A legbefolyásosabb magyar nők listáján idén debütáló Somogyi Hajnalka huszonévesen lett a Trafó Galéria vezetője, majd első és azóta is egyetlen magyarként elvégezte a világ egyik legelismertebb kurátori képzését New Yorkban. 2015-ben mindenféle állami támogatás nélkül megalapította kollégáival a tudatosan különutas, független kortárs művészeti fesztivált, a budapesti Off-Biennálét, amelynek idén már a harmadik kiadását tartják.
Magyar rendszámú autó gördült be 2016 decemberében a ljubljanai Best Western Hotel Slon bejáratához. A volánnál Somogyi Hajnalka ült, vele a budapesti Off-Biennálé többi szervezője – a babaülésben pedig Hajnalka akkor hét hónapos kisfia, Illés. A csapat az Igor Zabel-díj átadására érkezett a szlovén fővárosba, a díjátadó pedig a patinás Moderna Galerijában volt, persze igencsak reprezentatív keretek között. (Az Igor Zabel-díjat azok kaphatják meg, akik Közép-, Kelet- és Délkelet-Európában hozzájárulnak a képzőművészet mélyebb nemzetközi megismertetéséhez.) Hajnalka másnap este elegáns fekete ruhában tartott előadást az Off-Biennáléról – pár órával korábban, a gálát megelőző konferencia alatt még a kisfiát tologatta a szemerkélő hóesésben. „Nem volt egyszerű – mondja –, de úgy éreztem, olyan nincs, hogy erről az útról lemaradjak, fontos, hogy együtt legyek a többiekkel.”
A kortárs művészetben az az izgalmas, hogy a története még nincs megírva, komoly tétje van, hogy kurátorként mit emelsz ki.
„Az egész utazás olyan volt, mint egy road movie vagy egy osztálykirándulás” – emlékszik vissza nevetve Erőss Nikolett, aki az Off egyik kurátoraként szintén ott volt Ljubljanában. Útközben gyereket etettek, Illés napirendjéhez igazították a logisztikát. „Az offos munka során egyébként is hozzászoktunk, hogy a gyerektől az autóig mindent magunk oldunk meg, a parkolást is, sőt az autóhoz az alkatrészeket is mi szerezzük be.” Utóbbit Nikolett már csak analógiának említi közös munkájukra. „Ljubljanában éreztük először, hogy komoly nemzetközi perspektíva van a munkánkban, abban a nemzetközi közegben találtuk magunkat, ahová mindig vágytunk.”
Ablak egy környezettudatosabb jövő felé
Mára egyértelmű, hogy azok a vállalkozások, melyek képesek a működésüket innovatív módon összehangolni a fenntarthatósági célokkal, napjaink véleményvezéreivé válnak. Segítenek megtanítani azt az újfajta társadalmi felelősségvállalást, ami megoldást nyújt az éghajlatváltozás problémájának kezelésében az üzleti életben. A VELUX tetőtéri ablakok gyártásában piacvezető márka CEE régiójának alelnöke, Mészáros Krisztián személyesen is motiváltnak érzi magát, hogy egy olyan mintavállalatnál dolgozhat, amely jövőbemutató, fenntartható példát mutat a régió vállalkozásainak. Tavaly szeptemberben jelentették be fenntartható fejlődés stratégiájukat, amelyben elkötelezték magukat arra, hogy 2041-ig a cégcsoport eléri a teljes élettartamára vonatkozó karbonsemlegességet – ami azt jelenti, hogy a cég nemcsak jövőbeli, hanem múltbeli szén-dioxid-kibocsátásáért is felelősséget vállal. 2030-ra pedig 100%-ban szén-dioxid-semleges működést vállaltak és azt, hogy 50%-kal csökkentik teljes ellátási és értékláncuk és termékeik szén-dioxid-kibocsátását. Mészáros Krisztiánt kérdeztük.
Hogyan tervezték meg a cégcsoport által vállalt fenntartható fejlődési stratégiát?
