„Szabina, te tudod, hogy mi az, amit itt felépítettél? Sétáljunk körbe, és nézz rá kívülről erre az egészre!” Ez a néhány mondat mély nyomokat hagyott pár évvel ezelőtt Tomán Szabina emlékezetében. Iglódi Csaba személyes vezetői tanácsadó nem költőinek szánta a kérdést, valóban kikísérte Szabinát a kertbe, és körbevezette birodalma központjában.
Azt látták, amit egy őszi napon az utcán leparkolva én is látok. Szépen gondozott budai kertet, elegáns, modern villát az Orbánhegy egy lokális dombján, a többszintes sarokház falán messziről látszó, jókora betűkkel és logóval a lényeg: Toman. Az alapító-tulajdonos és az általa felépített márka neve, egy olyan út kézzelfogható lenyomata, amiről nemhogy az egykori tatabányai kislány nem álmodott, de amit a sikeres modellkarriert, a globális divatvilág kifutóit maga mögött hagyó vállalkozó sem mert magának sokáig megfogalmazni.
Nem mobiltelefont, hanem kis útiszótárt szorongatva próbálta feldolgozni, hogy Naomi Campbell oldalán lépeget, hogy megesik, hogy Jon Bon Jovi ül mellette egy vacsorán, és hogy már nem néhány száz forintos órabérért dolgozik, mint a tatabányai kisboltban.
Tomán Szabinának nem voltak nagyravágyó tervei. Tatabányán nőtt fel, sokat járt a közeli kisboltba vásárolni, és mivel igen megkedvelte az ottani eladókat, tizenhárom évesen bekéredzkedett hozzájuk nyári munkára. A kedves emberek, az otthonos közeg, a biztonság érzete a kereskedelmi iskola felé terelte. Legmerészebb vízióiban odáig jutott, hogy egyszer majd neki is lesz egy-két vegyeskereskedése, és boldogan éldegél a 65 ezres városkában. „Én biztonsági játékos vagyok, majd látni fogod, mindig figyeltem rá, hogy hatalmasat ne kockáztassak” – jegyzi meg széles mosollyal beszélgetésünk elején, jóllehet azt a fordulatot, amit tizenhét évesen sodort elé az élet, a családja nem biztos, hogy pont így élte meg.
Az történt vele, ami sok legendás modellkarrier kezdeténél, sétált az utcán, és egy lobogó hajú helybeli srác megkocogtatta a vállát a kérdéssel: gondoltál már a modellkedésre? „Tudtam, hogy jót akar, és megbízhatok benne” – emlékszik vissza Szabina, miként fogadta Haász Sándor akkor induló modellügynökségének ajánlatát, ami egyébként eléggé meglepte. Nem nevelték hercegnőnek, sosem hallotta otthon, hogy mennyire szép kislány volna, éppenséggel Róbertnek várták, és konzerv lánynév híján Szabina is csak azért lett, mert így hívták a szülésznőt. Tízéves volt, amikor elvesztette apját, de édesanyja addig is egyedül nevelte őt és két testvérét („elég kemény csajszi volt”) – amit otthonról hoz, abban nincs semmi mágia: ha érvényesülni akarsz, keményen meg kell érte dolgoznod.
„Nem hiszem, hogy én voltam a legszebb modell, de az egyik legszorgalmasabb és legkitartóbb, az biztos” – mondja azok után, hogy 1997-ben szőke, enyhén bubifrizurával ő lett Az év arca szépségverseny második helyezettje Budapesten, majd hirtelen Rómában, a Spanyol lépcsőn találta magát egy nemzetközi divatbemutató részvevőjeként, és a következő tíz évre egy ismeretlen világ sűrűjébe került.
