Kövesdi Gábor az FHB Otthontérképének projektvezetője volt korábban, és családja megélhetését továbbra is ingatlanos projektekből biztosítja, közben azonban felépítette a MyFarm Harta közösségét. Harmadik szezonjuknak már franchise-rendszerben, összesen hat vegyszermentes kerttel és nyolcszáz virtuális bérlővel vágnak neki. Terményeikből a rászorulóknak is bőven jut.
„Ott volt az a felismerés, hogy bár nem vagyunk gazdagok, mégis azok vagyunk, mert van, aki semennyi pénzért sem tud hozzájutni olyan dolgokhoz, amik nekem természetesek” – futott át Kövesdi Gábor agyán valamikor a 2010-es évek közepén, amikor akkori kollégái sorra fordultak be a budapesti irodaház tárgyalójába a falujából, Hartáról származó kolbász illatára. Aztán diplomatikusan, mosolyogva körülírja: sokszor semmi sem maradt abból, amivel otthon a szülei felpakolták. Sőt, később előfordult, hogy száz pár házi kolbászt hozott a munkahelyére csak a közvetlen kollégáknak. A MyFarm Harta indulása szempontjából meghatározó volt ez az élmény: a nagyon jó minőség Hartán természetes, a fővárosban pedig van rá a kereslet.
A termelést minden kertben figyelemmel lehet kísérni webkamerával, a tagok beleszólhatnak, hogy mit termeljenek.
A másik fontos momentum, ami további gondolkodásra késztette, az volt, amikor 2018-ban őstermelő édesapja kétszáz meggyfáján nagyon sok termés lett. Kilóját azonban mindössze 100–150 forintért tudták eladni. „Nagyon frusztrált engem is, meg őket is. Láttam, mennyit dolgoznak vele, hogy szép a termés”, de kénytelenek voltak áron alul kínálni, mert egyébként megromlott volna. Gábor másnap a budai Flórián téri piacon átsétálva látta, hogy 900 forintért adják ugyanazt a meggyet.
Rangos díjjal ismerték el idén is a JTI Hungary kiemelkedően jó, munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatait, amelynek hatásai a cég eredményeiben is megmutatkoznak. A cégnél azonban nem ülnek a babérjaikon, hanem idén is további jelentős lépéseket terveznek egy még befogadóbb, sokszínűbb és nyíltabb munkahelyi környezet kialakítására.
A JTI vezető nemzetközi cigaretta, e-cigaretta és hevített dohánytermék gyártó cég, több mint 130 országban működik, és több mint 44 000 embert foglalkoztat. 2021-ben sorban a hetedik alkalommal szerezte meg a Globális Top Employer díjat. A JTI Hungary Zrt. 2008-as megalakulása óta a leggyorsabban növekvő dohányipari cég volt Magyarországon, és a tavalyi, különösen nagy kihívásokat hozó évben is mind piaci részesedés, mind volumen tekintetében növekedni tudott.
A 21. századra egyértelműen kiderült, hogy azok a vállalatok lehetnek igazán sikeresek hosszú távon, amelyeknél szeretnek is dolgozni a munkavállalók. A pénzügyi és egyéb eredményességi mutatók hosszabb távon hajlamosak együtt mozogni a cégen belül uralkodó légkör, a munkavállalók közérzetének és jóllétének valamivel nehezebben mérhető alakulásával.
ELSŐ HELYEN
Már ez alapján is feltételezhetnénk, hogy az itthon 90 munkavállalót foglalkoztató JTI Hungary Zrt.-nél a cég értékeivel azonosulni tudó, megbecsült kollégákból álló csapat dolgozik. Nem kell azonban feltételezésekbe bocsátkozni, hiszen a JTI Hungary 2021-ben immár a hetedik egymást követő évben szerzett Top Employer tanúsítványt a világ legelismertebb, a munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatokat minősítő szervezetétől, a Top Employers Institute-tól. Idén ráadásul a különböző szempontokat összegző mutatók alapján mindhárom országban az első helyre rangsorolta a független vizsgálat a céget.
Azért is fontos eredmény ez, mert a Top Employers Institute nem egyszerűen egy tanúsítványt ad a programban részt vevő cégeknek, hanem részletesen is értékeli gyakorlataikat, és ezzel a további fejlődés irányait is kijelöli. „Nagy örömünkre szolgál, hogy Magyarországon, Európában és globálisan is kiérdemeltük a nagy presztízsű Top Employer tanúsítványt, de ez sokkal többről szól, mint magáról az elismerésről. Az üzleti és piaci körülmények nagyon gyorsan változnak, és átalakul az is, ahogyan dolgozunk. A tanúsítvány tükrözi a változásokhoz való sikeres alkalmazkodásunkat, megmutatja HR gyakorlataink erejét, felhívja a figyelmet azokra a területekre, ahol elmaradunk a növekvő elvárásoktól, és segít bennünket abban, hogy a jövőben szükséges további fejlesztésekre koncentráljunk” – mondta el Yelena Yugova, a JTI Csehországot, Magyarországot és Szlovákiát magába foglaló klaszter People & Culture igazgatója.
