Kövesdi Gábor az FHB Otthontérképének projektvezetője volt korábban, és családja megélhetését továbbra is ingatlanos projektekből biztosítja, közben azonban felépítette a MyFarm Harta közösségét. Harmadik szezonjuknak már franchise-rendszerben, összesen hat vegyszermentes kerttel és nyolcszáz virtuális bérlővel vágnak neki. Terményeikből a rászorulóknak is bőven jut.
„Ott volt az a felismerés, hogy bár nem vagyunk gazdagok, mégis azok vagyunk, mert van, aki semennyi pénzért sem tud hozzájutni olyan dolgokhoz, amik nekem természetesek” – futott át Kövesdi Gábor agyán valamikor a 2010-es évek közepén, amikor akkori kollégái sorra fordultak be a budapesti irodaház tárgyalójába a falujából, Hartáról származó kolbász illatára. Aztán diplomatikusan, mosolyogva körülírja: sokszor semmi sem maradt abból, amivel otthon a szülei felpakolták. Sőt, később előfordult, hogy száz pár házi kolbászt hozott a munkahelyére csak a közvetlen kollégáknak. A MyFarm Harta indulása szempontjából meghatározó volt ez az élmény: a nagyon jó minőség Hartán természetes, a fővárosban pedig van rá a kereslet.
A termelést minden kertben figyelemmel lehet kísérni webkamerával, a tagok beleszólhatnak, hogy mit termeljenek.
A másik fontos momentum, ami további gondolkodásra késztette, az volt, amikor 2018-ban őstermelő édesapja kétszáz meggyfáján nagyon sok termés lett. Kilóját azonban mindössze 100–150 forintért tudták eladni. „Nagyon frusztrált engem is, meg őket is. Láttam, mennyit dolgoznak vele, hogy szép a termés”, de kénytelenek voltak áron alul kínálni, mert egyébként megromlott volna. Gábor másnap a budai Flórián téri piacon átsétálva látta, hogy 900 forintért adják ugyanazt a meggyet.
Rangos díjjal ismerték el idén is a JTI Hungary kiemelkedően jó, munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatait, amelynek hatásai a cég eredményeiben is megmutatkoznak. A cégnél azonban nem ülnek a babérjaikon, hanem idén is további jelentős lépéseket terveznek egy még befogadóbb, sokszínűbb és nyíltabb munkahelyi környezet kialakítására.
A JTI vezető nemzetközi cigaretta, e-cigaretta és hevített dohánytermék gyártó cég, több mint 130 országban működik, és több mint 44 000 embert foglalkoztat. 2021-ben sorban a hetedik alkalommal szerezte meg a Globális Top Employer díjat. A JTI Hungary Zrt. 2008-as megalakulása óta a leggyorsabban növekvő dohányipari cég volt Magyarországon, és a tavalyi, különösen nagy kihívásokat hozó évben is mind piaci részesedés, mind volumen tekintetében növekedni tudott.
A 21. századra egyértelműen kiderült, hogy azok a vállalatok lehetnek igazán sikeresek hosszú távon, amelyeknél szeretnek is dolgozni a munkavállalók. A pénzügyi és egyéb eredményességi mutatók hosszabb távon hajlamosak együtt mozogni a cégen belül uralkodó légkör, a munkavállalók közérzetének és jóllétének valamivel nehezebben mérhető alakulásával.
ELSŐ HELYEN
Már ez alapján is feltételezhetnénk, hogy az itthon 90 munkavállalót foglalkoztató JTI Hungary Zrt.-nél a cég értékeivel azonosulni tudó, megbecsült kollégákból álló csapat dolgozik. Nem kell azonban feltételezésekbe bocsátkozni, hiszen a JTI Hungary 2021-ben immár a hetedik egymást követő évben szerzett Top Employer tanúsítványt a világ legelismertebb, a munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatokat minősítő szervezetétől, a Top Employers Institute-tól. Idén ráadásul a különböző szempontokat összegző mutatók alapján mindhárom országban az első helyre rangsorolta a független vizsgálat a céget.
Azért is fontos eredmény ez, mert a Top Employers Institute nem egyszerűen egy tanúsítványt ad a programban részt vevő cégeknek, hanem részletesen is értékeli gyakorlataikat, és ezzel a további fejlődés irányait is kijelöli. „Nagy örömünkre szolgál, hogy Magyarországon, Európában és globálisan is kiérdemeltük a nagy presztízsű Top Employer tanúsítványt, de ez sokkal többről szól, mint magáról az elismerésről. Az üzleti és piaci körülmények nagyon gyorsan változnak, és átalakul az is, ahogyan dolgozunk. A tanúsítvány tükrözi a változásokhoz való sikeres alkalmazkodásunkat, megmutatja HR gyakorlataink erejét, felhívja a figyelmet azokra a területekre, ahol elmaradunk a növekvő elvárásoktól, és segít bennünket abban, hogy a jövőben szükséges további fejlesztésekre koncentráljunk” – mondta el Yelena Yugova, a JTI Csehországot, Magyarországot és Szlovákiát magába foglaló klaszter People & Culture igazgatója.
