2016-ban a Ricsárdgír nevű együttes zenésze, Márton Dániel hazafele tartott, mikor meglátta a kezében lévő bevásárlószatyron Ördög Nóra képét. Zenekarával régóta szerettek volna szerelmes számot írni egy szép és vastag szájú nőről, és a tündérruhában akciókat hirdető műsorvezető maga volt a tökéletes múzsa. Akkoriban eltérő érdeklődésű és státuszú emberek ezrei hordták haza az Ördög Nóra-zacskót. Erősebb anyaga miatt jól meg lehetett pakolni a szatyrot konzervvel és sörrel, amitől Nóra műanyag arca kicsit eltorzult, de a zacskó egyébként hozta a műfajtól elvárt több hónapos strapabírást.
A Magyarországon akkor huszonöt éves Spar komplett hadjáratba kezdett, és a csapból is Ördög Nóra folyt. Szerepelt nyomtatott és online felületeken, óriásplakátokon, citylight és indoor platformokon, de még a metróállomás sem volt Ördög-mentes övezet: Nórával volt tele a balusztrád és a padló is. A brutális dömpingnek hála még azok is naponta találkozhattak az arcával, akik eltökélten kerülték a kereskedelmi tévéket vagy a bulvármédiát.
Amíg világ a világ, reklámok mindig lesznek, de a média szakadatlanul alakítja a hirdetői piacot. A közösségi média erodálja a korábbi gigantikus tévés médiabüdzséket, a reklámarcok fizetett tartalomgyártókká léptek elő. Ördög Nóra még mindig a legkeresettebb műsorvezetők és reklámarcok közé tartozik, de a hatalmas dílekkel járó hirdetői keretszerződések nála is egyre ritkábbak. Ő is alkalmazkodik az új feltételekhez, az elaprózódóbb megkeresésekhez, és legtöbbször már férjével, Nánási Pállal maguk gyártják a fizetett tartalmakat közös márkáik égisze alatt. A hangsúly most a márkaépítésen van, amihez már ők diktálják a tempót és a feltételeket.
„Vastag Csabaaa!” – ordította 2010-ben a leghangosabb műsorvezetőnek tartott Ördög az X-Faktor aktuális továbbjutójának (későbbi nyertesének) nevét az RTL Klub műsorában. A decibelérték maradt, Nóra ugyanekkora hangerővel kiáltott 2021-ben, tizenegy évvel később is, mikor bejelentette a várakozó tömegnek, hogy második boltjuk is megnyílt. Az egykori Náray Tamás-kollekciók arca nagyestélyi helyett saját márkás bolti köpenyt viselt, kezében nem mikrofont lóbált, hanem a felszolgált kávét. Fotós férje természetesen dokumentálta az eseményeket, a tartalom az összes Nánásiék-csatornán felbukkant.
Miért nem Ördögék?
Reklámérték szempontjából logikusabb lett volna az Ördög vagy az Ördög–Nánási márkanevet választani, de Nóra szerint ők mint család és mint férj-feleség Nánásiék. „Tévés személyiségként vagyok Ördög Nóra. Így is van – szerencsére nagyon kevés –, aki rosszmájúan „Ördög Pali”-zza a férjemet, vagy Ördög Nóra férjeként aposztrofálja, ami nekem személy szerint nagyon rosszulesik. A külön projektjeimben lehetek Ördög Nóra, de a családunk egyértelműen Nánásiék.”
Nem töltöttem sok időt a Nekem a Balaton – Csücsök nevű kisboltban (ami már inkább bisztró), ahová egy héttel a nyitás után látogattam el. Érkezésem után pár perccel már egy piros kisbuszon robogtam Nórával és gyerekeivel a rajongók elől. Nem beatlesi értelemben vett őrült fanatikusok elől menekültünk, de lett volna rá sansz, hogy a vendégek rendszeresen megakasztják a beszélgetést. A Csücsökben alap, hogy a látogatók többsége elkapja a híres házaspárt egy-egy szelfire vagy csak egy pár perces beszélgetésre. Nánásiék pedig állják a sarat, állításuk szerint szívesen is csinálják. Nem is árt, a kisboltok beindításának alapját a rajongói bázis képezi.
