Másnapi kiszállítás reklamáló vevők helyett. Száguld a hazai online kereskedelem, de a termékek raktározása és kiszállítása komoly nehézségeket okoz az e-kereskedőknek. Erre kínál megoldást a három évtizedes tapasztalattal rendelkező logisztikai piacvezető, a Trans-Sped. A cég a hazai piacon hiánycikknek számító fulfillment szolgáltatást indít, amely teljesen leveszi a logisztika nehézségeit a kereskedők válláról, miközben gyorsabb és pontosabb kiszállítást ígér.
2019-ben az éves hazai átlagkeresetnél közel 200 ezerszer többet költöttek el a magyarok itthoni webáruházakban. A magyarországi e-kereskedelem évről évre látványos növekedést produkál. A tavalyi 781 milliárd után 2020-ban már az 1000 milliárd forintot súrolja az online vásárlások összege, amibe a koronavírus is jócskán besegített.
De mi van, ha a sikeres webshopunk látogatóinak száma meredek emelkedésbe kezd, és a megrendelések száma kezelhetetlenné válik? A vásárlók kiszolgálása nehéz-ségekbe ütközik, egymás után érkeznek a panaszok mert nem tudjuk tartani a szállítási határidőket, a visszáruk száma megnő, és az eddig jól teljesítő üzletünk eredményessége veszélybe kerül?
„A logisztika hatalmas teher az online kereskedők számára” – mondja Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped ügyvezetője. „A raktárkészlet folyamatos frissítését, a rendelések gyors feldolgozását, a kiszállítás szervezését már havi pár ezer csomag felett képtelenség házi módszerekkel menedzselni. Drága, vásárolt vagy saját fejlesztésű nyilvántartási rendszerekkel, „ahol van hely” alapon pakolt raktárakkal ez kínlódás, plusz költséget és elégedetlen vevőket okoz. A másnapi kiszállítás ma már vevői igény. Megfelelő raktárkapacitással, a webáruházzal összekötött online logisztikai rendszerrel és felkészült stábbal ez ma már megoldható” – véli az ügyvezető.
A Takarékbank személyi bankárja akár Kenyában is távsegítséget nyújt. Közel egy éve indult a Takarékbank Zrt. formalizált privátbanki szolgáltatása, amelynek keretein belül az ügyfelek nem csupán profi befektetési tanácsokhoz és kiváló termékekhez juthatnak, hanem elkötelezett társat kapnak maguk mellé pénzügyeik menedzseléséhez is.
Kenyában tartózkodott a Takarékbank egyik privátbanki ügyfele, amikor egy szállodai számla kifizetése nem várt akadályba ütközött. Este volt, ráadásul egy húszfős csoport várt rá, így végső kétségbeesésében úgy döntött, megpróbálja felhívni a személyi bankárját – aki, kellemes meglepetésére, felvette. „Kiderült, hogy a kártyalimit nem volt megfelelő nagyságú. A beazonosítást követően a bankár két perc alatt belépett a rendszerbe, átállította, majd az ügyfél sikeresen rendezte a számlát” – idézi fel Fodor Béla, a Takarékbank Private Banking Központ vezetője. Számos történet igazolja a Takarékbanknál, hogy a kiemelt ügyfeleknek járó kiemelt kiszolgálás jóval több egyszerű szlogennél. Bár a fenti eset korántsem hétköznapi, jól szemlélteti, mit kínál a Takarékbank privátbanki szolgáltatása az ügyfeleknek: maximális professzionalizmust, biztonságot és hatékony megoldásokat.
A privát bankolás az elmúlt évek integrációs folyamatának lezárását követően, 2019 novemberében indult el a Takarékbanknál formalizált keretek között, 30 millió forintos belépési limittel, s nem minden előzmény nélkül, mivel a jogelődöknél már működtek a kiemelt ügyfeleket célzó szolgáltatások. Először az egykori Prémium Gold szolgáltatást igénybe vevőket szólították meg. Néhány hónap alatt az egy ügyfélre jutó állomány 70 millió forintra nőtt, elérve a riválisok limitszintjét. Ezt követően pedig elkezdték a Takarék Csoport egyéb, jelentősebb megtakarítással rendelkező ügyfeleit is megkeresni, így jelenleg már több mint kilencszázan élvezik a kedvezmények, egyedi termékek és személyre szabott szolgáltatások előnyeit.
