Soha többé nem hiszem el, amikor legközelebb valaki a látszólag teljesen értelmetlennek tűnő netes videók nézegetése ellen érvel. Ha Varga Bálint Bánk komolyan vette volna az ilyen tanácsokat, egészen biztosan nem jut el 2020 végére oda, hogy elmondhassa magáról: részt vett minden idők egyik legsikeresebb – független magyar készítők által fejlesztett – videójátékának kiadásában.
A Chicken Police-ban nem öncélúak a poénok, a fejlesztőcsapat komoly társadalomkritikát bújtatott a sztoriba.
„A Youtube-on láttam egy videót, amiben egymásnak esett két nyúl, és kakasok választották szét őket. Már akkor arra gondoltam, ebből lehetne csinálni valamit” – emlékezik vissza Bánk a játékkritikusok által azóta körülrajongott Chicken Police-hoz ihletet adó 2011-es élményére. Innen még hosszú út vezetett addig, hogy megismerkedjen az interjún mellette ülő Bakó Tamással és Nádas Péterrel (nem, nem csak íróként lehet ezzel a névvel sikeresnek lenni). Ottjártamkor éppen a költözés kellős közepén voltak új irodájukban, az egykori Pénzverde épületében. A környezet még kissé kaotikus, de talán éppen a költözés káoszában találják meg új témájukat. Azt biztosan nem bánják, ha egy kicsit elborult lesz. Van az ilyenben tapasztalatuk.
Nagy zűr Karomváron
A Chicken Police egyáltalán nem szokványos számítógépes játék. A szereplői egytől egyig állatok, a testük azonban emberi. Így két lábon jár, és két kézzel mutogat az egér, a krokodil, a kos, a végzet asszonyaként színre lépő macska (fejét egy Instagram-celeb macskától kölcsönözték) és persze a két főszereplő kakas is. A játékos őket, Sonnyt és Martyt kíséri végig a játékon egy Clawville-ben, vagyis Karomváron elkövetett gyilkosság felgöngyölítésében. A szórakozást nem a végtelen akciók és lövöldözések jelentik, hanem a párbeszédek és a kihallgatások irányítása. A gémerek pedig imádják, ahogy a leharcolt, pocsék házasságát maga mögött tudó Sonny és a fiatal, még lelkes zöldfülű Marty osztják egymást és a gyanúsítottakat. Mindezt egy 40-es évekbeli amerikai város környezetében, fekete-fehér képernyőn, hogy teljes legyen a noir hangulat.
A kritika is nagyon pozitívan fogadta a teljes egészében magyar fejlesztésű játékot: a nagyobb lapoknál mind magas osztályzatokat kap. „Jó kis sűrítése más, olyan korábban népszerű játékoknak, mint a Grim Fundango vagy a May Payne” – foglalta össze a Chicken Police sikerének titkát a Forbesnak a PC Guru főszerkesztője, Böjtös Gábor.
A játék elsősorban történetmesélésével és bevállalósságával keltette fel a figyelmet. A filmes klisékből ismert zsarupáros és a többi szereplő nem csak az abszurditás fokozása miatt kapott állatfejet. „Marty állandóan figyelmeztet másokat, hogy ne tegyenek már rasszista megjegyzéseket. Közben azért nála is kicsúszik egy-egy ilyen dolog. Mellette Sonny már a 40-es években is egy letűnt kort képviselt, tényleg szarik mindenre. Félalkoholista, lekicsinylően beszél a nőkkel, a kutyáknak meg megmondja, hogy ne ugassanak már” – magyarázza Bánk. A Chicken Police-ban nem öncélúak a poénok, a fejlesztőcsapat komoly társadalomkritikát bújtatott a sztoriba.
Képregénytől a virtualitásig
Bánk a játékfejlesztés előtt sok mindenben kipróbálta magát. Tanult újságírást, volt bolti eladó, ingatlanközvetítő, és a médiában is megfordult. „Mindig olyan munkát kerestem, ami mellett a kis projektjeimet is vihettem” – mondja a korábbi évekről. Alapvetően írni szeret, próbálkozott már novellával és regénnyel is, de az áttörést A Hegy című képregénye hozta meg, amivel 2014-ben meg is nyerte a Libri ArtComix pályázatát.
