„Megváltozott a világ” – halljuk és mondjuk sokszor, hiszen a jelenlegi pandémiás helyzet az emberek élete mellett a vállalatok napi működését is megváltoztatta. Soós Gáborral, az UniCredit Bank Vállalati, Befektetési és Private Banking Divízió vezetőjével beszélgettünk a pandémia miatt megváltozott piaci környezetről, illetve a vállalatokat érő főbb kihívásokról.
Véleménye szerint a vállalatok milyen kihívásokkal szembesülnek a pandémiás helyzetben?
Amellett, hogy az ellátási láncokban korábban nem tapasztalt bizonytalansággal szembesültek a vállalatok, a termékeik és szolgáltatásaik iránti rövid távú kereslet is sokkszerű változásoknak van kitéve. Emellett a piacon megszokott fizetési határidők is jelentősen megváltoztak. Épp ezért a készlet-, vevő- és szállítóállományok korábban nem jellemző volatilitást mutatnak. Ebben a helyzetben megnőtt a forgóeszköz-finanszírozási menedzsment jelentősége.
Pascal Steens építőmérnök, Brugge-ben született. 1993 óta folyamatosan olyan projekteken tevékenykedett, melyek jelentősen formálták Budapest mai arcát. A tapasztalt szakember nemrégiben izgalmas felkérést kapott. A francia cégcsoport már meglévő cégének, a Ceetrus Hungary Kft.-nek és újonnan alapított vállalatának, az Nhood Services Hungary Kft.-nek a vezetésével bízta meg.
Mondana néhány szót magáról és a szakmai múltjáról?
Építőipari háttérrel rendelkezem. Az elmúlt közel 30 év során többnyire nagyszabású nemzetközi projekteken dolgoztam. Ha azt kérdezi, miért választottam az építőipari pályát, akkor a válasz egyszerű: szeretem a kihívásokat. Karrierem során dolgoztam Afrikában, ahol nagylétszámú kivitelező csapatot kellett irányítanom, de a feladataim azért többnyire Közép-Európára koncentrálódtak. Magyar megbízásaim közül kettőt emelnék ki: a Gresham Palota felújítását és az Aréna Pláza építését. Részt vettem számos első osztályú hotel és irodaház építésében is.
Miért vállalta el az Nhood ügyvezető igazgatói pozícióját és milyen kihívásokat lát ebben?
Számomra az egyik kihívást az jelentette, hogy hat év független tanácsadói munka után visszatérjek-e vállalati keretek közé. A nemzetközi cégvezetés meggyőzött, hogy itt is kihívásokkal teli projektek várnak rám. Fel kell építeni az új céget, és mindemelett meg kell tartani a fenntarthatóságot a tevékenységi kör mindhárom ágazatában: a bérbeadási, az üzemeltetési és a fejlesztési projektek során.
A cégcsoport nemrég jelentette be, hogy új management vállalatot hoz létre; mi az új név jelentése és miért volt szükség annak létrehozására?
Az új név rövid és erőteljes, a logó pedig izgalmas és kellően flexibilis. Az Nhood az angol „neighbourhood” szónak a rövidítéséből született, ami szomszédságot, környéket jelent. Környezetünk fejlesztése, átalakítása az egyik legfontosabb tevékenységünk. A logó a cégcsoport három komponensét köti össze, ezek: property management, asset management és ingatlanfejlesztés. Mindhárom területet az a három irányelv táplálja, melyet minden döntésünk előtt figyelembe veszünk: people-planet-profit. Tudatosan figyelünk rá, hogy működésünk során pozitív hatást gyakoroljunk a körülöttünk lévő emberekre és a bolygóra. Az új cégre, és ezzel együtt az új névre elsősorban a tevékenységi kör fejlesztése miatt volt szükség, melyet egy új arculattal tudunk leginkább kifejezni. A törekvés az volt, hogy egyértelműen elhatároljuk a korábbi és az új céget, és létrehozzunk egy ingatlanszolgáltatással foglalkozó platformot, ami a csapat szakértelmére épül. Célunk, hogy a jövőben ne csak a Ceetrus ingatlanvagyonát kezeljük, hanem új ügyfeleket is bevonjunk, és innovatív, emberközpontú szolgáltatásainkkal az ingatlanpiac meghatározó szereplőjévé váljunk.
Hogyan látja, a pandémiának milyen hatásai vannak az iparágon belül, és mit gondol, mi várható a jövőben?
Mindenekelőtt fel kell mérnünk és meg kell értenünk bérlőink igényeit, hogy minél rugalmasabban reagálhassunk. Alkalmazkodnunk kell és közben figyelemmel kísérni a piac változásait. Az emberek alig várják, hogy ismét együtt lehessenek. Egy találkozás, közös időtöltés jelentősége a pandémia miatt felértékelődött. A munkánkkal ezt a hiányzó közelséget hozhatjuk vissza az emberek életébe azáltal, hogy a helyszíneinket élettel teli közösségi terekké alakítjuk át. A közelségre épül új városi koncepciónk is, melynek során olyan létesítményeket szeretnénk létrehozni, melyek 15 percnyi távolságra vannak az emberektől. Jövőbeni terveink között szerepelnek: az Auchan Korzó Soroksár üzletközpont átalakítása; a Dunakeszi lápot bemutató sétaút megvalósítása, természeti értékeinek megőrzésével; a solymári ürgerezervátum kialakításában való részvétel; illetve különböző vegyes funkciójú ingatlanberuházások megvalósítása, természetesen minden esetben az emberekre, a biodiverzitásra, és a bolygóra gyakorolt hatások figyelembevételével.
Akárki van hatalmon, Jellinek Dániel korrekten akar vele üzletelni, és nem tartja fairnek, ha NER-es üzletemberekkel emlegetik egy lapon. Az Indotek-csoport tulajdonosát a budapesti reptér felvásárlásáról, szállodáiról, leendő üzleteiről is kérdeztük. A kíméletlen jelző ellen nem tiltakozik, és határozottan állítja, hogy sose áll le, 96 éves koráig tolja a bizniszt.