Könnyen ottragadhat az ember két falu között lemerült aksival, ha nem gondolja át az utat. Az e-autók előnye a városban, autópályákon jön ki, vidéken egyelőre sok matekozást igényel, hogy ne jöjjünk zavarba még a töltőpont előtt. A piaci szereplőket semmi nem sürgeti, kevés a jogszabályi kötelezettség, és az utakon sem gurul annyi villanyautó, hogy megérné fejleszteni a hálózatot.
Somogy megyében, Ráksi és Szentgáloskér között már csak öt százalékon villog Ákos e-autójának töltöttségjelzője. A legközelebbi gyorstöltő húsz kilométerre, Kaposváron van, ki van zárva, hogy addig eljut. Vagy megpróbál elgurulni a legközelebbi házig, és megkérni az ott lakókat, hadd dugja fel a kocsit egy konnektorra pár órára, vagy hívnia kell az autómentőt, hogy platóra rakva elvigyék egy gyorstöltőig.
Ákos amúgy szereti a villanyautókat. Általában városban közlekedik, kicsi, 150 kilométer hatótávú autója oda bőven elég. Ha otthon tölti konnektorról, egy éjszaka alatt teljesen feltöltődik, anyagilag még jobban is jön ki, mint ha benzint használna a városban. Járványhelyzeten kívül is ingyen parkolhat, ráadásul tudja: mindaz, ami egy benzines vagy dízelkocsiban általában el szokott romlani – váltó, kuplung, karburátor, gyertyák –, mind hiányoznak egy e-autóból. A villanymotor kicsi, egyszerű szerkezet, nem igényel sok karbantartást.
Egyszerre népies és kortárs – a Berber Budapest kézzel csomózott szőnyegei az Atlasz hegység eldugott falvaiból jönnek Magyarországra. A berber szövőközösségek munkái magyar dizájnerkörökben is egyre népszerűbbek.
Körösényi Bori a vállalkozására szánt összes pénzét otthagyta abban a marokkói hegyi községben, aminek létezését is csak az sejti, aki ismerős a környéken. Remélte, hogy a hárommillió forint értékű berber szőnyegkészlet hiánytalanul eljut majd Magyarországra.
A közgazdász végzettségű Bori második gyermeke születése után új szakmai kihívásokra vágyott. Beiratkozott egy szőnyegszövő kurzusra, és ihletet keresett. A marokkói Azilal régióból származó szőnyegekre már korábban felfigyelt. Tetszett neki, hogy a natúr gyapjú alapon erős színekkel és mintákkal dolgozó szövőközösségek kortárs darabokat készítenek. „Nagy felfedezés volt, hogy az Azilalok mennyire modernek. Az arányérzék tetszett meg: a szőnyeg úgy lesz izgalmas, hogy a végeredmény mégse csiricsáré.”
Az Atlasz hegység szövőközösségei több ezer éves hagyományos technikákkal készítenek modern szöveteket, a termék nem tudatos tervezés, hanem ösztönös szövés eredménye. Ugyan maga a csomózási technika és stílusjegyek már generációk óta öröklődnek, még sincs két egyforma szőnyeg. Borit első körben az inspirációszerzés motiválta, de hamar rájött, hogy a szőnyegek hazai forgalmazásával piaci rést is betölthet. „Itthon nem nagyon láttam főprofilként hasonló kínálatot. Az orientális, mélybarna szőnyegek elérhetők, de én modern vonalat kerestem.”
Ismerősökön keresztük jutott el egy Tarik nevű marokkói fiatalemberhez, aki jelenleg is fő kapcsolattartója, és akin keresztül végül is az a bizonyos első szállítmány is hiánytalanul megérkezett Budapestre, és beindította a boltot. A berber közösségek gyakorlatilag a térképen sincsenek fent, így Tarik óriási segítség volt már a felkeresésükben is. Szerepe a karantén ideje alatt még inkább felértékelődött. Bori és férje, Pásztor Tamás a határzárak miatt csak az első alkalommal utaztak le a gyártás helyszínére, aztán online folytatták a beszerzést és a szállítást. Tarik felmegy a hegyekbe, telefonnal lefotózza például, hogy Fadma, az egyik szövőnő hogyan halad a szőnyeggel, majd a képet neten továbbítja Borinak.
A kiadások javát a szállítási költségek adják, a szőnyeg kalandos úton jut el a végcélig. A hegységből furgonnal egy marrákesi szőnyegkereskedőig viszik, onnan Casablancáig szállítják. Innen hajóval egy európai kikötővárosba kerül, Budapestre végül közúton ér el. A Berber első raktára Bori édesanyjának házában volt, a szőnyegeket azóta az Art Quarter Budapest egyik helyiségében lehet megnézni. A tavaly februártól működő vállalkozás júliusban indult be igazán, jelenleg körülbelül kétszáz szőnyegük van, az új szériát a bevételekből fedezik. Egy szőnyeg ára mérettől függően 100 és 300 ezer forint között mozog.
Tervben van a webshop is, de a közösségi oldalak már így is hozzák a vevőket. A vásárlóknak az is csalogató, hogy otthonukban kipróbálhatják a szőnyeget. A bérbeadások is nőnek, egyre több lakberendező és építészstúdió kölcsönözi ki például fotózásokra az egyedi darabokat. Külföldre már tizenöt darabot adtak el, ami jó alap arra, hogy nemzetközi szinten is erősödjenek.
Fokozatosan és alaposan alakul át az itthon élő befolyásos magyar nők listája, ahogy az évek során erősödik egy tendencia Magyarországon: egyre inkább az érvényesül, aki közel van az államhoz. Üdítő és ritka színfolt, aki saját vállalkozással és egyéb szakmai-társadalmi tisztségei által jut kapcsolatokhoz és hatalomhoz. Közben több száz fős shortlistjeinket elemezve továbbra is nehéz kijelenti, ki itthon egy személyben a legeslegbefolyásosabb, ki az, aki igazán megérdemli a második és a harmadik helyet. Annyi biztos: aki itt van, az számít.
Star nyomtatók forgalmazásával indult a kilencvenes évek elején a HRP Europe Kft. története, ám a cég azóta a hazai IT piac stabil szereplőjévé nőtte ki magát. Ma már 150 gyártó termékeit kínálják, széles termékportfóliót tudnak felmutatni, a hardver- és szoftverdisztribúción túl pedig az oktatás és a tanácsadás területein is aktívak.