A mintavállalati működés a VELUX cégcsoport „DNS-ében” van. Már az alapítónk, Villum Kann Rasmussen által 1965-ben megfogalmazott mintavállalat céljai is – az 55 évvel későbbi – fenntarthatósági stratégia oszlopaira épültek: a környezetvédelemre, a társadalmi és a gazdasági felelősségvállalásra. Ebbe beletartozik az is, hogy olyan termékeket állítsunk elő, amelyek hasznosak a társadalom számára. Mindez támogatja azt is, hogy a cég hosszútávon tudjon gondolkodni. 2010-ben volt egy, a mostanihoz hasonló víziós stratégiánk, ahol a 2007-es szinthez képest 50%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkentést állítottunk fel célkitűzésként, ami meg is valósult 2020-ban. A mostani fenntartható fejlődést stratégiánk 100%-ban saját tervezésű, és közel kétéves munka előzte meg, körülbelül 100 kollégánk dolgozott a cégnél ezen a stratégián. Fontos szerepe volt a tulajdonosoknak és a menedzsmentnek, akik folyamatosan kihívások elé állították a csoportot. Mára már a fenntartható működés a szervezeti és üzleti stratégiánk része. Magasra tettük a lécet, amit az is mutat, hogy vannak benne olyan vállalások, amelyek megvalósítását egyelőre nem lehet tisztán látni. Szükséges, hogy átgondoljuk a termékeinket, a termékfejlesztést, bizonyos anyagok felhasználását. Cé-lunk, hogy 2030-ra 100%-ban szén-dioxid-semleges vállalat legyünk, 50%-kal csökkentsük teljes ellátási és értékláncunk és termékeink szén-dioxid-kibocsátását. A termékeink élettartamában nem akarunk semmilyen kompromisszumot kötni. A WWF-fel együttműködve felszámoljuk a vállalat historikus karbonlábnyomát, és ez különböző erdőtelepítési, erdőmegóvási, biológiai sokféleség megőrzésére irányuló projekteken keresztül fog történni. 2041-re, a cég alapításának 100. évfordulójára tervezzük azt, hogy vállaljuk a cégcsoport 1941 óta begyűjtött karbonlábnyomának semlegesítését, azaz 5,6 millió tonna CO2-kibocsátás semlegesítését, ez megegyezik 800 ezer uniós polgár éves kibocsátásával.
Minek a megvalósításán dolgoznak ebből jelenleg?
Folyamatban van a termékeink csomagolásának újragondolása. Itt a vállalásunk az, hogy 2030-ra az összes termékünk egyféle csomagolóanyagot tartalmazzon, amely újrahasznosítható. Valószínűleg a papír az, ami hosszútávon is megmarad. Ezenkívül dolgozunk az energiahatékonyságunk javításán, illetve azon, hogy kizárólag tanúsítvánnyal rendelkező faanyaggal dolgozzunk.
Hogyan tudnak példát mutatni más vállalatoknak a gyakorlatban? Mekkora felelősség, hogy az első között vannak?
Komoly felelősség, hogy valaki egy ilyen vállalást leír és nyilvánosságra hoz. Nem „zöldre mosunk”, hanem látható vállalásokat teszünk. Elkötelezzük magunkat a globális felmelegedés legambiciózusabb, 1,5 fokos redukciós célja mellett. Cégünk átalakításán keresztül tudjuk elérni a célokat. Ezek a változtatások érintik a termelést, a beszerzést és a logisztikai rendszerünket is. Csak ezekkel az igen nagy vállalásokkal tudunk 2030-ra szén-dioxid-semleges vállalkozásként működni. Ez a stratégia nagyjából 500 milliárd forintos vállalást jelent, amihez nagyon komoly számítások és elhivatottság is szükséges. Nagy felelősség, hogy ezt a folyamatot, átalakítást nyomon követhetően, auditálhatóan vigyük véghez. Mindez a beszállítói kapcsolatainkra is hatással lesz. Nemrég hosszú távú megállapodást kötöttünk a Schneider Electric céggel: vállaltuk, hogy fix áron vásárolunk zöld energiát különféle fenntartható forrásokból, ezzel is támogatva az ilyen beruházások létrehozását.
A cégcsoport együttműködik a WWF-fel is. Hogy néz ki a közös munka?
Ez főként a teljes karbonsemlegesség elérésére vonatkozik, amihez a WWF adja a szakmai hátteret. Elkötelezettséget vállalunk az éghajlatváltozás elleni harcban és a természeti károk enyhítésében. Ezt a projektet „Lifetime Carbon Neutral”-nak, azaz teljes élettartamú karbonsemlegességnek nevezzük. A VELUX cégcsoport a WWF-fel együttműködve rögzíti történelmi CO2-jét az erdővédelem révén. A VELUX cégcsoport által kezdeményezett és a WWF-fel együttműködésben kifejlesztett, a múltbeli szén-dioxid-kibocsájtást is feloldó és a jövőbeni szén-dioxid-kibocsátás csökkentését szolgáló modell segít megállítani az élőhelyek pusztulását és megőrizni a biológiai sokféleséget, ami kulcsfontosságú a fenntartható jövőnk eléréséhez. A WWF-fel együttműködve erdőket telepítünk Mianmarban és Ugandában, és ezeket még hasonló további projektek követik a következő 20 évben. 2041-ig mintegy 200 ezer hektár erdő telepítését, védelmét és az eredeti diverzifikáció visszaállítását támogatjuk. Nagyjából 10 millió fát fognak az együttműködés keretében ültetni. Ehhez mi biztosítjuk az anyagi támogatást, a WWF pedig a szakmai hátteret.
Nemrég megalakult a VELUX kelet-közép-európai régiós központja Budapesten. Miért hozták létre?
Az egyszerűbb és logikusabb szervezeti struktúra kialakítása érdekében négy európai régióba szerveztük az értékesítést és a marketinget. Nagyon sok szinergiát fedezhetünk fel azzal kapcsolatban, hogy a vevők hogyan viselkednek a különböző piacokon, hogyan tudjuk őket a legjobban támogatni, mi az, amivel könnyebbé tudjuk tenni a döntéseiket. A régiós csoportok nagy szabadságfokkal működnek, a feladatuk nem a globális programok helyi megvalósítása, hanem a saját marketing és értékesítési stratégiáik kidolgozása az adott piaci igényeknek megfelelően.