Tizennyolc éves volt, élete első repülőútja és első külföldi útja volt a római, nem mobiltelefont, hanem kis útiszótárt szorongatva próbálta feldolgozni, hogy Naomi Campbell oldalán lépeget, hogy megesik, hogy Jon Bon Jovi ül mellette egy vacsorán, és hogy már nem néhány száz forintos órabérért dolgozik, mint a tatabányai kisboltban. Első nagy munkájára kapott keresetét alig tudta átszámítani és megemészteni. 750 ezer forint volt.
Hogy Szabinának üzleti ambíciói vannak, és hogy ezekből az ambíciókból egyszer majd egy olyan vállalkozás lesz, ami a nevét viselve válik márkává, az egész országot 28 szalonnal lefedő és már Romániában, Ausztriában, Németországban is terjeszkedő franchise-hálózattá, az még tíz évvel ezelőtt sem volt egyértelmű. Csak az tűnt nyilvánvalónak, hogy az a fehérjediéta, amibe első lányának születése után belekezdett, hogy leadja harminc kiló súlyfeleslegét, az nála hatásos, és példáját látva sokan követnék a baráti körében. Aztán azután, hogy kozmetikusa ajánlására egy vadidegen fogyni vágyó is betoppant a nappalijába, és tanácsát kérte, nem nagyon volt más út: formalizálni és üzletesíteni kellett a „Szabina diétájaként” terjedő módszert.
Az első időkben ez valójában a szlovák Zenea termékcsaládjából állt, ezt próbálta ki, és lett a cég magyarországi forgalmazója. Egyszemélyes biznisznek indult: maga járt ki Szlovákiába az autójával árukészletért, csinálta az elszámolásokat, az adminisztrációt, pakolt, leltározott, és egy óbudai kozmetikában bérelt szobában heti háromszor konzultált a vásárlóival.
Lemásoltam? Nem volt mit lemásolni! Egy pillanatig nincs bűntudatom, a fehérjediétát nem ők találták ki, az legalább ötvenéves, és én mindent korrektül lezártam, hogy végre úgy dolgozhassam, ahogy addig is szerettem volna.
Az üzlet fokozatosan fejlődött, először visszajött a kezdeti ötszáz eurós befektetés, aztán lett belőle ezer, majd több ezer, miközben persze a költségek is szaporodtak: lett nagyobb raktár, tágasabb hely már két konzultációs szobával, váróval. És egyre több nehézséggel a szlovák partnerrel, ami végül szakításhoz is vezetett. Szabina sokkal több szakmai, belgyógyászi, dietetikusi háttértámogatásra, oktatásra vágyott, és bővebb portfólióra. Azt látta – amit most egy ötnapos lájtos próbaverzió alapján én is határozottan át tudtam érezni –, hogy egy hosszú távú fehérjediétát nem lehet sikeresen végigcsinálni úgy, ha mondjuk, csak banános shake-et lehet mindennap vagy naponta többször inni. „Állandóan megújuló kínálatra és a fogyasztók folyamatos kiszolgálására van szükség. Volt, hogy két év helyett három hónapon belül lejáró ételeket kaptam, amiket lehetetlen volt nagy tételben értékesíteni és felhasználni.”
A legjobban azonban az bántotta, hogy bár kizárólagos partnerséget ígértek neki, a Zenea mással is leszerződött Magyarországon. És mivel a belső konkurens nem egy bérelt budapesti szalonból, hanem győri lakásából intézte az értékesítést, olcsóbban ki tudta hozni az árat. „Napi kétszáz forint a teljes diétára nézve már érzékelhető különbség, így amikor azt kaptam vissza, hogy »Szabina, szeretlek téged, de ötvenezer forint az ötvenezer forint«, erre tényleg nem tudtam mit mondani.” Osztott, szorzott, és arra jutott, hogy felmondja a szerződést, és saját elképzelései szerint a maga útját járja.
