Egyik első céljuk az volt, hogy többet keressenek, mint a takarítónőjük – ma már Fortune 500-as nagyvállalatok szoftver- és műszaki fejlesztéseit pörgetik. Az IBM számítógép fűtötte pinceszobából úgy menetelt előre az Intland Software, hogy közben meg tudta őrizni azt, amitől igazán egyedi a piacán: ízig-vérig családi vállalkozás.
A kardióedzésnek is tökéletes, tizenöt perces hegymenet után még kicsit kapkodva veszem a levegőt, amikor egy XII. kerületi kapunál megnyomom a bal felső, Koppány feliratú csengőt. A családnévhez tartozó egyik jelölt, Szabolcs nyit kaput, sarkában megtermett, csokoládébarna kutya vizslat. „Schokónak már megvolt a reggeli torna” – mondja a bemutatkozás után mosolyogva, én pedig halkan nyöszörögve követem őt és az ebet. A villába lépve egyfajta jutalom gyanánt elém tárul Budapest irigylésre méltó panorámája. Itt bent köszönt Szabolcs édesapja, Koppány János, az Intland Software társalapító-vezérigazgatója, valamint Moksony Réka, a családi vállalat ügyvezetője is. A harmadik Koppány, Zsolt még egy nagy gyártóipari céggel tárgyal egy szobával arrébb.
Amikor Londonban jártam akkoriban, még azt kérdezték, tényleg sok ló van Magyarországon? A németeknél már az volt a kérdés, hogy mennyibe kerül a termékünk.
Amíg rá várunk, beszélgetünk a házról és a kilátásról, amit Jánosék csak ritkán élveznek, idejük többségét ugyanis a vállalat stuttgarti irodájában töltik. Szabolcs, a pénzügyi igazgató ekkor előre is elnézést kér, ha nem jutna eszébe egy-egy magyar szó, már gyerekkora óta kint él. Éppen elgondolkodom, németül beszél-e a kutya is (ha már német vizsla), amikor Zsolt, a műszaki vezérigazgató is csatlakozik a beszélgetéshez. Így ülünk le öt plusz egyen a kanapé szecessziós színkavalkádjába, és már veszem a levegőt az első kérdéseim egyikéhez, amikor Schoko közbeugat: megjött a gázóra-leolvasó. Nevetve várjuk, míg lenyugszik, hogy János elkezdhesse mesélni családi vállalkozásának történeté.
Mi kell minden vállalkozáshoz a háromfős pékségtől elkezdve a könyvelőirodán és a reklámügynökségen át az autógyárig vagy egy vasúttársaságig? Energia. Az MVM Next ezt kínálja nemcsak a lakossági, de a B2B-szegmensnek is, legyen szó akár elektromos áramról, akár földgázról. A vállalat nem csupán szinte felfoghatatlan mennyiségű energiával, de kiváló ügyfél-elégedettségi mutatókkal is büszkélkedhet.
Az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. nevével legutóbb az a mintegy 2 millió fogyasztó találkozhatott, akik az ELMŰ-ÉMÁSZ-tól kerültek át a céghez 2021. szeptember elsejétől. Az áram- és földgázszolgáltatónak jelenleg közel hatmillió hazai ügyfele van, köztük több mint 55 ezer az olyan versenypiaci ügyfél, akinek kegyeit komoly tendereken lehet csak elnyerni. Ezen szereplők áramigénye nem hasonlítható össze egy lakossági fogyasztóéval – nem véletlen, hogy az MVM Nexten belül is kiemelten kezelik a B2B-szegmenst.
Az ár megkerülhetetlen tényező az energiavásárlás során, ám vannak egyéb szempontok is, amelyeket a döntéshozók jellemzően figyelembe vesznek – világítja meg a sikeres energiabeszerzési tendereken való szereplés hátterét Fodor Imre, az MVM Next üzleti kereskedelmi igazgatója. Ilyen például az ügyfélkezelés: sok hasonló vállalat ma is elegendőnek gondolja azt, hogy ők adnak egy ajánlatot a potenciális ügyfélnek, majd ha az ajánlat árban megfelel, kötnek egy szerződést, amiért cserébe vállalják az ügyfél energiaellátását és küldik a számlát. „Szerintünk itt nem szabad megállnunk: igyekszünk arra ösztönözni a kollégáinkat, hogy minél jobban megismerjék az adott cég működését, és próbáljanak meg proaktívan egyéb energetikai, energiahatékonysági kérdésekben is tanácsokat adni nekik. Ne csak áramot és gázt adjunk el, hanem kicsit legyünk mi is részei a mindennapjaiknak, ismerjük meg a helyzetüket, az energetikai igényeiket” – érzékelteti a kihívást az MVM Next üzleti kereskedelmi igazgatója.
PARTNERSÉG – HOSSZÚ TÁVON
Bár az MVM Next neve a 2021. januári márkaváltás miatt még frissen csenghet a piacon, a vállalat története messzire nyúlik vissza, egyik jogelődje éppen 165 éve kezdte meg a földgázszolgáltatást a fővárosban. Ez komoly előnyt jelenthet a tárgyalásoknál, hiszen a nagyvállalatok jelentős része találkozott már a szolgáltatásukkal, és jellemzően elégedett is volt vele. A többségükben régóta a cégcsoportnál dolgozó kollégák felkészültsége, személyisége, adott esetben pedig problémamegoldó képessége rendkívül sokat számít a mindennapok kihívásainak kezelésében. „Jó érzés látni azt, hogy a partnereink is fejlődnek: számos olyan ügyfél van a portfólióban, akik kisvállalkozásként kezdték, mostanra pedig szépen kinőtték magukat. Vállalatunk ugyanakkor kiemelt figyelemmel fordul a Magyarországra frissen érkező gyártók felé is, hogy akár már a gyárépítés fázisában össze tudjunk kapcsolódni. Ezekben a megkeresésekben kimondottan eredményes az MVM Next” – mondja Hiezl Gábor, az MVM Next vezérigazgatója.
