A zene alkotó ereje segített Miklósi Ákoséknak megtalálni a közös hangot a gyerekekkel – a Common Vibe Egyesület azért alakult meg öt éve Hangonyban, hogy alternatívát mutasson az Ózd környéki fiataloknak. Ma már két zenekar, a Várkonyi Csibészek és a Kifia beindítása fűződik a nevükhöz, és szeptembertől szeretnének egy harmadikat is. A cél az, hogy előbb-utóbb a korábbi diákok egyengessék a tehetséges gyerekek útját.
„A közösségi zenét kezdtük el használni eszközként. Akkor még nem is tudtuk, hogy mi ez, de éreztük, hogy a gyerekek végre figyelnek. Még azok is, akiknek tényleg nehezükre esik végigülni két órát. Ez varázslat volt az elején” – emlékszik vissza Miklósi Ákos, a Common Vibe Egyesület alapítója. Ákos ezelőtt már több éve foglalkozott önkéntesen Ózd környéki hátrányos helyzetű gyerekekkel, és munkája közben gondolkodott azon, hogy a zene alkotó erejével köt szorosabb kapcsolatot velük.
ADAKOZOL? Minden hónapban írunk egy szervezetről, amit szerintünk érdemes támogatni. Miért teszünk így? Mert Magyarországon kevesen élnek jól (a jól élők közül sokan olvassák a Forbest), de nagyon sokan küzdenek mindennap. Ez így igazságtalan, és mindenkinek van egy kis felelőssége benne.
Miután megismerte a helyi közösséget, és találkozott Bárdos Marcellel – aki később az egyesület mentora lett –, 2016 végén belevágott a tehetséges, de a lehetőségektől elszigetelt gyerekek felzárkóztatásába. Egy évvel később már tematikus, kiscsoportos foglalkozásokkal tartottak tábort a Várkonyi Csibészekkel, a Common Vibe első osztályával.
Itt született meg az első daluk is, a Bajdázó eredetijét átdolgozó Lekapcsolom a villanyt. „Ezzel robbantunk be, szerencsére felfigyeltek ránk – mondja Ákos. – Főként önkormányzati és a Budapest Bár zenekartól érkező támogatásból alakítottunk át egy hangonyi próbatermet stúdióvá, hogy legyen egy kis fészkünk, ahol meg tudjuk tartani a foglalkozásokat.”
Ebben a stúdióban tartanak egy-másfél évig közös próbákat azoknak a gyerekeknek, akik előtt már példaként lebeg a Várkonyi Csibészek által bejárt út. Egy „osztályban” mindig egy pár fős együttessel foglalkoznak, a Csibészek mellett jelenleg a Kifia zenekarral, szeptemberben indul a harmadik tagozat. Nem alacsony a belépési küszöb, kell a zenei tehetség, a motiváció, és különösen fontos az együttműködni akarás is. Ákost, Marcit és a csapat többi tagját bizalmas barátjukként kezelik a diákok, tudják, hogy bármikor fordulhatnak hozzájuk.
Pár éve még ragaszkodott volna a fekete ceruzaszoknyához és a tűsarkúhoz, de Veres Rita, az Edisonplatform vezetője munkahelyváltása óta sokkal szabadabban áll ahhoz, hogyan is öltözhet egy vezető.
Karrier „Nem szerencsés, ha egyenlőségjelet teszünk nevek és pozíciók közé – indokolja Veres Rita, miért nem szereti a címkézést. – Egy ember identitása és élete sokkal több a titulusánál.” Ő például pozíciójánál – a Bridge Budapest által életre hívott Edisonplatform vezetője – és korábbi sikereinél – öt évig volt az AON Hewitt magyarországi ügyvezetője, és 2014-ben az Év Női Menedzsere Díjat is elnyerte – meghatározóbbnak tartja azt a hitvallást, ami mentén dolgozik. Arra törekszik, hogy a képességeivel egy kicsit jobb hellyé tegye a világot, és az általános iskolás gyerekeknek és szüleiknek létrehozott jövőkritikus tudásra és kompetenciákra fókuszáló platform egyik vezetőjeként erre valóban van lehetősége.
