Jövőre megháromszorozná árbevételét a háromdimenziós tervező appjával befutott startup, a Shapr3D, miután 2019-ben hatmillió dollár befektetéshez jutott a Szilícium-völgyhöz szokott nagyágyúktól. Az Apple-platformokat kimaxolta, most a windowsos környezet felé nyit a cég, amelynek egyik mágiája Csanády István alapító szerint az olcsó ügyfélszerzés. Az efféle varázslatok miatt többé talán nem is lesz szükségük külső tőkére.
„Én mindig bent dolgozom az irodámban, mert van egy 16 hónapos gyermekem” – mondja büszkén Csanády István az interjúnk elején. Munkatársai mostanság nagyrészt a home office-t választják, ami már csak azért is praktikus, mert épp átszabják a Bajcsy-Zsilinszky úti irodát: ezer négyzetméteresre bővül a Shapr3D-főhadiszállás.
„Nagyon hatékonyra alakítjuk ki, olyan terekkel, amik segítik a minőségi munkavégzést és a csapatmunkát. Babzsák meg pingpongasztal továbbra sem lesz, de túl nagy tárgyaló is csak egy. Nagyon sok értéket látunk a két-három fős megbeszélésekben, de a feleslegesen nagyok számát próbáljuk minimalizálni. Általánosságban azt gondolom, hogy a legtöbb míting lehetne egy e-mail, egy jól működő prototípus viszont akár száz mítingnél is többet ér.”
A hűtőszekrény-pótalkatrésztől a birodalmi lépegetőig az égvilágon mindenfélét kreálnak a Shapr3D segítségével az amatőr júzerek.
Biztonság és megelőzés. Talán ezek a szavak jutnak az eszünkbe, ha a céginformációs piacról beszélünk. De mi lenne, ha védekezés helyett terjeszkednénk?
Legyen szó nagyvállalati felhasználásról, ahol a teljes termékpalettát igénybe veszik, vagy kkv szektorról, ahol a standard termékek a népszerűek, általánosságban el lehet mondani, hogy a céginformáció egyre több vállalkozás életében rendszeresen használt szolgáltatás. Ez részben a piaci szereplők növekvő tudatosságának, részben a termékportfólió folyamatos innovációjának köszönhető. A kockázatmentesítési fázisban olyan új szolgáltatásokkal találkozhatunk, melyek segítségével megbizonyosodhatunk meglévő és leendő partnereink kifizetési szokásairól vagy éppen mobilapplikáción keresztül deríthetünk ki minden számunkra lényeges információt másodpercek alatt. De a mindenkit érintő járvány okozta válság által is születtek új mutatók, ilyen például a „válságállóssági index”.
A céginformációs piac nem csak a kockázatcsökkentés területén hódít, de nagy szerepe lehet az ügyfélszerzésben, akár a beszállítók versenyképességének felülvizsgálatában is. Nem csoda, hogy az e célokra épülő szolgáltatások évről évre egyre népszerűbbek, hiszen a recept egyszerű: összekapcsolni a keresleti és kínálati oldalt mind-össze pár kattintással. Az Opten tapasztalata alapján elmondható, hogy menekülés helyett a gazdasági válság okozta kieséseket sokan új ügyfelekkel próbálják kompenzálni. Nem csak a hazai, de a nemzetközi piacon is észrevehető viszont, hogy a tudatos vállalkozók exporttevékenységükre egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek, az új ügyfeleket nem csak belföldön keresik.
Hazai lendülettel külföldre
Érdemes megvizsgálni, hogy a hazai piac és a külföldi országok céginformációs piaca miként alakult az évek során. A környező országokra leszűkítve elmondható, hogy a magyarországi ágazat rendkívül gazdag az adatok mennyiségében és minőségében, ezáltal a szolgáltatók által hozzáadott érték is (legyen az technológiai vagy elemzői) igen fejlett szintre tudta emelni ezt a piacot. Nem ilyen előnyös a helyzet azonban néhány szomszédos országban, ahol a szerényebb adatmennyiség eleve szűkebb termékportfólió kialakítását tette lehetővé. Ezen felül a szolgáltatási díjak jóval magasabb szinteken mozognak, még az átlagos forgalmi különbségeket figyelembe véve is.
Összességében elmondható tehát, hogy a céginformációs piac Magyarországon kiemelkedő szintre emelkedett a környező országokat tekintve. Ezt a lendületet viszi nemzetközi piacra az Opten, új portáljával, az opten.eu-val. Természetesen az exportlehetőségek és exportügyletek számos tényezőn múlnak, de az exportbővítés és piackutatás egyik fontos lépése könnyen megugorható az Opten új szolgáltatásával. A potenciális nemzetközi partnerek és beszállítók feltérképezése, a nemzetközi marketinglisták bárki számára könnyen elérhetőek. A portálon 7 ország 3 millió vállalkozásának adatai érhetőek el csupán néhány kattintással, így a nemzetközi marketinglisták előállítása rendkívül kényelmessé válhat. Irány a határokon túlra. Tartson velünk!
Az elmúlt évben a tőzsdéken egyes szektorok magukhoz sem tudtak térni a hatalmas visszaesésekből, míg más szektorok elképesztő növekedést könyvelhettek el, bizonyos papírok értéke pedig akár a tízszeresére is emelkedhetett. Mivel a hazai tőzsde ilyen lehetőségeket nem kínál, a befektetők figyelme is a külföld felé fordult. A Concorde Értékpapír Zrt. abban segít ügyfeleinek, hogy ezeket a kecsegtető lehetőségeket egyszerűen, szakértő befektetési tanácsadás mellett, a valós kockázatok felmérésével igyekezhessenek kihasználni.
Nagyon gyorsan nő a fenntarthatósági, vagyis ESG néven futó zöld befektetési alapokba érkező pénz, és egyre szebbek a hozamok is. A trend várhatóan nem változik 2021-ben sem, minden kisbefektetőnek érdemes figyelnie rá, de azért akad néhány bökkenő.