Puskás Ferenc óta Hanga Ádám kosárlabdázó az első magyar, aki magára öltheti a spanyol királyi gárda mezét a legmagasabb szinten. Az ide vezető út hátrányokkal, kudarcokkal volt kikövezve, de Ádámot hajtotta a szenvedély, sérülései nem hegeket hagytak, hanem csiszolták a jellemét.
Kudarcokból és sérülésekből kell építkezni, gyémánttá keményedni – sugárzik a tapasztalat Hanga Ádámból, napjaink legjobb magyar kosárlabdázójából. Születése pillanatában hátrányból indult: egyenlítői-guineai származása rasszista megjegyzések céltáblájává tette, ráadásul a családja sem volt teljes, édesapja elhagyta Magyarországot Ádám hároméves korában. Édesanyja és nagyszülei nagy szeretettel nevelték. A tanulás sosem volt neki az első, csibészesen nőtt fel, azzal foglalkozott, ami érdekelte. Ez pedig a kosárlabda lett, a mindig a legjobbra törekvés lépett az életébe.
A játékban kiteljesedhetett, szenvedélye vitte előre, ám a profi karrierben semmit nem adnak ingyen. Jó egyéni teljesítménye ellenére nem sikerült bajnokságot nyerniük fehérvári csapatával, az Albacomppal. Spanyolországba igazolásával új szintre ért, ahol még többet vártak el. Az NBA kapuja is csalogatóan tárult ki előtte, de azzal az üzenettel: belépés csak még jobb játékkal. Minden szakértő szerint elérte, de a kapu még zárva, Ádám keresett hát másikat.
Amikor mondták, hogy a Real Madrid érdeklődik, nem foglalkoztam a számokkal, csak azt tudtam, hogy ott akarok játszani a legjobbak között.
Az út egészen Európa legjobb bajnokságáig, a topcsapat Barcelonáig vitte. Hanga Ádám mára a csúcson érezheti magát, négyéves küzdelem után megnyerték a bajnokságot, napjai mégis keserédesek. „Mintha megcsaltak volna” – mondja. Klubja ugyanis úgy döntött, felbontja a csapatkapitány élő szerződését Barcelonában. Ez a szerződésbontás ugyanakkor újabb lehetőséget is hozott.
Szabó Ágnest férje asztalosműhelyében csókolta homlokon a múzsa, és tizenöt év pályázatírói karrier után lézervágóra cserélte a szövegszerkesztőt. A bőr és fa összeboronálásából készülő alkalmi táskákat a vásárlók főleg ajándékba veszik, a vállalkozásba pedig egy vérbeli cápa is beszállt.
„A befektetésre kért alacsony összeg volt a csalim.” Szabó Ágnes Agni’s nevű márkájával ötmillió forintért pitchelt az RTL Klub Cápák között című műsorának legutóbbi évadjában, de nem a tőkebevonás volt az elsődleges célja. „Nem befektetőre volt szükségem, hanem üzleti partnerre, aki rendszeresen segít a tanácsaival.” A Vásárosnaményból irányított vállalkozásba végül a Bravogroup tulajdonosa, Lakatos István szállt be, ő azóta is segíti Ágnest.
A tévéshow előtt fél évvel, 2020-ban alapított márka sosem az alacsonyabb jövedelmű vevőket célozta, a táskák ára jellemzően negyven- és hetvenezer forint között mozog. A koronavírus-járvány okozta válság miatt azonban a vásárlók is meghúzták a nadrágszíjat. Az alkalmi táskákat amúgy sem volt hova viselni, mert a járványügyi korlátozások az eseményeket is eltörölték. A tévéműsor hozta hírverés aztán ismét megdobta az igényeket Ágnes különleges táskái iránt. Az ismertség, a megszerzett kapcsolatrendszer és a tapasztalt Lakatos segítsége nagyot lendített a márkán, a megrendelések azóta is nőnek. A vevők többsége meglepő módon férfi, ők ajándékba veszik nő ismerőseiknek az Agni’s táskákat.