Digitális csatornáikon toborozzák a beszállítókat, a munkatársakat és a vásárlók jelentős részét is. A boltokkal kapcsolatos eseményeket rendszeresen dokumentálják, és azt is, családjuk hogyan éli meg a történéseket. A vlogolás és posztolás nemcsak lájkokat, hanem konkrét, fizető vásárlókat is hoz. Nánásiék azonban többek akarnak lenni, mint egy boltnak álcázott celebsimogató. „Egy-két szezonig érdekes, hogy csinálhatnak velünk pár szelfit, de arra, hogy csak mosolygunk, nem lehet üzleti modellt építeni” – mondja Pál.
Mivel életük jelentős részét nagyító alatt élik, ha hibáznak, az kétszer akkorát szól, nagy is rajtuk a nyomás. A közösségi média és a személyes jelenlét elég volt az erős induláshoz, de a tartós vendégkört már jó minőségű termékekkel biztosítanák be, nem az állandó jelenlétükkel. (Tervezik egyébként, hogy idén is bevetik a streetfoodkocsit, ami tavaly a Mák Bistro séfje, Mizsei János vezetésével működött.)
„Egy focistának is elég heti egyszer elmennie a stadionba, mégis rajongók ezrei zarándokolnak oda megnézni, hol vette fel a zokniját” – mondja ezt már Balatonakarattya egyik törzsnyaralója. Ő több mint tíz éve él tavasztól őszig a településen, jól látta a Nánásiék előtti és utáni időszakot is. Több olyan esetről is hallott, mikor messzebbről látogattak el a híres sztárpár boltjaihoz. Szerinte tagadhatatlan, hogy a Nekem a boltok (Nekem a Balaton, Nekem a Csücsök) vonzereje abban rejlik igazán, hogy egy kávéscsészén keresztül kapcsolatba kerülhetünk a sztárokkal.
„Az nem munka, hogy szép ruhában beszélsz a tévében, és mórikálod magad, ahogy az sem, hogy a Nánási Pál meztelen nőket fotóz. De ha felépítesz valamit, és beállsz a kasszába, az emberek két ismert embert látnak dolgozni, sokkal jobban tudnak ezzel azonosulni” – mondja Nóra arról, hogy szerinte miért szimpatizálnak ennyien velük.
Nóráék tavalyi kampánya felhúzta Akarattya ismertségét oda, ahova száz óriásplakát sem lenne elég. A Nánási–Ördög- és az akarattyai imázs összekeveredett. Nánásiék hatással vannak a többi hely forgalmára (ezt a Csücsök melletti egyik étterem dolgozója is megerősítette), és a helyi vendéglátás színvonalát is alakítják. Az első kisbolt, a Nekem a Balaton 2020-as tavaszi nyitása óta az akarattyai vendéglátóhelyek száma nőtt, a klasszikus büféket és falatozókat pedig egyre inkább felváltják a minőséget és különlegességet kínáló éttermek.
Ezt megerősíti Csapody Balázs, a balatonszemesi Kistücsök tulajdonosa is. Ő pozitívan élte meg, hogy a celebpár tapasztalat nélkül gasztrovállalkozást nyitott Akarattyán. „Viszi az egész térség hírét, és ráirányítja a figyelmet arra, hogy a Balaton egész évben vonzó hely.” Szerinte kezdetben érződött a termékkínálaton Nánásiék rutintalansága (például a borválasztékon), de egyre jobb az irány. „Figyelnek a balatoni termékhálózatra, szépen alakul a portfóliójuk” – mondja Balázs.
