Vanlife Hungary
Elkapja a generáció korszellemét: be free, menj szabadon! Erre a jól eladható életérzésre építette fel négy barát a Vanlife Hungaryt, ami két, általuk átalakított lakóautó kiadásával foglalkozik. A bohém stílusú Duxy és Foxy nevű autóikért a koronavírus-járvány óta még több bérlő toporog.
A két párból álló csapat a lakóautóhájp magyarországi berobbanásakor, 2017-ben álmodozott arról, hogy közösen kéne venni egy használt furgont, amit aztán ízlésük szerint átalakítanának. „Sokat beszélgettünk, hogy egy olyan lakóautót akarunk építeni, amivel néha mi is tudunk utazni, de kisebb időszakokra, Airbnb-szerűen ki is tudjuk adni. Végül fordított arányban történtek a dolgok, és sokkal többször adtuk bérbe, mint ahányszor használtuk” – mondja Sztaniszláv András. Ő és Goretity Milán a pénzügyeket és a beszerzést intézik, András párja, Lator Anna az ügyfélkapcsolatokkal és a marketinggel foglalkozik, míg Milán felesége, Bakó Zsófia építész az autók átalakításáért felel.
A Vanlife Hungary csapata: Lator Anna, Bakó Zsófia, Goretity Milán és Sztaniszláv András,
A lakóautó-életstílus nagyjából öt éve kezdett itthon is trendi lenni, és az USA-ban és Spanyolországban már régóta tomboló őrület egyre jobban begyűrűzött Magyarországra is. A csapat meglátta az üzleti lehetőséget. „Csak azért nem építettünk volna lakóautót, hogy mi használjuk. Már az elején az volt a fő motiváció, hogy üzletet alapozzunk rá, és megnézzük, hogyan működik” – mondja Milán.
Az előkészületek közel egy évet tettek ki, ez alatt többnyire a Youtube-ról és az Instagramról szereztek inspirációt, és keresték a tökéletes verziót. „Az első autó, Duxy végül egyetlen olyan feltételnek sem felelt meg, amit eredetileg kitaláltunk, de az ilyen típusú üzletben egyébként is jellemző, hogy nem az fog megvalósulni, amit a kockás papíron kitaláltál” – mondja András.
Az autókban az áramellátást akkumulátor adja, amit az autó generátora tölt. Az energia alacsony fogyasztású lámpákhoz vagy laptop töltéséhez is elegendő.
Első autójukra, a félig már átalakított Fiat Ducatóra 2018 elején találtak rá, és poénból ráakasztották a Luxy Duxy nevet. Zsófi tervei alapján az ágy keresztbe került bele, így jól elfértek a szekrények és a konyha is. Szempont volt a természetesség, a belső tér borítása fából készült, a bútorok sokszor csak natúr olajpácot kaptak. Az összköltség 2,5–3 millió forintra rúgott, amiben benne volt a hőszigetelés és a műszaki felszerelés költsége is.
Második autójukat egy korábban mentőautóként szolgáló Volkswagen LT-ből alakították ki, ebben már egyébként is volt szigetelés, állófűtés és áram. Foxy hosszabb, mint Duxy, az ágy hosszában helyezkedik el, Duxyhoz hasonlóan fürdő és vécé ebben sincs. „Mi kimondottan hangulatra épülő lakóautókat akartunk építeni. Nem a funkcionalitás az első, hanem az az életmód, amit az egész képvisel” – mondja András. A csapat a belvárosi lakásokkal szemlélteti, mit jelentenek furgonjaik a lakóautó-piacon. „Vannak a modern, funkcionalitásra épülő lakóautók, ezek olyanok, mint az újépítésű lakások. És vannak a mi autóink, amiket leginkább a régi belvárosi nagypolgári lakásokhoz lehetne hasonlítani. Helyenként nyikorognak, de mégis hangulatosabbak.”
Bérlőik leginkább 25 és 45 év közötti nagyvárosi fiatalok, jellemzően magyarok – a Vanlife-nak a rengeteg érdeklődő miatt amúgy sincs kapacitása külföldre kacsingatni. Vállalkozásukban fontosnak tartják a közösségépítést is. Gyakran adnak tanácsokat lakóautó-építéssel kacérkodó magánembereknek is, és most is dolgoznak egy olyan típuson, amit teljes mértékben maguk terveznek és építenek meg. El tudják képzelni, hogy a kiadás mellett erre is külön üzletágat építenek majd.
Az autókban az áramellátást akkumulátor adja, amit az autó generátora tölt. Az energia alacsony fogyasztású lámpákhoz vagy laptop töltéséhez is elegendő.
