25.000 irodai és ipari dolgozót teljeskörűen kiszolgálni Magyarországon nap mint nap nagy felelősség, akárcsak évi 60.000 m2 irodaterületet átalakítani az új, testre szabott igények alapján. A technológia azonban itt is segít. Az okosépületek és az adatvezérelt üzemeltetés kora eljött.
A CBRE, a világ legnagyobb kereskedelmi ingatlanszolgáltatásokkal foglalkozó vállalata. Global Workplace Solutions (GWS) üzletága lefedi a létesítményüzemeltetési szolgáltatások teljes spektrumát. A cég ügyvezetője, Fischer Róbert az új munkahelyekről és azok kiszolgálásáról elmondta, hogy „az elmúlt másfél év során teljesen átalakultak a munkahelyekkel szemben támasztott igények, a szakértők által korábban prognosztizált változások – miszerint a klasszikus, irodában heti 40 órában történő munkavégzési modell háttérbe szorul – felgyorsultak, viszont az új forgatókönyvek csak menet közben kerültek kidolgozásra, sőt, jelenleg is változnak”.
Kiemelte, hogy az átalakulástól számos pozitív hatást várhatunk, hiszen például a mindennapos ingázás redukálásával részint a munkavállalói elégedettség nő, részint pedig az ökológiai lábnyom csökken. „Vállalati kultúrát home office-ban építeni, fejleszteni azonban jelentős kihívás, így hibrid megoldást kell találni, amely több célt is szolgál.”
Az okosépületek a technológia fejlődése által ma már sokkal többről szólnak, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. „Az energiahatékonyság mellett fókuszba került az adatok gyűjtése, elemzése, a belső terek modularitása, s egyre hangsúlyosabb a felhasználói élmény, amivel kéz a kézben jár, hogy olyan környezet teremtésére van szükség, ahol a munkavállaló a leghatékonyabb, s ahova szívesen megy be dolgozni.”
Mire ez a lapszámunk megjelenik, a Föld tartalékai kimerültek volna, ha az egész világ úgy élne, mint mi. Magyarországon ugyanis idén június 8-ára esett a túlfogyasztás napja. A WWF Léptem appjával a szerkesztőségben kiszámoltuk az ökolábnyomunkat, és kiderült, hogy még mindig sok húst eszünk, sokat autózunk, sok cipőt veszünk. Ács Gábor kollégánk pedig el sem merte árulni az eredményt, annyit repül. (Három fölött lett neki.)
Fekete Emese: 2,06
Szelektíven gyűjtöm a szemetet (nem voltak rá kíváncsiak), nyolc éve tisztított csapvizet iszom, és ha engedik, akkor az éttermekben sem ásványvizet rendelek, tizenkét éves kisautómban nincs összesen hatvan ezer kilométer sem. A telefonomat és számítógépemet csak akkor cserélem, ha már menthetetlenül lestrapáltam őket. Az eredmény mégis lesújtó: kevesebb kávé, müzli, hal, új cipő és óvatosabb vízhasználat biztosan segítene, mint ahogy úgy tűnik az is, ha teljesen átállnék a tömegközlekedésre, ahogy azt a járvány előtt egyébként (majdnem) tettem.
Galavits Patrik: 1,69
Nem eszem húst és tejtermékeket, nagyon ritkán ülök autóba, ruhára sem költök gyakran. Ellenben a lakásban itt-ott mindig feltűnik egy műanyag flakon, és repülni is szoktam – utóbbi alaposan megdobta az ökocipőméretemet. Bizonyos feltételekkel azonban le tudnék erről mondani. Legyen jobb minőségű és olcsóbb a vonatozás, illetve járjon akár plusz szabadság a hosszabb, de környezetkímélőbb utazással eltöltött időért.
Bánáti Anna: 1,61
Kevés olyan teszt van, ahol viszonylag jó helyen végzek, mégis nehéz neki örülni – a többiekhez hasonlóan én is jóval nagyobb ökolábon élek, mint kéne. Segített, hogy kevés húst és tejterméket eszem, hogy csak akkor vezetek, amikor nem nagyon van más opció, hogy nem szeretem a meleg lakást télen sem, és hogy nem szoktam vásárolgatni, mert alapelvem, hogy ne legyen több cucc a lakásomban, mint amennyivel beköltöztem. Megdobta viszont a pontszámot a futócipő-fogyasztásom, na, meg persze a repülés – ha nincs a járvány, valószínűleg ennél magasabb pontszám jött volna ki.