A szlovák cég már nem működik, de több évvel Szabina önállósodása után, amikor a Toman Diet már nagy növekedésben volt, ügyvédei bejelentkeztek egy potenciális perrel. A jellemzően kedvesen, nyugodtan érvelő Szabina beszélgetésünknek ezen a pontján fűtöttebb hangra vált. „Lemásoltam? Nem volt mit lemásolni! – mondja a szerinte és ügyvédje szerint is abszurd állításokra. – Egy pillanatig nincs bűntudatom, a fehérjediétát nem ők találták ki, az legalább ötvenéves, és én mindent korrektül lezártam, hogy végre úgy dolgozhassam, ahogy addig is szerettem volna. És itt a bizonyíték, szerintem ez magáért beszél, én ekkorára tudtam nőni, az akkori konkurencia pedig nincs már a piacon.”
A divatvilág könnyűnek látszik, de könnyen ki tudja siklatni az embert. Utazások, sztárok, külföldi lakás, celebek, menő tervezők, fotósok, szép ruhák, partik, csillogás. Ami mögötte van: folyton alkalmazkodni, rendelkezésre állni, pontosnak és kedvesnek lenni. Fegyelmezetten bírni, amíg kész nincs a katalógus, vagy nem próbálták el a teljes bemutatót, és közben sanyargatni magad, mert a lazaságot itt dekákban mérik, a megbízhatatlanságot és nyúzottságot kiesett munkákkal büntetik.
„Az volt a szerencsém, hogy tudtam, mit akarok. Hogy akkor bírom, ha nem a partihajókon bulizom, hanem rákészülök, rápihenek a másnapi munkára. Mert nem elég egy szép arc és a magasság, ki kell harcolnod, hogy jó legyen veled dolgozni, és jöjjenek az új lehetőségek. Én ezt nagyon akartam” – mondja Szabina, mit tanult karrierje első állomásából. Akik ma az üzleti világból ismerik, ugyanezt az akarást és tudatosságot veszik észre belőle először.
Balogh Pétert meg is lepte. Az NNG egykori alapítója, ma angyalbefektető, a Baconsult vezetője bevallja, hogy valószínűleg dolgoztak benne a férfi-előítéletek, így inkább arra számított, hogy Szabina érzésből, ösztönösen építi a cégét. Azóta, hogy az RTL Klub Cápák közöttjében cápatársak lettek, és több portfóliócégben társbefektetők is, ma már egész mást gondol. „Meglepően tudatos, sohasem véletlenül csinálja, amit csinál. Ráadásul mivel én a digitális világból jövök, nagyon sok tapasztalatot tud átadni az analóg oldalról, például a franchise-építésről.”
A Toman hálózat kiépítése a nulladik pontban elindult. Szabina eltökélte, hogy többet, jobban, olcsóbban fog szolgáltatni, és egyértelművé teszi, hogy ez az ő biznisze, az ő felelőssége. „Annál nagyobb elkötelezettség nincs, mint hogy valaki a nevét adja a termékéhez” – mondja erről Iglódi Csaba most, de még 2015 őszén járunk. Ekkor alakult meg a Tomán Lifestyle Kft., és épphogy csak megszáradt a festék a logón, az első vidéki szalon is megnyílt Baján.
„Folyton Szabina nyakára jártam” – emlékszik vissza Mihácsi Anikó, a hálózat legelső franchise-partnere, aki Baja után egy évvel Szegeden is bevezette a konzultációs diétát. Az elmúlt hat évben összesen megfordult tizenkétezer Toman-diétázó közül két és fél ezer embert fogyasztott le, nála voltak a legkiugróbb tartós fogyások (egy nő nyolcvan kilót, egy férfi hatvanat adott le, és azóta félmaratonokat fut). A pécsi és az óbudai partnerek mellett ma ő az egyik legnagyobb Toman-partner, bőven bejöttek a várakozásai. „Sokkal kevesebb ízzel, egy maroknyi csapattal és egy kézfogással indultunk, de tudtam, hogy működni fog – mondja az indulásról és arról, hogy nem egyedül Szabina manökenalkata a húzóerő. – Figyelj, nők vagyunk. Minden társaságban téma, hogy ki mivel fogyott le, és a reklám itt mászkál közöttünk. Vidéken az számít, hogy a kolléganő vagy a szomszédasszony lefogyott, és ha Julika megengedheti magának, akkor én is.”
