Az éves adatokon jól látszik a járvány hatása: nagy zuhanás a második negyedévben, majd lassú felkapaszkodás a harmadikban. A turizmus lenullázódott, az építőipart az állami beruházások mentették, a bolti forgalom viszont nem tűnt el, a tavaszi sokk után visszamentünk vásárolni.
Nevet vált a tizedik születésnapját ünneplő Transferwise, simán Wise lesz belőle. Barna Balázst, a cég európai és észak-amerikai expanziójáért felelős vezetőt kérdeztük a terveikről.
Miért hagyja el a cég a nevéből azt az átutalást, amivel a sikerét megalapozta? Egyre nehezebb elmagyarázni az összes funkcionalitást, amit nyújtunk. Először a nemzetközi utalásokra fókuszáltunk, aztán rájöttünk, hogy a probléma kiterjed az egész nemzetközi bankolásra. Ma már tárolni, váltani, költeni is lehet velünk a pénzt, sőt hamarosan befektetni(befektetési szolgáltatás idén indul az Egyesült Királyságban, utána az unió következik.) is. Azt is láttuk, hogy az ügyfelek már csak a név miatt is az átutaláshoz kötötték a céget. Márpedig ha komoly növekedés van a portfólióban, azt a márkának is követnie kellett.
Ritka a nyereséges fintech unikornis, mi a legfontosabb a Transferwise első tíz évével kapcsolatban? Amit eddig leraktunk, azok az alapok, felépítettük a csapatot, az infrastruktúrát és a termékeket, amelyekről azt gondoljuk, hogy meghatározóak lesznek a jövőben. Az átutalásokból kinőtt egy olyan számla, amivel 55 különböző devizát tudsz a Wise-on belül váltani, erre ráépülve jött az üzleti csomag, amivel például egy befizetéssel ki tudod fizetni az ügyfeleidet, alkalmazottaidat bármilyen devizában gyorsan, középárfolyamon váltva.
A Wise platformmal pedig más alkalmazások, pénzügyi szolgáltatók is tudnak hozzánk kapcsolódni, már tíz országban vannak olyan partnerbankjaink, akik rajtunk keresztül végzik a nemzetközi átutalásaikat. Az egymilliomodik ügyfélig 2016-ra jutottunk el, azóta négy év alatt lett belőle tízmillió. Mostantól lesz igazán érdekes a növekedés.
Tavaly bevezettétek a magyar bankszámlaszámot, majd díjakat csökkentettetek. A kettő összefügg? Igen. Az egész világon megyünk ebbe az irányba, most tíz devizában tudunk ilyet adni, legutóbb a kanadai és török számlaszámot jelentettük be. Ebben például az a jó, hogy ha valakinek Magyarországon vannak ügyfelei, nem feltétlenül kell idejönnie számlát nyitni, bárhol van a világon, erre tudja fogadni a forintutalásokat, a pénzt pedig akkor váltja át, amikor akarja – középárfolyamon.
Idén folytatják a budapesti bővülést, a mostani 400 főhöz 75-öt akarnak felvenni. Egyetemistákat is várnak.
Az, hogy az MNB-integrációt megcsináltuk, és ezzel kikerültünk egy banki partnert, a bizonyíték arra, hogy a Wise-modell működik. Rögtön átadtuk ugyanis a megtakarítást az ügyfeleknek. Emellett figyelünk a profitabilitásra, 2017 óta nyereséges a cég. Úgy csökkentünk árat, hogy az fenntartható is legyen.
Már nem csak az európai, de az észak-amerikai expanzióért is felelsz. Hogyan irányítod a csapatodat? Az észak-amerikai fejlesztőcsapat New Yorkban van, az ügyfélszolgálat Floridában. A délelőttömet az európai ügyekkel töltöm, a délutánt az amerikaiakkal. Örülök, hogy már Budapesten is van az amerikai piacra fókuszáló csapat. Nálunk a fejlesztők nem egyszerű kódolók, komoly befolyásuk van a termékfejlesztésre. Időről időre beszélnek ügyfelekkel, hogy át tudják érezni az ügyfélproblémák fontosságát.
Teljesen otthonról dolgozol? Március óta alig mozdultam ki a home office-ból. Az irodába ugyan be lehet menni, de komoly szabályok mellett, maszkot kell hordani, és nem használjuk ki a teljes kapacitást.
A járvány után is maradhat home office-ban, akinek bevált? Megtartjuk az irodákat, fontos, hogy találkozzanak az emberek. De aki akar, elvonulhat a világon bárhova, és dolgozhat onnan akár három hónapon át.
Olaszországtól Oroszországon át Türkmenisztánig, Makótól Nyíregyházán át Szombathelyig és tovább – ahol új gyárak, raktárak vagy üzletközpontok épülnek, ott a Metál Hungária Holdingnak van munkája. Térképen a legnagyobb beruházások, amelyeken a kilencvenes évektől kezdődően az MHH végezte az oldalfalburkolást és a tetőhéjalást – a pezsgőgyáros Kreinbacher kevéssé ismert oldalát mutatjuk.
Star nyomtatók forgalmazásával indult a kilencvenes évek elején a HRP Europe Kft. története, ám a cég azóta a hazai IT piac stabil szereplőjévé nőtte ki magát. Ma már 150 gyártó termékeit kínálják, széles termékportfóliót tudnak felmutatni, a hardver- és szoftverdisztribúción túl pedig az oktatás és a tanácsadás területein is aktívak.
Teljes vagy majdnem teljes leállás, kimerítő válságkezelés után igen optimistán és felkészülten várják az újranyitást a Zing Burgernél, a Biohairnél és a legnagyobb rendezvényszervező-keresőnél. Történetek leépítésről, kényszerhelyzetekről, próbavágásról, puskaporos hordóról, leereszkedésről.
A vírushelyzet szinte minden szektorban változásokat idézett elő, a vásárlói attitűd is átalakult, felülírva az éves várakozásokat. A tetőfelújítási tervek szintén módosultak, amelyre a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. által készített kutatás is rávilágított. Ám a vállalat mégis az egyik legsikeresebb évet zárta 2020-ban. Milyen lépések vezettek idáig, és hol tart most a cég? Tóth Szabolccsal, a Terrán regionális marketing igazgatójával beszélgettünk.