Elmélyedtünk pár adatsorban, és megkérdeztünk néhány piaci szereplőt, hogy sikerült a tavalyi évük. A válaszok jól mutatják, hogy otthon voltunk: többet társasoztunk, de kevesebbet autóztunk.
18% Kevesebben jöttek, de többet költöttek: az Oázis Kertészet forgalma 18 százalékkal nőtt tavaly, bár a vásárlások száma csökkent.
22% A Netflix előfizetőinek száma világszerte 37 millióval emelkedett, ami 22 százalékos növekedés.
-7% Pontos adatok még nincsenek, de a Global Carbon Project becslése szerint tavaly 7 százalékot esett a globális szén-dioxid-kibocsátás a járvány miatt.
Nevet vált a tizedik születésnapját ünneplő Transferwise, simán Wise lesz belőle. Barna Balázst, a cég európai és észak-amerikai expanziójáért felelős vezetőt kérdeztük a terveikről.
Miért hagyja el a cég a nevéből azt az átutalást, amivel a sikerét megalapozta? Egyre nehezebb elmagyarázni az összes funkcionalitást, amit nyújtunk. Először a nemzetközi utalásokra fókuszáltunk, aztán rájöttünk, hogy a probléma kiterjed az egész nemzetközi bankolásra. Ma már tárolni, váltani, költeni is lehet velünk a pénzt, sőt hamarosan befektetni(befektetési szolgáltatás idén indul az Egyesült Királyságban, utána az unió következik.) is. Azt is láttuk, hogy az ügyfelek már csak a név miatt is az átutaláshoz kötötték a céget. Márpedig ha komoly növekedés van a portfólióban, azt a márkának is követnie kellett.
Ritka a nyereséges fintech unikornis, mi a legfontosabb a Transferwise első tíz évével kapcsolatban? Amit eddig leraktunk, azok az alapok, felépítettük a csapatot, az infrastruktúrát és a termékeket, amelyekről azt gondoljuk, hogy meghatározóak lesznek a jövőben. Az átutalásokból kinőtt egy olyan számla, amivel 55 különböző devizát tudsz a Wise-on belül váltani, erre ráépülve jött az üzleti csomag, amivel például egy befizetéssel ki tudod fizetni az ügyfeleidet, alkalmazottaidat bármilyen devizában gyorsan, középárfolyamon váltva.
A Wise platformmal pedig más alkalmazások, pénzügyi szolgáltatók is tudnak hozzánk kapcsolódni, már tíz országban vannak olyan partnerbankjaink, akik rajtunk keresztül végzik a nemzetközi átutalásaikat. Az egymilliomodik ügyfélig 2016-ra jutottunk el, azóta négy év alatt lett belőle tízmillió. Mostantól lesz igazán érdekes a növekedés.
Tavaly bevezettétek a magyar bankszámlaszámot, majd díjakat csökkentettetek. A kettő összefügg? Igen. Az egész világon megyünk ebbe az irányba, most tíz devizában tudunk ilyet adni, legutóbb a kanadai és török számlaszámot jelentettük be. Ebben például az a jó, hogy ha valakinek Magyarországon vannak ügyfelei, nem feltétlenül kell idejönnie számlát nyitni, bárhol van a világon, erre tudja fogadni a forintutalásokat, a pénzt pedig akkor váltja át, amikor akarja – középárfolyamon.
Idén folytatják a budapesti bővülést, a mostani 400 főhöz 75-öt akarnak felvenni. Egyetemistákat is várnak.
Az, hogy az MNB-integrációt megcsináltuk, és ezzel kikerültünk egy banki partnert, a bizonyíték arra, hogy a Wise-modell működik. Rögtön átadtuk ugyanis a megtakarítást az ügyfeleknek. Emellett figyelünk a profitabilitásra, 2017 óta nyereséges a cég. Úgy csökkentünk árat, hogy az fenntartható is legyen.