Úgy látja, Nóráék jókor nyitottak, hiszen a karantén idején, szezonon kívül is többen leköltöztek, kialakult egy új piac. A Kistücsökhöz hasonlóan a Nekem a boltok egész évben nyitva állnak, ez pedig kulcs lehet a túléléshez. Balázs szerint ugyanakkor lényeges a személyes jelenlét, ha Nóráék teljesen elengedik az üzlet kezét, az veszíteni fog a varázsából. „Ez nem azt jelenti – mondja Balázs –, hogy mindig ott kell lenniük, de fontos, hogy később is együtt éljenek a hellyel.”
„A vendégek finom kávét akarnak inni, jó péksütit szeretnének enni. De egyébként is izgatja őket a sok delikát finomság, imádják őket bogarászni” – mondja Nóra. Nemcsak fogdosnak, vásárolnak is, az átlagos kosárérték 2000–4000 forint. Az első boltnál nem volt ritka a napi kétezer látogató, csúcsidőben 700–800 tranzakciót is lebonyolítottak, jellemzően családok. A forgalom jelentős részét most átterelték a háromszor nagyobb, bisztróként is üzemelő Csücsökbe. Itt a vevők leginkább helyben fogyasztanak, isznak egy kávét, vagy esznek egy hamburgert. A jóval kisebb Nekem a Balatonra ma már a napi bevásárlás színtereként gondolnak. Pont, mint elődjére, a Katicára.
Voiceforce Kft.
Tulajdonos:
Nánási-Ördög Nóra, Nánási Pál
Alapítás éve:
2015
Árbevétel
(millió forint):
2018
122,3
2019
125,4
2020
212,3
Adózott eredmény
(millió forint):
2018
23,2
2019
55,6
2020
20,7
Forrás: Bisnode
„Normálisak vagyunk? Tényleg vettünk egy kisboltot?” – Nóra és Pál 2019 nyarán balatonakarattyai házuk teraszán, egy-egy pálinkával a kezükben azon hüledeztek, hogy tényleg megvették a tőlük egy köpésre lévő kisboltot. A gáspártelepi Katica nevű üzletet 2018-ban váratlanul zárta be akkori tulajdonosa és druszája. A bolt Akarattya déli részén, az Aliga felőli oldalon helyezkedik el. A környéken a „kis Katica” volt az egyetlen kisbolt, egyéves hiányát a szomszédban lakó Nánásiék is megérezték. Egy kósza pletyka indította el bennük a vállalkozószellemet, úgy hallották, hogy a bolt eladósorba került. A hír kacsa volt, de így is eljutottak a tulajdonos Katicához. Bérelni nem akartak, a negyven négyzetméteres boltocskát szerették volna ízlésük szerint átalakítani. „Sok mindenről beszélgettünk, de a végén csak azt mondta, »tudjátok, mit? Nektek eladom! Mondjatok egy összeget!«.” (Hétmillió forint volt.)
A nyári adásvétel összejött, de tudták, hogy a szezonban már nem nyitnak ki. Terveket már szövögettek, megrendelték az új épület lelkét, négy darab konténervázat. (Az eredeti épületet ledózerolták volna.) 2020 elején még pörgős évre készültek, tervben volt egy többhetes Ázsia Expressz (a TV2 celebekkel forgatott kalandshow-ja), és az ezzel párhuzamos Nánázsia vlog harmadik évadának forgatása is. Ám mire hazaértek év eleji nyaralásukból, beütött a covid és a karantén. A járvány alatt felértékelődött a Balaton iránti kereslet, és a közép- és felső-közép réteg jelentős része leköltözött vidéki házába. Balatonakarattyán a szezonon kívül körülbelül ezer ember él, a főszezonban ugyanez a szám tízezer. A 2020-as év eleji karantén berobbanásával az állandó lakosok száma jelentősen megnőtt, köztük volt a Nánási család is.
„Mikor a világ bezár, és nem tudod, hogy mikor nyit, nem mersz belevágni egy kisboltba” – mondja Pali. Nem tudták, hogy megéri-e belefektetni félretett pénzüket a bizonytalanba, amikor még a nyári szezon is kérdésessé vált. Két hétig nem csináltak semmit, amire Pali csodás időszakként emlékszik. Az örök nyughatatlan Nórát viszont feszítette a bizonytalanság: „Mindenki elkezdett kenyeret sütni, vagy kigyúrta magát, én meg nem tudtam, mit hozzak ki ebből az időszakból. Kibírhatatlan érzés volt, de az volt a legnehezebb, hogy nem láttuk a végét.”
