Kézmodell, pénztáros és karácsonyfaárus – az Oázis pénzügyi igazgatója, cégvezetője és marketingmenedzsere nem mindig álltak a szamárlétra legfelső fokain. A Boross testvérek fokozatosan lépdeltek előre szüleik cégében. 2010-es családi alkotmányuk nemcsak a második, de a harmadik generációnak is kijelölte az utat.
A Testvérek Tanácsa mostanában ritkábban ül össze. A négy testvér, Dávid, Bálint, Gábor és Bence gyakran a vasárnapi ebéd közben vagy a családi cseten beszélik meg a céges ügyek apróbb kérdéseit. Az egykor a nagykereskedelemért felelős Bálint édesanyjához, Hedvighez hasonlóan visszavonult a céges ügyektől, és már csak tulajdonos a vállalatban.
A legidősebb fiú, Dávid édesapja halála után, 2015-ben került a cég élére. „Nem volt kérdés, hogy ő legyen a főnök, akkor már de facto második ember volt. És azóta sem merült fel, hogy ki akarnánk rúgni” – nevet Boross Gábor, a harmadszülött fiú. Gábor épp a Balaton-felvidéki nyaralóban váltja Dávidot, így csak telefonon beszélünk.
A családban már korán leosztották a szerepeket, a cégalapító szülők kiskoruktól terelgették gyerekeik útját, akik szívesen is dolgoztak a családi bizniszben. Idősebb Bárány László, a Master Good Kft. tulajdonosa már jó ideje követte a legidősebb Boross gyerek pályafutását. A negyedik generációs baromfitenyésztő szerint Dávidból már fiatalabb korában áradt az egészséges ambíció és becsvágy. „Az apja rendesen pakolta rá a terhet, de nem látszott rajta, tartotta a tempót. Megvolt benne az a szuggesztivitás, ami később fontos tényezője volt a cég átvételének.”
Szentendre főterétől egy mellékutcányira van egy kedves kis bolt, ahol a gyerekkönyvek mellett hazai dizájnerek grafikáit és más, igényes ajándéktárgyakat árulnak. Egy szűk lépcsővel feljebb pedig nyugalom, jegeskávé és művészi dizájn várja a betérőt.
„Mi könyvesboltként gondolunk rá, de nekik inkább kávézó, közösségi hely” – mutat Nyulas Ágnes az üzlet galériájára hatalmas tejszínhabos kakaókkal felsétáló, cseverésző kamaszlányokra. Amikor férjével, Moravcsik Lászlóval négy éve megnyitották a Parti Medvét Szentendre egyik macskaköves mellékutcájában, elősorban kisgyerekes anyukákra számítottak, mint vásárlókra. De miután az akkor gimis lányuk kitalálta, hogy legyen a boltban kávékártya – vagyis aki hatszor vesz kávét, netán szörpöt vagy teát, az a hetedik italt ingyen kapja –, elkezdtek odajárni a környékbeli iskolák tizenévesei is, lyukasórákon és suli után.
Ági eredetileg villamosmérnöknek tanult, és sokáig egy vállalatirányítási szoftvert forgalmazó céget vezetett, mígnem szakmájának hirtelen hátat fordítva gyerekkönyvkiadót alapított, Cerkabella néven. Olyan kortárs gyerekkönyvszerzők könyveit adták ki ők elsőként, mint például Kertész Erzsi vagy Maksai Kinga – de jelent meg náluk Lackfi János-mű is. Ám egyre inkább úgy érezték: kevés a személyes visszajelzés, kellene egy bolt. „Egy darabig azért halogattuk a szentendrei nyitást, mert jó barátunk a pár száz méterre innen, a Fő téren a Líra könyvesboltot üzemeltető Ferge Lajos” – nevet Ági, hozzátéve, hogy aztán nem lettek egymás konkurenciái.
A Parti Medvében ugyanis többségében gyerekkönyvek vannak, bár az emeleten a kávézgatás mellett lehet kamasz- és felnőttkönyvek közt is válogatni. Míg lent a magyar kortárs gyerekirodalom képvisel nagyobb arányt, úgy tűnik, a tizenéveseket érdemesebb külföldi, főként filmekhez köthető könyvvel megcélozni. A felnőtteknek szóló kínálat pedig abszolút Ágiék személyes ízlését tükrözi, vagyis főleg magyar szépirodalom (néhány kedvencet kapásból kiszúrok). A Cerkabella eddig kiadott mintegy 150 címe persze töredéke a több mint ötezer darabos bolti kínálatnak. „Leginkább antológiákban vagyunk erősek, a Parti Medve elnevezés is mesegyűjteményünk címe.” (A Cerkabella Kiadó Kft.-be 2014-ben beszállt a Móra Kiadó kisebbségi tulajdonosnak.)
Kávézás közben rácsodálkozom a különleges, növényi mintás tapétára, amiről kiderül, hogy Rofusz Kinga illusztrátor egyik rajzának motívumából készült. Ágiék eleve vendégvonzó, művészi kialakítású térben gondolkodtak. A galérián gyakran tartanak is kreatívíráskurzusokat és más foglalkozásokat, és rendhagyó irodalomóráknak, könyvbemutatóknak is helyet adnak. „Szerencsénk volt, mert kiadóként már jártunk a Wampra, ahol megismertünk egy csomó dizájnert.” Így Dániel András, a Kuflik című mesekönyvsorozat írója és illusztrátoratervezte a logójukat, és árulják például Szegedi Katalin grafikai nyomatait is. A bevétel nagyjából a felét a könyvek hozzák, a többit a játékok és a dizájncuccok, meg a kávé.
Sok a törzsvevő, nagyrészt nekik köszönhetően élte túl a tavaszi karantént is a bolt. Ágiék régóta fel akarták vinni a készletet a netre, de mindig volt fontosabb dolguk – hát most megtették, így hamar beindult a webáruház. Ők maguk szállították ki a rendeléseket is, mivel ráértek, így sokszor tapasztalták: sokan azért rendeltek tőlük, hogy kedvenc üzletük életben maradjon.
Cerkabella Bt.
Tulajdonosok: Nyulas Ágnes és Moravcsik László
Létszám: 3 fő
Árbevétel (millió forint): 2018 48,4 2019 59,1
Adózott eredmény (millió forint): 2018 −0,6 2019 0,8
Átvette a hatalmat az Y generáció a Wall Streeten, az ingyenkereskedést kínáló Robinhood tréderei elképesztő magasságba hajtják a legmenőbb részvényeket a koronaválság közepén. Csúnya vége lesz, de vajon mikor?
Rossz magyar makroadatok jöttek augusztusban, mélyebb lesz a válság a vártnál, aggódjunk? Vagy fektessünk a recesszió közepette égbe szálló technológiába? Hai Thanh Le Phuong, a Concorde Értékpapír elemzési vezetője segít.
Baleseti túlélőknek nyújt lelki segítséget egy budapesti szervezet, ami még kicsi, de nagy tervei vannak. A Traumaambulancia ambíciói végtelenek, ahogy az egyesület dolgozóinak kitartása is. Ők tudják, mit jelent legyőzni a legyőzhetetlent: sokan maguk is súlyos baleseteket éltek túl.
Számos háztartási kellék van, amit egyszer-kétszer kell megvenni az életben, és ezek mellett ma már a takarító-, tisztító- és tisztálkodási szerek is beszerezhetők környezetkímélő verzióban. Két barátnő webshopjából akár pár kattintással.