Miroslav Gordic, a JTI Hungary Zrt. country managere az elmúlt év kihívásairól és a JTI eredményeiről beszélt. „2020-ban a világ körülöttünk korábban soha nem tapasztalt módon változott meg. Az élet jelentős és széles körű átrendeződése a fogyasztói szokásokat is befolyásolta: a turizmus gyakorlatilag megszűnt, a közösségi együttélés terei bezárultak vagy szűkültek. Alkalmazkodnunk kellett ehhez a megváltozott világhoz, ami kollégáink és üzleti partnereink együttműködésének köszönhetően sikeres volt. Erre a jelentős csapatmunkára építve a JTI kivételes sikert aratott mind a klaszter szintjén, mind Magyarországon; a csökkenő teljes piacon mind piaci részesedésünk, mind volumenünk alapján növekedni tudtunk. Mindez megerősíti, hogy a Top Employer gyakorlatunk eredménye egy kiváló csapat és a legkiválóbb üzleti teljesítmény” – mondta.
EGYENLŐSÉG MINDEN TÉREN
Ennek jegyében a cég idén is tovább halad azon az úton, hogy még inkább befogadó és sokszínű munkahellyé váljon. Például 2021. január elsejétől a JTI munkavállalói nemüktől és szexuális irányultságuktól függetlenül 20 hetes fizetett szabadságra jogosultak gyermek születése vagy örökbefogadása esetén, de a társaság további külön figyelmet fog fordítani a vezetői pozíciókban dolgozó nők arányának növelésére is.
Tovább dolgoznak azon is, hogy a cég minden szintjén szélesebb döntési jogköröket biztosítsanak a munkavállalók számára. A korábbi, merevebb irányítási struktúrák és korlátok lebontásával olyan környezetet igyekeznek létrehozni, amelyben a munkavállalók bátran megnyilvánulhatnak, tanulhatnak hibáikból, és a kölcsönös bizalom és tisztelet jegyében vállalhatják fel önmagukat. Egy ilyen környezet különösen nagy értéket képviselhet egy mostanihoz hasonló, váratlan és nehéz helyzethez való gyors és hatékony alkalmazkodás során, és a JTI korábbi, ilyen irányú erőfeszítései már most is megmutatkoznak a cég tavaly elért kiemelkedő eredményeiben is.
ÖNZETLEN SEGÍTSÉG
A JTI vállalati kultúrájának az is természetes része, hogy nemcsak saját munkavállalóik jólétét tartják szem előtt, hanem tágabb környezetükben is igyekeznek pozitív változásokat elérni. 2020-ban, a Covid-19-járvány kitörésének idején a JTI pénzügyi támogatás és személyes védőeszközök formájában nyújtott azonnali segítséget azoknak az egészségügyi intézményeknek, amelyeket a cég közösségi partnerei működtetnek.
A cég több, a szegényebb sorsú családoknak segítő programban is részt vesz a Habitat for Humanity Hungary-vel való együttműködésben. A Második Esély program keretében felújított önkormányzati bérlakásokba költöztettek be két kisgyermekes családot a Családok Átmeneti Otthonából, a Támasz a családoknak programban pedig négy család lakhatási körülményeit javították különféle felújítási munkák finanszírozásával. A Berda Józsefről elnevezett újpesti, három pillérből álló lakhatási támogatási projekt keretén belül pedig többféle rendszeres és eseti adománnyal segítették 130 család mindennapi megélhetését, lakókörülményeinek javítását.
A vállalat tavaly decemberben egy speciális, a négylábú munkatársak igényeit maximálisan kielégítő kisbuszt adományozott a NAV Kutyakiképző Központjának.
Biztosak lehetünk abban, hogy a JTI Hungary idén is tovább halad majd a megkezdett úton, elkötelezett marad egy nyílt, befogadó és a munkavállalókat kizárólag az elvégzett munka minősége alapján értékelő kultúra mellett, ahogy abban is, hogy arra is továbbra is figyelni fognak, hogy a kiváló működés eredményéiből a leginkább elesettek is részesülhessenek a cégen kívül.
Ez nem egy műanyag kaspó, hanem olyan technológia, ami a jövő élelmiszerellátásának fontos lépcsője lehet – Rácz Gréta, a Green Drops Farm alapítója hidropóniás tornyait kombinálná a modern technológiákkal, és forradalmasítaná a növénytermesztést.
Milliódolláros magyar üzletekben gazdag volt a világjárvány jellemezte elmúlt év a magyar startuppiacon. Az állami forrásbőség mellett egyre erősebben érezteti hatását, hogy az eddigi piaci sikerek letéteményesei komoly tudást és tőkét forgatnak vissza oda, ahonnan ők is elindultak. A Startup Hungary kiterjedt kutatása arra is rámutat, hogyan találkoznak a magabiztos alapítók a piaci realitásokkal, és mifélék lehetnek az ezekre adható legjobb reakciók.
Alakított már svéd focidrukkert, sőt szerepelt IKEA-reklámfilmben is – skandináv szőke haját látva ezen nem is csodálkozik az ember. De nem emiatt ismert, hanem arról, hogy hét évvel ezelőtt ő kezdett elsőként középiskolás lányokat kódolásra tanítani Magyarországon. Koleszár Szilviről azt tartják, hogy igazi vizionárius, azon kevés startupper egyike, akik nemcsak ötletelnek, de meg is valósítják az álmaikat. Ahogy a névjegyén szerepel: thinker, doer, idea-generator.
2018-ban indult a Mészáros Csoport mezőgazdasági cégeit holdingba szervező Talentis Agro, élén a kipróbált agrárszakember Makai Szabolccsal. Az agrárholding vezérigazgatójával a Talentis Agro innovációs terveiről, robottűrő tehenekről, a nagyüzemi mezőgazdaság fenntarthatóságáról beszélgettünk, és arról is, hogy mit várnak az új magyar agráregyetemtől, miért nem szeretnének exportra termelni, és hogyan szerezhetnék vissza az agráriumnak a kereskedelem által elszívott munkaerőt.