Palmtop, organizer, PDA – az okostelefon megjelenéséig érdekes hardverekkel van tele az út. Ráadásul az igazi érdekességet nem is a hardverek rejtik, hanem a használati mód apró trükkjei, amiket fel kellett találni a gépekhez.
1991-ben mindenki – vagyis mindenki, aki megnézte a moziban a Terminator 2-t – láthatta, amint a fiatal John Connor egy furcsa géppel feltör egy bankautomatát. A bankokat amúgy sem kímélik a vásznon, mindenki fel tud sorolni fejből legalább tíz filmet, amiben bankot rabolnak, vagy legalább meglovasítanak egy nagyobb széfet. A Terminator 2 azért érdekes, mert a kellékesek által összegányolt elektronika helyett Connor egy Atari Portfoliót használ. Ez volt a világ első palmtopja, azaz ahogy akkoriban hívták, zseb- vagy tenyérszámítógépe.
A számítógép lehet notesz is.
A Portfolio elsőségét persze lehet vitatni, mert a Psion Organiser nevű eszköze már 1984 óta a piacon volt. Ez ugyan nem a minden más PC-n futó DOS operációs rendszert használta, szoftvert azonban ugyanúgy lehetett rá venni és telepíteni, mint egy PC-re. Azaz a tudása és az általa kínált lehetőségek messze túlmutattak azokon a menedzserkalkulátornak nevezett jószágokon, amik később elárasztották a magyar piacot, és amik lényegében digitális jegyzetfüzetek voltak.
A mából nézve a palmtop, az organizer, a PDA (Personal Digital Assistant) és a többi tenyérszámítógép szétszálazása lehetetlennek és feleslegesnek is tűnik. Ezek együtt az elődei annak, ami okostelefonként ott van majdnem mindenkinek a zsebében. Ezt az örökséget viszont érdemes végigvenni, mert a mai napig kívánatosnak tűnő – sokszor másolt – hardverekkel van tele az út. Ráadásul az igazi érdekességet nem is a hardverek rejtik, hanem azok az interakciós sémák, magyarul a használati mód apró trükkjei, amiket fel kellett találni a gépekhez.
Az elmúlt évtizedben a Xiaomi írta a globális techpiac egyik legnagyobb sikertörténetét, amely még messze nem ért véget. A folyamatos innováció mellett elkötelezett gyártócég a hazai fogyasztókat is meghódította, olyannyira, hogy bizonyos termékszegmensekben már piacvezető. Az új 11T szériáról, valamint az okostelefonok jövőjéről is beszélgettünk Wagner Tiborral, a Xiaomi Technology magyarországi vezetőjével.
MAGYARORSZÁGON MÁSODIK, EURÓPÁBAN PIACVEZETŐ
A Xiaomi 2010-es alapításakor azt tűzte ki célul, hogy minőséget kínáljon megfizethető áron, és ezzel a stratégiával mára gyakorlatilag meghódította a világot. A Canalys piacelemző cég adatai alapján 2021 második negyedévében először érte el az első helyet az európai okostelefonpiacon, Magyarországon pedig 89 százalékkal több készüléket szállított le, mint az előző év azonos időszakában, amivel a második legnagyobb piaci szereplő lett. A kínai gyártó hazai terjeszkedésének a hivatalos magyarországi márkaképviselet is jelentős lökést adott. 2019 óta Budapesten kívül két vidéki Mi Store is nyílt, illetve már több mint 300 prémium értékesítési ponton lehet megnézni és kipróbálni a Xiaomi termékeket. „A magyar vásárlók szeretik az újdonságokat és a jó ár-érték arányú okostelefonokat, illetve okoseszközöket. Kevésbé ismert, hogy a Xiaomi Magyarországon kimagasló részesedéssel rendelkezik a robotporszívók piacán, míg az okoskarkötők, okosórák szegmensében piacvezető” – hangsúlyozza Wagner Tibor country manager.