Az MVM Nextnél szegmentáltan működik a B2B-értékesítés. „Vannak a nagyvállalati ügyfelek, akik a teljes portfólió közel 60 százalékát adják, a fennmaradó 40 százalékot pedig a kkv-k és az önkormányzati és intézményi ügyfelek teszik ki – meséli Fodor Imre. – Ez utóbbi ügyfélkör kapcsán rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy ebben a szegmensben a legnagyobb a piaci részesedésünk. A kollégáim szakértelmén túl az ügyfelek felhasználási szokásaihoz és igényeihez szorosan kapcsolódó működési modell segíti elő, hogy lényegében valamennyi felmerülő igényre tudunk választ adni és megoldást kínálni a mikrovállalkozásoktól egészen a gyártó vállalatokig.”
A szolgáltatószektor lakmuszpapírja az ügyfél-elégedettség, amit az MVM Nextnél árgus szemekkel figyelnek, és ha szükséges, módosítanak a folyamatokon. A kkv-ügyfelek több mint 80 százaléka elégedett a vállalat villamosenergia- és földgázszolgáltatásával. Az elégedettség okaként a legtöbben a problémamentességet jelölik meg, de a szakértelmet, a megbízhatóságot és a környezetvédelmet is többen említik. Az energiaszolgáltatás mellett az MVM Next figyelmet fordít azokra a termékekre is, amelyek az egyes vállalatok energiahatékonyságát képesek javítani.
Mindezeknek együtt köszönhető, hogy az MVM Next ügyfélvesztése rendkívül csekély. „Mi nem egy évre szeretnénk megnyerni egy-egy ügyfelet a rövid távú haszonszerzés céljából, hanem hosszú távú kapcsolatokra törekszünk. Ha pedig baj van, akkor igyekszünk segíteni” – magyarázza a vezérigazgató. Ilyen baj volt például 2020 tavaszán, amikor a pandémia miatt sok ügyfél került olyan helyzetbe, hogy nem tudta termelését a korábbi tervei szerint folytatni, ami a szerződéses energiaigényét is érintette. „Mi nem hátráltunk ki ebben a helyzetben, hanem igyekeztünk közösen egy mindenki számára elfogadható megoldást találni, amit nagyon pozitívan ítéltek meg a cégvezetők, legyenek akár egy mikrovállalkozás, akár egy nemzetközi gyár irányítói” – idézi fel Hiezl Gábor.
Gyáraknak vagy akár vasúttársaságnak energiát szolgáltatni nemcsak nagy lehetőség, de hatalmas felelősség is – hangsúlyozza a vezérigazgató. „Az ellátásbiztonság fogalma megkopott a korábbi években, ám az elmúlt hetekben ismét felértékelődni látszik – elég csak a rettentő magasra szökött tőzsdei energiaárakra gondolni.”
A világ és benne Magyarország energiaigénye pedig nem csökken, épp ellenkezőleg. „Ha csak a B2B-szegmenst nézzük, akkor a földgáz-értékesítésünk mintegy 12,5 terawattóra, villamos energia vonatkozásában pedig az értékesítés meghaladja a 10 TWh-t – szembesít az adatokkal Fodor Imre. – Ezek elképesztően magas számok, amelyeket önmagukban is kihívás megtartani. Összehasonlításul: a paksi atomerőmű 16 TWh villamos energiát termel évente. Mi mindenesetre továbbra is azon leszünk, hogy ne csak szinten tartsuk, de lépésről lépésre növeljük az értékesített energia mennyiségét. Hiszünk abban, hogy ezt csak stabil működéssel leszünk képesek megtenni úgy, hogy a megfelelő ár mellett minőségi szolgáltatásokkal tudjuk támogatni ügyfeleinket.”
Ossza meg ismerőseivel:
Dr. Domán István Ph.D.
2021 November Támogatói tartalom Dr. Domán István Ph.D.
Robotok alkalmazása az ortopéd sebészetben kissé futurisztikusnak hangzik, azonban ez már a mindennapok része, de nem csak az USA-ban vagy a fejlett nyugat-európai országokban, hanem Magyarországon is. Az eljárás hazai bevezetése és meghonosítása Dr. Domán István Ph.D., FRCS ortopéd sebész nevéhez fűződik, aki az első OMNIBotics robotasszisztált műtéteket egy évvel ezelőtt kezdte. Azóta közel 100 sikeres, robottal végzett műtéten van túl, és rendkívül kedvezőek a tapasztalatai.
Volt modell, celebfeleség és makacsul építkező kisvállalkozó – Tomán Szabina ma ott tart, hogy ha tükörbe néz, halványan már látja az egyre nagyobb dimenzióban gondolkodó üzletembert. „Szabina diétájaként” először baráti körben terjedt az általa kipróbált és továbbfejlesztett konzultációs fehérjediéta, ma Toman Diet néven nemcsak Magyarországon keresik, de Romániában, Ausztriában és Németországban is elérhető. Budai cégközponttal, országos franchise-hálózattal, francia gyártóval és prémium ügyfélkörrel kapaszkodott meg a piacon, és érik milliárdos forgalmú vállalkozássá. Alapító-tulajdonosa álmaira sokan mások is üzletet építettek.