A gazdag pénzemberek iránti ellenszenv is hozzájárult, hogy több százezer fogalmatlan kisbefektető most először sikerrel hajtott végre összehangolt árfelhajtást a Wall Streeten. De a fő mozgatórugó simán a pénz, a tanulság pedig az, hogy végül most is a kisbefektetők bukják a legtöbbet.
A nagy dobás (The Big Short) című film végén a nagyon furcsa, öndiagnózisa szerint Asperger-szindrómás hedge fund menedzser, Michael Burry a válságban keresett hatalmas profitból kifizeti befektetőit, majd levelet ír nekik, hogy bezárja az alapot. Az adaptált forgatókönyv kategóriában Oscarral díjazott film elévülhetetlen érdeme, hogy egyszerre érthetően és szórakoztatóan mutatja be, miért omlott össze kis híján az amerikai pénzügyi rendszer 2008-ban és innen ismeri a világ Burryt, aki elsőként ismerte fel a veszélyt, és mert szembe menni a Wall Street nagy játékosaival.
Bő évtizeddel később, 2021-ben újra olyasmi történt, amiről már tudható, hogy megihleti Hollywoodot, és lehet, hogy Christian Bale ismét eljátszhatja Burryt. Ő ugyanis már 2013-ban újra elindított egy alapot, majd benne volt annak a GameStop-árrobbanásnak az elejében is, amire idén januárban kapta fel a fejét a világ, és amit könnyű a kisbefektetők és a Wall Street harcának láttatni.
Burry ezt a játszmát nem ülte végig olyan higgadtan, mint a subprime-összeomlást. Felállt az asztaltól, és elsétált az előétel után, kiszállt szép nyerővel, mielőtt megjött volna a gigantikus profit. Persze könnyű utólag okoskodni, mindenesetre az amerikai Forbes számításai szerint Burry százmillió dollár körül kereshetett a három dollár körüli átlagáron beszerzett GameStop-papírokon. A videójáték-kölcsönző cég több mint öt százalékét vásárolta fel, ami ha megtartja a későbbi őrület csúcsáig, másfél milliárd felett lett volna.
A pandémiás helyzet kiváltotta visszaesés ellenére az AKH tavaly is újabb beruházásokat és fejlesztéseket eszközölt annak érdekében, hogy ügyfelei Magyarországon egyedülálló kényelemben és biztonságban intézhessék gumiabroncsaik beszerzését és szerelését.
Az 1995-ben alapított Abroncs Kereskedőház Kft., azaz az AKH tavaly ünnepelte 25. születésnapját. A cég az elmúlt években nagy fejlődésen ment keresztül: az alapvetően gumiabroncsok, de egy ideje már más termékek, mint például kenőanyagok kereskedelmével foglalkozó vállalkozás árbevételének még mindig 70 százalékát a nagykereskedelem adja, de egyre erősebbek a pozícióik a végfelhasználók kiszolgálásában és az online kiskereskedelemben is. „Családi vállalkozásból indulva lettünk stabil top 500-as vállalat, hat országban vagyunk jelen, és a gumiabroncsok piacán számos kategóriában vagyunk piacvezetők Magyarországon. Exkluzív vagy félig exkluzív forgalmazói vagyunk a legjobb japán és koreai márkák közül a Falken, a Toyo, a Kumho és a Nexen gumiabroncsoknak, és a Castrol kenőanyagoknak is. Egyedülálló raktárkapacitásunk és -készletünk is segít abban, hogy a Magyarországon felszerelt gumiabroncsokból minden harmadikat mi adunk el” – sorolja a büszkeségre okot adó tényeket Penziás Gábor tulajdonos és vezérigazgató.
ÚJRAINDÍTOTT FEJLESZTÉSEK
A tavalyi év történései természetesen az AKH-t is érzékenyen érintették. Az emberek kevesebbet használták autóikat, elhalasztották az új gumiabroncsok vásárlását, voltak olyan hetek, amikor 50-60 százalékos visszaesést is mértek. Ennek ellenére, folytatták, sőt fel is gyorsították a korábban elhatározott fejlesztéseket, beruházásokat.
