Az áltudományos információk, az összeesküvés-elméletek és álhírek soha nem tapasztalt hatékonysággal terjednek a szakmai kontrollt nélkülöző közösségi médián keresztül. Az áltudományos vélekedések terjesztőinek leggyakoribb motivációi a félreértelmezett vallási-világnézeti alapokon nyugvó téveszmék, összeesküvés-elméletek, félelmek, fóbiák vagy a nyers anyagi érdek. Máskor a népszerűség keresése, esetleg az egyéni identitás, a csoporthoz való tartozás kifejezésének szükséglete hajtja őket.
A befogadó közösség úszik a szelektálatlan információáradattal, megbabonázva az információ elérhetőségének könnyűsége, gyorsasága által.
Dübörög tovább a Forbes Élő a Facebookon, Galambos Márton főszerkesztő minden csütörtök délután egy-egy Forbes-arccal, menedzserrel, üzletemberrel beszélget. Az elmúlt hetekben itt volt velünk a járványt kőművesmunkával végigrobotoló Cserpes István, Balogh Péter angyalbefektető, akiről kiderült, hogy mindig felmegy a pulzusa, ha végignézi a Forbes gazdaglistáját, és Wettstein Albert – a letűnt korok arisztokratáit idéző név egy igazán újító húszéves startuppert takar.
Január 28. Cserpes István A Cserpes Tejivó alapítója kőművesmunkával nullázta le az agyát a járvány alatt: támfalat épített napi nyolc órában. Azt mondja, így tartotta frissen magát, és tudott tiszta fejjel válaszolni a hetente felmerülő néhány céges kérdésre. Vállalatának irányításába ugyanis már nem nagyon szól bele, inkább hadvezér, mint százados a csatatéren. „Szóval a kollégák küzdenek, mint malac a jégen, én meg próbálok új irányokat kitalálni, van ötletem bőven.”
Február 11. Balogh Péter Nem vágyik a Forbes gazdaglistájára, de mindig felmegy a pulzusa, amikor végiglapozza. Az NNG alapítója és egykori főnöke sok éve már angyalbefektető és a Cápák között című műsor egyik stabil cápája. Portfóliójában most körülbelül 35–40 cég van, de maga sem tudja pontosan felsorolni őket. „Nem néhány nagy buliban szeretek benne lenni, hanem kis tétekkel, egészen korai fázisban sok helyre pénzt tenni.”
Február 18. Wettstein Albert Lelkes egyetemistákból álló startupnak indult tavaly a Munch.hu, a ma már rapid terjeszkedésben lévő ételmentő applikáció. „Ahol ételfelesleg van, ott ne a kukába dobják, hanem dobják fel a Munchra” – mondta el a Forbes Élőben Wettstein Albert, az egyik alapító. Mint kiderült, egyre több befektető keresi meg őket, mert „mostanra egy olyan üzleti kultúra alakult ki, amiben a társadalmi értékteremtés is számít, nemcsak a haszon”.
Mára egyértelmű, hogy azok a vállalkozások, melyek képesek a működésüket innovatív módon összehangolni a fenntarthatósági célokkal, napjaink véleményvezéreivé válnak. Segítenek megtanítani azt az újfajta társadalmi felelősségvállalást, ami megoldást nyújt az éghajlatváltozás problémájának kezelésében az üzleti életben. A VELUX tetőtéri ablakok gyártásában piacvezető márka CEE régiójának alelnöke, Mészáros Krisztián személyesen is motiváltnak érzi magát, hogy egy olyan mintavállalatnál dolgozhat, amely jövőbemutató, fenntartható példát mutat a régió vállalkozásainak. Tavaly szeptemberben jelentették be fenntartható fejlődés stratégiájukat, amelyben elkötelezték magukat arra, hogy 2041-ig a cégcsoport eléri a teljes élettartamára vonatkozó karbonsemlegességet – ami azt jelenti, hogy a cég nemcsak jövőbeli, hanem múltbeli szén-dioxid-kibocsátásáért is felelősséget vállal. 2030-ra pedig 100%-ban szén-dioxid-semleges működést vállaltak és azt, hogy 50%-kal csökkentik teljes ellátási és értékláncuk és termékeik szén-dioxid-kibocsátását. Mészáros Krisztiánt kérdeztük.
Miklós Melindának munkaszinten is feladata, hogy a nyitottságot és az elfogadást hirdesse, ezért a neki címzett, öltözködésével kapcsolatos kéretlen tanácsokat figyelmen kívül hagyja. A Nyitottak vagyunk ügyvezetőjének szettjei eklektikusak, de mindegyik mögött van egy gondolat.
Teljes vagy majdnem teljes leállás, kimerítő válságkezelés után igen optimistán és felkészülten várják az újranyitást a Zing Burgernél, a Biohairnél és a legnagyobb rendezvényszervező-keresőnél. Történetek leépítésről, kényszerhelyzetekről, próbavágásról, puskaporos hordóról, leereszkedésről.
Fokozatosan és alaposan alakul át az itthon élő befolyásos magyar nők listája, ahogy az évek során erősödik egy tendencia Magyarországon: egyre inkább az érvényesül, aki közel van az államhoz. Üdítő és ritka színfolt, aki saját vállalkozással és egyéb szakmai-társadalmi tisztségei által jut kapcsolatokhoz és hatalomhoz. Közben több száz fős shortlistjeinket elemezve továbbra is nehéz kijelenti, ki itthon egy személyben a legeslegbefolyásosabb, ki az, aki igazán megérdemli a második és a harmadik helyet. Annyi biztos: aki itt van, az számít.