Motiváltabbak lettek a gyerekek, meglódult a tanárok kreativitása, így mindenki jobban érezte magát az amúgy elátkozott digitális oktatás alatt. Legalábbis azokban az iskolákban, ahol a pedagógusok bevezették a Hashtag.school videójátékokban megszokott, gamification jellegű digitális értékelési módszerét vagy a tananyagszerkesztő programját, amiben játékos feladatokat állíthattak össze a gyerekeknek.
Prievara Tibor angoltanár évekkel ezelőtt kifejlesztette az oktatásban sajátos, gamificationalapú módszerét. Ennek az a lényege, hogy a gyerekek nemcsak dolgozatokat írnak és azokra osztályzatokat kapnak – ahol alapvetően úgy alakul ki a jegy, hogy levon a tanár pontokat a hibákért, vagyis mindig csak rontani lehet –, hanem választhatnak a felkínált feladatok közül, és így pontokat szereznek. Ők maguk irányítják tanulási útvonalukat azzal, hogy eldönthetik, melyik feladatokat oldják meg. A hónap végén pedig megkapják az osztályzatukat az elért pontok alapján. Így nem egyetlen dolgozaton múlik a jegyük, vagyis kevésbé lesz stresszes a tanulás, mindig készülnek, és a videójátékok világából hozott pontrendszer izgalmat hoz az oktatásba.
Nem egyetlen dolgozaton múlik a jegyük, így kevésbé lesz stresszes a tanulás, a videójátékok világából hozott pontrendszer izgalmat hoz az oktatásba.
Tibor 2015-ben írta meg A 21. századi tanár című könyvét, és miután abban bemutatta ezt a stresszmentes értékelési rendszert, sok tanár és diák kezdte használni. A Hashtag.school márkanév mögött álló Enabler Tanácsadó Kft.-t egy informatikus barátjával, Jancsik Istvánnal és Záhorszky Tamás befektetővel alapította meg, és 2019-ben seed befektetőként beszállt a cégbe az Impact Ventures Magántőkealap II.
Az ed tech startup eredetileg nem a digitális oktatásra, hanem a hagyományos, tantermire készítette el a rendszerét, de a járvány alatt mindent ingyen kínált a tanároknak és a diákoknak. Idén februárban, amikor a középiskolások már három hónapja online tanultak, Tiborék bootcampet szerveztek tanároknak. Az elsőt februárban hirdették meg, amire 350-en jelentkeztek, közülük első körben 35-en végezték el a gyorstalpalót – fele részben gimnáziumi, felében általános iskolai pedagógusok –, a másodikon már 130-an vettek részt.
„Aki a honlapunkat nézi, tényleg azt látja, hogy semmiért sem kell nálunk fizetni” – nevet Tibor, amikor rákérdezek, hogy mégis miből van bevételük. Mint kiderül, elsősorban white label szoftverek fejlesztéséből, ami azt jelenti, hogy olyan vállalkozásokat szolgálnak ki, amelyek belső fejlesztés nélkül szeretnék növelni e-learning-portfóliójukat. „Ha nem akarnak saját keretrendszert kifejleszteni, nálunk modulárisan össze tudják állítani rövid idő alatt olyan funkciókból, amikre szükségük van.” De ősztől részben fizetőssé teszik alaprendszerüket is, amit az oktatás területén használnak.
Pár éve Conor McGregor még csak heccelte Cristiano Ronaldót, hogy nemsokára átveszi tőle a vezetést a legjobban fizetett sportolók listáján. Idén viszont valóra is váltotta a fenyegetést.
Írta: David Dawkins, Fordította: Topolay Gábor
Alig múlt dél Dubajban, amikor Conor McGregor abbahagyta a Dustin Poirier elleni meccsre való felkészülést, és felvette a telefont az amerikai Forbesnak. „Hogy őszinte legyek, hosszú ideje várok már erre a hívásra” – kezdte Conor tudván, hogy átvette a vezetést a legjobban kereső sportolók Forbes-listáján.
Ráadásul az ír bunyós és volt UFC-bajnok előre megjósolta, hogy beelőzi a világ két legismertebb focistáját a rangsorban. Egy azóta híressé vált, 2016-os videón az látszik, hogy Ronaldo – aki abban az évben 88 millió dollárral vezette a Forbes sportlistáját – beugrik látogatóba McGregor edzésére, majd az ír ugratni kezdi a portugált: talán jövőre átveszi tőle az első helyet. Ígérete öt évvel később, idén ért be. A 32 éves sportoló májusban a negyvenmillió követővel bíró Instagram-fiókján sajátos képpel szemléltette a csúcsdöntést: felvágott egy, a listát közlő Forbes címlapját ábrázoló tortát.
