Szerző: Nagy Bertalan
A világjárvány jelentős terhet ró az egészségügyre, a gazdaság bizonyos szektoraira és a lakosság egészére is. Az oltás enyhítheti a nyomást rajtunk és a rendszeren, azonban a járvány okozta mentálhigiénés kihívások még évekig velünk maradnak. A hatások szerteágazók, így már a problémák azonosítása sem magától értetődő, kezelésüket pedig, attól tartok, hogy sokan szőnyeg alá söprik, de legalábbis háttérbe szorítják.
A vírus okozta szorongás, a lelki problémák, a stressz szinte a teljes társadalomra kiterjed. A fizikai és szociális elszigetelődés sem volt éppen pozitív hatással az életünkre, hiszen éppen attól fosztott meg minket, ami a megnövekedett stressz és szorongás elleni védőfaktorként szolgálhatna – ilyen a társas támogatás is.
A cégek növekedésének egyik kulcsa lehet a dolgozóik támogatása.
A válság hatására elmosódtak a határok munka és magánélet között. Mivel korlátozott a kimozdulási lehetőség, így még nehezebb meghúzni a határt. Az online elérhetőség azt is eredményezheti, hogy a munkaadó könnyebben kéri, hogy munkaidő után nézzünk még rá egy ajánlatra, válaszoljunk egy e-mailre.
A cégek a következő hónapokban fognak szembesülni azzal, hogy a kollégák milyen mentális kondícióban vannak, hogyan térnek vissza az offline térbe, az irodába. Az erre adott válasz pedig a cég jövőjét és stratégiáját is jelentős mértékben befolyásolhatja. Nem hiszek abban, hogy globális megoldások lesznek a járvány okozta mentális kihívásokra, ezeket lokálisan kell azonosítani, helyben kell rájuk választ adni. A munkavállalók mentálhigiénés állapota kiemelt fontosságú lesz a következő két–három évben. Erre lehet megoldás akár egy coach alkalmazása, aki segítheti, támogathatja a kollégákat az elakadásaikban.
A témáról azért is érdemes beszélni, mert a covid miatt kialakult szorongás tünetei könnyen összekeverhetők a kiégéssel vagy a depresszióval. Az állandó fáradtság, a motivációvesztés érzése, a dekoncentráltság, esetleg a megnövekedett feszültség vagy akár az érdektelenség érzése nem feltétlenül ér el olyan szintet, hogy az ember szakemberhez forduljon. Azonban a tünetek hosszú távú fennállása az életminőség jelentős romlásához, akár betegségekhez vezethet.
A következő években a cégek növekedésének egyik kulcsa lehet a dolgozóik támogatása. Vezetőként kiemelten fontos, hogy tartsuk a kapcsolatot a kollégákkal, legyünk rájuk nyitottak, ne csak a munkáról érdeklődjünk. Teremtsük meg a teret és a lehetőséget, hogy újra a közösség részévé váljon a kolléga. Ezeket a jelenlegi hibrid rendszerekben (home office – iroda) még nem könnyű megvalósítani, de esélyt is láthatunk abban, hogy a csapatunk tagjai csak fokozatosan térnek vissza az irodába, így több időnk maradhat velük a személyes beszélgetésekre.
Fogadjuk el, hogy az elmúlt egy évben a kollégák preferenciái és motivációi is változtak, csak úgy, mint a cég működési mechanizmusai és a gazdasági környezet. Az új kihívásokra új válaszok kellenek. Érdemes lehet visszatérni a kályhához, és akár régi alapvetéseket is megkérdőjelezni. Ha például tavaly márciusig nem volt home office-ra lehetőség az adott vállalatnál, majd egy éve szinte csak ebben a formában végzik a munkát, érdemes a két véglet között megtalálni a megoldást, és erről merjük megkérdezni a dolgozókat is. Higgyük el, hogy reálisan fel tudják mérni a helyzetet. Ha pedig bevonjuk őket a döntésbe, azt magukénak fogják érezni, ami tovább növelheti a motiváltságukat, és adott esetben a lojalitásukat is.
A szerző a Concorde Értékpapír Zrt. privátbanki üzletfejlesztési vezetője.