Stratégiai jelentőségű lépés történt a gyógyszeriparban idén ősszel, ráadásul magyar vonatkozása is van: a Chinoin újpesti gyára az Euroapi legfontosabb gyártóegysége lesz. A létrejövő Euroapi vállalatban hatalmas szellemi tőke összpontosul, innovatív gyártástechnológiai megoldásokkal és folyamatos fejlesztésekkel készülnek a jövő kihívásaira. És nem utolsósorban: a partnerek bizalmának erősítésére.
November elsejével új fejezet kezdődött az egykori Chinoin gyár 111 éves történetében. Az utóbbi időszakban a Sanofihoz tartozó egység egy újonnan létrejött, de nagy hagyományokkal rendelkező és nagy jövő előtt álló vállalat legfontosabb gyártóegységeként működik tovább. Az új vállalathoz, az Euroapihoz a Sanofi hat telephelye – a budapestin kívül a frankfurti, a vertolayei, a St Aubin les Elbeuf-i, a brindisi és a haverhilli – tartozik, a létrejövő vállalat pedig ezzel a világ második legnagyobb gyógyszerhatóanyag-gyártó vállalatává válik, a kismolekulás hatóanyagok területén pedig piacvezetővé. A jövőre a párizsi tőzsdére is kilépő cégben a Sanofi 30 százalékos tulajdonrészt tart meg, és az Euroapi természetesen továbbra is a gyógyszeripari óriás fontos hatóanyagbeszállítója marad. A két cég partneri viszonya tovább él, erről egy ötéves, megújítható megállapodás is gondoskodik.
„Ez a fúzió stratégiai jelentőségű fejlemény a gyógyszeripar egésze szempontjából. Az Euroapi összes telephelye európai, ahol európai munkavállalók dolgoznak és az európai minőségi, környezetvédelmi követelményeknek kell megfelelnie mind a gyártási folyamatoknak, mind az előállított termékeknek” – szögezi le Dr. Diószegi Zsuzsanna, az Euroapi Hungary Kft. ügyvezetője. A cég rendkívül széles termékpalettával rendelkezik, gyártanak hatóanyagokat, amelyek magas vérnyomást, Parkinson-kórt, reumát, maláriát kezelő gyógyszerek hatóanyagai, de köhögés elleni vagy görcsoldó szerekhez is, és még sorolhatnánk. „A magyarországi egység igazi unikuma a prosztaglandin termékcsalád, amely nagyon sok különböző hatóanyag előállítását teszi lehetővé, aszerint, hogy az alapmolekula milyen oldalláncot kap a szintézis során. Prosztaglandint tartalmazó szerek lehetnek például keringésre ható, szülésmegindító gyógyszerek, de szemcseppek vagy éppen állatgyógyászati készítmények is” – magyarázza el Dr. Diószegi Zsuzsanna.
ÚJ MOLEKULÁK, ÚJ FEJLESZTÉSEK, ÚJ PARTNEREK A LÁTHATÁRON
Skybar, extra szabadnapok, halastó – egyre kreatívabbak a cégek abban, hogyan növeljék kollégáik elégedettségét. Nem véletlenül: a gyakran pozíciót változtató job hoppereknek kedvez a munkaerőhiány, a jó munkahelyhez pedig már alapfelszereltség a kedves környezetet, az uszodabérlet és a többi extra. Hogyan csinálják, akik jól csinálják?
Nem az a fontos, amit a falra tesznek „Szerintem a legnagyobb well-being elem, hogy legyen az embernek egy jó vezetője, aki odafigyel rá, és támogatja. Ha ezt nem tudja valaki garantálni, akkor próbál uszodabérlettel meggyőzni, hogy »figyi, bírd ki még egy kicsit«” – mondja Gazsi Zoltán, a gyáli Eisberg Hungary Kft. salátaüzem ügyvezető igazgatója. Úgy érzem, jó helyen vagyok, számos kitüntetést látok irodája falán. „Szerethető munkahely, boldog munkavállalók” – olvasható néhányon.
Nem erre a beszélgetésre készítette elő, két perccel ezelőtt még egy másik tárgyalóban kezdtünk. „Nem az számít, milyen vision, mission statement van a falra téve, hanem az, hogy a vezetők a mindennapokban milyen döntéseket hoznak. A menedzsment kiválasztásánál is szándékosan figyelünk erre, nekem már csak az a dolgom, hogy inspiráljam az embereket.”