Teraszukon, ahol még fél évvel előtte a boltra koccintottak, pattant ki az ötlet, hogy kifesthetnék a boltot, legalább elfoglalják magukat. Elkapta őket a gépszíj, és márciusban már naponta jártak barkácsáruházakba. A korábban megvásárolt konténervázakhoz végül nem nyúltak, olcsóbb lett így a felújítás.
A kisbolt történetét dokumentálták a vlogon és a közösségi csatornákon is, és a nézők alig várták, hogy az üzlet végre kinyisson. Nemcsak a vásárlói bázist alapozták meg, hanem a beszállítókat is. Mindent a vlogon intéznek, ahol közönségük intenzíven reagál. Elsősorban a helyi kistermelőket keresték, mivel őket rendesen gyomron vágta, hogy a covid miatt bezártak fő értékesítési helyeik, a piacok. Nóráék videóban toborozták a jövőbeli beszállítókat, másnapra hatszáz mail jött, és végtelen termékminta.
„Naponta jött nyolcféle kolbász és tíz lekvár, két-három héten át csak zabáltunk és kóstoltunk – meséli Pál. – Aki hosszú ideje csinálja, szakmai szemmel nézi, de mi csak ettünk, és tök jó volt.” Kategóriák alapján válogatták ki a nekik leginkább tetsző árukat, beszerzési igazgatónak kinevezték Pali asszisztensét, Orbán Lindát. A logisztika egyelőre még kaotikus, van, hogy az áru egyszer csak megérkezik, Pali budai fotóstúdiójának egyik szobája pedig jelenleg raktárként működik.
„A barátnőm nézte Nóriék vlogját, ő mesélte, hogy munkaerőt keresnek a kisboltba” – mondja ezt már egyik alkalmazottjuk. Ő is, mint minden kolléga, a vlogon került Paliékhoz. Ma már csúcsidőben összesen tizenhárom embert alkalmaznak. Ellentétben a klasszikus álláshirdetésekkel, felhívásaik célzottan azokhoz jutnak el, akik egyébként is követik őket. Így nemcsak szakmailag erős csapatot építenek maguk köré, de jó eséllyel olyan munkatársakat vesznek fel, akikkel az érdeklődés és a szellemiség is megegyezik.
Miközben a covid után hamvaiból éledező vendéglátóipar jelentős része munkaerőhiánnyal küzd, Nánásiéknál tolonganak a jelentkezők. „Mi nem értünk a kávéhoz és nem értünk a gasztronómiához. Mi ahhoz értünk, hogy összegyűjtsük magunk köré azokat az embereket, aki a legjobbak” – mondja Nóra. Ő szüntelenül pörög, az interjú alatt is: pár szót vált azzal, aki arra jár, ügyeket intéz, jóváhagyja a hűtőládát, ránéz a gyerekekre, és közben még a kérdésekre is bőségesen válaszol. Pál nyugodtabb természetű, nem ficánkol, lassan és megfontoltan beszél, csupán egy dolog vonja el figyelmét, egy leszakadni készülő ág.
2020 májusában Akarattyán az volt a legnagyobb sztori, hogy a Nóriék megtalálták számításukat, és megmutatták, hogyan kell egy nosztalgiakávézót elindítani. Már a pünkösdi nyitáskor brutálisan megrohamozták a helyet, nyáron pedig mindenki ledobta a maszkot, és mentek a nyaralók is. Elhelyezkedés szempontjából a pici sarok nagyon szerencsétlen választás volt. A kisebb utcácskákban hirtelen forgalmi dugók lettek, és ezt a közvetlen szomszédok egyre nehezebben bírták, tiltakozni kezdtek.
