Az elmúlt években robbanásszerűen növekedett a vasúti áruszállítás Európa és Kína között, ennek eredményeképpen pedig egyes csomópontokon akár 3-4 napig is állnak a határon a tehervonatok. Az európai és a transzázsiai vasúti vonal eltérésének kezelése – megnövekedett áruforgalom esetén főleg – nagy kihívás, erre Magyarországon Záhonynál van lehetőség. Az ottani átrakó terminálból aztán egyenes út vezet egészen Madridig – hazánk tehát ideális útvonal és belépési pont az e-kereskedelmi áruk Európába szállításához. Kapacitásai viszont messze nincsenek kihasználva.
A nemrég megalakult CELIZ konzorcium (Central European Logistics and Industrial Zone), melynek tagjai a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft., a Záhony Port Zrt., valamint a kínai CECZ Közép-Európai Kft. egy kelet-európai ipari és logisztikai zóna fejlesztését tűzte ki céljául. „A CELIZ most a legfontosabb projektünk. A feladatunk, hogy megvizsgáljuk az Európai Unió és Kína közötti vasúti ellátási láncot és kereskedelmi forgalmat, felmérjük a kínai árualapot és megteremtsük annak a lehetőségét, hogy minél több kínai áru érkezhessen Záhonyon keresztül Európába” – fogalmaz Csomós Norbert, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. ügyvezető igazgatója.
KULCSFONTOSSÁGÚ SZEREP
„A CELIZ projekt kezdeményező szerepet visz abban, hogy a távol-keleti áruk minél nagyobb hányada Magyarországon át jusson el Nyugat-Európába” – mondja Horváth László, a L.A.C. Holding elnök-vezérigazgatója és a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. többségi tulajdonosa, aki szerint a jövőben Magyarország kulcsfontosságú szerepet kap a keletről érkező e-kereskedelmi áruk Nyugat-Európába szállításában.
A közösségi finanszírozás legnépszerűbb platformja, a Kickstarter az utóbbi években a társasjáték-kedvelők találkozási pontja lett. A pártfogók a projektek támogatásáért egyedi jutalmakat kaphatnak, a kiadók pedig a pénzgyűjtés mellett még megjelenés előtt tesztelhetik játékuk sikerét. Nagy előny, hogy bárki, bárhonnan részt vehet egy kampányban – így magyar sikereknek sem vagyunk híján. Ezek közül gyűjtöttük ki a legnagyobb bevételt elérő, kiemelkedő társasjátékos projekteket.
A Mindclash-játékok Kiadó: Mindclash Games Év: 2015—2021 Bevétel: 147,5–426,5 millió forint A Mindclash Games a magyar Kickstarter-bajnok: hat projektjükkel már az egymilliárd forintos bevételt is elérték, a játékaik rendre kritikai sikert aratnak. Péter Viktor és csapata eredményeikkel a legismertebb és legsikeresebb magyar kiadó a nemzetközi társasjáték-közösségben.
Első nagy dobásuk a Trickerion (2015 és 2019, 251 millió forint) volt – a társasban a játékosok hatalomra vágyó illuzionistákat irányíthatnak. A mintegy 125 ezer társast összesítő online közösség, a BoardGameGeek toplistáján 130. helyezést elérő játék a Tökéletes trükk és a Houdini-filmek hangulatát idézi. A legnagyobb sikersztorijuk, az időutazás-mechanikájú Anachrony (2017 és 2020, 426,5 millió forint) szintén nem csak a bevételek terén kiemelkedő: a toplistán 44. helyen szerepel, és több rangos díjra is jelölték. A Cerebria (2018, 147,5 millió forint) után bemutatott új játékuk pedig még meg sem jelent, máris óriási siker: a Perserverance-ben (2021, 218,5 millió forint) hajótörést szenvedő túlélők egy dinoszauruszok lepte titokzatos szigetre kerülnek, a játékosok feladata az új világ felfedezése.
Kitchen Rush Kiadó: Artipia Games Év: 2017 Bevétel: 58,5 millió forint A görög Artipia Games igazi kampány-nagyágyú: 2014 óta tizennyolc projektet vitt sikerre. Ebből kettő magyar vonatkozású, a Kitchen Rush-sorozatot ugyanis a társasjáték-tervezők nemzetközi elitjébe tartozó, több Mindclash-játék dobozán is szereplő Turczi Dávid készítette. Nem ez az első eset, hogy a szabadúszó játékmester neve bukkan fel egy-egy közösségi finanszírozást kérő projektnél: hozzá köthető még két kiemelkedő kampány, a Dice Settlers és az Excavation Earth is.
Shadow Tactics Kiadó: Antler Games Év: 2021 Bevétel: 46,5 millió forint Az Antler Games még 2016-ban robbant be a Kickstarteren első játékával, a Saltlands-szel. Harmadik kampánya, a Shadow Tactics és a hozzá készülő Ronin kiegészítő a japán sógunok és szamurájok tematikáját követi, a játékosok öt nindzsa karaktert irányíthatnak a hatalom visszavételéért. A társas az azonos című, sikeres német videójáték alapján készült.
Prehistory Kiadó: A-Games Év: 2018 Bevétel: 37 millió forint Az A-Gamesnek sem ismeretlen a közösségi finanszírozás: összesen 82 millió forintot gyűjtött a társasai (Ave Roma, Sakura, Wombattle) megjelenéséhez. Legnépszerűbb kampánya, a Prehistory a késő kőkorszakba küldi vissza a játékosokat, akiknek a vadászó-gyűjtögető akciókkal a törzsük életben tartása a feladat. A kiadó idén megjelenő, Impression nevű társasa szintén hasonló sikernek ígérkezik.
Kiss-Egedi Adél a zsákbamacskaelv alapján készíti a táskáit: mivel a nagykereskedésektől beszerzett maradék anyagok mind különbözők, nincs két egyforma Delka bag. A vevők megőrülnek az egyedi darabokért.
Egy dobosnak mindig nehezebb a csajozás. A dobszerkó takarásában ül, még a nevét is kevesebben tudják, mint a frontemberét. Dorozsmai Péter a kivételek közé tartozik: olyan legendás együttesekben játszott, mint a Korál és az East, és a könnyű- és komolyzenei színtéren legalább ennyire ismerik Tom-Tom Stúdiójáról. A rendszerváltás előtt induló családi vállalkozás mára nemzetközi filmprodukciók kedvenc hangfelvevő helyévé is vált, és körülbelül mindenki ott rögzíti a lemezét, aki a magyar zenei életben csak számít, a Quimbytől Ákoson át Presser Gáborig. Mert Péter több mint hangmérnök.
Az almabor nem a világ legbonyolultabb itala, gyümölcs is van hozzá itthon, a bolti cider mégis olyan édes, hogy a kanál is megáll benne. Apa és fia, egy családi vállalkozás végre előállt azzal, amire az itthoni fanatikusok vártak, és a Budaprés ciderei a külföldi kritikusokat is meggyőzték.