Miroslav Gordic, a JTI Hungary Zrt. country managere az elmúlt év kihívásairól és a JTI eredményeiről beszélt. „2020-ban a világ körülöttünk korábban soha nem tapasztalt módon változott meg. Az élet jelentős és széles körű átrendeződése a fogyasztói szokásokat is befolyásolta: a turizmus gyakorlatilag megszűnt, a közösségi együttélés terei bezárultak vagy szűkültek. Alkalmazkodnunk kellett ehhez a megváltozott világhoz, ami kollégáink és üzleti partnereink együttműködésének köszönhetően sikeres volt. Erre a jelentős csapatmunkára építve a JTI kivételes sikert aratott mind a klaszter szintjén, mind Magyarországon; a csökkenő teljes piacon mind piaci részesedésünk, mind volumenünk alapján növekedni tudtunk. Mindez megerősíti, hogy a Top Employer gyakorlatunk eredménye egy kiváló csapat és a legkiválóbb üzleti teljesítmény” – mondta.
EGYENLŐSÉG MINDEN TÉREN
Ennek jegyében a cég idén is tovább halad azon az úton, hogy még inkább befogadó és sokszínű munkahellyé váljon. Például 2021. január elsejétől a JTI munkavállalói nemüktől és szexuális irányultságuktól függetlenül 20 hetes fizetett szabadságra jogosultak gyermek születése vagy örökbefogadása esetén, de a társaság további külön figyelmet fog fordítani a vezetői pozíciókban dolgozó nők arányának növelésére is.
Tovább dolgoznak azon is, hogy a cég minden szintjén szélesebb döntési jogköröket biztosítsanak a munkavállalók számára. A korábbi, merevebb irányítási struktúrák és korlátok lebontásával olyan környezetet igyekeznek létrehozni, amelyben a munkavállalók bátran megnyilvánulhatnak, tanulhatnak hibáikból, és a kölcsönös bizalom és tisztelet jegyében vállalhatják fel önmagukat. Egy ilyen környezet különösen nagy értéket képviselhet egy mostanihoz hasonló, váratlan és nehéz helyzethez való gyors és hatékony alkalmazkodás során, és a JTI korábbi, ilyen irányú erőfeszítései már most is megmutatkoznak a cég tavaly elért kiemelkedő eredményeiben is.
ÖNZETLEN SEGÍTSÉG
A JTI vállalati kultúrájának az is természetes része, hogy nemcsak saját munkavállalóik jólétét tartják szem előtt, hanem tágabb környezetükben is igyekeznek pozitív változásokat elérni. 2020-ban, a Covid-19-járvány kitörésének idején a JTI pénzügyi támogatás és személyes védőeszközök formájában nyújtott azonnali segítséget azoknak az egészségügyi intézményeknek, amelyeket a cég közösségi partnerei működtetnek.
A cég több, a szegényebb sorsú családoknak segítő programban is részt vesz a Habitat for Humanity Hungary-vel való együttműködésben. A Második Esély program keretében felújított önkormányzati bérlakásokba költöztettek be két kisgyermekes családot a Családok Átmeneti Otthonából, a Támasz a családoknak programban pedig négy család lakhatási körülményeit javították különféle felújítási munkák finanszírozásával. A Berda Józsefről elnevezett újpesti, három pillérből álló lakhatási támogatási projekt keretén belül pedig többféle rendszeres és eseti adománnyal segítették 130 család mindennapi megélhetését, lakókörülményeinek javítását.
A vállalat tavaly decemberben egy speciális, a négylábú munkatársak igényeit maximálisan kielégítő kisbuszt adományozott a NAV Kutyakiképző Központjának.
Biztosak lehetünk abban, hogy a JTI Hungary idén is tovább halad majd a megkezdett úton, elkötelezett marad egy nyílt, befogadó és a munkavállalókat kizárólag az elvégzett munka minősége alapján értékelő kultúra mellett, ahogy abban is, hogy arra is továbbra is figyelni fognak, hogy a kiváló működés eredményéiből a leginkább elesettek is részesülhessenek a cégen kívül.
Környékbelit, de legalább magyart, termelői zöldséget, gyümölcsöt ennél, igazi paradicsomízű paradicsomot, szaftos bioalmát, és még azt is szeretnéd, hogy elvigyék hozzád? Összegyűjtöttük a lehetőségeidet, a dobozrendszerrel működő kistermelőket és a megbízható, fenntartható gazdálkodást szem előtt tartó gyűjtőoldalakat, akik kiszállítanak, és akiktől online rendelhetsz.
Nincs perc Covid nélkül. Ott van minden étkezésben, minden Facebook-hírfolyamban, minden kérdésben és válaszban, minden újságban. A koronavírus olyan erővel árasztotta el az életünket, hogy még kevés figyelem jutott az emlékezésre. Az áldozatokra és a hősi halottakra, az idős emberekre, akiknek még jó pár évük lehetett volna, vagy az egészségügyi dolgozókra, pedagógusokra, eladókra, futárokra és mindenkire, aki nem tehette meg, hogy nem megy emberek közé. Nekik állítunk itt csendes emléket.
Míg az Európai Unióban dolgozó mezőgazdasági termelőknek tilos génmódosított növényeket termeszteniük, addig számos nagy piaci szereplőnél, különösen a tengerentúlon, ez bevett gyakorlat. Így van ez a szójával is, és bár Kína után az Európai Unió a világ második legnagyobb szójababimportőre, a behozott termény gyakran génmódosított fajta. Hogy termeszteni itthon is megéri, arra egyre többen jönnek rá: ott, ahol a kukoricát, annyiért, amennyiért a kukoricát, egyre több szóját vehetünk. GMO-mentesen.
Rába, Dutra, csettegő. Nem is olyan rég még nehéz lett volna elképzelni nélkülük a hazai agráriumot. Mára ezek a traktorok és járművek eltűnőben vannak, egyre kevesebb működik belőlük országszerte, de megmentésükön jó néhányan dolgoznak.