Nóráék próbáltak megoldást találni, felmerült a szomszédos telek megvétele is, de a Valentin-nap megadta a kegyelemdöfést. „Nagyobb sor állt, mint nyáron, és a szomszédoknál akkor tényleg elszakadt a cérna. Éreztük, hogy nem akarunk tovább harcolni” – mondja Nóri.
Nánásiék az önkormányzat segítségét kérték, olyan területet kerestek, ahol nem lesznek hasonló problémák. Az önkormányzat a 71-es út alatt levő parkoló egyik legértékesebb részét javasolta, a környéken lakóházak sincsenek. Nóráék bérlik (Piaci alapon bérlik a területeket. Az önkormányzattal ugyan jó a kapcsolatuk, de azt mondják, semmilyen kivételes elbírálásban nem részesültek.) az önkormányzati területet, itt állították fel a korábban vásárolt négy konténervázból a saját tulajdonú építményt. A Csücsök nem adta könnyen magát, négyszer kellett újratervezni, és a közművesítés is rájuk vár.
Közben megjelentek a környéken a szkeptikusok is. „Mindenki azt kérdezte, enyhe kétkedéssel a hangjában, hogy mikor lesz már kész” – mondja Pali. „Én az ilyen hitetlen hozzászólásoktól annyira felpaprikázom magam – mondja Nóra –, hogyha arról lett volna szó, a fogammal rágom ki a kábelt, csak hogy elkészüljünk.” Az előző kisbolt visszajelzéseiből tudták, hogy amit csinálnak, jó irány, de a dac is lökte őket előre.
Nánási-Ördög Nóra
Pályáját egy szegedi kábelcsatornánál kezdte, innen igazolt az RTL Klubhoz, ahol gyakornok lett a Reggeli című műsorban. Első fizetését a Mónika Show-ért kapta, ahol szerkesztett és castingolt. A kiugrást a Szombat esti láz hozta el, utána már ő vezette a legfontosabb RTL-es show-kat. Tizenhárom év után a TV2-höz igazolt, ma is a csatorna arca. Közel harminc műsort vezetett, többen szerkesztőként is részt vett. Férjével közös vlogcsatornáját, a Nánásiékat az Ázsia Express forgatása alatt indították, azóta számtalan szériát forgattak már négytagú családjukról.
Nánási Pál
Az angliai fotósiskolákat kijáró Pál az ország egyik legfoglalkoztatottabb divat- és aktfotósa. Az országos ismertséget mint a Playboy fotósa szerezte meg, de előtte és utána is rengeteget dolgozott tévétársaságoknak, reklámcégeknek is. Stúdióját egy sok száz négyzetméteres gyárépületben rendezte be, a fotózások mellett itt forgatta Big Shot című fotós tehetségkutatóját is.
„Azért vagyok nyugodt, mert ez mégis egy ingatlanfejlesztés, amibe nagyon sok értéket beleraktunk. Ha csődbe megyünk, még mindig ott a lehetőség, hogy eladjuk” – mondják. Az első kisboltba, a Nekem a Balatonba eddig spórolt pénzüket, körülbelül 30–40 millió forintot tettek bele, a beruházás jelentős része a berendezésre ment el.
A háromszor akkora Csücsökre felvettek 31 millió forint folyószámlahitelt. Ez még mindig épül, Nóráék szerint 60–70 millió forintnál áll majd meg. Ebből vannak szponzorok által biztosított tételek is, ezért Nánásiék megjelenéssel fizetnek. „Ugyan szépen termelnek, de azóta is loholunk magunk után” – mondja Nóra. A beruházás hatalmas összegeket emészt fel, minden más bevételüket is ebbe forgatják. A Voiceforce Kft. tavalyi 212 milliós forgalmának fele az előadói munkákból, fele a boltból származik.
