25.000 irodai és ipari dolgozót teljeskörűen kiszolgálni Magyarországon nap mint nap nagy felelősség, akárcsak évi 60.000 m2 irodaterületet átalakítani az új, testre szabott igények alapján. A technológia azonban itt is segít. Az okosépületek és az adatvezérelt üzemeltetés kora eljött.
A CBRE, a világ legnagyobb kereskedelmi ingatlanszolgáltatásokkal foglalkozó vállalata. Global Workplace Solutions (GWS) üzletága lefedi a létesítményüzemeltetési szolgáltatások teljes spektrumát. A cég ügyvezetője, Fischer Róbert az új munkahelyekről és azok kiszolgálásáról elmondta, hogy „az elmúlt másfél év során teljesen átalakultak a munkahelyekkel szemben támasztott igények, a szakértők által korábban prognosztizált változások – miszerint a klasszikus, irodában heti 40 órában történő munkavégzési modell háttérbe szorul – felgyorsultak, viszont az új forgatókönyvek csak menet közben kerültek kidolgozásra, sőt, jelenleg is változnak”.
Kiemelte, hogy az átalakulástól számos pozitív hatást várhatunk, hiszen például a mindennapos ingázás redukálásával részint a munkavállalói elégedettség nő, részint pedig az ökológiai lábnyom csökken. „Vállalati kultúrát home office-ban építeni, fejleszteni azonban jelentős kihívás, így hibrid megoldást kell találni, amely több célt is szolgál.”
Az okosépületek a technológia fejlődése által ma már sokkal többről szólnak, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. „Az energiahatékonyság mellett fókuszba került az adatok gyűjtése, elemzése, a belső terek modularitása, s egyre hangsúlyosabb a felhasználói élmény, amivel kéz a kézben jár, hogy olyan környezet teremtésére van szükség, ahol a munkavállaló a leghatékonyabb, s ahova szívesen megy be dolgozni.”
Már illatgyertyából is választhatunk ökotudatosan, hogy az üvegtől a kanócig minden fenntartható forrásból származzon. Tokaji Márti és German Juraj az Andyourstories szójagyertyákkal a valóságukból akart kiszakadni – mára alig tudják tartani a lépést vegán gyertyát követelő követőtáborukkal.
„Le akartuk venni a valóságunkról a fókuszt” – mondja Tokaji Márti, az Andyourstories szójagyertya egyik megálmodója, miért vágott bele két és fél éve a gyertyakészítésbe párjával, a Felvidéken felnőtt, Magyarországra egyetemistaként került German Jurajjal, azaz Gyurival. Egy magánéleti krízis után valami örömtelit kerestek, és régi illatgyertya-rajongók lévén úgy döntöttek, hogy negyven négyzetméteres albérlet ide vagy oda, elkészítik maguknak a prémiumdarabokat olyan illattal, amilyennel ők akarják.
Azonban a paraffin, amiből a legtöbb illatgyertya készül, kőolajszármazék, az égetése káros lehet az egészségre, az előállítása pedig a környezetre is. Egy erről szóló tanulmány jött szembe Mártiékkal, és leesett neki, hogy körülöttük is éppen ilyen gyertyák pislákolnak. Szerencsére a cikk megoldást is mutatott. Ez lett a szójaviasz. A vegán szójaviasz ráadásul negyven fokon olvad, égési sérüléseket sem okoz.
A termékfejlesztés Márti reszortja: próbálja elkerülni a hétköznapi illatokat, ezért inkább hangulatok mentén fogalmazza meg őket. Így született meg a városi tavasz, az erdei séta, az esős nap, a forró cider vagy a toszkán bőr. Gyuri képzőművész végzettségét a grafikák készítésével kamatoztatja, és bár idegenkedik tőle, de fegyelmezetten vállalja a cég üzemeltetését is. A fenntarthatóság és a minimalizmus eleve tematizálta a cég működését: megfelelő minőségű viasz még nem kapható Magyarországon, ők Európán belülről rendelik komposztálható papírzsákokban, a kanóctól az illóolajig minden minősített forrásból kerül az üvegbe. A barna üvegcséket ötösével vissza lehet váltani a kijelölt viszonteladónál – bár aki kreatív, otthon is könnyen talál nekik új szerepet.
