A Kompánia Tanoda mentoráltjai nem szoktak megbukni. Amellett, hogy az alapítvány szakemberei hátrányos helyzetű iskolásokkal tanulnak, a szülőknek is segítenek. Ha kell, élelmiszercsomaggal, ha kell, egyéni szakpszichológusi konzultációval. Alter nevű telephelyükön pedig a függőségektől és a végső leszakadástól igyekszenek megóvni a fiatalokat.
A csepeli általános iskolában azt mesélik egymásnak a gyerekek, hogy mennyire menő tanodásnak lenni. Ha valaki bekerül a Kompánia helyi tanodájába, legalább heti két délutánt foglalkozik vele egyénileg a mentora. De azon túl, hogy a hátrányos helyzetű kisiskolás kész házi feladattal és teli hassal megy haza, az itt töltött idő többről is szól. „Sokszor kiderül, hogy egy hatodikos gyereknek azért nem megy a matek, mert már másodikban lemaradt, és az alapvető műveletekkel is gondban van. Ezeket muszáj pótolni. Emellett a komoly szocializációs hátránnyal is foglalkozunk, mert enélkül nehéz jobb iskolai eredményeket elérni” – mondja Ladányi Erika, az alapítvány kuratóriumi elnöke.
Ritka náluk a lemorzsolódás, helyette inkább várólistájuk van, annyian szeretnének itt tanulni.
Az egyéni mentorálás mellett a tanodában van például főzőklub, ahol egyszerűbb ételek elkészítésére tanítják meg az iskolásokat. „Előre megtervezik a folyamatot onnan, hogy együtt elmennek bevásárolni, odáig, hogy miután egy asztalnál megették a közösen készített ételt, el kell mosogatniuk, és rendet kell tenniük. Ezzel szokásrendszert, egyáltalán rendszert tudunk nekik mutatni, amit nem ismertek.” A szociális cirkusz nevű programban pedig zsonglőrködni tanulnak. Mókának élik meg, de a koncentrálóképességük és a finommotorikájuk is fejlődik.
A Stelázsinál vásárlók tudják, hogy nincs croissant és spanyol sonka, és azt is elfogadják, ha márciusra elfogy a málnalekvár, hiszen mindenből korlátozott mennyiség van. Ahogy a nagymamánál is.
Ott van bent a stelázsin, menj be, vedd le – így mondta sokunk nagymamája anno, ha valami finomság kellett az ebédhez vagy a süteményhez, amit éppen gyúrt. Így mondta Móróné Bozsó Annáé is, férjével viszik is azóta rendezvényről rendezvényre a sok stelázsi közül az egyiket, mint a csigaházat, ha már erről nevezték el sok lábon álló vállalkozásukat. A Stelázsi egy bolt, azzal szemben egy reggelizőhely, egy webshop, rendezvényeken állandó kiállító- és kóstolópont, hamarosan egy pinceüzlet a felkapott etyeki pincesoron és külföldre is kacsintgató családi vállalkozás (de az azonos nevű óbudai étteremmel nem keverendő össze).
A stelázsi lényegében egy polcos állvány a kamrában, és nem azonos az üveges-ajtós kredenccel, ami a konyhában áll – tesz helyre Anna, mivel ilyen is, olyan is van mintaboltjukban. Ezeken hazai lekvárok, szörpök, befőttek és savanyúságok, kisebb részben füstölt húsáru és sajtok sorakoznak, és kiszállításra váró ajándékcsomagok. Cégek küldik ezeket a partnereiknek, vagy például külföldön élő magyarok a szeretteiknek.
Annáék korábban is kereskedelemmel foglalkoztak, piacra járó törzsvásárlóként látták meg a lehetőséget a kézműves finomságokban. „A termelői kertekbe is beszivárogtak már a modern igények – mutatják a cukormentes kollekciót, a homoktövisből készült termékeket és a retró édességek kézműves verzióit. – A vásárlóink pedig tudják, hogy ez nem nagyipar, például tavaszra elfogy a málnalekvár, de kivárják.” A család évek óta dolgozik magyar beszállítókkal, már-már barátokról van szó, mindig tudni, melyik családban éppen mi az öröm vagy a bánat tárgya.
„Negyven–hatvan termelő áll mögöttünk, négyszázféle termékkel dolgozunk, ezeket meg kell mutatni a fogyasztónak” – magyarázza Anna, hogy bevételük legnagyobb szeletét a rendezvények adják. Amikor lehet, ott vannak az Etyeki Pikniken, borkóstolókon, karácsonyi vásárokon.
2020-ban a Hollán Ernő utcai bolttal szemben nyílt a Mimié reggeliző, itt a Stelázsiban kapható háztáji alapanyagokból készítenek kakaót kaláccsal, szendvicseket, quiche-t, süteményeket, krémleveseket. Nevét Annáék unokája, Miska ihlette, aki Miminek hívja a nagymamát. Fiuk, Márk a vállalkozás online és marketinges feladataiba segít be. Nagy pöttyös bögrében kapok itt én is kapucsínót, miközben felvillan mellettem a tablet: már fent vannak a Wolton, épp most rendelte meg valaki a magyar háztájiból hamarosan el is készülő rántottáját.
Anna 3 kedvenc terméke:
Ízek a vadászházból szarvaspástétom vargányával: 3500 Ft/185 g Vendel Food – Buza Sándor szarvaskolbász: 3000 Ft/db Illaberek Manufaktúra zölddió-befőtt: 1800 Ft/320 ml
A vásárlók 3 kedvenc terméke: Noszvaji Hagyományos barack- és szilvalekvár: 1800 Ft/450g Zalai málnaszörp: 2500 Ft/700 ml Ócsai mézek: 1800 Ft/450 g
Stelázsibolt Kft. (rendezvények)
Alapítva: 2011 Tulajdonos: Móróné Bozsó Anna Alkalmazottak: 2 fő Árbevétel (millió forint): 2018 49,1 2019 58,7 Adózott eredmény (millió forint) 2018 1,2 2019 0,9
Egy újabb, az Accel Ventures vezetésével bevont 5,7 millió eurós befektetés mutatja igazán, hogy a magyar Turbine AI jól fordult rá a jó stratégiára: a magyar startupról egyre inkább elhiszi a piac is, hogy gyógyszercégként komolyan kell őket venni.
Hegedűművésznek készült, de végül máshogyan lett a zene karrierjének főszereplője. Erdődy Orsolyát szinte a koronavírus megjelenésével egy időben nevezték ki a Budapesti Fesztiválzenekar menedzser-igazgatójává. Szerenádkoncertek, online előadások – a világ talán legelismertebb magyar zenekara erős „karmesterrel” az élén reagál arra, hogy a hangversenytermekben most egy darabig lehúzták a függönyt.