki máig részt vesz a termékfejlesztésben.
„Ő egy klasszikus francia humanista gondolkodó. Nála sokkal nagyobb hangsúlyt képvisel a »hogyan«, mint a »miért«. Ez a típusú gondolkozás nagyon aktívan átjárja a cég életét. Jean-Noël Thorel 73 éves és jelenleg is tagja a boardnak, részt vesz a termékek fejlesztésében, megalkotásában és tesztelésében” – meséli Márkus Ádám, a NAOS magyarországi vezetője. Az elmúlt 20 évben intenzív terjeszkedés jellemző a NAOS-ra. Jelen pillanatban a világ több mint 110 országában van jelen a cég, 47 leányvállalattal rendelkezik, a hazai kereskedelemben 2000 óta található meg a Bioderma termékcsaláddal – kezdetben még csak nagykereskedéseken keresztül – , 2003-tól már önálló leányvállalattal, a NAOS Magyarországgal is. Idén nyáron bevezették az Institut Esthederm márkát is. „Annak ellenére, hogy rövid idő alatt ekkorát nőttünk, az emberközpontúságból nem veszítettünk semmit. 2015 januárja óta vezetem a céget és nagyon büszke vagyok a tapasztalt vezetőinkre és az elkötelezett kollegáinkra. Egy mini családként irányítjuk ezt a hajót, ami nagyon jó érzés. Nagy értékünk a fenntarthatóság, ami a folyamatokra is igaz: jó példa erre, hogy milyen kapcsolatot ápolunk a beszállítóinkkal, akikkel valódi partnerség jön létre, őszinte párbeszéddel. Büszkék vagyunk arra, hogy a saját fejlődésünkkel magunkkal tudunk húzni helyi vállalkozásokat is.”
A fenntarthatóság mellett az önállóságot tartja fontos értéknek a cégvezető. Tapasztalatai szerint ilyen környezetben az alkotó típusú emberek sem ijednek meg a felelősségtől. „Ez azért érdekes, mert transznacionális cégként azt feltételeznénk, hogy a francia központ döntéseit hajtja végre a szervezet. A NAOS-nál ehhez képest a »top to down« approach helyett a helyi kezdeményezések és ötletek kellő teret és megvalósulást kaphatnak. Ez a NAOS magyarországi dolgozói számára is hozzáadott értéket jelent” – mondja.
Egészséges munkavállaló, működő vállalat. Mi ez, ha nem win-win?
Újabb jelentős lépéshez ért a nemzetközi piacra készülő magyar startup, a Fitpuli: a cég integrálja digitális egészségprogramjával a hagyományos üzemorvosi ellátást. Az alapítók nem titkolt célja megújítani a hazai foglalkozás-egészségügyet, továbbá egyesíteni a digitális és a személyesen nyújtott orvosi szolgáltatások előnyeit a népbetegségek hatékonyabb prevenciója érdekében.
Elmegyek az orvoshoz. Hónapok óta nem voltam, de szerencsére nincs szükség a „néha kicsit fáj a fejem, időnként szédülök, de lehet, hogy csak a front”-féle panaszok okainak tippelgetésére, az egészség-applikációm adataiból a doktor pontosan látja, hogy magas a vérnyomásom, keveset mozgok, mindezt pedig dohányzással súlyosbítom, hiába voltam épp leszokóban a legutolsó vizit idején. Sci-fi? A háziorvoslásban még igen, de a Fitpulival ez nem is a távoli jövő.
Vállalati egészség
A Fitpuli igazi magyar start-up sikersztori. 2017-es indulása óta szerepelt már a hírekben 340 milliós tőkebevonással, jelentős piaci szereplővel kötött stratégiai megállapodással, elnyert innovációs nagydíjjal és most már a MagyarBrands-díjjal kapcsolatban is. A szolgáltatás digitális vállalati egészségprogramként érhető el: nagyobb munkáltatók tudják megvásárolni, és a dolgozóiknak juttatásként biztosítani.
A Fitpuli most újabb ugrásra készül: debütál a digitális vállalati egészségprogramjukkal integrált üzemorvosi szolgáltatás. „Nem titkolt célunk, hogy az egy helyben toporgó magyar foglalkozás-egészségügyi rendszert felforgassuk” – mondja Oláh Dániel Fitpuli-alapító, civilben maga is foglalkozás-egészségügyi szakorvos.
Egyrészt a folyamatos digitális adatgyűjtés sokkal mélyebb elemzést tesz lehetővé, másrészt, miközben adná magát, hogy az orvosi ellátás az aktivitásmérő applikációk adataira támaszkodva hatékonyabban előzze meg a krónikus betegségek kialakulását, ilyenre jelenleg nincs példa itthon. A Fitpuli erre kínál megoldást: a vállalati egészségprogramjukat használó cégek számára lehetőséget biztosítanak a kötelező üzemorvosi vizsgálatokra is. Ez komplex egészségmegőrzési rendszert garantál, a vizsgálatok kiegészülnek a pontosabb diagnózist lehetővé tevő digitális adatokkal.
