Meghódította az okosórák piacát a Garmin. Míg a sportórák között régóta az övék a vezető szerep, mára a mindennapi használatra tervezett okosórák, illetve az okos-multisport órák mezőnyében is erősödött a szerepe, olyannyira, hogy jelenleg ezen a piacon is a második legnagyobb a részesedése. Nem véletlen, hiszen a márkalojalitást az egész Garmin-ökoszisztéma és számos tevékenységspecifikus applikáció támogatja. Selmeczi Dániel ügyvezetőnél jártunk a bemutatóteremben, ahol a Garmin jelenlegi piaci helyzetéről is beszélgettünk.
SPORTÓRÁKTÓL AZ OKOSÓRÁK FELÉ
Aki hordott már okosórát, az tisztában van annak előnyeivel. A csuklóról vezérelhető világ óriási kényelmet jelent, az egészségfigyelés, és egy jókor jött figyelmeztető üzenet, pedig kulcsfontosságú azoknak, akik hajlamosak belefeledkezni munkájukba. A Garmin húsz éve fejleszt sportórákat. Korábban a sportolók speciális igényeit tartották szem előtt, azaz egy-egy tevékenységhez illeszkedtek az órák funkciói, nem mindennapos használatra szánták őket. Mára viszont hozzászoktunk, hogy okoseszközeink nemcsak a sportolás, hanem mindennapi és szabadidős tevékenységeink során is rögzítik az adatainkat, így komplexen tudják ez után elemezni azokat. A Garmin részéről így logikus lépés volt, hogy olyan órák fejlesztésébe fogjanak, amelyek a két világot egyesítik: tartják a tempót a sportolókkal, és közben tökéletesen működnek multifunkcionális fitneszóraként is, ha a felhasználó csak hobbiként végez testmozgást.
Már illatgyertyából is választhatunk ökotudatosan, hogy az üvegtől a kanócig minden fenntartható forrásból származzon. Tokaji Márti és German Juraj az Andyourstories szójagyertyákkal a valóságukból akart kiszakadni – mára alig tudják tartani a lépést vegán gyertyát követelő követőtáborukkal.
„Le akartuk venni a valóságunkról a fókuszt” – mondja Tokaji Márti, az Andyourstories szójagyertya egyik megálmodója, miért vágott bele két és fél éve a gyertyakészítésbe párjával, a Felvidéken felnőtt, Magyarországra egyetemistaként került German Jurajjal, azaz Gyurival. Egy magánéleti krízis után valami örömtelit kerestek, és régi illatgyertya-rajongók lévén úgy döntöttek, hogy negyven négyzetméteres albérlet ide vagy oda, elkészítik maguknak a prémiumdarabokat olyan illattal, amilyennel ők akarják.
Azonban a paraffin, amiből a legtöbb illatgyertya készül, kőolajszármazék, az égetése káros lehet az egészségre, az előállítása pedig a környezetre is. Egy erről szóló tanulmány jött szembe Mártiékkal, és leesett neki, hogy körülöttük is éppen ilyen gyertyák pislákolnak. Szerencsére a cikk megoldást is mutatott. Ez lett a szójaviasz. A vegán szójaviasz ráadásul negyven fokon olvad, égési sérüléseket sem okoz.
A termékfejlesztés Márti reszortja: próbálja elkerülni a hétköznapi illatokat, ezért inkább hangulatok mentén fogalmazza meg őket. Így született meg a városi tavasz, az erdei séta, az esős nap, a forró cider vagy a toszkán bőr. Gyuri képzőművész végzettségét a grafikák készítésével kamatoztatja, és bár idegenkedik tőle, de fegyelmezetten vállalja a cég üzemeltetését is. A fenntarthatóság és a minimalizmus eleve tematizálta a cég működését: megfelelő minőségű viasz még nem kapható Magyarországon, ők Európán belülről rendelik komposztálható papírzsákokban, a kanóctól az illóolajig minden minősített forrásból kerül az üvegbe. A barna üvegcséket ötösével vissza lehet váltani a kijelölt viszonteladónál – bár aki kreatív, otthon is könnyen talál nekik új szerepet.
Márti és Gyuri meg akarják őrizni a termék kézműves jellegét, de tudják, hogy kétszemélyes hadseregük hamarosan kevés lesz. Már csak azért is, mert a szójagyertyapiac pezseg a konkurenciától.
Lakásműhelyük híre eljutott a Nanushkáig is, és a cég megkereste Mártiékat, hogy nyomtassák gyertyáikra a párizsi divathéten megrendezett divatbemutatója meghívóját. Ott Anna pedig az olvasást népszerűsítő jótékonysági kampányára állt össze Mártiékkal: a #olvass kollekcióból nyolc nap alatt 230 darabot adtak el, és a gyertyák árából ezer forint az Igazgyöngy Alapítványhoz került.
Bár az Andyourstories ma már üzlet is, nemcsak szenvedély, van olyan gyertyájuk is, amin csak bukni lehet, de márkaépítés szempontjából mégis fontos. Egy gyertya ára négyezer forinttól indul, ami a többszöröse a paraffingyertyákénak, de a kereslet így is gyakran túlnövi kettejük kapacitását, készleteik nagy része sokszor pillanatok alatt elfogy. „A karácsonyi dömpinget még nem tapasztaltuk meg teljes nagyságában, egyszerűen nem bírtuk”– mondja Márti.
Andyourstories Kft.
Alapítás éve: 2020. augusztus (előtte egyéni vállalkozásban működtették az üzletet) Tulajdonos: German Juraj Árbevétel (millió forint): 2020 13,1 Adózott eredmény (millió forint): 2020 7,8
Elképesztő száguldással a hétszeresére emelkedett a Masterplast árfolyama az elmúlt egy évben a tőzsdén, ritkán látható átértékelődést láthattak a befektetők. A dupla szintlépésről, az alapanyagár-robbanás okairól és az elszálló lakásárakról is kérdeztük Tibor Dávidot, a cég elnökét.
Sörcsap, masszázsszoba, fagyigép és Star Wars tárgyaló – az RSM Hungary irodájában egy felnőtt Disneylandben érzi magát az ember. A Kalocsai Zsolt irányította adótanácsadó és pénzügyi szolgáltató cég új székházában a 150 dolgozónál és a bérszámfejtési csomagoknál csak egy dologból van több: vitorlás kegytárgyakból.
Klasszikus reszelgetős makettműhelynek indultak, majd a 2008-as válságot túlélve jó nagyot váltottak. A Limes Model ma már a hazai makettpiac legnagyobb szereplője, ám tulajdonosai nem érik be az építőiparral és az ingatlanpiaccal. Most épp az állatgyógyászat forradalmasításán dolgoznak.