Aki egyszer rájött, mi a különbség a műanyagba zárt tömbsajt és a termelői, régiós tanúsítvánnyal logózott között, és van is annyi a pénztárcájában, hogy a kettő közül a jobbikat vegye meg, az tudja: minőségi és friss áruval megpakolt delikátboltból sosem elég. El is szaporodtak Budapesten – a válaszuk 2020-ra eltűnés helyett megújult honlapok, friss webshopok, kiszállítás, ajándékcsomagok és a korábbinál is szebb hidegtálak lettek.
Míg egyes országokban a csúcsminőséget évtizedek óta stabilan kínáló salumeriák és delikáteszek alapvetésnek számítanak, itthon még mindig inkább drága importáruk, luxus- és élvezeti cikkek beszerzési pontjainak tekintjük őket. Jó néhány közülük küzd a fennmaradásért, sokszor nullszaldós hobbiról és szerelemprojektről van szó, vagy széleskörű szolgáltatás teszi őket rentábilissá.
A gyűjtés során igyekeztünk a teljesség igényével élni, noha nehéz volt meghúzni a delikátok és kisboltok közötti határvonalat. A kizárólag egy-egy nemzet konyhájára specializálódott üzleteketről, a bio zöldségesekről és a csomagolásmentes boltokról korábban írtunk.
Biztonság és megelőzés. Talán ezek a szavak jutnak az eszünkbe, ha a céginformációs piacról beszélünk. De mi lenne, ha védekezés helyett terjeszkednénk?
Legyen szó nagyvállalati felhasználásról, ahol a teljes termékpalettát igénybe veszik, vagy kkv szektorról, ahol a standard termékek a népszerűek, általánosságban el lehet mondani, hogy a céginformáció egyre több vállalkozás életében rendszeresen használt szolgáltatás. Ez részben a piaci szereplők növekvő tudatosságának, részben a termékportfólió folyamatos innovációjának köszönhető. A kockázatmentesítési fázisban olyan új szolgáltatásokkal találkozhatunk, melyek segítségével megbizonyosodhatunk meglévő és leendő partnereink kifizetési szokásairól vagy éppen mobilapplikáción keresztül deríthetünk ki minden számunkra lényeges információt másodpercek alatt. De a mindenkit érintő járvány okozta válság által is születtek új mutatók, ilyen például a „válságállóssági index”.
A céginformációs piac nem csak a kockázatcsökkentés területén hódít, de nagy szerepe lehet az ügyfélszerzésben, akár a beszállítók versenyképességének felülvizsgálatában is. Nem csoda, hogy az e célokra épülő szolgáltatások évről évre egyre népszerűbbek, hiszen a recept egyszerű: összekapcsolni a keresleti és kínálati oldalt mind-össze pár kattintással. Az Opten tapasztalata alapján elmondható, hogy menekülés helyett a gazdasági válság okozta kieséseket sokan új ügyfelekkel próbálják kompenzálni. Nem csak a hazai, de a nemzetközi piacon is észrevehető viszont, hogy a tudatos vállalkozók exporttevékenységükre egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek, az új ügyfeleket nem csak belföldön keresik.
Hazai lendülettel külföldre
Érdemes megvizsgálni, hogy a hazai piac és a külföldi országok céginformációs piaca miként alakult az évek során. A környező országokra leszűkítve elmondható, hogy a magyarországi ágazat rendkívül gazdag az adatok mennyiségében és minőségében, ezáltal a szolgáltatók által hozzáadott érték is (legyen az technológiai vagy elemzői) igen fejlett szintre tudta emelni ezt a piacot. Nem ilyen előnyös a helyzet azonban néhány szomszédos országban, ahol a szerényebb adatmennyiség eleve szűkebb termékportfólió kialakítását tette lehetővé. Ezen felül a szolgáltatási díjak jóval magasabb szinteken mozognak, még az átlagos forgalmi különbségeket figyelembe véve is.
Összességében elmondható tehát, hogy a céginformációs piac Magyarországon kiemelkedő szintre emelkedett a környező országokat tekintve. Ezt a lendületet viszi nemzetközi piacra az Opten, új portáljával, az opten.eu-val. Természetesen az exportlehetőségek és exportügyletek számos tényezőn múlnak, de az exportbővítés és piackutatás egyik fontos lépése könnyen megugorható az Opten új szolgáltatásával. A potenciális nemzetközi partnerek és beszállítók feltérképezése, a nemzetközi marketinglisták bárki számára könnyen elérhetőek. A portálon 7 ország 3 millió vállalkozásának adatai érhetőek el csupán néhány kattintással, így a nemzetközi marketinglisták előállítása rendkívül kényelmessé válhat. Irány a határokon túlra. Tartson velünk!
Igaz történetek a gondoskodási válságról. Az Örkény Színház új előadásában – pillanatnyilag streamelt verzióban – a színészek mellett hétköznapi hősök kerülnek reflektorfénybe. Ápolónő, idősgondozó, szociális munkás, lelki segélyszolgálatos, hospice-os nővér és társaik az alulfinanszírozott ellátórendszerből, akik nélkül leállna az ország, mégsem kapnak elég figyelmet, rangot. Most legalább egy pici jut nekik ebből, a színpadon.
A Stelázsinál vásárlók tudják, hogy nincs croissant és spanyol sonka, és azt is elfogadják, ha márciusra elfogy a málnalekvár, hiszen mindenből korlátozott mennyiség van. Ahogy a nagymamánál is.
Nagyon gyorsan nő a fenntarthatósági, vagyis ESG néven futó zöld befektetési alapokba érkező pénz, és egyre szebbek a hozamok is. A trend várhatóan nem változik 2021-ben sem, minden kisbefektetőnek érdemes figyelnie rá, de azért akad néhány bökkenő.