Az Instagram hálás felületük, törekedtek is rá, hogy lakóautóik jól fotózhatók és egyedik legyenek. Külön webszájtjuk nincs, az üzlet a Facebookon és az Instagramon pörög, mert célközönségük is ezeket használja a legtöbbször. „A legutóbbi bérlőnk mesélte, hogy a Google-ben keresett bérelhető lakóautót, de nem talált olyat, ami tetszett volna neki. Végül beírta az Instagramra, hogy hashtag lakóautó, és így talált meg minket” – meséli Anna.
Duxy már első nyarán kimaxolta a foglalási szezont, és a csapat úgy döntött, elbírnak még egy autóval. Attól még messze vannak, hogy a két, 20–24 ezer forintos napi díjas furgon mind a négyüket eltartsa, de érzik a továbblépés esélyét. „Most kell eldöntenünk – mondja András –, hogy megmarad jó mellékesnek, vagy olyan üzleti lehetőség előtt állunk, amibe érdemes befektetni, akár külső befektetők bevonásával.”
Wanderer 66
Családi hobbi inspirálta a ma már főleg külföldön értékesítő Wanderer 66 lakóautó-építő cég megszületését. Miniszériákat gyártanak, de a vevőknek így is lehetőségük van rá, hogy ne legyen két ugyanolyan lakóautó.
Schön Orsolya hobbijára építette fel cégét. Egy jól felszerelt lakóautó ára 14 millió forinttól indul.
„Sokszor dudáltak ránk, és a sofőrök mutogatták nekünk a lájk jeleket, de a benzinkutaknál is megnéztek bennünket” – meséli Schön Orsi első átalakított lakóautójukról. Édesapja, Schön Ferenc faipari mérnök 2011-ben egy olasz úton döntötte el, hogy csapatával épít a pickupjára egy lakófelépítményt, ami végül megalapozta a Wanderer 66 létrejöttét.
Építettek egyedi egészségügyi szűrőbuszt, expedíciós lakóautóbuszt, tárgyalóbuszt vagy épp csepp alakú lakókocsit is.
Az életforma szeretete korábbi közös családi élményeikből ered. Több mediterrán országot is bejártak lakóautóval, és Norvégiáig is elgurultak egy lakókocsival. „Lenyűgöző volt egy norvég szikla oldalában madárzsivajra ébredni, és az ágyból csodálni a naplementéket. Még a lakókocsit sem kellett átforgatni, mert ebben az időszakban a nap ott kel, ahol nyugszik” – mondja Orsi. A vállalkozás kezdetben Ferenc faipari cégének melléktevékenységeként foglalkozott a lakóautók gyártásával, de a hobbi lassan főtevékenységgé vált, és 2015-ben Orsi megalapította a Schön Design Kft.-t. Településtervező mérnöknek tanult, a belsőépítészetben elsősorban az ő szaktudására támaszkodtak, de a végső tervek édesapja, egy lakóautó-gépész, egy asztalostechnikus és a megrendelő közös ötleteléséből születnek meg. „A mondás szerint az első házat, vagy esetünkben a lakóautót, az ember az ellenségének építi. Persze, az első munkánk teljesen jó felépítmény lett, de azóta azért sokat fejlődtünk” – mondja Orsi.
A cég a műfaj keretein belül sokfelé kalandozott már, építettek például egyedi egészségügyi szűrőbuszt, expedíciós lakóautóbuszt, tárgyalóbuszt vagy épp csepp alakú lakókocsit is. A kialakításánál figyelnek rá, hogy az eltérjen a szokásos sztenderd lakóautó-dizájntól. A Wanderer 66 lakóautóiban a megszokottnál nagyobb például a mosdó, az ágy pedig a legtöbbször felnyitható, hogy több hely legyen a szobában.
Korábban a tervezésnél szabad kezet adtak a megrendelőknek, beleértve a bázisautó beszerzését is. A növekvő megrendelések miatt ma már ezt nem tudják manufakturális alapon működő vállalkozásban bevállalni, így átálltak a miniszériákra. Az öt–tizenöt darabos sorozatokban a bázisautó és az alaprajz fix, de a kisebb léptékű változtatásokban, így a bútorok, kárpitok anyagában és bizonyos szaniterek kiválasztásában is rugalmasak. Egy jól felszerelt Fiat Ducato ára nettó 14 millió forintról indul, persze napelemes rendszer kiépítésével az ár már magasabb.
Orsiék elsősorban Ausztriára és Németországra céloznak, vevőik között ötven-ötven százalékban nyugdíjasok és fiatalok vannak. A koronavírus-járvány alatt a lakóautók iránti kereslet jelentősen megnőtt, és ezt a cég is érzi. 2020-ban 77,7 millió forint bevétel mellett 12,7 millió forint adózott eredményt ért el. Az érdeklődés fokozódik, de a hétfős manufaktúrában a beszerzési láncokat érintő fennakadások miatt most nehezebben tartják a lépést.