Stílus Ritának a három évvel ezelőtti karrierváltás nemcsak új munkát hozott, hanem teljesen új életet is, és ez idővel az öltözködésén is kezdett látszani. „Korábbi nagyon nett, ceruzaszoknyás-magassarkús megjelenésem finomodni kezdett: egy sokkal lazább, lágyabb és talán sportosabb énemet ismertem meg.” Pár évvel ezelőtti énje egész biztosan nem engedte volna meg magának, hogy a fotózás napján sportcipőt húzzon, de a Bridge Budapest és vezetője, Pistyur Veronika – akivel rendszeresen kikérik egymás véleményét ruhaügyben is, és aki korábban már szerepelt a rovatban (Forbes, 2019/06) – egy sokkal szabadabb irányba tereli. Vera mellett egy másik nő is meghatározó volt stílusára: Császári Zita stylist, akitől egy ponton útmutatást kért. „Amikor elindult a karrierem, azt gondoltam, a nőiességemet nem szabad hangsúlyoznom, mert akkor automatikusan azt gondolják majd, hogy eszközként akarom használni. Sok év munkája volt, mire kibékültem a nőiesség kérdésével, és ebben a stylist is segített.”
Minimalizmus, színek, Medve
Rita a színek és sziluettek terén is olyan útmutatást kapott, ami megkönnyíti a vásárlást. Ma már pontosan tudja, mit keres: egyszerű, letisztult fazonokat egy kis csavarral és pasztellszínű kiegészítőket, mert azok pezsdítően hatnak a neutrális darabokkal párosítva. A színválasztás fontos: talpig feketét már egyáltalán nem hord (legsötétebb ruhadarabja egy sötétkék bőrkabát), ruhatárában a fehér mellett leginkább a cukorkaszínek, a lime-zöld, a citromsárga és a korallpiros kapnak teret.
A környezettudatosság jegyében keveset vásárol. Sosem cserél le valamit csak azért, mert kijött egy új változata: Fitbit karkötőjét nem váltaná Apple Watchra, a telefonja legalább hároméves, és ruhákat, kiegészítőket is hosszú távra választ. Nincs szüksége húsz táskára és ugyanannyi cipőre, csak négy-öt olyanra, ami igazán közel áll a szívéhez. „Abszolút tudatos vásárló vagyok: mérlegelek, mielőtt megveszek valamit, és ha rájövök, hogy igazából nincs is rá szükségem, lemondok róla. Ezért kevés holmim van, de azt a keveset igazán szeretem.”
Relax A covid alatti bezártság hatására leginkább a befelé fordulás pihenteti. „A munkám megkövetel egyfajta extrovertáltságot, ami meg is van bennem, de a szabadidőmben inkább az introvertált énemnek engedek teret” – mondja. Reggeli rituáléja a feltöltődésről szól: ébredés után egy órát a Duna-parton tölt kutyájával, Medvével, lenémított telefonnal.
2010-ben Barcelonába utazott, hogy festeni tanuljon, azóta az alkotás a szenvedélye. Ha ecsetet ragad, színekben gondolkodik: képein legtöbbször a ruhatárára is jellemző színvilág köszön vissza.
Veres Rita KEDVENCEI:1. Nyakörv: Sixfeet Dogwear. A reggeli séták elengedhetetlen kelléke. 2. Telefontok: Pela Case. Környezettudatos, komposztálható. 3. Nyaklánc: LIKO Jewellery. Kifinomult, mindenhez passzol. 4. Rúzs: MAC. A Relentlessly Red az egyik kedvenc árnyalata. 5. Festék és ecset: Winsor & Newton és Munkácsy. A festés teljesen kikapcsolja. 6. Fitbit: Segít, hogy odafigyeljen az egészségére. 7. Napszemüveg: Kreuzbergkinder. A karakteres szemüvegkeretek híve. 8. Kitűző: Csilirajongó, a csípős ízt is a pezsdítő jellege miatt szereti. A teljes Scoville-skála ott lapul a konyhaszekrényében. 9. Táska: Steve Madden. Extravagáns kiegészítő, de Ritánál inkább alapdarab: szinte az összes ruhájához passzol.
Nemcsak mi tértünk vissza, de az olvasók is egyre többen mernek és akarnak élő rendezvényre jönni. A járvány utáni második élő Kilövésünk is telt ház előtt zajlott.
Kulcsszerepet játszik a kockázati tőkebefektetések hazai fejlődésében a Hiventures, amely fennállása óta a legígéretesebb hazai startupok sikereihez járult hozzá az ötletfázistól a nemzetközi terjeszkedésig.