Slow Budapest

A túlhajszoltság és a siker összefüggése délibáb – erre Krajcsó Nelli akkor döbbent rá, amikor a 2012-es nyár legszebb augusztusi hosszú hétvégéjét kificamodott bokával, a stressz minden szomatikus tünetével és a szakmájában felismert perspektívavesztéssel feküdte végig. Rájött: ha nem lassít, az élete nem olyan lesz, mint amiért dolgozik. Lassított. A Slow Budapest Magyarországon az elsők között, akkor még egyesületi formában kezdte hirdetni a tudatos lassítást, az egyensúlyra törekvést, olyan időszakban, amikor egy Facebook-poszt plusz száz lájkja valóban plusz száz tagot jelentett. Ingyenes rendezvényekkel verbuválta és aktivizálta növekvő közösségét, ilyenek voltak például a budapesti civil szervezetek slow hét néven futó lassulós programjai vagy a karácsonyi Ajándékozz időt! felhívás.


2015-ben egyesületből kft. lett a Slow Budapest, hogy pénzügyileg és ideológiailag is fenntartható legyen. „Nem volt hiteles, hogy a lassításról beszélek, miközben két főállásom volt” – mondja Nelli. Egy év után otthagyta a reklámügynökséget, ahol addig dolgozott, és mindfulnesstréner lett. Ekkor állt elő az anti-határidőnaplóval is, ami azóta a legismertebb és legkeresettebb termék a webshopban. Pont úgy néz ki, mint minden naptár, de tele van önreflexiós gyakorlatokkal és kérdésekkel, relaxációs színezőkkel, matricákkal, és még az aktuális idényzöldségeket és -gyümölcsöket is megismerhetjük belőle.


Minden lapjának minden ötlete Nellitől jön, vízióját összeszokott szabadúszó grafikus-illusztrátori csapat segített papírra vetni. A naplót Gyulán, Nelli szülővárosában nyomtatják, és mint a legtöbb gondos, kézműves terméké, ennek az előállítása is drága (mérettől függően így 5500–6800 forintért kapható). „Volt olyan évünk, amikor hatezer darab elfogyott, de idén csak kétezer-ötszázat nyomtattunk.” A járvány előtt megrendeléseik harmada céges ügyfelektől jött, naplójuk kis és nagy cégek karácsonyi ajándékai között is ott volt – már amikor van erre keret.