A négydiplomás Ágnes előzőleg tizenöt éven át foglalkozott pályázatírással, és eszébe sem jutott kilépni a stresszes mókuskerékből. „Nem volt időm azon gondolkozni, hogy másba fogjak, de jól éreztem magam a munkámban” – mondja. Végül egy betegség és a karantén hatására kezdett gondolkozni, hogy korábbi pörgős életét mivel tudná helyettesíteni. A megoldást végül férje asztalosműhelyében találta meg. Táblaképeket és fényképeket gravírozott, három hét múlva pedig már az első táskán dolgozott. „Ha összehasonlítom az első prototípust a mostani táskáinkkal, csak mosolyogni tudok. Akkor viszont a szenzációt jelentette nekem, jött is az aha! érzés.”
A végeredmény a környezetének is tetszett, így elkezdett gondolkozni a saját márkán. A magyar piacon még nem volt hasonló, bőr és fa kombinációjából készített táska, Ágnes piaci résre tapintott rá. Pályázatírói tapasztalatait felhasználva úgy döntött, most nem másoknak fog pénzt keresni tudásával, hanem magának. Autodidakta módon egyre ügyesebben kezelte a gépeket, és megtanulta a szabásmintákhoz szükséges vektoros szerkesztőprogram használatát is.
Rubint Rékának is megtetszettek az Agni’s táskák, és hamar a márka egyik nagykövete lett. Ágnes olyan influenszert keresett, aki masszív követőbázist tud megmozgatni. Azóta létezik külön Réka kollekció is, a híresség pedig az interneten, a közösségi eseményeken és az edzőtáborokban is népszerűsíti a táskákat.
A már négyfős cégbe Ágnes eddig húszmillió forintot tett bele, nagyrészt marketingre és eszközökre fordította. A magyar beszerzőktől vásárolt alapanyagokat maguk dolgozzák fel, egy táskán körülbelül hatvanszázalékos az árrés. Miután tavaly ősszel megkapták a formatervezési és védjegyoltalmat, elindították a webshopot, de terveznek viszonteladókkal is dolgozni.
A táskák belső része jellemzően marhabőr, de borjú-, juh- és ritkábban kecskebőrrel is dolgoznak. A külső borítás többnyire mahagóni-, cseresznye-, dió- és tölgylemezekből készül. Legújabban – hasonló kombinációval – pénztárcákkal és telefontokokkal bővítették a kínálatot.
Agnis Kft.
Alapítás éve: 2021 Tulajdonosok: Szabó Ágnes, Lakatos István Árbevétel (millió forint) 2020* 1 2021 30 (előzetes becslés) Adózott eredmény (millió forint) 2020* n. a. 2021 3 (előzetes becslés) * A táskák ekkor még Ágnes férjének egyéni vállalkozásában készültek. Forrás: cégközlés
Hacsak nem jön az eddigieknél is súlyosabb járványhullám, a hazai ingatlanok tovább drágulnak – de még a járvány sem biztos, hogy megakasztja az eddigi trendeket. Az állami támogatások és a pénzügyi környezet is az ingatlanpiac felé tereli a tőkét, a lakossági hitelállományban is van még tér a növekedésre. A legsúlyosabb probléma az építőanyagok drágulása, az eddig bejelentett kormányzati intézkedések arra lehetnek csak elegendők, hogy az anyaghiány csillapodjon kicsit.
Meghódította az okosórák piacát a Garmin. Míg a sportórák között régóta az övék a vezető szerep, mára a mindennapi használatra tervezett okosórák, illetve az okos-multisport órák mezőnyében is erősödött a szerepe, olyannyira, hogy jelenleg ezen a piacon is a második legnagyobb a részesedése. Nem véletlen, hiszen a márkalojalitást az egész Garmin-ökoszisztéma és számos tevékenységspecifikus applikáció támogatja. Selmeczi Dániel ügyvezetőnél jártunk a bemutatóteremben, ahol a Garmin jelenlegi piaci helyzetéről is beszélgettünk.