Kevesebb vásárlás, több vásárló a cél

 „A kislányom születése előtt hallottam erről, első lépésem a mosható pelenkák megvásárlása volt. Utólag meg is mosolygom magam, hogy előbb mostam a gyerek pelenkáját, mint hogy a műanyag zacskót leváltottam volna” – mondja Cozma Nastasia a hulladékmentességre törekvő életmódjáról. „Az én utam pedig a Julkával indult, ezzel léptem tovább arról, hogy zárjuk el a vizet, kapcsoljuk le a villanyt, és gyűjtsünk szelektíven. Ma már családi életünk szinte összes területén jelen van a zero waste szemlélet” – kontráz üzlettársa, a Julka webshop társalapítója és társtulajdonosa, Leányvári Anett.

A hidrobiológus Nasti és a HR-es Anett még a nyíregyházi gimi kollégiumában ismerkedtek meg. Jó pár évvel, számos költözéssel és összesen négy gyerekkel később egy lassan kétéves vállalkozás közös gazdái és motorjai. „Nasti mindig új, természetközelibb szempontokat hozott az életembe, és amikor először kezdtünk el arról beszélgetni, hogy Magyarországon is jó lenne egy hulladékmentes webshop, felcsillant a szemem, hogy ezt gyerekek mellől is lehetne építeni” – meséli lelkesen Anett a 2018. júliusi cégalapítást és az októberi rajtot. Manapság, miközben ő Budapesten a kommunikációért és a papírmunkákért felel, Nasti Debrecen, Budapest és London után nemrég Zalaegerszegre költözött. A vállalkozás bázisa is követi – hamarosan a helyi inkubátorház bérlői lesznek, és termékeik gyártása is helyben folytatódhat.

A Julka ugyanis nemcsak a természetes, lebomló, hazai vagy közeli alapanyagokból készülő, állatkísérletek vagy például pálmaolaj nélkül előállított használati tárgyak, háztartási eszközök, kozmetikumok webshopja, hanem néhány saját márkás termék lelőhelye is. Az eddig a bolttal azonos néven futó, most Owaster névre váltó textilzsepik, arctörlő pamacsok, zsákok és szatyrok Zalában keresik új varrónőjüket. A lányok igényei és tapasztalati alapján a kollekció hamarosan sajátmárkás mosható pelenkákkal és intimhigiéniás termékekkel is bővül. „Sokak fejében az van, hogy hulladékmentes eszközökre váltani drága, főleg a mosipelusra. Sokszor a percepciók akadályozzák meg az embereket a váltásban. Mi szeretnénk elérhetők lenni.” Döntő többségben 25 és 35 év közötti, városi nők rendelnek tőlük, követőbázisukat az új termékek tesztelésébe is gyakran bevonják.