Kis Judit: 1,83
Évek óta tisztított csapvizet iszunk, főleg szárnyashúst eszem, és a különféle új kütyük egyáltalán nem hoznak lázba, ezeket csak akkor cserélem, ha már teljesen tönkrementek. Ami sajnos megnöveli a lábnyomomat, az a fűtés, és hogy az utóbbi években hozzászoktam az autózáshoz. Cserébe szegény autót nagyon ritkán mossuk, látszik is rajta. Bevallom, néha felülök a fast fashionnek, és becsúsznak később nem annyira kihasznált darabok, de van egy jó varrónőm, aki szuperül tudja ezt korrigálni.
Topolay Gábor: 1,59
Sok húst eszem, dohányzom, autót vezetek – ezek garantálnák a magas pontszámot. Ugyanakkor nagyjából sohasem veszek PET-palackot, és tériszonyos lévén messziről kerülöm a repülést, ami sokat javít az ökológiai lábnyomomon. De még így is – főleg, hogy környezettudatos embernek tartom magam – megdöbbentő, hogy 60 százalékkal többet használok el a bolygóból, mint amennyit elhasználhatnék egy szebb és jobb világban.
Melis Dóra: 1,71
Régebben egy szuszra benyomtam fél disznót, ma már jelentősen kevesebb húst (leginkább csirkét) eszem, a tejtermékeket pedig nagy ívben elkerülöm. (Na, jó, kivéve a tejfölt.) Ha tehetem, gyalogolok, vagy tömegközlekedéssel utazom, de hétvégén sajnos egyre többször használom az autót, és a repülős utak (retúr) sem javítják az ökológiai lábnyomom méretét. Az elektromos izék viszont egyáltalán nem érdekelnek, a telefonjaimat örököltem, és ruhákra is ritkán költök. De a légkondi most is megy.
Ha angol vagy német nyelvterületen lepottyantanák egy tárgyalóterembe, valószínűleg ugyanúgy feltalálná magát, mint egy magyar bíróságon. Jádi Németh Andrea a világ legjobb iskoláival és nagy nemzetközi rutinnal tizenöt éve vezeti ügyvédi irodáját, és élvezi, hogy van egy terület, ahol rendezett és strukturált lehet. Mert egyébként ezer más dolog érdekli a vonósoktól az egykori harvardi diáktársakig. Ha nincs a világjárvány, lehet, hogy most éppen az Antarktiszon számolgatná a pingvineket, helyette alapított egy londoni vállalkozást (is).
A Volvo környezetvédelemmel és fenntartható fejlődéssel kapcsolatos, így pedig mindannyiunk biztonságos jövőjét érintő célkitűzései régóta ambiciózusak. A svéd cég úgy alakítja át modellpalettáját és ajánlatait, hogy 2025-re éves globális eladásainak legalább 50 százalékát teljes mértékben elektromos, fennmaradó részét hibrid modellek alkossák, 2030-tól pedig kizárólag elektromos járműveket fog majd előállítani. Ahhoz, hogy 2040-re teljesen klímasemleges vállalattá válhasson, a komplett értékláncot is át és újra kell gondolnia. A fejtörés első gyümölcsei az XC40 Recharge, valamint a még újabb C40 Recharge – a tisztán elektromos Volvo bőrmentes belsővel.
Azt szokták mondani, azért jobb a Tátra szlovákiai oldalát választani, mert a lengyeleknél, aki csak teheti, egyszer egy évben elvonul a hegyekbe. Valójában talán a szlovákok sincsenek ezzel másképp, csak hát a lengyelek negyvenmillióan vannak, a szlovákok meg csak ötmillióan. Ráadásul több és magasabb hegycsúcs van a szlovák oldalon, és még a turistaútvonalak is hosszabbak. Ennek megfelelően Szlovákia felé vettük az irányt, hogy megnézzük, mire jutott egy szlovák házaspár és a világ legnagyobb német szállodalánca egy-egy századfordulós tátrai grand hotellel, alig pár hegycsúcsra egymástól.