Ez az inspirációnyújtás lehet az Eisberg titka – a cég rendszeresen megünnepli nagyjából 190 dolgozójának sikereit, a pörgősek megkapják Zoltán bátyjának proaktív kutyájáról elnevezett Folti-díjat, a háttérben megbújó, de oszlopos tagoknak a Bernard-díj jár. Sokáig nem is volt HR-vezetőjük, Zoltán úgy gondolja, hogy ez az ő személyes feladata is, odafigyel, javaslatokat hallgat, mindennap valami extrát szeretne nyújtani, hogy ne unalmasodjanak el a hétköznapok.
A sportbérlet nem jött be, ám a pszichológus, a coaching, az apró figyelmességek annál inkább. Egyik legnépszerűbb intézkedése, hogy ötvennyolc 34 év alatti munkavállalójának 25 napra egészítette ki az éves alapszabadságát. Szerinte nekik sincs kevesebb igényük a pihenésre. „Nem mindig a több pénz okozza a legnagyobb örömöt. Az a kérdés, hogy tudsz-e ennél bölcsebb lenni, hogy tudod-e, mi kell a munkavállalóidnak.”
Ez gyártóterület, nem hotel „Életünk egyharmadát itt töltjük, ezért is fontos, hogy szép környezetben dolgozhassunk” – mondja Prohászka Andrea, az italporokat és táplálékkiegészítőket gyártó Tutti Élelmiszeripari Kft. ügyvezető igazgatója. A hagyományosabb motivációkon (rugalmas beosztás, családias hangulat) túl nem kérdés, hogy ez az erőssége a cégnek: rábapatonai telephelyén halastó, vadászház és skybar is van.
A 90-es évek elején Andrea édesapja, Ottó bukkant rá a területre, a Rábca melletti hely régen fácánkeltető vadászbirtokként működött. „Vicces, mert nem is horgászott azelőtt, azóta viszont már két tavunk is van – egy halóvoda és a nagy. Hatalmas látvány, amikor a húsztonnás kamionok között egyikből a másikba áttotyog egy vadkacsamama tíz kiscsibével.”
A nagyobb tavon szigetet is kialakítottak, amire a Győri Nemzeti Színháztól szereztek egy régebben díszletként használt hidat. Amikor új épületüket tervezték, akkor is ötleteltek, hogy milyen extrát lehetne nyújtani dolgozóiknak – végül egy Tutti Skybarnak keresztelt tetőterasz jutott Andrea eszébe, nevetve mondja, hogy talán ez lesz a maradandó öröksége. Úgy gondolja, a családias, szerethető munkahellyel tudnak versenyezni a győri autóipari cégekkel, noha azok bérben és juttatásokban bármikor felül tudnák licitálni őket. Százharminc alkalmazottuk hangulatát kedvezményesen igénybe vehető révfülöpi nyaralójukkal, telephelyükön már-már arborétum színvonalú parkukkal fokozzák. Utóbbin sok látogatójuk meglepődik. „Egyszer egy osztrák turista bejött, és szobát akart kivenni. Alig tudtuk megértetni vele, hogy ez gyártóterület, nem hotel.”
Nem az számít, milyen vision, mission statement van a falra téve, hanem az, hogy a vezetők a mindennapokban milyen döntéseket hoznak.
Az emberek alelnöke „Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez egy magyar startup, de nálunk a well-being nem a pingpongról és az ingyengyümölcsről szól” – nevet Vikki Sly, aki idén január óta tartja össze a Bitrise munkavállalóit, névjegye szerint mint vice president of people. Az emberek alelnöke megmosolyogtató fordítás lenne, de igaz. Vikki szenvedélyesen beszél a több országban összesen százhatvan embert felölelő csapatról és a munkahelyi kapcsolatok fontosságáról.
A Bitrise-nál főként utóbbira koncentrálnak, a kiemelkedő pénzügyi juttatások (munkavállalóikat a vállalat részvényesévé teszik) és az általános elemek (egészségbiztosítás, nyugdíjpénztár) mellett kvízeket, hackathonokat és még olimpiai sportvetélkedőt is tartottak a koronavírus alatt. Eleinte féltek a vírus produktivitásra való hatásától, ami végül pont a másik oldalról hozott problémát: az lett a kérdés, hogyan szabjanak élesebb határokat a munka és a magánélet között.
A kötés és a horgolás nem, vagy legalábbis nem csak nagyiműfaj – Gombos Anett hét éve működő Fonaldája jó bizonyíték erre. Aki betér a boltba, a színkavalkádnak és az értő kiszolgálásnak köszönhetően tíz perc után kisimul.
Ki dönti el, hogy egy tévés előfizetésben milyen csatornák legyenek? A Telekomnál Rajki Annamária. Vadnyugatról induló műsorterjesztés, kemény lobbi, éles tárgyalások. Portré.