Jövőre kisebb lehet a kilábalás, mint amennyivel idén bezuhan a magyar gazdaság, de ha a járványt nem sikerül gyorsan megfogni, még csúnyább világ is jöhet. A Forbes negyedéves jelentése.
A magyar GDP változása (százalék)
Nyáron két hónapig úgy tűnt, akár pesszimistának is bizonyulhatnak a magyar gazdaság hat–hét százalékos idei visszaeséséről szóló prognózisok. Ha egy hónappal korábban, augusztus végén készül ez az összefoglaló, az lett volna a fő mondás, hogy 2021 végére van esély elérni a 2019-es szintet. A járvány második hullámának bedurranásával azonban már nem az a kérdés, hogy nagyobb lesz-e a 2021-es visszapattanás a 20-as beomlásnál, hanem hogy megússza-e az ország újabb komolyabb, a gazdaságot is megütő lezárások nélkül.
A magyar tőzsde nyártól látványosan alulteljesítő lett, ahogy a forint is, ami lassan eléri a tavasszal megpingelt történelmi mélypontját. A hazai pénz gyengélkedése még nehezebb helyzetbe hozta a jegybankot, mert egyértelmű inflációs kockázatot hordoz.
Ha csak a felszínen maradunk, úgy tűnhet, fél éve nincs itt semmi látnivaló. Amikor márciusban berobbant Európában a koronajárvány, hamar kialakult az elemzői várakozások átlagaként az öt–hat százalékos idei magyar recesszióra vonatkozó várakozás. Akkoriban mindenki meghatározott egy optimista és egy pesszimista verziót, előbbinél a járvány gyors lefutását, utóbbinál kiújulását feltételezve.
A Takarékbank személyi bankárja akár Kenyában is távsegítséget nyújt. Közel egy éve indult a Takarékbank Zrt. formalizált privátbanki szolgáltatása, amelynek keretein belül az ügyfelek nem csupán profi befektetési tanácsokhoz és kiváló termékekhez juthatnak, hanem elkötelezett társat kapnak maguk mellé pénzügyeik menedzseléséhez is.
Kenyában tartózkodott a Takarékbank egyik privátbanki ügyfele, amikor egy szállodai számla kifizetése nem várt akadályba ütközött. Este volt, ráadásul egy húszfős csoport várt rá, így végső kétségbeesésében úgy döntött, megpróbálja felhívni a személyi bankárját – aki, kellemes meglepetésére, felvette. „Kiderült, hogy a kártyalimit nem volt megfelelő nagyságú. A beazonosítást követően a bankár két perc alatt belépett a rendszerbe, átállította, majd az ügyfél sikeresen rendezte a számlát” – idézi fel Fodor Béla, a Takarékbank Private Banking Központ vezetője. Számos történet igazolja a Takarékbanknál, hogy a kiemelt ügyfeleknek járó kiemelt kiszolgálás jóval több egyszerű szlogennél. Bár a fenti eset korántsem hétköznapi, jól szemlélteti, mit kínál a Takarékbank privátbanki szolgáltatása az ügyfeleknek: maximális professzionalizmust, biztonságot és hatékony megoldásokat.
A privát bankolás az elmúlt évek integrációs folyamatának lezárását követően, 2019 novemberében indult el a Takarékbanknál formalizált keretek között, 30 millió forintos belépési limittel, s nem minden előzmény nélkül, mivel a jogelődöknél már működtek a kiemelt ügyfeleket célzó szolgáltatások. Először az egykori Prémium Gold szolgáltatást igénybe vevőket szólították meg. Néhány hónap alatt az egy ügyfélre jutó állomány 70 millió forintra nőtt, elérve a riválisok limitszintjét. Ezt követően pedig elkezdték a Takarék Csoport egyéb, jelentősebb megtakarítással rendelkező ügyfeleit is megkeresni, így jelenleg már több mint kilencszázan élvezik a kedvezmények, egyedi termékek és személyre szabott szolgáltatások előnyeit.
Személyi bankár kiválasztása – nehéz ügy
A koronavírus-pandémia kezdete óta a pénzügyek terén is kifejezetten felértékelődött a szakértelem jelentősége. A privátbanki ügyfelek fokozottan igényelték a Takarékbank személyi bankárjainak segítségét, hogy védekező állásba fordulhassanak és biztonságban tudják pénzüket, ami az üzleti volumen növekedésével járt. Brezina Szabolcs, a bank Pénz- és Tőkepiac ügyvezető igazgatója szerint az elmúlt öt év bikapiacán könnyű volt az értékesítés, ám ilyen válságos időszakban derül fény arra, hogy ki az igazán jó személyi bankár, aki nehéz piaci körülmények között is minden pénzüggyel kapcsolatos kérdésben az ügyfél mellett áll. „Az ideális személyi bankár alapos, komplex szakmai tudással, ügyfélközpontú attitűddel, továbbá kiemelkedő kommunikációs készséggel rendelkezik, és egy állami szférában dolgozó tisztviselővel éppúgy megtalálja a közös hangot, mint egy őstermelővel, vagy egy informatikai vállalkozás tulajdonosával” – sorolja az alapokat. A Takarékbanknál tisztában vannak azzal is, hogy a minőségi szolgáltatás fundamentuma a bizalom, ez pedig a stabilitást is megkívánja, így hosszú távra terveznek, és azt szeretnék, ha egy személyi bankár huzamosabb ideig pénzügyi tanácsadója lenne az ügyfélnek és családjának.