Ekkor figyelt fel rá Nádas Péter, és meg is kereste, mert nem sokkal korábban úgy látta, egy ütőképes csapattal képes lehetne videójátékot készíteni, amihez ő informatikusként a kódolást tehetné hozzá.
„Odamentem Bánkhoz, hogy megkérdezzem, a képregény után nincs-e kedve egy videójátékot is összehozni. Erre előhúzta a fiókból egy konkrét játék ötletét” – mondja Péter. „Gyerekkorom óta erre vágytam!” – mondja még most is izgatottan Bánk az első találkozásukról és arról, hogy Péter nyitott kapukat döngetett a megkeresésével.
Ez a játék a Pan volt, amelyet fantasynek szántak, és 2015-ben kezdtek el vele foglalkozni. Részsikereket ugyan elértek, de a teljes játék sosem készült el. „Ehhez úgy húsz ember kellett volna, és legalább három év munka” – száll be a beszélgetésbe Bakó Tamás, aki harmadikként csatlakozott 2017-ben Bánkhoz és Péterhez. A The Wild Gentlemen 2019-es megalapítása után a kft. ügyvezetője lett, de kvázi HR-esként ő felel a csapat bővítéséért is, emellett tőle jött a legkomolyabb tőke, valamint a játékfejlesztéshez is hozzátette a magáét. Volt miből merítenie: másik vállalkozásával, a hosszabb ideje bőven százmillió forint fölötti éves árbevételt hozó Artery Gamesszel olyan játékokhoz gyártottak tartalomrészeket, mint a Need for Speed: Undercover, a Driver: San Francisco vagy 2013-tól a MotoGP-sorozat részei.
Nem bűn, baromság
A Pannal ugyan egyelőre túl nagyot álmodtak, és parkolópályára tették a projektet, de a Chicken Police ötlete már régóta ott volt Bánk fejében. Korábban még animációs forgatókönyvnek kezdte el megírni, aztán képregényt majd regényt szeretett volna faragni belőle. Mintha nem lett volna elég önbizalma, vagy a megfelelő formát nem találta a megvalósításhoz, mindenesetre 2017-ben, amikor egy Youtube-csatornának vágott videókat, megmutatta pár rajzát az egyik munkatársának. „Bánk, barom vagy, ha ebből nem csinálsz semmit!” – hangzott a reakció. A kolléga elültette a bogarat Bánk fülébe, aki pár hét alatt összerakta a játék alapjait, mi több, már a kickstarteres közösségi finanszírozást tervezgette. „Ebben kicsit forrófejű tudok lenni, de a többiek szerencsére visszafognak” – nyugtázta a hirtelen lelkesedését, felvázolva egyben a csapat dinamikáját is.
Nádas Péter, Varga Bálint Bánk, és Bakó Tamás egy kritika szerint a Bojack Horseman és a Sin City elegyét hozta össze videójátékban
Ezzel együtt azonban a fejlesztés elindult, mi több, 2018 elején előbb Bánk, majd Péter is otthagyhatta addigi munkáját, és főállásban foglalkozhatott a Chicken Police-szal. A felszabadult idővel az előrelépés is megtörtént. „Ez egy visual novel stílusú játék, tehát nem a látványon és a grafikán van a hangsúly. Viszont mindenki elkezdett egyre többet beletenni a munkába” – mondja Bánk. Közben külsősök is segítették a Chicken Police fejlesztését, és 2018-ban Ludas Zoltán grafikus is csatlakozott hozzájuk. „Jó volt, hogy jellemzően tapasztalt fejlesztők kapcsolódtak be a munkába. Amit mi elképzeltünk, annak a végleges formája az ő kezükben általában még sokkal jobb is lett” – teszi hozzá Tamás.