A hálózat felfuttatása persze nem ment volna, ha Szabina nem gondolja újra, nem alakítja át és bővíti ki a termékválasztékot, nem talál megbízható fehérjegyárat és plusz finanszírozást az elképzelt terjeszkedéshez. A gyártót Magyarországon, Németországban és Angliában is kereste, végül nyolc hónapos európai portya után Franciaországban, Provence-ban találta meg – a francia fogyasztók maguk is nagyon vevők a fehérjediétára, van több márka, több gyártó, viszonylag telített piac.
Önálló egzisztenciát épített, egyik pasinak sincs semmi köze ahhoz, amit elért, ez elvehetetlen tőle.
A gyárral és a hozzá tartozó laborral azóta intenzív az együttműködés, Szabina rendszeresen utazik ki, hogy új termékeket keverjenek ki fehérjéből, szárított élelmiszerekből, ásványi anyagokból, vitaminokból, hogy teszteljék ízüket, oldottságukat, és néhány hónap alatt nagyobb mennyiségben is bevezessék őket a portfólióba.
Az első komolyabb tőkeinjekcióhoz, egy ötszázmillió forintos hitelhez Svájcig kellett mennie. Egy szintén az ő diétájával lefogyó ügyvéden keresztül került kapcsolatba két ottani magánbefektetővel (nevüket titoktartási megállapodás miatt nem mondhatja meg), akik 2015-ben fantáziát láttak az üzletben. „A bankok akkor még kinevettek, nem voltam nekik hitelképes” – mondja, miért fogadta el az egyébként drágán, kilencszázalékos kamaton ketyegő kölcsönt. Ebből vette meg a már emlegetett budai ingatlant, a Toman Diet székházát, illetve forgatta bele egy részét a gyártási kapacitások és az értékesítési hálózat felpörgetésébe.
Mai eszével nem biztos, hogy ugyanezt az utat járná („inkább bérelnék egy ingatlant”), de Szabina szereti a hibáit. Legalábbis szeret tanulni belőlük. „Rontottam el számokat, szerződéseket, volt, hogy rossz emberben bíztam meg, megfizettem az árát – mondja. – Hibázni lehet, de a hibát darabokra kell szedni, és nem a fiók mélyére tolni, hanem szemmagasságban a polcra tenni, hogy mindig lásd.”
Ülünk az irodában, előttem szemmagasságban nem a hibák, hanem tetszetős csomagolásban a Toman-dobozok sorakoznak a polcon. Szabina elismeri, nincs bennük semmi varázslatos összetevő, sok hasonló termék van a piacon, nem ő találta fel a spanyolviaszt. Az erejük a melléjük tett konzultációban rejlik, abban a megint csak tudatosan és fegyelmezetten felépített rendszerben, amivel együtt árulják őket.
„Profikkal könnyű” – jegyezte meg Aknay Csaba fotós kollégánk, és valóban, Szabinának van némi kamerarutinja. Azt is vidáman tűri, ha egy sminkes és a fodrász (bocsánat, hairstylist) órákig bíbelődik vele, majd egész nap hajszálanként utánaigazít.
Az átlagosan tizenegy hetes, kúraszerű diéta szigorú szakaszokra van osztva, előtte és közben kontrollmérésekkel, tanácsadással, és napokra pontosan kimért adagokkal. Szerintük ez így hatásos, így tud életmódváltó programmá válni és tartós fogyást hozni, de üzletileg is sokkal előnyösebb.
Szabina a precíz forgatókönyvek és a részletes dokumentáció híve. Nem azért, mert szeret adminisztrálni – nagyon nem –, de korábbi hibáiból megtanulta, hogy enélkül nem megy. Szorosan fogja a franchise-partnerek kezét, hogy ők is szorosan foghassák a vásárlókét – így mindenki tételesen ki tudja számolni, miből, mennyi fogy, mikor, mennyit kell rendelni, hogyan alakulnak a bevételek, a költségek, és kinél, mennyi lesz a haszon.
