A Társadalmi dilemma című film mainstreammé tette azt, ami a marketingszakmában nyílt titok volt: a Facebook nem a barátod. Ha megpróbálnám felsorolni a cég összes botrányát, e lapszám utolsó oldaláig nyúlna a lista. Nem mintha bárkit érdekelne, mert Zuckerberg szörnyetegét semmilyen felháborodás nem akadályozta abban, hogy bekebelezze az internet nagyját. A hírfolyam végtelen, az organikus elérések marketingszívet melengetők (voltak), a célzási rendszer fenomenális: talán egyikünk se tudta, hogy ez az alku fausti.
A Facebook használatával nincs gond, az viszont problémás, ha ez az egyetlen számottevő elérésed a piacodhoz – tetézi a bajt, hogy ezt az elérést sem te irányítod.
Pascal Steens építőmérnök, Brugge-ben született. 1993 óta folyamatosan olyan projekteken tevékenykedett, melyek jelentősen formálták Budapest mai arcát. A tapasztalt szakember nemrégiben izgalmas felkérést kapott. A francia cégcsoport már meglévő cégének, a Ceetrus Hungary Kft.-nek és újonnan alapított vállalatának, az Nhood Services Hungary Kft.-nek a vezetésével bízta meg.
Mondana néhány szót magáról és a szakmai múltjáról?
Építőipari háttérrel rendelkezem. Az elmúlt közel 30 év során többnyire nagyszabású nemzetközi projekteken dolgoztam. Ha azt kérdezi, miért választottam az építőipari pályát, akkor a válasz egyszerű: szeretem a kihívásokat. Karrierem során dolgoztam Afrikában, ahol nagylétszámú kivitelező csapatot kellett irányítanom, de a feladataim azért többnyire Közép-Európára koncentrálódtak. Magyar megbízásaim közül kettőt emelnék ki: a Gresham Palota felújítását és az Aréna Pláza építését. Részt vettem számos első osztályú hotel és irodaház építésében is.
Miért vállalta el az Nhood ügyvezető igazgatói pozícióját és milyen kihívásokat lát ebben?
Számomra az egyik kihívást az jelentette, hogy hat év független tanácsadói munka után visszatérjek-e vállalati keretek közé. A nemzetközi cégvezetés meggyőzött, hogy itt is kihívásokkal teli projektek várnak rám. Fel kell építeni az új céget, és mindemelett meg kell tartani a fenntarthatóságot a tevékenységi kör mindhárom ágazatában: a bérbeadási, az üzemeltetési és a fejlesztési projektek során.
A cégcsoport nemrég jelentette be, hogy új management vállalatot hoz létre; mi az új név jelentése és miért volt szükség annak létrehozására?
Az új név rövid és erőteljes, a logó pedig izgalmas és kellően flexibilis. Az Nhood az angol „neighbourhood” szónak a rövidítéséből született, ami szomszédságot, környéket jelent. Környezetünk fejlesztése, átalakítása az egyik legfontosabb tevékenységünk. A logó a cégcsoport három komponensét köti össze, ezek: property management, asset management és ingatlanfejlesztés. Mindhárom területet az a három irányelv táplálja, melyet minden döntésünk előtt figyelembe veszünk: people-planet-profit. Tudatosan figyelünk rá, hogy működésünk során pozitív hatást gyakoroljunk a körülöttünk lévő emberekre és a bolygóra. Az új cégre, és ezzel együtt az új névre elsősorban a tevékenységi kör fejlesztése miatt volt szükség, melyet egy új arculattal tudunk leginkább kifejezni. A törekvés az volt, hogy egyértelműen elhatároljuk a korábbi és az új céget, és létrehozzunk egy ingatlanszolgáltatással foglalkozó platformot, ami a csapat szakértelmére épül. Célunk, hogy a jövőben ne csak a Ceetrus ingatlanvagyonát kezeljük, hanem új ügyfeleket is bevonjunk, és innovatív, emberközpontú szolgáltatásainkkal az ingatlanpiac meghatározó szereplőjévé váljunk.
Hogyan látja, a pandémiának milyen hatásai vannak az iparágon belül, és mit gondol, mi várható a jövőben?
Mindenekelőtt fel kell mérnünk és meg kell értenünk bérlőink igényeit, hogy minél rugalmasabban reagálhassunk. Alkalmazkodnunk kell és közben figyelemmel kísérni a piac változásait. Az emberek alig várják, hogy ismét együtt lehessenek. Egy találkozás, közös időtöltés jelentősége a pandémia miatt felértékelődött. A munkánkkal ezt a hiányzó közelséget hozhatjuk vissza az emberek életébe azáltal, hogy a helyszíneinket élettel teli közösségi terekké alakítjuk át. A közelségre épül új városi koncepciónk is, melynek során olyan létesítményeket szeretnénk létrehozni, melyek 15 percnyi távolságra vannak az emberektől. Jövőbeni terveink között szerepelnek: az Auchan Korzó Soroksár üzletközpont átalakítása; a Dunakeszi lápot bemutató sétaút megvalósítása, természeti értékeinek megőrzésével; a solymári ürgerezervátum kialakításában való részvétel; illetve különböző vegyes funkciójú ingatlanberuházások megvalósítása, természetesen minden esetben az emberekre, a biodiverzitásra, és a bolygóra gyakorolt hatások figyelembevételével.
A balatoni papucskereskedéstől indult, ma már államilag jóváhagyva a Budapest Airportot célozza, és világszerte terjeszkedik Jellinek Dániel cége, az Indotek. Elkerülheti bárki az együttműködést a hatalommal, ha alulról érkezve az új nemzeti tőkésosztály terepére lép fel?
A vírus sújtotta Amerikára hosszú, kemény tél vár, mégis van ok a reményre. Méghozzá nem is kevés. Az amerikai Forbes húsz kategóriában összeállított 30/30 listáira hatszáz fiatal vállalkozó, tudós, aktivista és művész került fel, ők mindenek ellenére töretlenül építik bizniszüket a válságban, vagy épp segítenek azt leküzdeni – akár az üzletfejlesztésben, az egészségügy frontvonalában vagy a laboratóriumokban gyógymód után kutatva. Összesen egymilliárd dollár kockázati tőkével a hátuk mögött az idei amerikai 30/30-asok megmutatják, hogy az innovációt és az ambíciót nem lehet karanténba zárni. Az amerikai listáról kilenc terület number one-jait mutatjuk be.
Van, aki generációjának egyik legjobbjának tartja, más a kockázatmentes befektetést látja benne, megint más azért szereti, mert képei dekoratívak, gondolat is van bennük, egyszerre vizuális és kordokumentarista élmények. Soós Nóra húsz éve a festészetéből él, korán rájött, hogy felesleges mással foglalkoznia az életben.