Varázsgömbjük nincs, valós piaci ismeretük annál inkább: ez utóbbi, valamint két évtizedes rutin az OC Investment Solutions legnagyobb erősségei, amelyek okán szinte napi kapcsolatban vannak az összes jelentősebb ingatlanfejlesztővel. Honnan hová tart az újlakás-piac, és mi a titka egy sikeres projektnek? – többek között ezekről a témákról beszélgettünk Vincze Edittel, a cég ügyvezetőjével és Nagy Tibor üzletfejlesztési vezetővel.
Minden fejlesztői egyeztetés az ideális telek megszerzésre irányuló beszélgetéssel kezdődik. „A piac most is nagyon aktív. Jelenleg 25–30 olyan keresési igénnyel dolgozunk, ahol több száz, vagy akár ezer lakás megépítésére alkalmas telket vennének akár holnap a fejlesztők. A 2000-es évek eleje óta aktív a cégcsoport telek divíziója. Az eladók is ismernek minket, szinte mindig elérhető nálunk egy-egy unikumnak számító ajánlat. Nagy Tibor kollégámnak kevés olyan kérdést tudnak feltenni, amire ne tudna azonnal válaszolni, ha egy budapesti telekről, vagy fejlesztésre alkalmas épületről van szó. Amiről pedig esetleg nincs információnk, arról tudjuk, hogy hogyan lehet azt a leggyorsabban megszerezni és ez jelenős versenyelőny számunkra” – mondja Vincze Edit, cégvezető.
AZ ARANYKOR ÉS A VÁLTOZÓ PIAC
Az OC Investment Solutions elődjét az ezredfordulón Nagygyörgy Tibor alapította. Új Otthon Centrum néven 50 lakóprojekt, közel 6000 lakás kizárólagos értékesítőjeként és tanácsadójaként, valamint teljes körű consulting tevékenységével segítette az akkor még gyerekcipőben járó újlakás-piacon építő hazai, izraeli, ír és spanyol ingatlanfejlesztőket és ezzel az újlakás-piac legnagyobb know-how-jára tett szert, amit azóta is magáénak tudhat a cégcsoport.
A kötés és a horgolás nem, vagy legalábbis nem csak nagyiműfaj – Gombos Anett hét éve működő Fonaldája jó bizonyíték erre. Aki betér a boltba, a színkavalkádnak és az értő kiszolgálásnak köszönhetően tíz perc után kisimul.
„Sokan gondolják, hogy ez nagyis dolog, pedig nem. Rengetegen kötnek, horgolnak” – mondja Gombos Anett Fonalda nevű, Dunakeszin lévő boltjában, ahol kamaszoktól várandós anyukákon át nagyszülőkig sok korosztály megfordul. Mostanra lejárt a nyikorgós akrilfonalak kora, megnőtt a kézimunka értéke, és a 2010-es években ismét felívelt a kötés-horgolás – így fejlődött fel Anett fonalboltja is.
Anett közgazdász, dolgozott a versenyszférában, aztán egy kaposvári középiskolában tanított, majd férje munkája miatt költöztek Gödre. Gyerekkorában tanult meg kötni és horgolni az édesanyjától, majd amikor 2013-ban harmadik gyermekével veszélyeztetett terhes lett, és sokat kellett nyugalomban lennie, visszatért a kézimunkázáshoz. A környéken lévő fonalfelhozatallal viszont elégedetlen volt, a legközelebbi üzlet nagyon drága volt, a messzebbiek nem szállítottak ki, rugalmatlanok voltak. Közben azon gondolkozott, mihez kezd a babázós évek után, hiszen a három gyerek mellett rugalmas munkára volt szükség. „De akkor még futurisztikus dolognak tűnt, hogy olyan munkám lehet, amit szeretek, és mellette a családot logisztikázom.” Tapasztalatai és a fonalszeretete végül felbátorította, és 2014-ben megnyitotta a Fonalda webáruházat.
Itt tartunk a sztoriban, amikor Anett férje (aki alapvetően az IT-feladatokért felel) bekukucskál a raktár-iroda ajtaján, hogy kellene Anett segítsége. A következő húsz percben elhangzik négy-öt kifejezés, amit nem értek, az ízület szóra például felkapom a fejem (spoiler: ez az amigurumi(Horgolt vagy kötött kitömött játékfigura, a japán szó az elkészítés technikájának a neve.) figurák belsejébe tehető kütyü, amivel aztán forgatni lehet például az elkészült állatka végtagjait). Anett türelmesen tanácsol, és ajándékot is ad a nagymamájával betérő gyereknek.
Hét éve százezer forint beruházással (egy webshoppal és egy kartondoboznyi fonallal) indultak, majd az első pár évben évről évre megduplázták forgalmukat. Merész lépésnek tűnhet 2021-ben egy webshop mellé üzletet nyitni, de vevőiknek kifejezetten igényük volt rá. A fonalakat, kiegészítőket élőben kell megtapogatni, a színeket megnézni. Van is miből válogatni: több mint százféle fonalat forgalmaznak, több száz színben. Többségük Törökországból, Bulgáriából érkezik, de vannak román és német fonalaik is.
Népszerűek a színátmenetes, valamint a makramézáshoz és az amigurumihoz való fonalak, és jól mennek a szőrös, illetve a bambusz- és selyemtartalmú fajták is. Utóbbiakból egy motring ára több ezer forint, de van hatszáz forintos guriga is. Anették kreatív csomagokat is árulnak, ezekkel a kézimunkázók otthon dolgozhatnak, majd a Facebookon osztják meg egymással tapasztalataikat. A Fonalda már nemcsak bolt: „a sok színt látva tíz perc után kisimul a hölgyek arca, megnyílnak. Olyanok vagyunk, mint egy boltnak álcázott terápiás helyiség.”
Gombos Anett egyéni vállalkozó Tevékenység kezdete: 2014 Árbevétel (millió forint): 2019 7,2 2020 9,4 Adózott eredmény (millió forint): 2019 2,8 2020 0,8 Létszám: egy alkalmazott és két kisegítő a karácsonyi időszakban. Forrás: cégközlés
Szeptember végétől foodpandaként működik tovább a NetPincér, a szolgáltatást már a foodpanda.hu oldalon és a foodpanda mobilalkalmazáson keresztül érhetjük el. A gyorskereskedelem hazai éllovasaként szinte mindent házhoz szállít a cég akár 30 percen belül, amire a felhasználóiknak szüksége lehet. Ennek keretében indították el tavaly decemberben Magyarországon elsőként a 30 perces élelmiszer-kiszállítást a panda market üzletekből, valamint az elmúlt hónapokban a Penny és Tesco üzlethálózatokból, de olyan partnerektől is házhoz rendelhetünk foodpanda kiszállítással, mint az Alma Gyógyszertárak hálózata, illetve a BioTechUSA és Borháló üzletláncok.
Stratégiai jelentőségű lépés történt a gyógyszeriparban idén ősszel, ráadásul magyar vonatkozása is van: a Chinoin újpesti gyára az Euroapi legfontosabb gyártóegysége lesz. A létrejövő Euroapi vállalatban hatalmas szellemi tőke összpontosul, innovatív gyártástechnológiai megoldásokkal és folyamatos fejlesztésekkel készülnek a jövő kihívásaira. És nem utolsósorban: a partnerek bizalmának erősítésére.