Nemcsak a harc, de a kötekedés is kulcs McGregor sikerében. Karrierje tizenkét évesen kezdődött Dublin kertvárosában, a Crumlin Boxing Clubban. A segélyre szoruló vízvezetékszerelő-inas bejárt a klubba, hogy kevert harcművészetet (mixed martial arts – MMA) tanuljon. 2013-ban debütált az UFC-ben (Ultimate Fighting Championship, az egyik amerikai MMA-szövetség), két évre rá már a szövetség pehelysúlyú bajnoka volt. Nem a legkifinomultabb vagy legtechnikásabb harcos, de szakmai sikerei, vitriolos stílusa és harsány személyisége rendkívül közismertté tették. Annyira, hogy McGregor még a vereségeivel is képes tetemes összegeket keresni. 2018-ban tett egy rövid kitérőt az MMA-ból, kiállt egy bokszmeccsre a kilencszeres világbajnok Floyd Mayweatherrel. Alaposan elverték, mégis 99 millió dollárt keresett a meccsen. Abban az évben Mayweather 285 millió dollárt vitt haza.
McGregor hírnevét a rajongás mellett megvetés is kíséri, agresszív viselkedése, kivagyisága állandó téma a sajtóban. 2019-ben kétszer is feljelentették szexuális zaklatásért, egy évre rá le is tartóztatták. Zaklatási ügyét végül ejtették, de az esettel összefüggő polgári pere még mindig tart. Bőven voltak más balhéi is. Ma is megtalálható az interneten a videó egy 2019-es esetről, amikor egy dublini bárban, a pultnál ököllel arcon ütött egy idősebb férfit. Az ESPN-nek akkor önkritikusan nyilatkozott: „Én voltam a ludas. Az az ember megérdemelte volna, hogy nyugodtan élvezze a bárban töltött estét.”
Sem az eljárások, sem a botrányok, de még a járvány sem tették parkolópályára McGregort. Idén év elején csapott össze Dustin Poirierrel – még úgy is huszonkétmillió dollárt keresett a meccsen, hogy kikapott, és az eredmény a nyolcmillió dolláros termékmarketing-szerződését nem is érintette. Az elmúlt tizenkét hónapnyi bevételének nagyja, 150 millió dollár azonban nem a sportból, hanem az üzletből jött. Alapítótársaival megvált a Proper No. Twelve nevű whiskey-márka többségi tulajdonától – a hírek szerint 600 millió dollárért, amit aztán a partnerek felosztottak. Ez a tétel emelte őt a korábbi listavezetők, Ronaldo és Messi fölé.
McGregor tudatosan vágott bele az alkoholbizniszbe. Guinness, a világhírű ír sörfőző és üzletember volt az inspiráció, McGregor azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megalkotják az összetéveszthetetlen Éire-i (Írország ír neve) whiskey-t. Kizárólag ír talajon termett ír gabonából és ír vízből készül, és a „tökéletes helyen”, az északír Antrim megyében desztillálják, méghozzá szigorúan csak a Bushmills szeszfőzdében – amit a mexikói italóriás, a Becle tulajdonol.
„Írországnak mesteri szeszfőzői vannak, és még jobb ivói. Nagyapám például mesterien ivott. Mindig azt mondta, hogy Írország világbajnok a whiskey-főzésben.” Három év alatt hatmillió üvegnyi Propert szállítottak le, áprilisban pedig a Becle megvette McGregor részesedésének többségét. McGregor még mindig lenyűgöző formában van, és még biztosan sok harc vár rá. „Sok sportolót ismerek erről a listáról, a legtöbben a bevételeik nagyját a sportból és a marketingből szerzik – utal arra, hogy pénzének nagy részét vállalkozóként szerezte. – Én vagyok az ellentétük ezen a listán, a kívülálló, a zavar.”
A toplista
Üres stadionok, kurta szezonok, elmaradó bevételek – és rekordfizetések, őrült összegek a sztársportolóknak. Több szupersztár is százmillió dollár fölött keresett, az első tíz helyezett összesen több mint egymilliárd dollárt vitt haza az elmúlt egy évben.
