Az elmúlt években robbanásszerűen növekedett a vasúti áruszállítás Európa és Kína között, ennek eredményeképpen pedig egyes csomópontokon akár 3-4 napig is állnak a határon a tehervonatok. Az európai és a transzázsiai vasúti vonal eltérésének kezelése – megnövekedett áruforgalom esetén főleg – nagy kihívás, erre Magyarországon Záhonynál van lehetőség. Az ottani átrakó terminálból aztán egyenes út vezet egészen Madridig – hazánk tehát ideális útvonal és belépési pont az e-kereskedelmi áruk Európába szállításához. Kapacitásai viszont messze nincsenek kihasználva.
A nemrég megalakult CELIZ konzorcium (Central European Logistics and Industrial Zone), melynek tagjai a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft., a Záhony Port Zrt., valamint a kínai CECZ Közép-Európai Kft. egy kelet-európai ipari és logisztikai zóna fejlesztését tűzte ki céljául. „A CELIZ most a legfontosabb projektünk. A feladatunk, hogy megvizsgáljuk az Európai Unió és Kína közötti vasúti ellátási láncot és kereskedelmi forgalmat, felmérjük a kínai árualapot és megteremtsük annak a lehetőségét, hogy minél több kínai áru érkezhessen Záhonyon keresztül Európába” – fogalmaz Csomós Norbert, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. ügyvezető igazgatója.
KULCSFONTOSSÁGÚ SZEREP
„A CELIZ projekt kezdeményező szerepet visz abban, hogy a távol-keleti áruk minél nagyobb hányada Magyarországon át jusson el Nyugat-Európába” – mondja Horváth László, a L.A.C. Holding elnök-vezérigazgatója és a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. többségi tulajdonosa, aki szerint a jövőben Magyarország kulcsfontosságú szerepet kap a keletről érkező e-kereskedelmi áruk Nyugat-Európába szállításában.
Kiss-Egedi Adél a zsákbamacskaelv alapján készíti a táskáit: mivel a nagykereskedésektől beszerzett maradék anyagok mind különbözők, nincs két egyforma Delka bag. A vevők megőrülnek az egyedi darabokért.
A divattervező végzettségű Adél öt éve alapította a Delka bag márkát. Eleinte mindössze három fazont készített, de a táskák így is gyorsan berobbantak a köztudatba. Az eladások hamar beindultak, és beszállt az üzletbe Adél férje, Kiss Pál is, ő ma leginkább a gyártással és a kapcsolattartással foglalkozik. Négy hónap alatt kitermeltek annyi bevételt, hogy komplett kollekciókat tudtak készíteni. Egyre több üzletbe kerültek be, járták a nemzetközi dizájnvásárokat, és a nemzetközi sajtó is kezdte felkapni őket.
„Négy év után azt láttuk, hogy rengeteg anyagunk felgyűlt, és egyre megterhelőbb lett, hogy folyton kollekciókban kellett gondolkoznunk” – mondja Adél. Közben a nagykereskedőknél konténerekben állnak a maradék anyagok, amik általában a kukában végzik. A pazarlás megihlette őket, és újragondolták a márkát. Itthon az elsők között indultak el a fenntartható divat irányába. Táskáik ma már kizárólag kidobásra ítélt anyagokból készülnek, az árak 19 ezer és 65 ezer forint közt mozognak. Nincs két ugyanolyan termék, a színek és az anyagok az éppen aktuális maradékok szerint változnak. „Ez nyilván nehéz, mert minden darabot újra kell fotózni, és rengeteg munka van a webshoppal. Viszont jó a környezetnek” – mondja Adél. A vevők pedig imádják, hogy minden táska más. „Nagy a versengés – mondja Pali –, sokan szeretik, hogy lecsaphatnak egy konkrét táskára, és csak nekik lesz olyan.”
A koronavírus-járvány miatt a táskák iránti érdeklődés érezhetően alábbhagyott, de Adélék egyébként is gondolkodtak már olyan termékeken, amiket a vékonyabb pénztárcájú Delka-rajongók is megvehetnek. Nemrég megjelentek a kínálatukban a hasonló elven gyártott neszesszerek, majd jöttek a feliratos Delka pólók, zoknik és maszkok. Ezek biopamutból, etikus körülmények között készülnek Angliában, és papírcsomagolásban érkeznek a vásárlóhoz. A pandémiás időszakot maszkok eladásával vészelték át, és a pólók ebben az időszakban dupla annyi bevételt hoztak, mint a táskák. Ma már egyre többen készítenek feliratos termékeket, de Adélék ebben is hamar kapcsoltak, és piaci előnyt kovácsolt a gyorsaságukból. „És köszönni ki fog?” „Az arcomra van írva minden.” „Az fasza!” Ilyen és hasonló hímzések kerülnek rá a ruhákra, és viszik is őket rendesen.