Mami a gépnél
Ha a puding próbája az evés, a számítógépes játékok próbái a nagy vásárok: a fejlesztők ezeken kelthetik fel a forgalmazók figyelmét. A Chicken Police a budapesti PixelConon kezdett egy demóval 2018 végén, majd jöttek a nagyobb presztízsű megmérettetések: 2019 áprilisában a dubrovniki Reboot Develop, aztán ugyanannak az évnek a nyarán a kölni GamesCom. „Úristen, én beleszerettem ebbe a játékba” – emlékszik vissza Péter az első külsős visszajelzésre a Chicken Police-ról. A mondat egy szinkronszínészből szakadt ki Dubrovnikban – mindez úgy, hogy Péter a vásárra vitt számítógépet sem kapcsolta még be, épp csak készítette a standjukat.
„Persze, mentünk a piacra krumplit eladni” – mondja mosolyogva Péter, amikor arról kérdezem, kételkedtek-e a dubrovniki szakmai vásár előtt a Chicken Police sikerében. „Pokol volt kilépni a monitor mögül” – csóválja a fejét Bánk, utalva arra, hogy az ilyen eseményeken jellemző marketingelés nem a kenyerük. De bármennyire fárasztó is volt napi tíz órát álldogálni és angolul ismételgetni a fejlesztésük lényegét, tudták, hogy enélkül nem fognak forgalmazót találni.
Ráadásul míg Dubrovnikban a regisztrációt és a szállást megúszták pár száz euróból, addig az igazán nagynak számító kölni vásár már több ezer eurós költséggel járt. „Olyankor nagyon elszállnak a szállások árai. Úgyhogy kempingeztünk, és mehetett a hideg vízzel fürdés” – emlékszik vissza Tamás, Péterénél valamivel kevésbé őszinte mosollyal.
A kellemetlen körülményeket azonban, úgy tűnt, érdemes bevállalni: meglehetősen kicsi standjuknál mindkét vásáron nagy volt a forgalom, egymást váltották az érdeklődő gémerek, és jó ötleteket is kaptak. Egy Svájcban élő magyar például Dubrovnikban mutatta be őket egy szinkronrendezőnek, mondván, ezen a játékon még egy jó szinkron dobhatna nagyot. Igaza lett, a később Londonban, profi színészekkel felvett szinkronra érdemes volt költeni, a kritikák rendszerint a Chicken Police erősségei között említik.
A vásárokon ráadásul megdőlt egy régi netes bölcsesség is. „Ha szeretnéd, hogy a gyereked minél tovább szűz maradjon, ültesd le videójátékozni” – adják egymásnak a tanácsot a prűd szülők. A Chicken Police-t azonban már a vásárokon sem a legfiatalabb korosztály élvezte igazán. „A tizenkét-tizenhárom évesek várták, hogy a szöveges részeket továbbnyomva kezdődjön a lövöldözés. Ők csalódtak, a náluk idősebbek viszont láthatóan élvezték a demókat” – idézi fel Tamás. A generációs mítoszok pedig akkor omlottak össze, amikor az unokáit a GamesComra elkísérő nagymama döntött úgy, hogy kipróbálja a Chicken Police-t. „Végigjátszotta a félórás demót! És tetszett neki” – mondja Tamás a német nyugdíjasról, aki bevallása szerint először játszott számítógépes játékkal. Sőt: a vásárokon valamivel több lány, mint fiú játszott a Chicken Police-szal.
forrás: The Wild Gentlemen
Nem a pénz, a szabadság a fontos
Ekkorra már egy kötegnyi névjegykártyát begyűjtöttek, és ők választhattak maguknak a forgalmazók közül. Végül a német, a szakmában nem a legnagyobb nevek közé tartozó Handy Games mellett döntöttek. „Fontosabb volt a pénznél, hogy a forgalmazó megadja a kreatív szabadságot” – mondta Bánk. A Handy Gamesnél Reinhard Döpfer producerrel dolgoztak – ekkor, 2019 végén alapították a Wild Gentlemen Kft.-t is, hogy hivatalos kereteket adhassanak a munkájuknak. A producer támogatására pedig néha különösen nagy szükség volt.
A generációs mítoszok pedig akkor omlottak össze, amikor az unokáit a GamesComra elkísérő nagymama döntött úgy, hogy kipróbálja a Chicken Police-t.
