Magyarországon a párok 15 százaléka (100–150 ezer pár) érintett meddőségi problémákban. Az, hogy csak 15 százalékról van szó, már önmagában azt jelenti, hogy sok mindenre képes az orvostudomány. A jelenséggel és az egyre későbbi gyerekvállalással azonban hosszú távon számolni kell – így megoldást is kell találni rá.
Bódis József és Kovács L. Gábor orvosprofesszorok évtizedek óta kutatják a fogamzás előtti, közbeni és a megtermékenyítés utáni akadályokat – az első magyar lombikprogramtól a legutóbbi magyar szabadalmakon át a jövő lehetőségeinek megteremtéséig ér a kezük.
Milyen eredmények láthatók ma Magyarországon a terméketlenség, a mesterséges megtermékenyítések és azok sikeressége kapcsán? Hogy állunk most? K. L. G.: Nagy átlagban a mesterséges megtermékenyítés sikerrátája a fejlett európai országokban harminc százalék körül van, és ez így van Magyarországon is. A fertilitás javítása érdekében új diagnosztikai, terápiás, műtéti eljárásokat szeretnénk megcélozni a jövőben. Ez nem egy lemaradó Magyarország felzárkóztató programja, ezzel kiállhatnánk akár a német vagy a francia társadalom elé is. Az itthoni fejlesztésekkel a hagyományos eszközökkel eddig el nem ért változásokat akarjuk kicsikarni az élettől, és azt kicsit jobbá tenni.
B. J.: Az egyes intézetekre rendszeres, kötelező adatszolgáltatás vonatkozik, de az adatgazdák látják, hogy eredményeiket nem ugyanolyan szempontok alapján állítják össze a különböző laboratóriumok, ezeket ezért validálni kell, hogy használhatók legyenek. Az adatok tehát tájékozódásra jók, de következtetések levonására nem. Abban bízunk, hogy egy most összeállítandó, új adatszolgáltatási rendszer ezeket a problémákat ki fogja szűrni.
Dr. Kovács L. Gábor
Hol zajlanak releváns kutatások ma ezzel kapcsolatban, és mennyire tudunk ezekkel kapcsolódni a nemzetközi keringésbe? K. L. G.: Tavaly létrejött a Humán Reprodukciós Nemzeti Laboratórium (A tavaly az állam által 2,5 milliárd forintos támogatással létrehozott Humán Reprodukciós Nemzeti Laboratórium azzal számol, hogy 300 ezer hiányzó gyermeken segíthet, ha a már zajló kutatásokat összefogja, és azok további fázisokba tudnak lépni.), de mi nem tegnap kezdtünk a munkát. A reprodukciókutatásnak Pécsett legalább hat évtizedes múltja van, és Bódis professzor úrral mi legalább ötven éve ismerjük egymást.
Egy hatékony, jól automatizálható CRM-rendszer nélkül már egyetlen cég sem működhet jól. A stratégia hiánya azonban nem optimális megoldásokhoz vezethet, a Salesforce globálisan piacvezető rendszere viszont tökéletes skálázhatóságot és rugalmasságot biztosít, ami a cégek és az ő ügyfeleik igényeit is folyamatosan ki tudja szolgálni.
A világon végigsöprő járvány első sokkja után hamar megjelentek az első olyan írások, melyek azt latolgatták, mennyire fogja átalakítani magán- és üzleti életünket a kialakult helyzet. Bükkösy Ádám, a Salesforce regionális értékesítési igazgatója szerint mostanra a változás mértéke már nem kérdés. „Korábban is volt egy digitális transzformációs trend, de ez most már nem egy lehetőség vagy választás, ha akarjuk, ha nem, ez van.” A cég felmérése szerint ügyfeleik 69 százaléka gondolja úgy, hogy gyökeresen megváltozott az, ahogy dolgozunk és ahogy az ügyfeleket kezeljük. De ugyanígy megváltoztak a vásárlási szokások, ezzel együtt az értékesítés, a marketing eszközei és csatornái is. „Mások az elvárások ügyfélszolgálat tekintetében is, egy vásárló elvárja, hogy valós időben kommunikáljanak vele, tudják, hogy ő kicsoda, mit vásárolt korábban, akár vissza is tudja küldeni azt a terméket, az új ajánlatokról pedig személyre szabott módon értesüljön” – mond egy jellemző példát Bükkösy Ádám.