„Nyitottunk egy új szervizt, integráltunk egy 2019-ben felvásárolt céget, így saját, budapesti hálózatunkban immár 14 szervizben tudjuk fogadni az ügyfeleket” – mondja el Penziás Gábor. Talán ennél is fontosabb, hogy az időpontfoglaló rendszer átalakításával a cégnél megoldották, hogy saját szervizeikben az ügyfelek online bejelentkezve és fizetve, minden személyes érintkezés nélkül le tudják cseréltetni gumiabroncsaikat. „Az AKH-nál mindig az volt a mottónk, hogy ügyfeleink minden egyes nap biztonságosan közlekedhessenek. Tavaly a biztonság sajnos új értelmezést is nyert, de mi ebben a helyzetben is mindent megteszünk” – hangsúlyozza a cégvezető.
Az AKH saját, gumi.hu címen elérhető webshopja abban is egyedülálló, hogy az ügyfeleket a rendeléstől a szerelésig végig tudja vezetni, tehát az új gumiabroncsot vásárlók rögtön a megrendelés után szervizidőpontot is tudnak foglalni, a cég pedig már a műhelybe szállítja ki a gumit, ahol a lefoglalt időpontban sorban állás nélkül szerelik fel azokat. Ez a szolgáltatás, nemcsak az AKH saját szervizeiben, hanem mostanra már országosan több mint 200 szervizponton elérhető.
„Vannak olyan termékek, mint például egy kenyérpirító, amelyet megvásárol valaki, otthon pedig bedugja és használja, de a gumiabroncs nem ilyen, azt fel is kell szakszerűen szerelni. Ezért is volt fontos ennek a rendszernek a fejlesztése, hiszen így felesleges szállítási díj és cipekedés nélkül az egész folyamatot néhány kattintással el lehet intézni, akár egy telefonról is. Ez egyedülálló Magyarországon” – mondja Penziás Gábor.
MINDENKIRE VIGYÁZTUNK ÉS TESSZÜK EZT MOST IS
Az ilyen fejlesztések egyszerre szolgálják az ügyfelek kényelmét és biztonságát – ahogy az is, hogy az AKH-nál magánszemélyek, valamint flottakezelők által tárolt több százezer gumiabroncs állapotát minden szezon előtt ellenőrzik és a gumicsere előtt tájékoztatást küldenek.
A kollégáik egészsége mellett a munkahelyek megőrzését is prioritásként kezelték. „Ez egy stratégiai döntés volt, hogy egyetlen munkavállalót sem küldtünk el, sőt még beruházásokat is eszközöltünk – fejti ki Penziás Gábor, aki az idei évre is további fejlődést remél. – Tervezzük, hogy tovább bővítjük saját kiskereskedelmi szervizhálózatunkat. Úgy tűnik, megfordult egy trend, mely során a korábban az autózástól elforduló fiatalok körében egyre jobban nő az autóvásárlási kedv. Tudjuk, hogy a gumiabroncs egy kötelező vásárlás, kevesen kelnek fel azzal reggel, hogy milyen új és szuper gumikat fogok most rendelni, de ha már erre szükség van, akkor nálunk a legnagyobb kényelemben és biztonságban lehet ezt lebonyolítani országosan.”
Az éves adatokon jól látszik a járvány hatása: nagy zuhanás a második negyedévben, majd lassú felkapaszkodás a harmadikban. A turizmus lenullázódott, az építőipart az állami beruházások mentették, a bolti forgalom viszont nem tűnt el, a tavaszi sokk után visszamentünk vásárolni.
A szappanfőzés elvileg egyszerű, ha van kéznél megfelelő recept – Kajtár Zsoltnak a 2000-es évek elején, amikor elkészítette első szappanjait, még nem volt. A Yamuna azóta nemcsak a somogyvámosi ház konyháját nőtte ki, hanem magát Somogyvámost is. Zsolt az előre meghatározott, nagyravágyó számokban nem hisz, a csendes építkezésben és az alázatban annál inkább.
Elmélyedtünk pár adatsorban, és megkérdeztünk néhány piaci szereplőt, hogy sikerült a tavalyi évük. A válaszok jól mutatják, hogy otthon voltunk: többet társasoztunk, de kevesebbet autóztunk.
Külön utakon, tulajdonosként egymástól függetlenül, de továbbra is együttműködve folytatják a Szamos család harmadik generációjának tagjai. Több mélyponton és az állandó válságkezelésen túl, egyre optimistábban.