A fizikai boltok mellé Nóriék létrehoztak egy webshopot is, a felületen kísérleteznek az online és az offline kereskedelem összekapcsolásával. Úgy látják, ezek kampányszerűen működnek igazán jól. Összességében az a tapasztalat, hogy ha kifejezetten kommunikálják, és akciókat szerveznek, akkor jönnek a vásárlók a webshopra, de egyébként csak elpötyörög. Ez nyáron nem is baj, mert most minden erőforrás (emberi és anyagi) az offline értékesítésre megy. Elkezdtek saját márkás termékeket is fejleszteni. Megjelent a Nekem a Balaton termékcsalád, a családtagok nevével ellátott csokoládék és a Pali fotóival díszített ruhák, kiegészítők vagy éppen füzetek.
„Mikor egy épületet felújítasz, egyértelmű, hogy egy nagy beruházásba vágsz bele – mondja Nóra. – Pár pólót csináltatni viszont nem tűnik olyan óriási dolognak. Aztán rájöttünk, ahhoz, hogy ezeket normális áron áruljuk, és még kínálat is legyen, tíz darab nem elég. A mélypont januárban jött el, amikor megjött az első áfabefizetésről szóló számla.”
Tényleg olyan könnyű lenne eladni?
„A magyar sztárok önmagukban még nem képesek az otthonuk kiválasztásával befolyásolni egy település árait, maximum egy-egy utcáét” – mondja Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője. Szerinte Nóráék boltja speciális eset, mert egy kereskedelmi egységről van szó. A sztártulajdonosok miatt nagyobb bevételi potenciállal rendelkezik, többen mennek oda vásárolni azért, hogy esetleg egy sztárral találkozzanak. „Ebből a szempontból az ő boltjuk sokkal sikeresebb és nagyobb forgalmú lehet másokénál, ami növelheti a boltnak helyet adó ingatlan értékét” – mondja László.
Ugyanakkor a Nekem a Csücsök átmeneti építmény, definíció szerint nem minősül ingatlannak, mert nincs elválaszthatatlan kapcsolatban a telekterülettel, amin fekszik. Ez pedig csökkenti a hagyományos téglaépítményekhez képest az árát. A szakember szerint további értékcsökkentő tényező, hogy a telek az önkormányzat tulajdonában van. „Ha ugyanis a következő tulajdonossal nem köt olyan szerződést az önkormányzat, amiben lehetővé teszi a telek használatát, az magát a befektetést is rendkívül kockázatossá teheti.”
A boltok a szponzorokat is csábítják, Nánásiék úgy látják, a nagyobb cégek is komolyan veszik a kis léptékű üzleteket. A kőburkolatot egyébként hatalmas budapesti és nemzetközi projekteken (CEU, Groupama-székház, Parlament) dolgozó cég intézi, de a profi konyhatechnológiáért felelős szakember sem röhögi körbe őket, hogy egy konténerben kell kialakítania a konyhát. Ugyan a rosszul felmért kapacitás miatt az első bolt forgalmát mindenképp csökkenteni kellett, az első év sikere és biztos forgalma nélkül nem vágtak volna bele egy sokkal nagyobb léptékű második üzletbe.
2017-ben, három évvel Nóra nagy vihart kavart csatornaváltása után, a TV2 bejelentette Ázsia Expressz című új műsorának öthetes forgatását. Az ázsiai utazásra a műsorvezetőnek választott Nóra mellett férje és két gyerekük, az akkor négyéves Mici és a hároméves Vencel is velük tartott. „Nem akartam gyerekfelügyelő lenni – mondja Pali, aki az utazás kedvéért itthon hagyta a fotós munkáit. – Mindenképpen szerettem volna valami mást is csinálni, ekkor találtam ki, hogy vlogoljunk.” A család dokumentálni kezdte az ázsiai napokat, első közös projektükbe nem üzleti alapon, hanem kedvtelésből vágtak bele.
A történetmesélős vlogolás itthon még nem volt elterjedt műfaj. Az egyik első hazai fecske, Magyarósi Csaba videóit Pál rendszeresen nézte, de többnyire külföldi vloggereket követett, például a napi vlogok akkori sztárját, Casey Neistatot. „Mindig Palkó vizionál, látja, hogy a világ merre halad, és mik a trendek. Nekem barátaim vannak, neki meg ideje, hogy ilyeneket nézegessen – mondja Nóra. – Szokták mondogatni, hogy szegény Pál, biztos bele lett kényszerítve ebbe, pedig az egész vlogolást ő találta ki.”