Biwak
Nincs két egyforma autó, átalakított furgonjaikat az ügyfelek egyedi igényei alapján tervezik és kivitelezik. A Biwak egy átépített öreg Volkswagen Transporterrel indult, mára az ország egyik legnagyobb lakóautó-átalakító cége lett. Portfóliójába még lakóhajók is beúsztak.
Kertész Gábor azt mondja, ők nem konkrét autókat akarnak eladni, hanem az ügyfeleknek gyártanak személyre szabott darabokat.
„A 90-es években már láttunk lakóautókat, de ezek itthon még csodaszámba mentek” – mondja Kertész Gábor, a Biwak Kft. egyik alapító-tulajdonosa. Cégtársával, egykori középiskolai padtársával, Mihalov Csabával fiatal koruk óta extrémsportrajongók voltak, sziklát és hegyet másztak, barlangásztak Európa-szerte. Sokáig vonattal vagy személyautóval utazták át a kontinenst, aztán csatlakozott hozzájuk egy barátjuk, hozta magával a Ford Transit kempingautóját, ami sorsdöntő volt a két fiatal életében.
„Akkor döbbentünk rá, hogy egy autóban aludni is lehet. Bent ültünk a húsz fokban, miközben kint mínusz fok volt. Ez annyira elvarázsolt bennünket, hogy mi is akartunk egy lakóautót” – mondja Gábor. A kétszemélyes csapat vékony pénztárcával, de annál nagyobb szaktudással vágott bele 2000-ben az első furgon, egy sárga Volkswagen Transporter átépítésébe. (Mindketten faipari technikumban végeztek.) Sokáig ezzel járták a világot, és noha ez az autó azóta nyugdíjba vonult, ma is megvan.
Nincs alapsablonunk, minden autóba mást és máshogyan lehet berakni. Egyedül a fizika szabhat határt.
Nincs alapsablonunk, minden autóba mást és máshogyan lehet berakni. Egyedül a fizika szabhat határt.A magáncélra átalakított furgonnak hamar híre ment. Gábor akkoriban weboldalak tervezésével és programozással foglalkozott, poénból csinált egy honlapot a lakóautónak. Hamar jöttek a felkérések, és a kezdetben mellékesnek induló vállalkozás 2007-ben már céges keretek között működött Csaba miskolci asztalosüzemében.
„Itthon akkor még senki sem foglalkozott hasonlóval – mondja Gábor –, de még a düsseldorfi lakóautó-kiállításon, a nagy gyártók kínálatában is vadászni kellett a furgonból készült lakóautókat. Ma már csak furgonokból komplett csarnokokat lehetne megtölteni.” Gábor az üzlet mellett közösségépítésen is fáradozott, 2002-ben megalapította a Magyar Lakóautóklubot, ami ma már többezres taglétszámával az egyik legnagyobb hazai lakóautós fórum.
A Biwak járművei nem futószalagon készülnek. Minden megrendelés egyedi, nincs két ugyanolyan autó. Gábor szerint nincs lehetetlen, ha valaki kitalál valamit, ők elkészítik. Külön részlegek foglalkoznak az egyes szakágakkal, a bútor a fapipari szakemberek dolga, a műszaki felszerelés az elektromosipari csapaté. Mivel az igények teljesen eltérőek, nem akarnak autógyártókkal leszerződni. Az átalakítandó alapautó az ügyfél dolga, de vásárlás előtt szívesen adnak tanácsot. „Nincs alapsablonunk, minden autóba mást és máshogyan lehet berakni. Egyedül a fizika szabhat határt. Minél kisebb, annál nehezebb, hiszen annál jobban át kell gondolni, hogyan férnek bele az igények.”
Gáborék maguk is felhasználók, ezért sokszor támaszkodnak tapasztalataikra a tervezésnél. „Pár gyártó csak azért rak be valamit az autóba, mert az jól néz ki, és el lehet vele adni a terméket, pedig ezek sokszor nem életszerűek.”
Alakítottak már nyerges vontatóból mobil céges telephelyet, Ikarusból tárgyalóbuszt, és tettek lakhatóvá hajókat is. A National Geographic fotósainak egy Északi-sark-kompatibilis autót kreáltak, ami azt is kibírta, hogy a jármű fél évig a mínusz 25–30 fokban táborozott.
Lakókocsi vs. lakóautó
A legnagyobb különbség a két típus között az, hogy a lakóautó saját kerekein gurul, képes egyedül a helyváltoztatásra. Ezzel szemben a lakókocsit vonóhorgos autóval kell húzni, önmaga nem tud megmozdulni.