A régiós központ épületének kiválasztásánál is szerepe van a fenntartható fejlődés stratégiának. Milyen szempontok alapján választják ki az új helyet?
A stratégiai vállalásaink között szerepel, hogy az üzleti utazásaink számát 30%-kal csökkentjük, illetve a teljes gépkocsiflottát 2030-ra elektromos járművekre cseréljük. Az új iroda esetében csak olyan épületek jöhetnek szóba, amelyek foglalkoznak a fenntarthatósággal, rendelkeznek a megfelelő tanúsítványokkal. Fontos szempont, hogy napfényt és friss levegőt tudjunk biztosítani a kollégáknak, jól megközelíthető legyen, illetve ösztönözzük a kollégákat arra, hogy gondolják végig, mi az a munkafolyamat, amit akár otthonról is elvégezhetnek. A COVID-időszak nagyon jó teszt volt erre. Másrészt szeretnénk biztosítani a diverzifikációt a régiós csapatunkban, ami kor, nem, képzettség, nemzetiség összetételben fog megvalósulni. Olyan sokszínűek szeretnénk lenni, mint maguk a vevőink.
A cégcsoport egyik értéke az elkötelezettség. Vezetőként mi építette ezt az elkötelezettséget az elmúlt években?
2002 óta dolgozom a cégcsoportnál. Itt folyamatosan új kihívásokkal találkozom, a döntések során mindenki véleményét figyelembe vesszük. A cégcsoport vállalati kultúrája nagyon nyitott, egymásra figyelő. Egymás kölcsönös elfogadása alapérték a számunkra, amit az új régiós központnál is szeretnénk megtartani.
A VELUX Csoport minden évben közzéteszi a Healthy Home Barometer felméréssorozat eredményeit, amely az épületek állapota és a bennük élők egészsége közötti összefüggéseket vizsgálja. Ez alapján tudjuk, hogy az emberek életük 90%-át épületekben töltik, ám ezek nem a legegészségesebb épületek. Mit tehet ennek javításáért a VELUX?
Sok kutatás bizonyítja, hogy mennyire pozitív hatása van a napfénynek, a természetes bevilágításnak és a friss levegőnek. Ez nem egy magyar probléma, világprobléma, hogy az emberek nagy része olyan épületben él, ami nedves, nyirkos vagy túl sötét, nincs természetes fény. A VELUX cégcsoport tetőtéri ablakai minden fenntartható épületben helytállnak: energiahatékonyak (csökkentik az energiaveszteséget), az ingyen megújuló energiát a felhasználók javára fordítják (csökkentik a fűtési energiafelhasználást) és jelentősen javítják a komfortérzetünket (elegendő napfény mellett kevesebb villanyvilágítást kell használni, illetve a levegő sokkal jobb minőségű lehet). A kiegészítőként kapható árnyékolókkal, redőnyökkel és okos otthon megoldásokkal pedig optimalizálható és automatizáltan vezérelhető a belső klíma, a hőmérséklet és a páratartalom. Ily módon termékmegoldásaink mindenki jóllétéhez hozzájárulnak.
Fokozatosan és alaposan alakul át az itthon élő befolyásos magyar nők listája, ahogy az évek során erősödik egy tendencia Magyarországon: egyre inkább az érvényesül, aki közel van az államhoz. Üdítő és ritka színfolt, aki saját vállalkozással és egyéb szakmai-társadalmi tisztségei által jut kapcsolatokhoz és hatalomhoz. Közben több száz fős shortlistjeinket elemezve továbbra is nehéz kijelenti, ki itthon egy személyben a legeslegbefolyásosabb, ki az, aki igazán megérdemli a második és a harmadik helyet. Annyi biztos: aki itt van, az számít.
Igazán csak a pezsgőjéről ismerjük, holott egy másik iparágban harminc éve sokkal nagyobb skálán építkezik. Több tízmilliárdos árbevételű építőipari cége dolgozott az ország összes autógyárának, csaknem minden kiskereskedelmi lánc üzletközpontjának, hatalmas logisztikai parkok szakkivitelezésén, de ők építették például a bécsi Hauptbahnhof és a Puskás Aréna tetejét is. De mivel Kreinbacher József fegyelmezett mérnök, hedonista gasztroguru és megszállott champagne-pusztító is, egy huszárvágással belevágott a borászatba, hogy megtalálja a tökéletes magyar pezsgő receptjét. Erős hit és maximalizmus hajtja, vad vízióihoz türelme és milliárdjai is vannak.
Ritkán gurít akkorát független magyar játékfejlesztő csapat, mint a Wild Gentlemen: noir hangulatba helyezett számítógépes játékkrimijük – a főszereplő két, zsarufilmes kliséket pufogtató kakas – a forgalmazók és a gémerek tetszését is elnyerte. A háromfős alapcsapat juthat még magasabbra is, de bármeddig érnek, manufaktúrajellegükhöz ragaszkodnak.