Csilliárd gigabájtnyi nyersanyaggal értek haza, a négyadásnyi anyagot két napig vágták. Fel akarták mérni, hogy egyáltalán van-e igény az ilyen típusú tartalmakra. „Úttörőnek éreztük magunkat, de mégsem mutathattuk meg senkinek, mert az Ázsia Expressz csak ősszel került adásba. Hiába volt meg a kész anyag, sokan megelőztek minket hasonló típusú tartalmakkal” – mondja Pali.
Elmondásuk szerint rájuk robbant a siker. A rajongókat érdekelte, milyenek Nánásiék civilben, és követelték a folytatást. Az első videókkal lerakták a Nánásiék márka alapkövét, és elkezdtek irgalmatlan mennyiségű tartalmat gyártani. Igazodva a TV2 adásmenetéhez ők is naponta tették ki az aktuális részt. Éjjel-nappal vágtak, hogy a videót a főműsor után egyből kilőhessék a YouTube-ra. „Egy idő után, amikor már forgattam, és Pali is dolgozott, nagy teher lett – mondja Nóra. – Én voltam az egyetlen műsorvezető, aki az öltözőjébe nem Zero Colát kért, hanem konnektort és íróasztalt.” Ugyan a műsorvezető ma is vágni szeret a legjobban, idővel a többi munka mellett nem bírták Palival a tempót, és felvettek egy vágót, Molnár-Őrsi Virágot.
Az első szériát még szponzor nélkül futtatták, csak a YouTube fizetett egy keveset a kattintások után. A tévék még nem nagyon tudtak mit kezdeni a műfajjal, pedig az alműsorként induló Nánázsia idővel megközelítette a főadás nézettségét is. A második évadra már a TV2 is beállt mögéjük, az epizódokat a csatorna webszájtján is közölték.
Megjelent az első nagy szponzor is, a Samsung azóta is a legnagyobb partnerük, a céggel éves keretszerződéseket kötnek. A Nánázsia sikerét meglovagolva ráfeküdtek az utazós családi videókra, azóta már megszámlálhatatlan mennyiségű szériát forgattak. A közönséget persze itt is bevonják. Az egyes szériák címét a nézők segítségével találják ki, időkapszulákat rejtenek el a követőknek, de volt, hogy velük szavaztatták meg, hova vegyenek spontán repjegyet.
„Egyrészt rohadt sok melót teszünk ezekbe a videókba, másrészt, ha másoknak is érdekes helyeket akarunk megmutatni, ahhoz már pénz kell. Elkerülhetetlen volt, hogy ebből üzleti vállalkozás legyen” – mondja Pali. Az utazásokat maguk szervezik és előfinanszírozzák, a szponzorokat utána hajtja fel Nóra legjobb barátnője és menedzsere, Törköly Erika. „Nincs két egyforma együttműködés, nem lehet lekottázni az egészet, de pont ettől izgalmas az egész” – mondja Erika. Több mint egy évtizede Nóra és most már a Nánásiék brand menedzsere is.
„Anyukám tanár, én tanár néniset játszottam, Mici pedig szerepelni akar, mert ő meg ezt látja tőlem. Ez törvényszerű” – mondja Nóra. Nánásiékat a legtöbbször gyerekeik mutogatásáért támadják, azzal, hogy áruba bocsátják és veszélynek teszik ki őket, megpecsételik későbbi sorsukat. Szerintük nincs abban semmi rossz, ha Mici és Vencel néha szerepel egy legóreklámban, aminek a bevételét egyébként is rájuk költenék. Nem tartanak attól sem, hogy gyerekkori képeik évek múlva problémát okoznak egy állásinterjún, és szerintük gyerekeik csak akkor kerülhetnek veszélyes emberek közelébe, ha elhanyagolják őket, és nem figyelnek rájuk.