Modelljük olyan szempontból is ügyes – és ezt konkurens fehérjepor-forgalmazók is így látják –, hogy védi őket az árversenytől. Sokkal nehezebb az áraikat direktben összevetni a közeli és távolabbi riválisokéval (BiotechUSA, Nutrend, Myprotein, Nutriversum, Absorice, Eatnatural és mások), akik többségükben inkább a termékre koncentrálnak. Ettől még egyértelmű, hogy a megcélzott fogyás mértékétől függően a tizenegy hét alatt kifizetett 200–260 ezer forintos áraival a Toman Diet a prémium szegmensre céloz, és ott hiteles játékos. Messze nem a legnagyobb (Szabina szerint éppenséggel az egyik legkisebb), de valószínűleg neki van a legértékesebb vevőköre.
A 28 hazai szalon révén még elsősorban Magyarországon, de már nem kizárólag itt. A három évvel ezelőtti romániai, a tavalyi bécsi nyitás után idén egy müncheni egészségközpontban is elindult az értékesítésük, és a következő öt évben a szlovák, a cseh és a lengyel piacot is megcélozzák.
„Az időfaktor az elmúlt egy-két évben lett téma nálam – mondja Szabina az üzleti tervekről. – Annyira benne voltam a mókuskerékben, hogy csak csináltam. Nem voltak számszerű tervek, de azért pár éve megfogalmazódott bennem, hogy milyen jó lenne az egymilliárd forint forgalom.” Már közel vannak hozzá, halvány büszkeséggel a hangjában Szabina ki is meri mondani: „Ott vagyok a kispadon a nagy focisok között.”
Tomán Szabina, a befektető: 6 cég, amit a saját üzletén túl épít
Tebe
Cégnév: Tebe Reform Kft.
Alapítás: 2019
Alapító: Pocsaji Csilla
Árbevétel: 21,6 millió forint (2020); 50 millió forint (2021, terv)
A Toman Beauty befektetése: 15 millió forint, 25 százalék részesedésért
Csomagolásmentes bolt Békéscsabán, Szegeden, mire a magazin megjelenik, Velencén és év végére Zalaegerszegen is. Pocsaji Csilla vállalkozása épp nagy növekedésben van, a tavalyi online erősödés és webshopnyitás után idén tavasztól a franchise-hálózat kiépítése a fókusz. Elsősorban ebben segít nekik Szabina, az új boltok megnyitójára is mindig elmegy.
Szabina a Tebéről: „Ugyanaz a tervem vele, mint a Tomannal, legalább húsz Tebe boltot szeretnék, nagyon hiszek a koncepcióban, Csillában és a tudatos vásárlókban.”
Pocsaji Csilla Szabináról:
„A másik felem, én ösztönvállalkozó vagyok, Szabina a számok embere. Amit eddig gyomorból csináltam, azt az ő hatására már Excel-táblákra is alapozom.”
Cseppke
Cégnév: Cseppke Hungary Kft.
Alapítás: 2020 (a webáruház 2013 óta más cégben üzemelt)
Alapítók: Giret Fruzsina és Laár Györgyi
Árbevétel: 115,1 millió forint (2020)
A Toman Beauty befektetése:
30 millió forint, 20 százalék részesedésért
A babahálózsákokat gyártó és forgalmazó kisvállalkozás nagy változásokon megy keresztül, többéves webshop-értékesítés után Szabina ötletére most nyitják első mintaboltjukat Budapest belvárosában. A bolt nemcsak üzlet lesz, de más magyar tervezők babás termékeit is áruló concept store és baba-mama közösségi tér is.
