A hintaágy ötven év múlva is hintaágy legyen – ez ma is alapelv a Szervál Duó sportszer- és játékgyártó cég munkájában. A csepeli családi vállalkozás csaknem három évtized alatt stabil helyet vívott ki magának a szánkók, pingpongasztalok és más sporteszközök, illetve játékok piacán, és ezt a pozíciót úgy is sikerült megőriznie, hogy közben megérkeztek Magyarországra az olcsó kínai termékek.
„Ez nem olyan csilivili üzem, mint amilyet sokszor az újságjukban látni” – mondja szabadkozva Fekete László, amikor belépünk a Csepel Művek területén levő 850 négyzetméteres csőhajlító üzembe. A hangulat családias – éppen a 10 órakor kezdődő szünet idején érkezünk –, az üzem egyes részein különböző festett és még festetlen acélcsövek sorakoznak, mellettük fő termékükhöz, a hintaágyakhoz szükséges hegesztett acélhálók, hátrébb az alapanyagul szolgáló acéltáblák.
„Gondoljon csak bele, a világon szinte mindenhez kell cső, a padokhoz, kerítésekhez, korlátokhoz” – sorolja a 67 éves cégvezető. A Szervál Duó Kft. alapját jelentik ezek a bizonyos csövek és a hozzájuk kapcsolódó szaktudás: hintaágyaik szerkezete és szánkóik, pingpong-, csocsó-, valamint gombfociasztalaik lábai mind az itt hajlított csövekből készülnek.
Fekete László valódi szigorú vállalkozó abból a szempontból, hogy bár néhányszor a szerencse is közrejátszott üzleti döntéseinél, kevésbé a szerelemprojektek, sokkal inkább – sőt ahogyan meséli, kizárólag – a piaci racionalitás és a várható megtérülés határozta meg, milyen termékek felé mozdítja a gyártást. Amikor azonban az ember beszabadul a csőhajlító és festőüzem szomszédságában a raktárba és a halmokban álló szánkókat, csocsókat, gombfocikat meglátja, mégis lágyul ez az elsőre drákóinak tűnő cégimidzs.
A Stelázsinál vásárlók tudják, hogy nincs croissant és spanyol sonka, és azt is elfogadják, ha márciusra elfogy a málnalekvár, hiszen mindenből korlátozott mennyiség van. Ahogy a nagymamánál is.
Ott van bent a stelázsin, menj be, vedd le – így mondta sokunk nagymamája anno, ha valami finomság kellett az ebédhez vagy a süteményhez, amit éppen gyúrt. Így mondta Móróné Bozsó Annáé is, férjével viszik is azóta rendezvényről rendezvényre a sok stelázsi közül az egyiket, mint a csigaházat, ha már erről nevezték el sok lábon álló vállalkozásukat. A Stelázsi egy bolt, azzal szemben egy reggelizőhely, egy webshop, rendezvényeken állandó kiállító- és kóstolópont, hamarosan egy pinceüzlet a felkapott etyeki pincesoron és külföldre is kacsintgató családi vállalkozás (de az azonos nevű óbudai étteremmel nem keverendő össze).
A stelázsi lényegében egy polcos állvány a kamrában, és nem azonos az üveges-ajtós kredenccel, ami a konyhában áll – tesz helyre Anna, mivel ilyen is, olyan is van mintaboltjukban. Ezeken hazai lekvárok, szörpök, befőttek és savanyúságok, kisebb részben füstölt húsáru és sajtok sorakoznak, és kiszállításra váró ajándékcsomagok. Cégek küldik ezeket a partnereiknek, vagy például külföldön élő magyarok a szeretteiknek.
Annáék korábban is kereskedelemmel foglalkoztak, piacra járó törzsvásárlóként látták meg a lehetőséget a kézműves finomságokban. „A termelői kertekbe is beszivárogtak már a modern igények – mutatják a cukormentes kollekciót, a homoktövisből készült termékeket és a retró édességek kézműves verzióit. – A vásárlóink pedig tudják, hogy ez nem nagyipar, például tavaszra elfogy a málnalekvár, de kivárják.” A család évek óta dolgozik magyar beszállítókkal, már-már barátokról van szó, mindig tudni, melyik családban éppen mi az öröm vagy a bánat tárgya.
„Negyven–hatvan termelő áll mögöttünk, négyszázféle termékkel dolgozunk, ezeket meg kell mutatni a fogyasztónak” – magyarázza Anna, hogy bevételük legnagyobb szeletét a rendezvények adják. Amikor lehet, ott vannak az Etyeki Pikniken, borkóstolókon, karácsonyi vásárokon.
2020-ban a Hollán Ernő utcai bolttal szemben nyílt a Mimié reggeliző, itt a Stelázsiban kapható háztáji alapanyagokból készítenek kakaót kaláccsal, szendvicseket, quiche-t, süteményeket, krémleveseket. Nevét Annáék unokája, Miska ihlette, aki Miminek hívja a nagymamát. Fiuk, Márk a vállalkozás online és marketinges feladataiba segít be. Nagy pöttyös bögrében kapok itt én is kapucsínót, miközben felvillan mellettem a tablet: már fent vannak a Wolton, épp most rendelte meg valaki a magyar háztájiból hamarosan el is készülő rántottáját.
Anna 3 kedvenc terméke:
Ízek a vadászházból szarvaspástétom vargányával: 3500 Ft/185 g Vendel Food – Buza Sándor szarvaskolbász: 3000 Ft/db Illaberek Manufaktúra zölddió-befőtt: 1800 Ft/320 ml
A vásárlók 3 kedvenc terméke: Noszvaji Hagyományos barack- és szilvalekvár: 1800 Ft/450g Zalai málnaszörp: 2500 Ft/700 ml Ócsai mézek: 1800 Ft/450 g
Stelázsibolt Kft. (rendezvények)
Alapítva: 2011 Tulajdonos: Móróné Bozsó Anna Alkalmazottak: 2 fő Árbevétel (millió forint): 2018 49,1 2019 58,7 Adózott eredmény (millió forint) 2018 1,2 2019 0,9
Egyszer vége lesz ennek, a repülőterekről leverik a lakatot, és újra utazni fogunk. Például Portóba, amiről még kora ősszel néztük meg, hogy maszkban, távolságtartással együtt is milyen jó helyszín egy elnyújtott előszezoni hétvégére.
Vizuálisan erős Hoffer Rajmund Pozsonyi úti boltja, a kirakat és a belső polcok is a plafonig vannak pakolva értékesnél értékesebb, különlegesnél különlegesebb finomságokkal – a tulajdonosnak pontosan a fejében van, melyik sarokban mi bújik meg.
Egy újabb, az Accel Ventures vezetésével bevont 5,7 millió eurós befektetés mutatja igazán, hogy a magyar Turbine AI jól fordult rá a jó stratégiára: a magyar startupról egyre inkább elhiszi a piac is, hogy gyógyszercégként komolyan kell őket venni.