Budapest egy különleges város, amikor az ember először meglátja gyönyörű rakpartjait, egyedi építészeti jeggyel tervezett utcáit, a természettel és az emberekkel harmóniában lévő fenséges épületeit, rájön, hogy ez a világ egyik legszebb városa.
Ugyanez az összkép ihlette meg cégünket 2015-ben. Addigra a GEOS Group több mint 12 éves tapasztalattal rendelkezett az ukrán piacon, 15 befejezett projektet könyvelhetett el, és több mint 4000 lakást adott át Kijevben. A cég folyamatosan növekedett és sikeresen belépett a nemzetközi piacra is: kezdetben Lengyelországba, Spanyolországba és ezt követően Magyarországra.
Nagy vágyunk volt, hogy Budapest történelmi városrészében olyan lakóépületeket hozzunk létre, amelyek nem csak kényelmet és örömöt teremtenek lakóiknak, hanem harmonikusan illeszkednek a város építészeti együttesébe, és egyben megszépítik azt.
Pencz Máté a Harvardon szerzett közgazdászdiplomával a zsebében alapított céget másodmagával Brazíliában. Övék volt a legnagyobb brazil online nyomda, Loft nevű ingatlanos cégük pedig az ország legsikeresebb startupja lett. Az alapító exkluzív interjút adott a Forbes.hu-nak, ebből közlünk részleteket.
1988-ban egy kétéves, középszőke hajú kisfiú lépkedett édesanyja mellett a budapesti Havanna-lakótelep egyik zöldségese előtt. A kisfiú kedvencéért álltak be a meglehetősen hosszú sorba, de türelmesen vártak, igazi ünnep volt a fiúnak, ha egy kis kubai vagy ecuadori banánhoz jutottak – így emlékszik vissza bő harminc évvel később a legsikeresebb brazil startup társalapítója.
Pencz Máté (balra): „Nem sokat alszom, nagyon élem a cégeimet.” A São Paulóban született Florian Hagenbuch (jobbra) Frankfurtban ismerte meg Mátét.
Máté a nyomdai szolgáltatásokkal foglalkozó Printi és a húszezer lakásos adatbázissal rendelkező ingatlanportál, a Loft társalapítója. A Loftba eddig 800 millió dollárnyi tőkét vontak be, a legutóbbi körben csaknem hárommilliárd dolláros értékelés mellett kaptak finanszírozást. Közben ő és társa, Florian Hagenbuch viszik a Canaryt, Dél-Amerika legnagyobb, korai fázisú cégekbe fektető kockázatitőke-alapját is.
A Loft csaknem hárommilliárd dolláros értékelés mellett kapott finanszírozást.
Máté hároméves volt, amikor 1989-ben szülei eldöntötték, hogy kivándorolnak Nyugat-Németországba. „Még állt a berlini fal, nem tudtuk, mi lesz, visszatérhetünk-e, így elbúcsúztunk a családtól.” Németországban nőtt fel, két-három évente jártak haza, és ma is Magyarországot látja igazi hazájának. Brazíliába is vitet Erős Pistát, Piros aranyat és kolbászt is, „ezek az emlékek és ízek mindig bennem maradtak” – nevet.
Hagenbuchhal 2008-ban Frankfurtban, a Goldman Sachsnál gyakornokoskodva találkoztak és lettek barátok, majd eldöntötték, hogy Dél-Amerikában kezdenek vállalkozásba. Mindketten Brazíliába költöztek, 2012-ben megalapították Printi nevű nyomdacégüket. A vállalkozás többségi részét 2017-ben eladták az amerikai Cimpressnek, a Printi ma is a legnagyobb online nyomda Dél-Amerikában, saját üzemekkel. A Printi után jött a 2018-ban alapított Loft, ahol egyrészt tudatosan célba vették az ingatlanpiacot, másrészt, ahogy Máté mondja, „a fejemben volt, amit nagyapámtól és apámtól tanultam”.
Máté édesapja és nagyapja az 1980-as, 90-es években hétvégi házakat vettek a Balatonnál, és felújítás után kiadták őket. „Apámék nem csináltak belőle céget, és sosem vettek több ingatlant egyszerre, lassan csepegtették.”
Egyáltalán nem kell nagy kert, hogy segítsük a madarak és rovarok életét, egy néhány négyzetméteres erkélyen is sokat tehetünk értük. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) segítségével megmutatjuk, hogyan.
Magyarországon a párok 15 százaléka (100–150 ezer pár) érintett meddőségi problémákban. Az, hogy csak 15 százalékról van szó, már önmagában azt jelenti, hogy sok mindenre képes az orvostudomány. A jelenséggel és az egyre későbbi gyerekvállalással azonban hosszú távon számolni kell – így megoldást is kell találni rá.
Bódis József és Kovács L. Gábor orvosprofesszorok évtizedek óta kutatják a fogamzás előtti, közbeni és a megtermékenyítés utáni akadályokat – az első magyar lombikprogramtól a legutóbbi magyar szabadalmakon át a jövő lehetőségeinek megteremtéséig ér a kezük.
A lakóautó a gazdag német nyugdíjasok járgánya – ez az ősi sztereotípia megdőlni látszik. A 2010-es évek közepén itthon is berobbant a lakóautóhájp, a koronavírus-járvány és a karantén miatt pedig most még többekben van ott a mehetnék. A lakóautózás ráadásul az egyik legbiztonságosabb utazási forma, és Kertész Gábort idézve: „nagyon szabad tud lenni”. Ő nemcsak gyártó és a Biwak Kft. ügyvezetője, de a Magyar Lakóautóklub alapítója is, tapasztalatból mondja, hogy ma már minden korosztályból vannak ügyfelek, és egyre többen ismerik fel a lakóautózás adta szabadságot.
De az elmúlt években nemcsak a kereslet, hanem a kínálat is nagyot nőtt, a magyar piacon is egyre többen foglalkoznak forgalmazással és bérbeadással, és akad, aki a magánkézben lévő lakóautókat gyűjti össze és adja ki. Összeállításunkban három vállalkozás, három különböző üzleti modell: a Biwak kizárólag egyedi lakóautókat, a Wanderer 66 miniszériákat gyárt, a Vanlife Hungary pedig kiadásra szánja átalakított, dizájnos furgonjait. Közös bennük, hogy a gyártás mindhárom cégnél házon belül folyik, és alapítóikat egyszer, valahol elvarázsolta az életérzés.
A halál elkerülhetetlensége minden korban foglalkoztatta az embereket – és az is, hogy a földi lét itt hagyása után valami maradjon utánunk. A remény, hogy a biológiai végzet nem egyenlő a teljes megsemmisüléssel. Csak amíg korábban a barlangrajzoktól, írott művektől és a vallásoktól remélték az emberek örökségük fennmaradását és továbbélésüket, a 21. század egészen új lehetőségeket kínál.