Személyes ügyüknek tekintik a szállítmányozást, az ügyfeleikkel való kapcsolattartást és mindig jó időben lépnek jó irányba – ebben látja a sikerei titkát az 1983-ban alakult, és 1993 óta magyar irodával is működő cargo-partner szállítmányozó vállalat. A magyar cargo-partner 2020-as éve mozgalmas volt, de a legjobb értelemben: elismerést kapott mint kiváló munkahely és mint kiemelt pénzügyi stabilitású cég, új logisztikai központot és irodát avatott a repülőtéren, kétszámjegyű növekedést produkált, és újabb lehetőségeket hozó kihívásként tudja kezelni a koronavírus gazdasági következményeit.
„Nagyszerű munkahely” – 2020 óta ezzel a minősítéssel is büszkélkedhet a cargo-partner nemzetközi szállítmányozó cég magyarországi vállalata. Ezt az elismerést az ott dolgozók értékelései alapján nyerte el, melyet a Great Place to Work nemzetközi minősítő szervezet hitelesített. Becze Attila, a magyarországi és romániai régió ügyvezetője szerint ez a kézzelfogható bizonyítéka annak a szellemiségnek, amit a cargo-partner a megalakulás első pillanatától kezdve képvisel: személyes felelősség mind az ügyfelek, mind a munkavállalók iránt, ahogy azt a cég szlogenje – „we take it personally” – is kifejezi.
A logisztikai iparágban a siker látszólag nem a személyességen múlik, hanem a minél tökéletesebben automatizált rendszerek olajozott működésén: ha a megrendelő Budapesten lead egy kínai megrendelést, akkor elvárja, hogy az minél hamarabb legyen a raktárában, azzal pedig egyáltalán ne kelljen foglalkoznia, hogy a szállítmánya ezt megelőzően milyen kikötőkben és logisztikai központokban járt a világban, milyen vámügyintézésen esett át, vagy hogy netán hol akadt meg és miért.
„A-ból B-be ma már mindenki tud szállítani és mindig lesz valaki aki »olcsóbb« díjat kínál egy szállítás erejéig. Az igazi kihívás és a valós hozzáadott érték ezen túl kezdődik” – mondja Becze Attila. A cargo-partner ezért arra törekszik, hogy az ügyfeleivel olyan hosszútávú üzleti partneri viszonyokat alakítson ki, amik jóval többet nyújtanak, mint egy szállítmányozási megbízatás zökkenőmentes lebonyolítása.
Állandóan változó jogi környezetben kell az ügyfelek egyedi szükségleteinek megfelelő, a szerződéskötést egyszerűsítő megoldásokat nyújtania napjaink jogászainak. A CMS előremutató, innovatív válaszokat mutat a terület kihívásaira.
Változatos, akár egymásnak ellentmondó igényekkel szembesülnek a nagy vállalati ügyfelekkel dolgozó nemzetközi ügyvédi irodák: lehetőleg digitalizált, egyszerű folyamatokat és standardizált szerződéseket várnak tőlük, ugyanakkor a személyre szabott, egyedi tanácsadáshoz is ragaszkodnak. „Kicsit az orvosokra hasonlítunk, hiszen komoly bizalmon alapuló munkát végzünk és maximális gondoskodást várnak tőlünk. Nem működhetünk sémák szerint, mert nincs két egyforma ügy” – mutat rá dr. Papp Erika, a CMS nemzetközi ügyvédi iroda vezető partnere, valamint a pénzügyi csoportok vezetője Magyarországon és a CMS regionális irodáiban.
A CMS egyedülálló módon több globális nagyvállalat akár 50 országon átívelő szerződésírási igényét szolgálja ki dedikált teamekben, számos jogterület lefedésével – többek között kínai, amerikai, német jogra szakosodott ügyvédekkel. „Igazodunk az egyedi elvárásokhoz, az adott projekten belül azonban egységes a tanácsadási folyamat, kiszámítható költségekkel. Mivel évi 600–700 szerződésről beszélünk, egy innovatív digitális platformot használunk az ügyfelekkel, így a kommunikáció, a tanácsadás és a pénzügyi elszámolás mind egy helyen történik” – ismerteti az előnyöket az ügyvédi iroda vezetője.