Fő a prevenció
Fizikai és mentális egészség, közösségi erő, egyéni és céges hatékonyságnövelés. Ezoterikusan hangozhat, de a Fitpuli két egzakt tudomány, az orvoslás és a közgazdaságtan tapasztalataira épít. Az orvostudományi rész az Amerikai Életmódorvostani Társaság ajánlásain alapul, amelyet magyar orvosok adaptáltak a hazai rendszerre. E szerint hat terület, a táplálkozás, a mozgás, a stressz, az alvás, a közösségi kapcsolatok és a függőségek felelősek az egyén hosszú távú testi-lelki egészségéért. Ezekre a területekre épülnek a Fitpuli egyénileg és a céges közösségben együtt is teljesíthető kihívásai, moduljai.
A piacon jelenleg elérhető egészségprogramok nem fedik le a hat alappillért sem, jellemzően csak egyes részeire koncentrálnak. „Számunkra egyértelmű volt, hogy a teljes spektrumot le kell fedni“ – mondja Fügedi Gergely COO.
Egy magyar cég átlagosan 200 ezer forintot bukik évente minden dolgozóján a betegségek és a hiányzások miatt. A presenteeism (vagyis a nem teljes értékű munkahelyi jelenlét) ennél is nagyobb károkat tud okozni. Ha úgy mondjuk, hogy a motiválatlan, „csak teljen már le” jellegű napok, mindenki tudja, miről van szó. Az egészségtelen munkakörnyezet vagy a stressz okozta károk számokban, méghozzá csúnya mínuszokban is pontosan kimutathatóak. A koronavírus-járvány erre csak rátett egy lapáttal. A home office-ban, munkaközösségüktől elszeparálva dolgozók egészségét, és rajtuk keresztül a cég zavartalan működését kell megőrizniük a munkáltatóknak.
„Nem fitnesz trekker” – állítják egybehangzóan a Fitpuli vezetői. A felhasználók kontextus nélküli adatsorok helyett magyarázatokat, egyéni motivációt és edukációs anyagokat kapnak például a helyes relaxációról vagy az irodai átmozgató tornáról. A Fitpuli egy valós közeghez, a saját kollégáik átlagához méri a felhasználók teljesítményét, ami jóval erősebb motivációt jelenthet, mint a „hagyományos” fitnesz trekkerek virtuális közössége.
Ilyen még nem volt
A Fitpuli hamarosan új alkalmazással is piacra lép, vállalatok helyett az egyéni felhasználókat célozva. Az új digitális eszköz a választható idejű műtétekre való felkészülést és a rehabilitációt segíti majd. A kulcs itt is a preventív szemlélet, az edukáció, az egészségtudatosság elősegítése.
„Az egészségügyi ellátórendszer általunk is ismert problémái motiváltak arra, hogy ezekre megoldást nyújtsunk. Ez egy piaci rés, ilyen szolgáltatás még nemzetközi szinten sincs” – mondja Békási Sándor, Fitpuli-társalapító és termékfejlesztési vezető. „Egy ilyen app használata a műtét költségéhez képest minimális, viszont jelentős segítség lehet, amellyel a beteg szubjektív megélése is javul. Az elégedett beteg pedig a szolgáltatónak is fontos.”
A világon egyedülálló mammográfiai készülék révén a nők maguknak szabályozhatják a vizsgálat alatt a mellükre nehezedő nyomás erősségét, a mesterséges intelligenciával felszerelt röntgengép pedig felismeri a légmellet, így a felvétel a korábbi hat vagy több óra helyett 15 perc alatt szakember elé kerülhet. Két innováció, ami már Berzsenyi Ágnes vezetése alatt született annál a vállalatnál, amelynek legfőbb célja, hogy csökkentse a különböző vizsgálatokkal járó kellemetlenségeket – vagy adott esetben, hogy életeket mentsen. A General Electric (GE) Healthcare nettó egymilliárd dollárt érő nőiegészség- és röntgendivíziójának elnök-vezérigazgatója nemcsak a technológiai innovációiért, de a kereskedelmi növekedéséért, a befektetésekért és a cég fogyasztói együttműködéseiért is felel, miközben aktívan dolgozik a nők helyzetének javításán a tudományos és technológiai területeken. Mindezt Amerikából, globális szinten, kilenc régióban, úgy, hogy 17 évesen, mátészalkai lányként nem is igazán akart nekiindulni a nagyvilágnak.
Barta Pál és felesége, Katalin kortárs festményekkel veszik körül magukat, mert gyönyörködtetik és elgondolkodtatják őket. Fiuk, Barta Péter koncepciókat gyűjt; hogy azok milyen műtárgy formáját öltik, számára másodlagos.