A forgalom nagy része a webshopból jön, de egyre több viszonteladójuk van már vidéken és Budapesten is. Több céges megrendelést is vállalnának, és mivel egyelőre mindketten egyéni vállalkozók, tervezik, hogy közös céget alapítanak.
„Telített a piac, és figyeljük a konkurenciát, mert másképp nem lehet az elsők között maradni. Időben kell kapcsolni, így szállhatunk ki győztesen” – mondja Adél. Megjelentek a TikTokon is, és egyre több ismert emberrel, együttműködnek például a színész Ónodi Adéllal, valamint az énekes Pásztor Annával és Lovasi Andrással is. Ott Anna kulturális menedzserrel pedig olvasásnépszerűsítő zoknikollekciót dobtak a piacra.
Kiss-Egedi Adél és Kiss Pál egyéni vállalkozók Indulás éve: 2016 Árbevétel (millió forint) 2018 13,9 2019 16,0 2020 24,0 Adózott eredmény (millió forint) 2018 10,3 2019 10,8 2020 16,0
A közösségi finanszírozás legnépszerűbb platformja, a Kickstarter az utóbbi években a társasjáték-kedvelők találkozási pontja lett. A pártfogók a projektek támogatásáért egyedi jutalmakat kaphatnak, a kiadók pedig a pénzgyűjtés mellett még megjelenés előtt tesztelhetik játékuk sikerét. Nagy előny, hogy bárki, bárhonnan részt vehet egy kampányban – így magyar sikereknek sem vagyunk híján. Ezek közül gyűjtöttük ki a legnagyobb bevételt elérő, kiemelkedő társasjátékos projekteket.
Offline rendezvényt továbbra sem rendezhettünk, de a Forbes Élőben minden csütörtökön elhozzuk a forbesos beszélgetések hangulatát. A vendéglátás és a szórakoztatóipar újranyitása alkalmából meghívtuk Gerendai Károlyt, beszéljen nyári terveiről. Wáberer Györgyöt kormánybiztosi munkájáról és a közalapítványi átszervezésekről kérdeztük, és benézett az Emag-Extreme Digital ügyvezetője, Várkonyi Balázs is, miután a GVH trükkös akciózásért alaposan megbüntette a céget. Mindhármukkal Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője beszélgetett.
A lakóautó a gazdag német nyugdíjasok járgánya – ez az ősi sztereotípia megdőlni látszik. A 2010-es évek közepén itthon is berobbant a lakóautóhájp, a koronavírus-járvány és a karantén miatt pedig most még többekben van ott a mehetnék. A lakóautózás ráadásul az egyik legbiztonságosabb utazási forma, és Kertész Gábort idézve: „nagyon szabad tud lenni”. Ő nemcsak gyártó és a Biwak Kft. ügyvezetője, de a Magyar Lakóautóklub alapítója is, tapasztalatból mondja, hogy ma már minden korosztályból vannak ügyfelek, és egyre többen ismerik fel a lakóautózás adta szabadságot.
De az elmúlt években nemcsak a kereslet, hanem a kínálat is nagyot nőtt, a magyar piacon is egyre többen foglalkoznak forgalmazással és bérbeadással, és akad, aki a magánkézben lévő lakóautókat gyűjti össze és adja ki. Összeállításunkban három vállalkozás, három különböző üzleti modell: a Biwak kizárólag egyedi lakóautókat, a Wanderer 66 miniszériákat gyárt, a Vanlife Hungary pedig kiadásra szánja átalakított, dizájnos furgonjait. Közös bennük, hogy a gyártás mindhárom cégnél házon belül folyik, és alapítóikat egyszer, valahol elvarázsolta az életérzés.
Kelen Anna beleszületett a művészetek világába. Már kilencéves korában árveréseken segédkezett édesanyja, Virág Judit mellett, idén pedig végleg átvette tőle az aukciós kalapácsot. A családi galéria működése és az árverések száma a koronavírus miatt átalakul, és a reformokat már főként Anna irányítja.