1. Conor McGregor 180 millió dollár Sport: 22 millió Sporton kívül: 158 millió Ugyan a bunyóst kiütötték év eleji meccsén, a Proper No. Twelve eladásából óriásit kaszált.
2. Lionel Messi 130 millió dollár Sport: 97 millió Sporton kívül: 33 millió A Barcelona csillagának kiszivárgott szerződése megmutatta, hogy a focista jóval többet keres, mint amennyit korábban gondoltak.
3. Cristiano Ronaldo 120 millió dollár Sport: 70 millió Sporton kívül: 50 millió A Juventus sztárjának focin kívüli pénzügyi eredményeit nagyon megdobták a CR7 ruhamárka eladásai.
4. Dak Prescott 107,5 millió dollár Sport: 97,5 millió Sporton kívül: 10 millió A Dallas Cowboys quarterbackjének bevételeit 66 millió dolláros aláírási pénze emelte meg.
5. LeBron James 96,5 millió dollár Sport: 31,5 millió Sporton kívül: 65 millió A PepsiCo-val kötött új szerződés mindenkori NBA-rekordra lökte a Los Angeles Lakers királyának éves bevételeit.
6. Neymar 95 millió dollár Sport: 76 millió Sporton kívül: 19 millió Jó éve volt a brazil támadónak, a Pumát, az Epic Gameset, a PokerStart és a Trullert is a szponzorai közt tudhatja.
7. Roger Federer 90 millió dollár Sport: 35 ezer Sporton kívül: 90 millió A világ valaha volt legeredményesebb teniszezője úgy keresett majd százmilliót idén, hogy végig sérült volt – a háttérben az Uniqlóval, a Rolexszel és a Credit Suisse-szel kötött szponzori szerződések állnak.
8. Lewis Hamilton 82 millió dollár Sport: 70 millió Sporton kívül: 12 millió A Mercedes Forma–1-es pilótája a hetedik világbajnoki címéért járó bónuszoknak örülhetett.
9. Tom Brady 76 millió dollár Sport: 45 millió Sporton kívül: 31 millió A 43 éves, de a sportéletben szinte kortalan irányító több pénzt keresett, mint valaha, a fizetését a Fanaticsszal és a Cristopher Cloos nevű dán szemüvegmárkával kötött szerződések egészítették ki.
10. Kevin Durant 75 millió dollár Sport: 31 millió Sporton kívül: 44 millió Durant óriási kaszált azon, hogy az Uber megvette egyik korábbi cégét, a Postmateset, de azon is, hogy a producerkedésével készült rövidfilm, a Two Distant Strangers Oscar-díjat nyert.
Meghódította az okosórák piacát a Garmin. Míg a sportórák között régóta az övék a vezető szerep, mára a mindennapi használatra tervezett okosórák, illetve az okos-multisport órák mezőnyében is erősödött a szerepe, olyannyira, hogy jelenleg ezen a piacon is a második legnagyobb a részesedése. Nem véletlen, hiszen a márkalojalitást az egész Garmin-ökoszisztéma és számos tevékenységspecifikus applikáció támogatja. Selmeczi Dániel ügyvezetőnél jártunk a bemutatóteremben, ahol a Garmin jelenlegi piaci helyzetéről is beszélgettünk.
Pál mindig vállalkozó volt, kerülte a kötöttségeket. Gyakorlott üzletember, és sokáig nem szerette, hogy munkája és felesége miatt sok rajta a reflektorfény. Nóra kezdettől alkalmazott volt, de korábban is kikacsintott a vállalkozói létbe, és a jövőre nézve is ilyen tervei vannak. Tizenkilenc éves kora óta rutinosan mozog a nyilvánosság előtt, itthon az ő arcával adják el a legtöbb terméket. Közös márkájuknál most összeadódik az eddigi tudás.
Néhány fővárosi srác gondolt egyet, és elkezdte hazai termelők portékáiból készített ételekkel kényeztetni a budapestieket, így próbálva szorosabbra fűzni a vidék-város kapcsot. Majd miután kiderült, hogy ezzel a koncepcióval egyelőre lehetetlen Magyarországon a hipszteretető kategóriánál nagyobbra törni, átálltak gyümölcslé-palackozásra – naná, hogy vidéken. A zöld álom így üzleti szintre lépett, és a Funky Forest márkájú préselt leveket és smoothie-kat hamar megszerették a specialty kávézók vendégei – Budapesten.