Másban is kitűnik a CMS csapata: azon kevés iroda közé tartoznak, ahol a kezdő jogászok beletanulhatnak a szektorspecifikus ismeretekbe, miután megkapták az alaptréninget. „Az ügyfelek egyre inkább elvárják, hogy a jogon túl a számukra releváns iparághoz, technológiához is értsünk. Emiatt nálunk nem csupán társasági vagy éppen munkajogra szakosodott kollégák dolgoznak, hanem speciális területek működését mélyen átlátó jogászok, legyen szó autóiparról vagy fintechről” – magyarázza dr. Papp Erika. Természetesen folyamatosan követik a magyar és uniós jog változásait is, előrejelzéseket adnak, és akár a jogszabályalkotásban is részt vesznek külső konzultánsként.
Amellett, hogy a CMS felkészülten reagál a kihívásokra, arra is odafigyelnek, hogy fenntartható és diverz munkakörnyezetet biztosítsanak. Ennek jegyében követik az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, csatlakoztak a dolgozók jól-létét támogató gyakorlatokat ajánló Mindful Business Charterhez és szorosan együttműködnek a Nyitottak vagyunk kezdeményezéssel. Kiemelt figyelmet fordítanak a nemek közti egyenlőség kérdéseire és a munkába visszatérő kismamák karrierjének támogatására, például rugalmas munkarenddel segítik az anyukákat. Dr. Papp Erika az iroda vezetőjeként fontosnak tartja, hogy a munkatársakhoz is a szakmára jellemző jó beleérző képességgel közelítsen. „A közös nevező az empátia: egy jó ügyvéd még azelőtt megérti az ügyfél kéréseit, hogy kimondaná, és ugyanezek a készségek segítenek a vállalatvezetésben is” – vallja. (X) Változatos, akár egymásnak ellentmondó igényekkel szembesülnek a nagy vállalati ügyfelekkel dolgozó nemzetközi ügyvédi irodák: lehetőleg digitalizált, egyszerű folyamatokat és standardizált szerződéseket várnak tőlük, ugyanakkor a személyre szabott, egyedi tanácsadáshoz is ragaszkodnak. „Kicsit az orvosokra hasonlítunk, hiszen komoly bizalmon alapuló munkát végzünk és maximális gondoskodást várnak tőlünk. Nem működhetünk sémák szerint, mert nincs két egyforma ügy” – mutat rá dr. Papp Erika, a CMS nemzetközi ügyvédi iroda vezető partnere, valamint a pénzügyi csoportok vezetője Magyarországon és a CMS regionális irodáiban.
A CMS egyedülálló módon több globális nagyvállalat akár 50 országon átívelő szerződésírási igényét szolgálja ki dedikált teamekben, számos jogterület lefedésével – többek között kínai, amerikai, német jogra szakosodott ügyvédekkel. „Igazodunk az egyedi elvárásokhoz, az adott projekten belül azonban egységes a tanácsadási folyamat, kiszámítható költségekkel. Mivel évi 600–700 szerződésről beszélünk, egy innovatív digitális platformot használunk az ügyfelekkel, így a kommunikáció, a tanácsadás és a pénzügyi elszámolás mind egy helyen történik” – ismerteti az előnyöket az ügyvédi iroda vezetője.