Már nem csak az európai, de az észak-amerikai expanzióért is felelsz. Hogyan irányítod a csapatodat? Az észak-amerikai fejlesztőcsapat New Yorkban van, az ügyfélszolgálat Floridában. A délelőttömet az európai ügyekkel töltöm, a délutánt az amerikaiakkal. Örülök, hogy már Budapesten is van az amerikai piacra fókuszáló csapat. Nálunk a fejlesztők nem egyszerű kódolók, komoly befolyásuk van a termékfejlesztésre. Időről időre beszélnek ügyfelekkel, hogy át tudják érezni az ügyfélproblémák fontosságát.
Teljesen otthonról dolgozol? Március óta alig mozdultam ki a home office-ból. Az irodába ugyan be lehet menni, de komoly szabályok mellett, maszkot kell hordani, és nem használjuk ki a teljes kapacitást.
A járvány után is maradhat home office-ban, akinek bevált? Megtartjuk az irodákat, fontos, hogy találkozzanak az emberek. De aki akar, elvonulhat a világon bárhova, és dolgozhat onnan akár három hónapon át.
Mára egyértelmű, hogy azok a vállalkozások, melyek képesek a működésüket innovatív módon összehangolni a fenntarthatósági célokkal, napjaink véleményvezéreivé válnak. Segítenek megtanítani azt az újfajta társadalmi felelősségvállalást, ami megoldást nyújt az éghajlatváltozás problémájának kezelésében az üzleti életben. A VELUX tetőtéri ablakok gyártásában piacvezető márka CEE régiójának alelnöke, Mészáros Krisztián személyesen is motiváltnak érzi magát, hogy egy olyan mintavállalatnál dolgozhat, amely jövőbemutató, fenntartható példát mutat a régió vállalkozásainak. Tavaly szeptemberben jelentették be fenntartható fejlődés stratégiájukat, amelyben elkötelezték magukat arra, hogy 2041-ig a cégcsoport eléri a teljes élettartamára vonatkozó karbonsemlegességet – ami azt jelenti, hogy a cég nemcsak jövőbeli, hanem múltbeli szén-dioxid-kibocsátásáért is felelősséget vállal. 2030-ra pedig 100%-ban szén-dioxid-semleges működést vállaltak és azt, hogy 50%-kal csökkentik teljes ellátási és értékláncuk és termékeik szén-dioxid-kibocsátását. Mészáros Krisztiánt kérdeztük.
Kerek negyvenévesen harmadszor fut neki a könyvkiadó-indításnak, és még mindig az izgatja igazán: mitől válik élővé egy könyv, hogyan lehet köré sztorit kerekíteni. Halmos Ádám tíz év után kivált a Libriből, nem sokkal azután, hogy a cégcsoportba bejelentkezett majdani résztulajdonosnak az állami milliárdokkal felpumpált Matthias Corvinus Alapítvány. Ádám új, független kiadójához, az Open Bookshoz máris olyan sztárszerzők csatlakoztak, mint Barabási Albert-László, Edith Eva Eger, Gárdos Péter, Kepes András vagy Philip Zimbardo. Portré igazságérzetről, úthenger jellegű főnökösködésről, zen buddhizmust árasztó csacsikról és a könyvpiacon egyre menőbb big idea jelenségről.
Teljes vagy majdnem teljes leállás, kimerítő válságkezelés után igen optimistán és felkészülten várják az újranyitást a Zing Burgernél, a Biohairnél és a legnagyobb rendezvényszervező-keresőnél. Történetek leépítésről, kényszerhelyzetekről, próbavágásról, puskaporos hordóról, leereszkedésről.
Az Erste platformja helyettünk ért a pénzügyekhez. Képzeld el, hogy egy applikáció személyében egy igazi „pénzügyi asszisztenst” kapsz, aki amellett, hogy személyes tanácsokat ad, financiális tudatosságra is nevel. Az Erste csoport új internet- és mobilbankolási rendszere bepillantást nyújt abba, hogyan fog kinézni a jövő bankolása.