A vírushelyzet szinte minden szektorban változásokat idézett elő, a vásárlói attitűd is átalakult, felülírva az éves várakozásokat. A tetőfelújítási tervek szintén módosultak, amelyre a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. által készített kutatás is rávilágított. Ám a vállalat mégis az egyik legsikeresebb évet zárta 2020-ban. Milyen lépések vezettek idáig, és hol tart most a cég? Tóth Szabolccsal, a Terrán regionális marketing igazgatójával beszélgettünk.
A Terrán tavaly ünnepelte 100 éves évfordulóját, mégsem abból a szempontból volt rendkívüli az év, mint ahogyan készültek rá. Hogyan értékeli az elmúlt időszakot?
A váratlan és hirtelen gazdasági visszaesés hatása az építőiparban is megmutatkozott. Akik 2020-ra terveztek építkezést vagy házfelújítást, a megváltozott anyagi helyzet okán újra kellett, hogy tervezzék kiadásaikat.
Nekünk is át kellett gondolni a beütemezett lépéseket, de a szempontjaink között elsőként szerepelt az egészségvédelem, a kollégák munkavégzésének támogatása, valamint a még intenzívebb kommunikáció a vásárlók felé, hogy a lehető legnagyobb mértékben segítsük őket, bármilyen döntést is hoztak otthonuk felújításával kapcsolatban.
Egyszerre népies és kortárs – a Berber Budapest kézzel csomózott szőnyegei az Atlasz hegység eldugott falvaiból jönnek Magyarországra. A berber szövőközösségek munkái magyar dizájnerkörökben is egyre népszerűbbek.
Körösényi Bori a vállalkozására szánt összes pénzét otthagyta abban a marokkói hegyi községben, aminek létezését is csak az sejti, aki ismerős a környéken. Remélte, hogy a hárommillió forint értékű berber szőnyegkészlet hiánytalanul eljut majd Magyarországra.
A közgazdász végzettségű Bori második gyermeke születése után új szakmai kihívásokra vágyott. Beiratkozott egy szőnyegszövő kurzusra, és ihletet keresett. A marokkói Azilal régióból származó szőnyegekre már korábban felfigyelt. Tetszett neki, hogy a natúr gyapjú alapon erős színekkel és mintákkal dolgozó szövőközösségek kortárs darabokat készítenek. „Nagy felfedezés volt, hogy az Azilalok mennyire modernek. Az arányérzék tetszett meg: a szőnyeg úgy lesz izgalmas, hogy a végeredmény mégse csiricsáré.”
Az Atlasz hegység szövőközösségei több ezer éves hagyományos technikákkal készítenek modern szöveteket, a termék nem tudatos tervezés, hanem ösztönös szövés eredménye. Ugyan maga a csomózási technika és stílusjegyek már generációk óta öröklődnek, még sincs két egyforma szőnyeg. Borit első körben az inspirációszerzés motiválta, de hamar rájött, hogy a szőnyegek hazai forgalmazásával piaci rést is betölthet. „Itthon nem nagyon láttam főprofilként hasonló kínálatot. Az orientális, mélybarna szőnyegek elérhetők, de én modern vonalat kerestem.”
Ismerősökön keresztük jutott el egy Tarik nevű marokkói fiatalemberhez, aki jelenleg is fő kapcsolattartója, és akin keresztül végül is az a bizonyos első szállítmány is hiánytalanul megérkezett Budapestre, és beindította a boltot. A berber közösségek gyakorlatilag a térképen sincsenek fent, így Tarik óriási segítség volt már a felkeresésükben is. Szerepe a karantén ideje alatt még inkább felértékelődött. Bori és férje, Pásztor Tamás a határzárak miatt csak az első alkalommal utaztak le a gyártás helyszínére, aztán online folytatták a beszerzést és a szállítást. Tarik felmegy a hegyekbe, telefonnal lefotózza például, hogy Fadma, az egyik szövőnő hogyan halad a szőnyeggel, majd a képet neten továbbítja Borinak.
A kiadások javát a szállítási költségek adják, a szőnyeg kalandos úton jut el a végcélig. A hegységből furgonnal egy marrákesi szőnyegkereskedőig viszik, onnan Casablancáig szállítják. Innen hajóval egy európai kikötővárosba kerül, Budapestre végül közúton ér el. A Berber első raktára Bori édesanyjának házában volt, a szőnyegeket azóta az Art Quarter Budapest egyik helyiségében lehet megnézni. A tavaly februártól működő vállalkozás júliusban indult be igazán, jelenleg körülbelül kétszáz szőnyegük van, az új szériát a bevételekből fedezik. Egy szőnyeg ára mérettől függően 100 és 300 ezer forint között mozog.
Tervben van a webshop is, de a közösségi oldalak már így is hozzák a vevőket. A vásárlóknak az is csalogató, hogy otthonukban kipróbálhatják a szőnyeget. A bérbeadások is nőnek, egyre több lakberendező és építészstúdió kölcsönözi ki például fotózásokra az egyedi darabokat. Külföldre már tizenöt darabot adtak el, ami jó alap arra, hogy nemzetközi szinten is erősödjenek.
Dübörög tovább a Forbes Élő a Facebookon, Galambos Márton főszerkesztő minden csütörtök délután egy-egy Forbes-arccal, menedzserrel, üzletemberrel beszélget. Az elmúlt hetekben itt volt velünk a járványt kőművesmunkával végigrobotoló Cserpes István, Balogh Péter angyalbefektető, akiről kiderült, hogy mindig felmegy a pulzusa, ha végignézi a Forbes gazdaglistáját, és Wettstein Albert – a letűnt korok arisztokratáit idéző név egy igazán újító húszéves startuppert takar.
Elmélyedtünk pár adatsorban, és megkérdeztünk néhány piaci szereplőt, hogy sikerült a tavalyi évük. A válaszok jól mutatják, hogy otthon voltunk: többet társasoztunk, de kevesebbet autóztunk.
Star nyomtatók forgalmazásával indult a kilencvenes évek elején a HRP Europe Kft. története, ám a cég azóta a hazai IT piac stabil szereplőjévé nőtte ki magát. Ma már 150 gyártó termékeit kínálják, széles termékportfóliót tudnak felmutatni, a hardver- és szoftverdisztribúción túl pedig az oktatás és a tanácsadás területein is aktívak.