Személyi bankár kiválasztása – nehéz ügy
A koronavírus-pandémia kezdete óta a pénzügyek terén is kifejezetten felértékelődött a szakértelem jelentősége. A privátbanki ügyfelek fokozottan igényelték a Takarékbank személyi bankárjainak segítségét, hogy védekező állásba fordulhassanak és biztonságban tudják pénzüket, ami az üzleti volumen növekedésével járt. Brezina Szabolcs, a bank Pénz- és Tőkepiac ügyvezető igazgatója szerint az elmúlt öt év bikapiacán könnyű volt az értékesítés, ám ilyen válságos időszakban derül fény arra, hogy ki az igazán jó személyi bankár, aki nehéz piaci körülmények között is minden pénzüggyel kapcsolatos kérdésben az ügyfél mellett áll. „Az ideális személyi bankár alapos, komplex szakmai tudással, ügyfélközpontú attitűddel, továbbá kiemelkedő kommunikációs készséggel rendelkezik, és egy állami szférában dolgozó tisztviselővel éppúgy megtalálja a közös hangot, mint egy őstermelővel, vagy egy informatikai vállalkozás tulajdonosával” – sorolja az alapokat. A Takarékbanknál tisztában vannak azzal is, hogy a minőségi szolgáltatás fundamentuma a bizalom, ez pedig a stabilitást is megkívánja, így hosszú távra terveznek, és azt szeretnék, ha egy személyi bankár huzamosabb ideig pénzügyi tanácsadója lenne az ügyfélnek és családjának.
Komoly elvárás a privátbankárok naprakész tájékozottsága is, mivel nagyon gyorsan változnak a trendek, és szinte hetente érkeznek az új befektetési lehetőségek. „Az aktuális információkat a szükséges kontextussal együtt fordítjuk le az ügyfelek nyelvére, hiszen senkitől sem elvárható, hogy polihisztor legyen, és a munkája mellett folyamatosan kövesse a pénzügyi világ eseményeit” – világít rá Fodor Béla. Sokan nem vennének meg maguktól bizonyos részvényeket, vagy befektetési alapot, de a tágabb összefüggések ismeretében megértik az előnyöket, legyen szó olajról, zöldenergiáról, vagy robotikáról. Amikor például elkezdték forgalmazni az egyik alapkezelő új befektetési alapját, több ügyfél nem tudta mire vélni, miért szerepelt a portfólióban 30–40 százalékos súllyal orvosi kannabisz. A Takarékbank szakemberei cikkekkel és tanulmányokkal szemléltették, hogy a gyógyászati célú felhasználás terjedésével a kannabisztermelő cégek és részvényeik értéke nő, így pedig rögtön egyértelműbb lett a befektetésben rejlő potenciál.
A személyi bankárok felkészültségét a Takarék Csoporton belül található erős szakmai háttér, többek között egy saját kompetenciaközpont is támogatja. Rendszeresen kapják a megbízható prognózisairól ismert Takarék Elemző Központ elemzéseit, és miután a privátbanki szakterület a Pénz- és Tőkepiaci Üzletághoz tartozik, a kollégák „forródróton” jutnak autentikus és friss piaci hírekhez, információkhoz – többek között a treasury terület üzletkötőitől. Mindez ráadásul nemcsak formális csatornákon keresztül zajlik: a privátbankárokat támogató munkatársak gyakran akár egy ebéd, vagy kávé mellett is megosztják egymással értesüléseiket, amelyekkel támogatni tudják a személyi bankárok munkáját.
A részvényektől a műkincsekig
A privát bankolás élményét a Takarékbanknál a szakembergárda mellett a termékek gazdag palettája teszi teljessé. „Lehet egy pincér nagyon jó modorú és ismerheti fejből az étlapot, de ha rossz a konyha, akkor a vendég nem fog visszamenni abba az étterembe. Hasonlóképpen fontos nekünk is, hogy a személyi bankárok szaktudása mellett a termékeinket is az ügyfelek minden igényét lefedve fejlesszük, figyelembe véve a visszajelzéseiket is” – hoz egy hasonlatot Brezina Szabolcs. A Takarékbank befektetési szolgáltatási tevékenysége nagy hagyományokkal bír: több mint harminc év tapasztalata garantálja, hogy mindenkinek a legelőnyösebb, személyre szabott pénzügyi megoldásokat kínálják kedvező egyszeri csomagdíjért, jelentős kedvezményekkel. Állampapírok tekintetében elsődleges forgalmazók, a Budapesti Értéktőzsdén is közvetlen tagságuk van, a nemzetközi piacon pedig rendkívül kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, ezért a piacon elérhető szinte összes terméket közvetlenül tudják értékesíteni.
A megfelelő, diverz portfólió kialakítása az ügyféllel közösen gondolkodva zajlik, a befektetési attitűdök, a kockázatvállalási hajlandóság és a célok feltérképezését követően. Méghozzá úgy, hogy a biztonságos pénzügyi termékek mellett – akár váratlan kiadások, akár jó befektetési lehetőségek esetében – legyen felhasználható, likvid része is a portfóliónak. A folyamat során figyelmet fordítanak az ügyféledukációra is, amelyre még mindig egyértelműen nagy szükség van Magyarországon. „A befektetések hátterének alapos bemutatása után szoktuk javasolni azt is, hogy az ügyfelek eleinte kisebb összegeket invesztáljanak a számukra még kevésbé ismert értékpapírokba. Így súlyos veszteségek kockázata nélkül tehetnek szert saját tapasztalatokra” – magyarázza Fodor Béla.