KÉPBEN LENNI – 360 FOKBAN
Ezeket az igényeket pedig elavult, átgondolatlanul fejlesztett rendszerek nem tudják kiszolgálni. Az 1999-ben alapított, kezdetektől felhő alapú CRM-megoldásokat kínáló, ma már ezen a területen mind bevételben, mind funkcionalitásban világszinten piacvezető Salesforce rendszerének bevezetésével viszont bármilyen vállalat szinte azonnal megfelelhet ezeknek a kihívásoknak. „Az első lépés az kell legyen, hogy mindent tudjunk az ügyfélről, sok helyen a különböző szoftveres megoldások miatt úgynevezett adatsilók alakulnak ki, amelyek között nincs átjárás – magyarázza az értékesítési igazgató. – A Salesforce rendszerének alapját a 360 fokos, egységes ügyfélkép jelenti, tehát az ügyfelekről minden adat egy egységes adatbázisba kerül. Erre aztán igény szerint lehet ráépíteni bármilyen üzleti folyamatokat, legyen szó értékesítésautomatizálástól kezdve az ügyfélszolgálat-automatizáláson át a marketingautomatizálásig.”
Itt jönnek a képbe a Salesforce további előnyei. A világszerte 83 országban, több mint 200 ezer ügyfél által használt rendszerben számos „dobozos” megoldás létezik, amelyeket az ügyfelek igényei szerint folyamatosan fejlesztenek. Ezek szinte azonnal alkalmazhatóak is, és azonnal hatékonyabbá tudják tenni egy cég működését, de a rendszerben programozói tudás nélkül is létrehozható bármilyen üzleti folyamat. Mivel előfizetéses alapú, bármilyen részegységenként külön is használható, és később bővíthető rendszerről van szó, a Salesforce szoftvermegoldásai együtt tudnak nőni a céggel és a változó igényekkel.
MÉRHETŐ EREDMÉNYEK
„Azt kell megérteni, hogy a digitális transzformáció nem egy projekt, hanem egy soha véget nem érő folyamat. Sajnos a hazai cégeknél sok esetben nem is a pénz, hanem a stratégia hiányzik – fejti ki Bükkösy Ádám. – Sok ügyfél úgy jön át hozzánk, hogy egy-két éve bevezettek valamilyen területen valamit, de az már nem elég, kinőtték, nem úgy működik, ahogy kéne. Kétszer bevezetni egy új rendszert, az senkinek nem jó. Egységes architektúra és egységes CRM-stratégia kialakítása szükséges, mi ezt kínáljuk az ügyfeleinknek, és ezzel lesz a Salesforce egy valóban »jövőálló« megoldás.”
Nem csoda tehát, ha a Salesforce az elmúlt évek 25–30 százalékos növekedésével a leggyorsabban fejlődő top 10-es vállalati szoftvermegoldásokat szállító cég lett, ugyanis ügyfelei is gyors, mérhető növekedést érhetnek el a legfontosabb mutatókban. „Ami egy saját rendszer fejlesztésével évekbe telne, az velünk néhány hét alatt bevezethető, megtanulható. Egyre bővülő magyarországi értékesítői és partneri hálózatunk tagjai a stratégia kialakításától kezdve az implementáláson át a betanításig és a támogatásig mindenben segítenek – mondja el Bükkösy Ádám a várható előnyökről. – A legklasszikusabb esetben, az értékesítésautomatizálásnál szinte azonnal meg fog növekedni az érdeklődők száma, ezeket gyorsabban és hatékonyabban fogja kiszolgálni a cég, ez pedig szinte biztosan több megkötött üzletben fog a végén realizálódni – nem véletlen, hogy ügyfeleink 93 százaléka megújítja előfizetését minden évben.”
A hónap közepén startol a részben hazai rendezésű labdarúgó Európa-bajnokság, a részvétellel a magyar szövetség máris 9,25 millió eurót, 3,2 milliárd forintot kasszírozott. Összegyűjtöttük, hogy a részt vevő csapatok milyen díjazásban részesülnek, mennyit tehet zsebre a győztes. Ha az eredményt összevetjük a futballvilág pár referenciaösszegével, kiderül, hogy bagatell összegekkel dobálóznak a kontinenstornán.
Az almabor nem a világ legbonyolultabb itala, gyümölcs is van hozzá itthon, a bolti cider mégis olyan édes, hogy a kanál is megáll benne. Apa és fia, egy családi vállalkozás végre előállt azzal, amire az itthoni fanatikusok vártak, és a Budaprés ciderei a külföldi kritikusokat is meggyőzték.
A Fortély-sátor Alapítvány szétszerelhető szabadulószobák formájában viszi el a sikerélményt a hátrányos helyzetű fiataloknak. A nonprofit tevékenységet a céges csapatépítőkből fedezik, ötletük van elég a jövőre, csak forrás kellene még hozzá.
A 21. század egyik legnagyobb kérdése a környezetvédelem és a rendelkezésünkre álló erőforrásokkal való takarékos és felelős gazdálkodás. Ide tartozik továbbá az emberek által termelt hulladék mennyiségének és újrahasznosításának kérdése is. Ma a világon másodpercenként 20 ezer műanyagpalack fogy, melyek lebomlási ideje 450 év.