Komoly elvárás a privátbankárok naprakész tájékozottsága is, mivel nagyon gyorsan változnak a trendek, és szinte hetente érkeznek az új befektetési lehetőségek. „Az aktuális információkat a szükséges kontextussal együtt fordítjuk le az ügyfelek nyelvére, hiszen senkitől sem elvárható, hogy polihisztor legyen, és a munkája mellett folyamatosan kövesse a pénzügyi világ eseményeit” – világít rá Fodor Béla. Sokan nem vennének meg maguktól bizonyos részvényeket, vagy befektetési alapot, de a tágabb összefüggések ismeretében megértik az előnyöket, legyen szó olajról, zöldenergiáról, vagy robotikáról. Amikor például elkezdték forgalmazni az egyik alapkezelő új befektetési alapját, több ügyfél nem tudta mire vélni, miért szerepelt a portfólióban 30–40 százalékos súllyal orvosi kannabisz. A Takarékbank szakemberei cikkekkel és tanulmányokkal szemléltették, hogy a gyógyászati célú felhasználás terjedésével a kannabisztermelő cégek és részvényeik értéke nő, így pedig rögtön egyértelműbb lett a befektetésben rejlő potenciál.
A személyi bankárok felkészültségét a Takarék Csoporton belül található erős szakmai háttér, többek között egy saját kompetenciaközpont is támogatja. Rendszeresen kapják a megbízható prognózisairól ismert Takarék Elemző Központ elemzéseit, és miután a privátbanki szakterület a Pénz- és Tőkepiaci Üzletághoz tartozik, a kollégák „forródróton” jutnak autentikus és friss piaci hírekhez, információkhoz – többek között a treasury terület üzletkötőitől. Mindez ráadásul nemcsak formális csatornákon keresztül zajlik: a privátbankárokat támogató munkatársak gyakran akár egy ebéd, vagy kávé mellett is megosztják egymással értesüléseiket, amelyekkel támogatni tudják a személyi bankárok munkáját.
A részvényektől a műkincsekig
A privát bankolás élményét a Takarékbanknál a szakembergárda mellett a termékek gazdag palettája teszi teljessé. „Lehet egy pincér nagyon jó modorú és ismerheti fejből az étlapot, de ha rossz a konyha, akkor a vendég nem fog visszamenni abba az étterembe. Hasonlóképpen fontos nekünk is, hogy a személyi bankárok szaktudása mellett a termékeinket is az ügyfelek minden igényét lefedve fejlesszük, figyelembe véve a visszajelzéseiket is” – hoz egy hasonlatot Brezina Szabolcs. A Takarékbank befektetési szolgáltatási tevékenysége nagy hagyományokkal bír: több mint harminc év tapasztalata garantálja, hogy mindenkinek a legelőnyösebb, személyre szabott pénzügyi megoldásokat kínálják kedvező egyszeri csomagdíjért, jelentős kedvezményekkel. Állampapírok tekintetében elsődleges forgalmazók, a Budapesti Értéktőzsdén is közvetlen tagságuk van, a nemzetközi piacon pedig rendkívül kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, ezért a piacon elérhető szinte összes terméket közvetlenül tudják értékesíteni.
A megfelelő, diverz portfólió kialakítása az ügyféllel közösen gondolkodva zajlik, a befektetési attitűdök, a kockázatvállalási hajlandóság és a célok feltérképezését követően. Méghozzá úgy, hogy a biztonságos pénzügyi termékek mellett – akár váratlan kiadások, akár jó befektetési lehetőségek esetében – legyen felhasználható, likvid része is a portfóliónak. A folyamat során figyelmet fordítanak az ügyféledukációra is, amelyre még mindig egyértelműen nagy szükség van Magyarországon. „A befektetések hátterének alapos bemutatása után szoktuk javasolni azt is, hogy az ügyfelek eleinte kisebb összegeket invesztáljanak a számukra még kevésbé ismert értékpapírokba. Így súlyos veszteségek kockázata nélkül tehetnek szert saját tapasztalatokra” – magyarázza Fodor Béla.
A termékekhez hasonlóan, széleskörűek a szolgáltatások is. A személyi bankárokra ugyanis a befektetéseken túl a napi bankolási ügyekben is lehet számítani. A Takarékbank a legnagyobb fiókhálózattal rendelkezik hazánkban, így az ország bármelyik bankfiókjában összekötik az ügyfeleket a megfelelő ügyintézővel. Extrémebb esetek sem jelentenek problémát, hiszen a Takarékbank együttműködő partnereinek bevonásával a bankárok az örökléstől a műkincstanácsadásig számos kérdésre tudnak megoldást találni.