Márti és Gyuri meg akarják őrizni a termék kézműves jellegét, de tudják, hogy kétszemélyes hadseregük hamarosan kevés lesz. Már csak azért is, mert a szójagyertyapiac pezseg a konkurenciától.
Lakásműhelyük híre eljutott a Nanushkáig is, és a cég megkereste Mártiékat, hogy nyomtassák gyertyáikra a párizsi divathéten megrendezett divatbemutatója meghívóját. Ott Anna pedig az olvasást népszerűsítő jótékonysági kampányára állt össze Mártiékkal: a #olvass kollekcióból nyolc nap alatt 230 darabot adtak el, és a gyertyák árából ezer forint az Igazgyöngy Alapítványhoz került.
Bár az Andyourstories ma már üzlet is, nemcsak szenvedély, van olyan gyertyájuk is, amin csak bukni lehet, de márkaépítés szempontjából mégis fontos. Egy gyertya ára négyezer forinttól indul, ami a többszöröse a paraffingyertyákénak, de a kereslet így is gyakran túlnövi kettejük kapacitását, készleteik nagy része sokszor pillanatok alatt elfogy. „A karácsonyi dömpinget még nem tapasztaltuk meg teljes nagyságában, egyszerűen nem bírtuk”– mondja Márti.
Andyourstories Kft.
Alapítás éve: 2020. augusztus (előtte egyéni vállalkozásban működtették az üzletet) Tulajdonos: German Juraj Árbevétel (millió forint): 2020 13,1 Adózott eredmény (millió forint): 2020 7,8
Fabrikációs Laboratóriumból már több mint kétezer van a világon, a budapesti egység az egyik korai fecske, a negyvenegyedik volt a sorban. Pap Dávid és csapata több mint tíz éve ad hozzáférést a legmodernebb gyártástechnológiai megoldásokhoz olyanoknak is, akik akár az utcáról besétálva szeretnék megmunkálni álomprojektjüket.
Motiváltabbak lettek a gyerekek, meglódult a tanárok kreativitása, így mindenki jobban érezte magát az amúgy elátkozott digitális oktatás alatt. Legalábbis azokban az iskolákban, ahol a pedagógusok bevezették a Hashtag.school videójátékokban megszokott, gamification jellegű digitális értékelési módszerét vagy a tananyagszerkesztő programját, amiben játékos feladatokat állíthattak össze a gyerekeknek.
A covid utáni világ egyszerre kedvez az állami nyugdíjkasszáknak és csíphet le a nyugdíjcélú megtakarítások reálhozamából. A korábbi jótanács ugyanakkor időtálló: minél hamarabb el kell kezdeni nyugdíjra félretenni, pláne, hogy az infláció magasabb szinten ragadhat.
Péterffy Tamást egész más levegő lengi körül, mint a Magyarországon élő magyar milliárdosokat. Nincs bodyguard, nincs megközelíthetetlenség, nincs újságírókat kontrolláló PR-csapat, lazaság van, nyitottság és bizalom. Huszonkétmilliárd dollárra becsült vagyonával a világ leggazdagabb magyar embere június elején járt Budapesten, bejelentette, hogy elektronikus tőzsdei kereskedési cége, az Interactive Brokers Magyarországról készül lefedni nagyjából Európa felét, közben sok fontos emberrel találkozott, és belefért egy rövid (jobbára magyarul folyó) interjú is a Gresham Hotel talán legszebb lakosztályában a Lánchíddal mértani pontossággal szembenéző panorámával. Péterffy Tamás nyolcvanhoz közel is gyors gondolkodású, pragmatikus és elfoglalt ember, interjúnk végén fel is pattant, hogy mielőbb találkozhasson gyerekkori barátaival. És bár nekünk még el kellett pakolni a fotófelszerelést, ez sem zavarta. „Majd húzzák be maguk után az ajtót, ha elmentek” – mondta, és elviharzott. (Lazaság, bizalom.)