Másban is kitűnik a CMS csapata: azon kevés iroda közé tartoznak, ahol a kezdő jogászok beletanulhatnak a szektorspecifikus ismeretekbe, miután megkapták az alaptréninget. „Az ügyfelek egyre inkább elvárják, hogy a jogon túl a számukra releváns iparághoz, technológiához is értsünk. Emiatt nálunk nem csupán társasági vagy éppen munkajogra szakosodott kollégák dolgoznak, hanem speciális területek működését mélyen átlátó jogászok, legyen szó autóiparról vagy fintechről” – magyarázza dr. Papp Erika. Természetesen folyamatosan követik a magyar és uniós jog változásait is, előrejelzéseket adnak, és akár a jogszabályalkotásban is részt vesznek külső konzultánsként.
Amellett, hogy a CMS felkészülten reagál a kihívásokra, arra is odafigyelnek, hogy fenntartható és diverz munkakörnyezetet biztosítsanak. Ennek jegyében követik az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, csatlakoztak a dolgozók jól-létét támogató gyakorlatokat ajánló Mindful Business Charterhez és szorosan együttműködnek a Nyitottak vagyunk kezdeményezéssel. Kiemelt figyelmet fordítanak a nemek közti egyenlőség kérdéseire és a munkába visszatérő kismamák karrierjének támogatására, például rugalmas munkarenddel segítik az anyukákat. Dr. Papp Erika az iroda vezetőjeként fontosnak tartja, hogy a munkatársakhoz is a szakmára jellemző jó beleérző képességgel közelítsen. „A közös nevező az empátia: egy jó ügyvéd még azelőtt megérti az ügyfél kéréseit, hogy kimondaná, és ugyanezek a készségek segítenek a vállalatvezetésben is” – vallja.
A Brick Visual fiatal csapatának egy évtized sem kellett, hogy felépítsék a világ egyik legkeresettebb építészeti látványtervező cégét. Klasszikus startupsztori: egy budapesti bérház előszobájából indultak, árbevételük ma már milliárdos, filmeket készítenek, szoftvert fejlesztenek, és olyan világsztárokkal dolgoznak, mint a Zaha Hadid Architects vagy a japán Kengo Kuma. Ha kell, egy jó képért akár pincérnek is beöltöznek.
„Nemcsak a ruha nem teszi az embert, hanem az iroda sem” – mondja Lakatos István. A Bravogroup Holding ügyvezetője, a Cápák között tévéműsor új cápája puritán irodából irányítja a 11,9 milliárd forint értékűre becsült cégcsoportot. 2001 óta dolgozik a zuglói székházban, a berendezés sem igen változott. „Széles Gábor titkárnője döntötte el az új irodába költözéskor, milyen bútorom legyen. Azóta ez van.”
Kövesdi Gábor az FHB Otthontérképének projektvezetője volt korábban, és családja megélhetését továbbra is ingatlanos projektekből biztosítja, közben azonban felépítette a MyFarm Harta közösségét. Harmadik szezonjuknak már franchise-rendszerben, összesen hat vegyszermentes kerttel és nyolcszáz virtuális bérlővel vágnak neki. Terményeikből a rászorulóknak is bőven jut.
Milliódolláros magyar üzletekben gazdag volt a világjárvány jellemezte elmúlt év a magyar startuppiacon. Az állami forrásbőség mellett egyre erősebben érezteti hatását, hogy az eddigi piaci sikerek letéteményesei komoly tudást és tőkét forgatnak vissza oda, ahonnan ők is elindultak. A Startup Hungary kiterjedt kutatása arra is rámutat, hogyan találkoznak a magabiztos alapítók a piaci realitásokkal, és mifélék lehetnek az ezekre adható legjobb reakciók.
Míg az Európai Unióban dolgozó mezőgazdasági termelőknek tilos génmódosított növényeket termeszteniük, addig számos nagy piaci szereplőnél, különösen a tengerentúlon, ez bevett gyakorlat. Így van ez a szójával is, és bár Kína után az Európai Unió a világ második legnagyobb szójababimportőre, a behozott termény gyakran génmódosított fajta. Hogy termeszteni itthon is megéri, arra egyre többen jönnek rá: ott, ahol a kukoricát, annyiért, amennyiért a kukoricát, egyre több szóját vehetünk. GMO-mentesen.