A termékekhez hasonlóan, széleskörűek a szolgáltatások is. A személyi bankárokra ugyanis a befektetéseken túl a napi bankolási ügyekben is lehet számítani. A Takarékbank a legnagyobb fiókhálózattal rendelkezik hazánkban, így az ország bármelyik bankfiókjában összekötik az ügyfeleket a megfelelő ügyintézővel. Extrémebb esetek sem jelentenek problémát, hiszen a Takarékbank együttműködő partnereinek bevonásával a bankárok az örökléstől a műkincstanácsadásig számos kérdésre tudnak megoldást találni.
Új idők, új kihívások
Jelenleg 11 privátbankár érhető el az országban, de folyamatosan dolgoznak a csapat bővítésén, és rövidtávon minden megyében szeretnék biztosítani a szolgáltatást. A vidéki képviseletek számának növelése már csak azért is jelentős cél, mert kiemelt ügyfélként tekintenek az agráriumban tevékenykedőkre, akiket eddig kevésé szólították meg a különböző privátbanki szolgáltatók. A Takarékbank kapcsolata a mezőgazdasággal historikusan igen erős, nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági vállalkozók támogatása továbbra is kitüntetett figyelmet kap.
A bankszektorban is megkerülhetetlen digitalizációval természetesen a Takarékbanknál is foglalkoznak, és ez alól a privátbanki szolgáltatások sem képeznek kivételt – ám a fejlesztések során nem tévesztik szem elől azok esszenciáját. „A privát bankolás bizalmi viszony, amelynek kulcsfontosságú eleme a személyes kapcsolat, és ezt az elmúlt időszak során az ügyfelek és a kollégák visszajelzései egyaránt visszaigazolták. Ennek megfelelően a digitalizáció elsősorban az olyan háttértevékenységeket érinti, mint a portfólió-kimutatás, vagy az ügyfelek támogatása személyes jelenlétet nem igénylő ügyekben” – mondja Brezina Szabolcs. A kapcsolattartás terén már idén várható újdonság: a tervek szerint év végéig a privátbanki üzletágra is kiterjesztik a már létező videobankolási rendszert.
Más trendekre is felkészülnek a bank szakemberei. Nyugat-Európában már megfigyelhető a vagyonkezelés előretörése, és idővel Magyarországon is számítanak arra, hogy nő az igény az ilyen típusú tevékenységre. A jövőben a generációváltás kihívásaira is reagálnia kell a piaci szereplőknek, hiszen a privátbanki ügyfelek életkorának emelkedésével előtérbe kerülnek a vagyonátörökítés feladatai is. „Az ifjabb generáció máshogy áll a megtakarításokhoz, mint a jelenlegi ügyfelek, ezért újfajta szemléletre lesz szükség mind a szolgáltatások, mind a termékek fejlesztését illetően. Ebből a versenyből az kerül ki nyertesként, aki jobban meg tudja szólítani a fiatalokat” – prognosztizálják a Takarékbank Zrt. szakemberei.
Képalá:
FODOR BÉLA,
vezető, Takarékbank Private Banking Központ
BREZINA SZABOLCS,
ügyvezető igazgató, Takarékbank, Pénz- és Tőkepiac
Egyre kevésbé számít ufófilmbe illő jelenségnek, ha drón hozza ki a megrendelt ételt. Ugyan bőven vannak még technikai és jogi akadályok, a drónszolgáltatók piacában hatalmas a növekedési potenciál. A hazai szabályozás enyhén lemaradt, de legalább már kész az online légtérfoglalásra alkalmas központi applikáció – csak használni nem lehet.
Tíz mikulás, a rendszerváltás szele és Amerika is kellett, hogy a Sápi család medencebiznisze hetven fővel és két külföldi leányvállalattal ünnepelhesse jövőre a harmincadik születésnapját. Az első medencét még Sápi Miklós, az alapító építette egy grófnő udvarán, ma már kizárólag kereskedéssel foglalkozik az Aqualing, méghozzá nyáron medencéket, télen karácsonyi dekort árul.
Jövőre kisebb lehet a kilábalás, mint amennyivel idén bezuhan a magyar gazdaság, de ha a járványt nem sikerül gyorsan megfogni, még csúnyább világ is jöhet. A Forbes negyedéves jelentése.
A rendszerváltás egyeseknek szekrényből kihulló csontvázakat, másoknak a szabadságot jelenti – Rácz Árpád egyértelműen az utóbbi táborba tartozik. A Rubicon folyóiratot azzal az ígérettel alapította 1990-ben, amit a névbe is megpróbált belefoglalni: felszámolni a régit, a megszokást és hagyni, hogy valami új kezdődjön. Ez az új harminc éve tart.