Offline rendezvényt továbbra sem rendezhettünk, de a Forbes Élőben minden csütörtökön elhozzuk a forbesos beszélgetések hangulatát. A vendéglátás és a szórakoztatóipar újranyitása alkalmából meghívtuk Gerendai Károlyt, beszéljen nyári terveiről. Wáberer Györgyöt kormánybiztosi munkájáról és a közalapítványi átszervezésekről kérdeztük, és benézett az Emag-Extreme Digital ügyvezetője, Várkonyi Balázs is, miután a GVH trükkös akciózásért alaposan megbüntette a céget. Mindhármukkal Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője beszélgetett.
Május 6. Wáberer György
Megtisztelőnek tartja a kormánybiztosi kinevezését és tagságát is a Tokaj-Hegyalja Egyetem kuratóriumában Wáberer György. Szerinte a közalapítványi átszervezés nem privatizáció, hiszen a vagyonelemek az alapítvány célját szolgálják majd. A kamionkirály beszélt egészségügyi befektetésének hátteréről és legnagyobb ingatlanprojektjéről is. Láthatóan büszke rá, hogy a rózsadombi volt SZOT-üdülő helyén felépített Elysium nevű luxustársasházban minden lakást értékesített.
A műanyag szennyezettség az egyik legsúlyosabb környezeti probléma, amiről egyre többet beszélünk itthon is. A PET palackok használatára kínál alternatívát a BWT Csoport (Best Water Technology), amelynek legfőbb törekvése, hogy a vízfogyasztást műanyagmentesen tudjuk megoldani a mindennapjainkban. A BWT nem csak vízkezelő termékeket kínál, hanem komplex koncepciót a fenntarthatóság jegyében. Erről beszélgettünk a magyarországi cég társ-ügyvezetőjével, Petró Verával.
Change the world, sip by sip – „Változtasd meg a világot, kortyról kortyra” – olvasható Sebastian Vettel Forma–1-es pilóta sisakján. A szöveg a BWT-vel – Best Water Technology – kötött együttműködésének legfőbb üzenete, ami a felesleges műanyaghasználat és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére szeretné felhívni a figyelmet. Az ausztriai központú, víztechnológiával foglalkozó cégcsoport egyik legfontosabb célkitűzése, hogy minél több ember tudja megoldani a mindennapjait palackmentesen, helyi vízből, cipekedés nélkül úgy, hogy a kiváló ízről ne kelljen lemondani.
„A magyarországi csapvíz kiváló minőségű, de ha zavarnak bennünket a vízben lévő íz- és illatrontó anyagok, mint például a klór, és szeretnénk kiszűrni az apró, lebegő szennyeződéseket, akkor a konyhai csaphoz egyszerűen csatlakoztatható víztisztítókkal, vagy a vízszűrő kancsóval kiváló ízélményt tudunk az otthonunkban biztosítani. A BWT egyedisége abban rejlik, hogy a víztiszítóink közt vannak olyanok, amelyek magnézium iont, vagy akár cinket juttatnak a szűrt vízhez. Többféle szűrő létezik, így mindenki megtalálhatja az életstílusához, ízléséhez leginkább megfelelőt” – mondja Petró Vera, a BWT értékesítési-ügyvezető igazgatója.
A BWT-nek szívügye a környezetvédelem, ezért is büszék rá, hogy 49 másik nemzetközi vállalattal együtt beválasztották az „50 Sustainability & Climate Leaders” kezdeményezésbe, amelyet a Bloomberg, valamint az ENSZ koordinál.
Több, jelenleg futó programjuk is a kevesebb műanyag felhasználására buzdít. Jelenleg a Bottle Free Zone nevű mozgalmuk van fókuszban, melynek lényege, hogy minél több palackmentes zóna jöjjön létre. Azt az alternatívát kínálják, hogy otthonunkban, az irodában, az edzőteremben rendelkezésre álljon a helyben szűrt víz, így PET palackok használata nélkül juthatunk vízhez. Tisztán látható az a tendencia, hogy a háztartások mellett egyre nagyobb az érdeklődés az üzleti szektorból is a vízszűrő automaták iránt.
„Ne cipeld, szűrd helyben – hirdeti a szlogenünk. Apró lépésekkel tudjuk a világot megváltoztatni, azaz kortyról kortyra, ahogy az olvasható Vettel sisakján is. Azzal, hogy fogom reggel a kulacsomat, feltöltöm, aztán az irodában újratöltöm, nem vásárolok palackozott vizet. Apró lépések, amellyel tudok változtatni a körülöttem lévő világon.”
A BWT hazai kampánya, a Vízlelőhely kezdeményezés, még megvalósíthatóbbá teszi a műanyagmentes mindennapokat a gyakorlatban. Napközben jártunkban-keltünkben, ha kiürült a kulacsunk, bármikor ingyen feltölthetjük a Vízlelőhelyeken szűrt, BWT vízzel. Ehhez a kezdeményezéshez egyre több kávézó és étterem csatlakozik, amelyeknek a megtalálásában az ingyenes Vízlelőhely app segít. Az applikáción keresztül az is nyomon követhető, hogy hány liter vizet ittunk meg, és az újratöltéssel mennyi műanyag palacktól kíméltük meg a bolygónkat.
A startupvilágban ő az öltönyös arc, a bankárvilágban pedig a laza startupper. Ács Zoltán szinte mindig zakót visel, de 21. századi hozzáállással teszi.
A lakóautó a gazdag német nyugdíjasok járgánya – ez az ősi sztereotípia megdőlni látszik. A 2010-es évek közepén itthon is berobbant a lakóautóhájp, a koronavírus-járvány és a karantén miatt pedig most még többekben van ott a mehetnék. A lakóautózás ráadásul az egyik legbiztonságosabb utazási forma, és Kertész Gábort idézve: „nagyon szabad tud lenni”. Ő nemcsak gyártó és a Biwak Kft. ügyvezetője, de a Magyar Lakóautóklub alapítója is, tapasztalatból mondja, hogy ma már minden korosztályból vannak ügyfelek, és egyre többen ismerik fel a lakóautózás adta szabadságot.
De az elmúlt években nemcsak a kereslet, hanem a kínálat is nagyot nőtt, a magyar piacon is egyre többen foglalkoznak forgalmazással és bérbeadással, és akad, aki a magánkézben lévő lakóautókat gyűjti össze és adja ki. Összeállításunkban három vállalkozás, három különböző üzleti modell: a Biwak kizárólag egyedi lakóautókat, a Wanderer 66 miniszériákat gyárt, a Vanlife Hungary pedig kiadásra szánja átalakított, dizájnos furgonjait. Közös bennük, hogy a gyártás mindhárom cégnél házon belül folyik, és alapítóikat egyszer, valahol elvarázsolta az életérzés.