Szabina a Cseppkéről: „Fruzsi ultracuki, nyitott ember, ő találta ki magát a hálózsákot, ebből indult az egész üzlet, de Györgyi nélkül nem működne, ő a kreatív, a művész. Nagyon jó velük dolgozni, óriási életszeretet van bennük.”
Giret Fruzsina Szabináról: „Egy éve dolgozunk együtt, és az a döbbenet, hogy még mindig jó fej. Nagyon passzol hozzánk, hasonló az értékrendünk, segít az ötleteivel, de nem szól bele feleslegesen a dolgokba.”
Munch
Cégnév: Munch Europe Kft.
Alapítás: 2020
Alapítók: Zwecker Bence, Wettstein Albert, Perepelica Kirill, Zsoldos Botond
Árbevétel: 20 millió forint (2021, terv)
A Toman Beauty befektetése:
3 millió forint, 1 százalék részesedésért
Az élelmiszerpazarlás ellen ételmentő appot fejlesztő csapat tagjai a Forbes 30 sikeres magyar 30 alatt listáján, sőt egyik alapítójuk révén a címlapon is szerepeltek (Forbes, 2021/5), és az egyetlen olyan startup, amelyik az RTL Klub Cápák között vetélkedőjében mindegyik cápa pénztárcáját megnyitotta. Szabina a nemzetközi terjeszkedésben, például a romániai indulásban segít nekik a legtöbbet.
Szabina a Munchról: „Nagyon sokat tanulok tőlük. Fantasztikus a világnézetük, az összetartásuk, az üzleti gondolkodásuk. Ha valaki azon sopánkodik, hogy jaj, milyenek ezek a mai fiatalok, hát, őket mutatnám meg neki!”
Perepelica Kirill Szabináról: „Empatikus és emberi. Nagyon hasznos gyakorlati tanácsai vannak csapatépítésről, franchise-hálózat-fejlesztésről, folyamatok kialakításáról, és hogy hogyan érdemes a régióban új piacot beindítani.”
Flóra Miniwash
Cégnév: Lottirose Kft.
Alapítás: 2020 (más tevékenységek régebb óta működnek)
Alapítók: Nyári Fruzsina
Árbevétel: 35 millió forint (2021, terv)
A Toman Beauty befektetése:
10 millió forint, 20 százalék részesedésért
A babakocsik, autósülések, babahordozók, mózeskosarak és más babaholmik mosodája – jól kiegészíti az alapító nyolc éve működő olyan szolgáltatásait, mint babakocsik és más utazáshoz szükséges babaholmik kölcsönzését külföldre utazó magyaroknak vagy ideérkező külföldieknek. Ők is nagy bővülésben vannak, új gépparkkal, csapattagokkal mostani 130 négyzetméteres üzlethelyiségük mellé egy 250 négyzetméteres újabb boltot nyitnak, ahol a kölcsönzés és a mosás mellett használtbabakocsi-értékesítéssel is foglalkoznak majd. A Rebaby store november elején nyílik, a hosszabb távú tervekben a hálózat további bővítése szerepel. A Cápák közöttben ismerte meg a céget, Balogh Péterrel együtt fektetett be.
Szabina a Flóra Miniwashról: „Ő a másik Fruzsim, szintén szenzációs. Mielőtt befektettem náluk, elküldtem hozzájuk Szofi lányom dolgait. Volt benne egy édes amatőrizmus, más címkével volt átragasztva a buborékfújó, amit ajándékba küldtek a gyereknek, de ott volt mellette a gyerekközpontúság és az akarat, hogy ne csak egy mosást adjanak, hanem egy életérzést.”
Nyári Fruzsina Szabináról: „Sokkal közvetlenebb és barátságosabb, mint amilyennek a tévéből képzeltem. Kifejezetten aktív, proaktív, a kapcsolatrendszerét is megmozgatja, nem kér számon, partnerként kezel és rendkívül támogató.”
Meska
Cégnév: Meskart’ Kft.