„Reinhard néha a kiadóval szemben is kiállt értünk, nagyon bízott a projektben” – bólogatnak egyetértően. Nem vették fel ugyanis könnyen a ritmust, nehezen tartották a határidőket. Nem volt ritka, hogy a játékfejlesztők körében csak crunch-ként emlegetett, rettegett összeomlás is elérte őket: ilyenkor egy nap akár húsz óra munkából is állhat azért, hogy mindennel időben elkészüljenek. Igaz, ezt már a vásárok előtt is volt, hogy megtapasztalták.
Mikor Reinhardot arról kérdeztem, valóban türelmesnek kellett-e lennie Bánkékkal, reakciója – egy kiszakadó nagy nevetés – gyakorlatilag mindent elmondott. „Tényleg voltak késlekedések, de minden a fiúk tapasztalatlanságából fakadt. Viszont egy pillanatig sem volt kérdés, hogy a játék elkészül, és kezdettől imádtuk a Chicken Police-t” – mondta a német producer. Reinhard ma már arra is mosolyogva gondol vissza, amikor a Handy Gamesnél jelezték neki, hogy a The Wild Gentlemen úgy tett bejelentést a játékról – nem is egyszer –, hogy arról nem tájékoztatta őket. „Ilyenkor aztán mindig szabadkoztak, és bocsánatot kértek” – idézte fel Reinhard, aki ettől függetlenül látta, hogy Bánkék mindent megtesznek a játékért.
Van még kapirgálni való
Bár a Handy Games hétpecsétes titokként őrzi, mennyien töltötték le különböző platformokra PC-től Nintendón át PS4-ig a Chicken Police-t – ez Böjtös Gábor szerint kisebb forgalmazók esetén így szokott lenni –, a novemberi megjelenés óta több tízezres nagyságrendben szerezhették be gémerek a játékot. Ez indie fejlesztőknél (akik általában kis költségvetéssel, a nagy játékkiadóktól függetlenül dolgoznak) nagy szám, főleg úgy, hogy a Chicken Police kortalan: a grafikája nem avul el, a játékmenet évek múlva is izgalmas lesz. Attól sem kell tartaniuk, hogy a boltok polcairól lekerül a játékuk. A PC Guru főszerkesztője szerint ma a gémerek nagyjából hetven százaléka az internetről szerzi be a játékokat. Ez egyrészt demokratizálta a játékpiacot, de kitűnni is nehezebb. Még így is jelentős összegeket emészthet fel a fejlesztés: a Chicken Police-ba Tamás nagyjából hús
zmillió forintot fektetett, mielőtt szerződést kötöttek a Handy Gamesszel.
A külföldi vásárok egyik fontos tapasztalata az volt, hogy láthatták: még a környező országok fejlesztőit is gyakran támogatja az összefogó fejlesztői közösség, vagy akár az állam és az önkormányzatok is. Magyarországon azonban még független szakmai szervezetek sincsenek a játékfejlesztés területén. „Itthon is szükség lenne állami támogatásra” – állítja Böjtös.
Persze elnézve a hazai viszonyokat, elképzelhető, hogy az állami dotációért cserébe valakitől egy A pozsonyi csata-féle csoda fejlesztését kérnék. Az meg érthető, ha ilyesmiből nem kérnek a fejlesztők. A The Wild Gentlemen mindenképpen a maga erejéből szeretne építkezni, és független maradna, így növekedne a csapat a szerintük még egészséges negyven főig.
„Most ötfősre bővült az állandó csapat, a külsős munkatársakkal együtt tízen vagyunk. Sohasem akarunk két–háromszáz fős nagy cég lenni, addig jó, amíg olyan játékokat fejlesztünk, amiket nehéz bekategorizálni, és mindenki bele tudja vinni az ötleteit – mondja Bánk. – Megtartanánk a manufaktúrajelleget.”
Wild Gentlemen Kft.
Alapítás:
2019. november
Tulajdonosok:
Bakó Tamás,
Nádas Péter,
Varga Bálint Bánk
Árbevétel
(millió forint)*
2019
6,9
2020**
94,0
Adózott eredmény
(millió forint)
2019
3,0
2020**
2,0
*A játékból 2021. januártól keletkezik bevétel, addig a kiadó tartja el a céget, állja a költségeit.
**Előzetes adat.
Forrás: Bisnode, cégközlés