MOZIEFFEKTES CSÚCSKAMERA EXTRAGYORS FELTÖLTÉSSEL
Október közepétől a hazai boltokban is elérhetőek lesznek a nemrég bejelentett Xiaomi 11T és 11T Pro készülékek, amelyek ismét a gyártótól megszokott, magasfokú innovációval rendelkeznek. A 3 lencséből álló kamerarendszer és a mesterséges intelligencia alapú „Cinemagic” funkciók például lehetővé teszik, hogy profi operatőröket megszégyenítő felvételeket készítsünk. „A kamera továbbra is versenyzési pont a gyártók között, hiszen a fogyasztóknak a dizájn és az üzemidő mellett ez a legfontosabb szempont. Azt azonban nehéz megmondani, hogy mi lesz a következő nagy dobás. Sok múlik azon, hogy az 5G hálózatok kiépülése milyen új szolgáltatások elterjedését teszi lehetővé” – mondja Wagner Tibor, hozzátéve, hogy a Pro verzió a cég első olyan okostelefonja, amely a 120 wattos HyperCharge technológiával lép piacra, azaz mindössze 17 perc alatt feltölthető a készülék 5000 mAh kapacitású akkumulátora.
ÖKOSZISZTÉMAÉPÍTÉS ÉS BŐVÜLŐ TERMÉK PALETTA
„Szándékaink szerint a jövőben is folytatódik az elmúlt években elért növekedési dinamika. Ebben fontos szerepet kap az okostelefonok mellett az ökoszisztéma-fejlesztés és a folyamatos termékdiverzifikáció. Bizonyos termékek az európai piacon még meg sem jelentek, ilyenek például az okos hűtő, és a légkondicionáló termékcsaládok, és a cég nemrég elektromosautó-gyártóként is bejelentkezett” – teszi hozzá a country manager, kiemelve, hogy a vállalat nevéhez fűződik a világ legnagyobb kereskedelmiAIoT(AI+IoT)platformjának kialakítása. A Xiaomi jelenleg a budapesti Szent Ferenc Kórház betegeinek a terápiáját is egy új digitális ökoszisztémával támogatja, amivel kapcsolatban Wagner Tibor elmondta, hogy egy külföldi vállalat hazai vezetőjeként kiemelt küldetésnek tartja a cég hazai társadalmi felelősségvállalását.
Az Európai Beruházási Bank friss digitalizációs indexén három helyet javítva, nagyon jól szerepelt Magyarország. Sok még a feladat természetesen, de már látszik, hogy kezd változni a szemlélet, a cégvezetők egyre kevésbé félnek tőle és inkább a lehetőséget látják a digitális átalakulásban.
A változó trendről és a digitalizáció széles körű terjesztéséért létrehozott Modern Vállalkozások Programjáról Kott Ferencet, az MKIK Digitalizációs Kollégiumának elnökét kérdeztük.
Kis magyar sufnituningnak tűnhet, mégis egymilliárd forintnyi befektetésnél jár két biofizikus, Osváth Szabolcs és Szigeti Krisztián szabadalma, ami forradalmasítja a radiológiát. A hagyományos startupoktól való különbséget nem csak az orvostechnikai piac tulajdonságai okozzák: a Kinepict nem hibázhat, mert emberéletek múlnak rajta.
Stratégiai jelentőségű lépés történt a gyógyszeriparban idén ősszel, ráadásul magyar vonatkozása is van: a Chinoin újpesti gyára az Euroapi legfontosabb gyártóegysége lesz. A létrejövő Euroapi vállalatban hatalmas szellemi tőke összpontosul, innovatív gyártástechnológiai megoldásokkal és folyamatos fejlesztésekkel készülnek a jövő kihívásaira. És nem utolsósorban: a partnerek bizalmának erősítésére.
A kötés és a horgolás nem, vagy legalábbis nem csak nagyiműfaj – Gombos Anett hét éve működő Fonaldája jó bizonyíték erre. Aki betér a boltba, a színkavalkádnak és az értő kiszolgálásnak köszönhetően tíz perc után kisimul.