Alapítás: 2020
Alapító: Németh Emese
Árbevétel: 2,5 millió forint (2020)
Tomán Szabina befektetése:
3 millió forint, 20 százalék részesedésért
A szintén a Cápák közöttben feltűnt Németh Emese eredetileg egy showroomot akart létrehozni befektetői – Tomán Szabina és Balogh Levente – segítségével, de a covid átírta a terveket, és ezt egyelőre parkolópályára tette. Meska továbbra is alkot, intenzívebb kapcsolata most inkább Balogh Leventével van, ő tervezte például a Szentkirályi kozmetikai termékein az angyalkát.
Szabina Meskáról:
„Ő a művészlány. Szabadjára engedtem, nincs mögötte igazán üzleti elvárás, itt az számít, hogy a tehetséges művészek minél több platformon meg tudjanak jelenni.”
Meska Szabináról: „Ahhoz képest, milyen nagy üzletet és hálózatot épített fel, nem keményedett meg, az embert is nézi.”
TMS Pilates
Cégnév: TMS Group Kft.
Alapítás: 2017
Alapító: Élő Tamás
Árbevétel: 50 millió forint (2021, terv)
A Toman Beauty befektetése: 20 millió forint, 33 százalék részesedésért
A legfrissebb befektetés, néhány hónapja került a portfólióba. A TMS Pilates eredendően piláteszgépek, berendezések értékesítésével foglalkozik, de egyre több lábon áll. Van egy piláteszstúdiója a Római-parton, hamarosan nyílik egy második stúdiója, és néhány hónap múlva egy partnerrel üzemeltetett harmadik egység. Harmadik üzletágnak a piláteszoktató-képzést is el szeretnék indítani – ezeket a stratégiai lépéseket már Szabinával együtt készítik elő.
Szabina a TMS Pilatesről: „Eleve nagyon szeretek piláteszezni, nagyon jó Tomival dolgozni, és nagyon sikeres az együttműködésünk.”
Élő Tamás Szabináról: „Nagyon hatékony. Amit mással négy–öt órába telne megbeszélni, Szabinával egy óra alatt megoldjuk, minden kérdésemre választ kapok.”
Mókuskerék és villanásnyi ráébredések. Akárcsak Szabina diétájában, az életében is szakaszosan váltják egymást, és mind kellettek hozzá, hogy maga is elhiggye, kitört a modellvilágból, szakított a celebfeleség státusszal, és már üzletemberként viszonyulnak hozzá. Ilyen ráébredés volt, amikor két éve az EY Év üzletembere versenyén neki szavazták meg a különdíjat.
A telefonhívás, amikor Máté Kriszta producer azzal kereste meg, hogy neki adna egy széket a Cápák közöttben. A felismerés, hogy kifejezetten vállalkozó nőknek indított mentorprogramjára többszörös túljelentkezés támadt. Egy nyári parti, amikor arra eszmélt, hogy a vendégsereg egyik legtekintélyesebb tagja, Csányi Sándor bankár gratulál neki addigi sikereihez. Olyan visszajelzések ezek, amelyek után egy pillanatra megáll és körülnéz, eggyel közelebb kerül önmaga újradefiniálásához, és könnyebben lepergeti a bántó megjegyzéseket is.
Nem tőlem hallja ugyanis először, hogy vannak, akik szerint a sikerét az exének (Árpa Attila színész) vagy jelenlegi férjének (Szini Béla, sok budapesti étterem és szórakozóhely tulajdonosa) köszönheti, mondván, könnyű neki, ilyen háttérrel pénz is akad, kapcsolatok is vannak, ajtók is nyílnak. „Ez az én álmom, magamnak teremtettem” – mondja erről, és aki nem pusztán spekulál, hanem bele is lát abba, amit csinál, és ahogyan dolgozik, nem nagyon hezitál, hogy egy egytől tízes self-made skála melyik végpontjához tegye közelebb a teljesítményét.