„Nincs két egyforma gyerek vagy egyforma helyzet. Nekem visszásabb érzés lenne, hogy egy fotón csak a tarkójuk látszódik. De más így érzi komfortosnak, és ez is rendjén van. Hadd csinálja mindenki úgy, ahogy helyesnek látja. Nekem nincsenek illúzióim: a gyerekeim azt kapták a puttonyukba, hogy ismert szüleik vannak. Mi azt az utat választottuk, hogy megtanítjuk nekik, hogyan kezeljenek egy olyan világot, amibe egyébként is belekerülnek, hiszen a közösségi média tőlünk függetlenül is jelen lesz az életükben.” Nóra szerint az elrejtegetett gyerekek is kirakat apjukkal-anyjukkal mennek például az iskolába, így talán fontosabb, hogy a dugdosás helyett megtanulják kezelni a helyzetet.
Nóráék ma már komplett termékportfólióval bírnak, a tartalom lehet vlog és közösségimédia-tartalom, Erika pedig külön értékesíti ezeket. Sokszor fordított a menetrend, és a szponzorcég házal Nánásiéknál. Ilyenkor közösen ötletelnek, hogyan tudna az adott márka megjelenni
a médiaportfólió valamelyik elemében, esetleg a kisbolt profiljában.
„Lehet, hogy vannak már olyan fiatal arcok, akik rövid távon több pénzt tudnak generálni, de Nóra állócsillag” – mondja Mentes Endre, az ACG Reklámügynökség társalapítója. Úgy látja, hogy az alkalmi Instagram-posztok nem ugranak ki a reklámzajból, nem építik a megrendelők márkáit. Ezek egynapos pünkösdi királyságok, amikre másnap már a kutya sem emlékszik, nem alakítanak ki elköteleződést a márka iránt. Nóráék hagyományos, ATL kampányszerződéseik (A klasszikus reklámeszközök, a hagyományos médiumokon keresztüli kommunikáció) mellett tudatosan törekednek a platformjaikon megvalósuló hosszú távú együttműködésekre. „Nóra A kategóriás reklámarcnak tekinthető, férjével nagyon ügyesen építik a márkáját is, és az arcával még mindig mindent el lehet adni” – mondja Endre.
Nóra anno azért jött el az RTL Klubtól, mert, mint mondja, nem bírta levetkőzni a gyakornokból lett műsorvezető érzést, de az egyenlőtlen férfi-női fizetések is motiválták döntésében. Szerinte a műsorvezetői fizetésekben még mindig vannak különbségek a férfiak javára, de úgy érzi, hogy a TV2 már a megfelelő értéken kezeli. Támadják azért, mert a kormánypárti és propagandacsatornánál dolgozik, de mivel a szórakoztató részlegnél van, nem csinál ebből problémát.
Bevételük most négy fő forrásból áll: a Nekem a családból, a szponzorokból, Pál bevételeiből és Nóra műsorvezetői fizetéséből. Mentes szerint utóbbi a piac szegmentálódása és a szektorra eső reklámbevételek csökkenése miatt a korábbi csúcsgázsikhoz képest már kevesebb lehet, mint régebben, de az anyacsatorna speciális helyzetét figyelembe véve még így is egy szebb összeg állhat a szerződésében. Az általános tapasztalat azonban az, hogy a csökkenő reklámbevételek következtében mindenütt meghúzzák a nadrágszíjat. A producerek igyekeznek úgy érvelni szerződéskötéskor, hogy a műsorvezetők azt érezzék, a kisebb gázsin túl az elvállalt rendezvényekből vagy közösségimédia-csatornájukon további bevételekhez juthatnak.
Nánásiék esetében ráadásul sok a potyareklám is. „Nekem nagyon furcsa, hogy míg régen irtani kellett a bújtatott reklámokat, most a reklám- és a tartalomgyártók meg vannak vadulva azért, hogy például a kisboltról ingyen tudósítsanak – mondja Nóra (és itt nyelek egyet). – Persze, jól járnak, hiszen hozzuk nekik a kattintást és az eladást.”