Új idők, új kihívások
Jelenleg 11 privátbankár érhető el az országban, de folyamatosan dolgoznak a csapat bővítésén, és rövidtávon minden megyében szeretnék biztosítani a szolgáltatást. A vidéki képviseletek számának növelése már csak azért is jelentős cél, mert kiemelt ügyfélként tekintenek az agráriumban tevékenykedőkre, akiket eddig kevésé szólították meg a különböző privátbanki szolgáltatók. A Takarékbank kapcsolata a mezőgazdasággal historikusan igen erős, nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági vállalkozók támogatása továbbra is kitüntetett figyelmet kap.
A bankszektorban is megkerülhetetlen digitalizációval természetesen a Takarékbanknál is foglalkoznak, és ez alól a privátbanki szolgáltatások sem képeznek kivételt – ám a fejlesztések során nem tévesztik szem elől azok esszenciáját. „A privát bankolás bizalmi viszony, amelynek kulcsfontosságú eleme a személyes kapcsolat, és ezt az elmúlt időszak során az ügyfelek és a kollégák visszajelzései egyaránt visszaigazolták. Ennek megfelelően a digitalizáció elsősorban az olyan háttértevékenységeket érinti, mint a portfólió-kimutatás, vagy az ügyfelek támogatása személyes jelenlétet nem igénylő ügyekben” – mondja Brezina Szabolcs. A kapcsolattartás terén már idén várható újdonság: a tervek szerint év végéig a privátbanki üzletágra is kiterjesztik a már létező videobankolási rendszert.
Más trendekre is felkészülnek a bank szakemberei. Nyugat-Európában már megfigyelhető a vagyonkezelés előretörése, és idővel Magyarországon is számítanak arra, hogy nő az igény az ilyen típusú tevékenységre. A jövőben a generációváltás kihívásaira is reagálnia kell a piaci szereplőknek, hiszen a privátbanki ügyfelek életkorának emelkedésével előtérbe kerülnek a vagyonátörökítés feladatai is. „Az ifjabb generáció máshogy áll a megtakarításokhoz, mint a jelenlegi ügyfelek, ezért újfajta szemléletre lesz szükség mind a szolgáltatások, mind a termékek fejlesztését illetően. Ebből a versenyből az kerül ki nyertesként, aki jobban meg tudja szólítani a fiatalokat” – prognosztizálják a Takarékbank Zrt. szakemberei.
Képalá:
FODOR BÉLA,
vezető, Takarékbank Private Banking Központ
BREZINA SZABOLCS,
ügyvezető igazgató, Takarékbank, Pénz- és Tőkepiac
Tíz mikulás, a rendszerváltás szele és Amerika is kellett, hogy a Sápi család medencebiznisze hetven fővel és két külföldi leányvállalattal ünnepelhesse jövőre a harmincadik születésnapját. Az első medencét még Sápi Miklós, az alapító építette egy grófnő udvarán, ma már kizárólag kereskedéssel foglalkozik az Aqualing, méghozzá nyáron medencéket, télen karácsonyi dekort árul.
Egy bolt, ahol senki sem kereskedő, a kínálat mégis megszégyeníti a legnagyobb delikáteszeket. Willmann Fábián személye és üzlete, A másik bolt is ikonikus lett Budapest egyik eldugott szegletében.
Ritka az olyan piac, ahol akkora fejlődést hozott volna az elmúlt néhány év, mint a hazai magánegészségügyben. A 350 milliárd forintosra becsült szektorban a harminc legnagyobb cégnél már évente 80 milliárd forint bevétel landol, éppen épül egy új magánkórház, és miközben még mindig gombamód szaporodnak a szolgáltatók, látványos felvásárlásokkal és jelentős friss tőkéből új erőközpontok jönnek létre. Lassan felépül egy párhuzamos egészségügyi rendszer, amelyben néhány terület ugyan mindig állami privilégium marad, de egyre többen végleg búcsút mondhatnak a közkórházaknak. Ami egykor a gazdagok luxusa volt, az ma már az élet része.
Képzeld el, hogy a tésztától a húson és a sajton át a legutolsó bazsalikomlevélig a tányérodon minden a téged körülvevő birtokról származik. A Graefl Major nem divatból használja a fenntarthatóság és a „farm to table” fogalmakat, a személyes jelenlét és odafigyelés itt tapintható. Szerencsés Györgyi és férje, Szepesi Péter logisztikai cégük, a Wici Intertransport Kft. profitját forgatja vissza értékteremtésbe és -megőrzésbe. A 100 százalékban magyar tulajdonú vállalat így most saját erőből újítja fel az ország egyetlen megmaradt szecessziós kastélyát – ez a szemlélet semmikor nem volt még annyira aktuális, mint most.