„Önálló egzisztenciát épített, semelyik pasinak semmi köze ahhoz, amit elért, ez elvehetetlen tőle” – állítja Pataki Ági, aki a talán legismertebb magyar modellként maga is régóta az üzleti világban forog, és lett elismert producer. Régóta követi Szabina sorsát, valószínűleg mindenki másnál jobban átérzi, milyen az, amikor extrán bizonyítanod kell. Szerinte Szabina okosan használta ugródeszkának a modellkedést. „Jó ugródeszka volt, de nem több. És ma már több lábon áll.”
Az egyik legfontosabb visszaigazolás azonban nem valami nagy ember jókor elejtett megjegyzése volt Szabinának, hanem az a prózai körülmény, hogy tavaly a bankok radarján is feltűnt, és hitelképessé vált. Lecserélte azt a nagy tartozást, amit az első befektetőitől kapott, és ami az elmúlt években jócskán megterhelte a mérlegét, és olcsóbb bankhitelre váltott. Ez még mindig egy 290 milliós hosszú lejáratú adósság, amit a következő tíz évben törlesztenie kell az UniCredit felé, de már négy százalék alatti kamattal, így önmagában a hitel kiváltásán keletkezett egy látható extra nyereség.
Ebből megint egy kicsit szintet léphet: raktárt vásárolt Tatabányán, egy újabb, saját tulajdonú budapesti szalont tervez nyitni, és mentorprogramjára vagy más befektetéseire is nagyobb mozgástere nyílik. Nemcsak a cápás cégekre, hanem leányvállalata, a Toman Beauty építgetésére is. Kozmetikai márkájából egyelőre egy arckrém van meg és egy kilencven százalékban kész make-up készlet, logóval, olasz gyárral, árkalkulációval, büdzsével. „Imádok sminkelni, és a vendégeim is kérdezik, mit használok, de a beauty nagyon zajos világ – mondja Szabina. – A legnagyobbak ott vannak, a kicsik kis tortát kaphatnak csak, itt máshogy kell építkezni.”
Máshogy kell építkezni akkor is, ha a jövőben már távolítaná a Toman brandet az arcától, nevétől. A budai székház ajtaján belépve most még mindenkit hatalmas fotó fogad Szabináról barokkos aranykeretbe foglalva – erős szimbóluma annak, hogy személye és ismertsége fontos alapköve a cég értékének. „A belsőépítész javasolta, és igen, tényleg van egy kis személyi kultusz jellege” – nevet Szabina, de szerinte már eljött a pillanat, hogy lassanként megpróbálja szétválasztani Tomán Szabinát a Toman diétától és a cégtől.
Van olyan kockázatos, mint amikor eldöntötte, hogy a nevére veszi a vállalkozását, de ez is az érési folyamat része. Miként az is, hogy már máshogy gondolkozik arról is, hogy el tudná-e adni a cégét. Néhány évvel ezelőtt az ilyen kérdésekre gondolkodás nélkül rávágta volna: „Én, ezt? Soha, semmi pénzért.”
Ma sem tervezi, sőt bővülésről álmodik, új pillérekre, új almárkákra állna, és érzi a súlyát, hogy már nemcsak a saját bőréről van szó, hanem körülbelül hetven család boldogulásáról, de magát is meglepte, amikor két évvel ezelőtt megfogalmazódott benne, cégének és hálózatának van értéke. Hogy van az a pénz, piacképes pénz, amiért akár el tudná adni. „És akkor ráébredtem, hogy figyelj, Szabina, ha te képes lennél eladni a harmadik gyerekedet, akkor ez már üzlet. Kőkemény üzlet.”
Tomán Lifestyle Kft.
Alapítás:
2015
Tulajdonos:
Tomán Szabina
Árbevétel
(millió forint):
2018:
517,0
2019:
668,5
2020:
779,0
2021*:
857,0
Nyereség
(millió forint):
2018:
22,3
2019:
64,1
2020:
270,2
2021*:
98,0
* becslés
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés